سینمایی نیوز
  • برابر با : Thursday - 14 November - 2024
کل 8540 امروز 1

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۳ هیچ تمدنی وجود ندارد که محل تجمیع تمام علوم روزگار خود نباشد فیلم های سینمایی آخر هفته تلویزیون لزوم بازنگری نظام کلان تولید و توجه به اکران همه گونه‌های سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 6 فیلم‌نامه «شکارچی روح» در شبکه نمایش قتل یک ژانر! پخش «خطوط ناموزون» با شرح صحنه و زیرنویس سینمایی «عزرا» را از شبکه چهار سیما ببینید احسان محمدحسنی پس از ۱۵ سال از اوج رفت سه نمایش برای مستند «99-19» در یک هفته معرفی آثار بخش مسابقه صحنه‌ای جشنواره تئاتر مقاومت ۵۵۰ اثر به دبیرخانه جشنواره موسیقی خلاق رسید نقد فیلم «کیک محبوب من»؛ شبه ژانر اعتراضی نقد فیلم «ماده» نقد فیلم «افسر کمربند مشکی» خشم و هیاهو؛ و دیگر هیچ! عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۳ مراسم دومین جایزه ملی استاد روح الله خالقی در برج آزادی پایان یافت فیلم سینمایی «چارلز دیکنز، مردی که سرود سال نو را نوشت» در قاب نمایش شبکه نمایش «مخزن» دار می‌شود سمینار تخصصی «سِمَت‌ها، نقش‌ها و وظایف در تیم فیلمبرداری» در شب «آدم‌های با معرفت سینما» چه گذشت؟ بیست‌ودومین دوره جشنواره کتاب و رسانه فراخوان داد گفت‌وگو با با کارگردانان نسل جدید سینمای ایران در «تجربه‌نگاری فیلم اول» خدمتگزار حضور دوباره‌ استاد هستیم رونق مستندهای اجتماعی در سینماحقیقت جشن مستقل سینمای مستند به شیوه «آکادمی» داوری می‌شود همنوازان وَداد با «ننشیند خموش» به صحنه می‌آید تعطیلی سالن‌های نمایش و سینما‌ها در پایان هفته «خانواده خلج» به گروه «هنر و تجربه» می‌آید عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۳ سرپرست اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی معارفه شد انتشار تقریظ‌های رهبر انقلاب در هفته کتاب اثری ناچیز! توضیحات مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم درباره لغو یک کنسرت در شهر قم شب بزرگداشت بازیگران بدلکار سینمای ایران برگزار می شود ساماندهی و تسهیل فرآیند صدور مجوزهای وزارت فرهنگ/ مجوز زدایی در اولویت برنامه‌ها قرار دارد فروش مجازی و حضوری کتابفروشی‌های عضو سامانه بازار کتاب/یارانه خرید کتاب برای هر ایرانی «برج تاریک» در شبکه نمایش جزییات فراخوان موسیقی و رسانه از زبان دبیر جشنواره شبکه نمایش «مجازات» می کند پیش‌بینی «همشهری» از سینماحقیقت18 آمار تماشاگران دو نمایش تالار هنر اعلام شد بخش فضای باز جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک سرنوشت مستندهای پرمخاطب «سینماحقیقت ۱۷» چه شد؟ سینما امید کوهدشت رسماً افتتاح شد «کهنه سرباز» به دانشگاه هنر و سوره می‌رود روزی روزگاری سینما/ غبار روبی از خاطرات تاریخ شفاهی سینمای ایران/ سینه سوخته قدیمی سینما هستم! «اشکِ باران» منتشر شد

2

نقد فیلم «کیک محبوب من»؛ شبه ژانر اعتراضی

  • کد خبر : 35913
  • ۲۳ آبان ۱۴۰۳ - ۷:۳۰
نقد فیلم «کیک محبوب من»؛ شبه ژانر اعتراضی
توجه کنید! فیلم از اتاق خواب شروع می شود و فیلمساز عمدا دوربینش را در زاویه ای زیر پای پیرزن گذاشته تا اندام های افتاده اش به چشم مخاطب بیاید! همین جا وقاحت و بی شرمی بازتولید می شود.

محمدرضا دلیر*- گویی زبان سینمای ژانری در ایران قطع شده است. برخی فیلم سازان به انزوایی شاعرانه بسنده می کنند برخی دیگر از آن سوی بام می افتند و سعی می‌کنند نه براساس ساختار روایت خود، بلکه براساس موتیف های مورد دلخواه جشنواره ها روایت خود را دکوپاژ کنند. انبوهی آثار دیگر نیز در این میان قراردارند که حتی نام بردن از آنها نیز مخاطب را از سینما دور می‌کند.

پس از رخدادهای سال ۱۴۰۱ یکباره با نوعی روایت های سینمایی جشنواره ای مواجه بوده ایم. گاه همچون فیلم «منطقه ای بحرانی» وارد انتزاعی مالیخولیایی می شدیم و گاه همچون «دانه انجیر معابد» سعی بر این بود که جامعه را درون یک خانواده چهارنفره به تصویر بکشند. حال این زوج کارگردان (بهتاش صناعی ها و مریم مقدم) در روایت جدید خود یکی از آن دست درام هایی را به تصویر می کشند که هم ابزوردیسم سینمایی را درخود دارد و هم داستانی ساختارمند را ارائه می دهد که در طی آنها شخصیت ها شکوفا می شوند!

داستان این فیلم درخصوص زنی سالخورده به نام مهین است که دچار نوعی کسالت حاصل از تنهایی شده است؛ نه دوستانی دارد که بتواند با آنها اوقات خود را بگذراند و نه فرزندانش دیگر فرصت مکالمات روزمره را دارند که بهانه‌ ای برای دوری از تنهایی باشد.

کارگردان ها در ۴۰ دقیقه ابتدایی روایت همین تنهایی ناخواسته را تصویر می کنند و شخصیت مهین در روایت لحظه به لحظه شکل می گیرد. در همین بخش است که کمدی – ابزوردی که روی این داستان و شخصیت می نشیند شکل می گیرد و باعث می شود مخاطب در تک تک لحظات مهین را بیشتر و بهتر درک کند. آنچه در این بخش مهم است میزانسن منزل مسکونی مهین است که از آن میزانسن باری به هر جهت و صرفا استودیویی دوری می کند و باعث می شود که خانه مهین همان لوکیشنی شود که قرار است کل بخش سوم را در آن شاهد باشیم.

دربخش دوم روایت به فضای بیرونی می رویم. تصمیم مهین بر این است که بالاخره خود را از این تنهایی بیرون بیاورد و این کار را با همان سادگی که مخاطب در بخش اول از او دیده انجام می دهد؛ در بخش سوم عملا وارد داستانی می شویم که در آن مهین و فرامرز گویی گذری ژانری بر عاشقانه های سینمایی دارند!

از این ها که بگذریم باید بگویم «کیک محبوب من» همانند یک ژانر تبلیغاتی است. در این فیلم کارگردان ها به جای آن که متناسب با درامشان شخصیت مرد را به عنوان شخصیت اصلی انتخاب کنند، باتوجه به التهاب فضا مطرح بودن مباحث مربوط به حقوق زنان، شخصیت زن را به عنوان شخصیت اول فیلم انتخاب کرده است؛ سن زن تعمدا حدود ۷۰ سال انتخاب شده که حواشی کمتری داشته باشد و بی حجابی زن را توجیه کند. فیلم از سویی ادعا هایی دارد و از سوی دیگر تهیه کننده اش ادعا می کند که فیلم براساس موازین شرعی ساخته شده است!

توجه کنید! فیلم از اتاق خواب شروع می شود و فیلمساز عمدا دوربینش را در زاویه ای زیر پای پیرزن گذاشته تا اندام های افتاده اش به چشم مخاطب بیاید! همین جا وقاحت و بی شرمی بازتولید می شود. در ادامه و در سر میز غذا پیرزن ها از پوشک بزرگسالان و محتویات روده بزرگ حرف می زنند! پیر مردها هم در سر میز رستوران از افتادگی اندام تناسلی مردانه تا زانو سخن می گویند! در دیالوگ پیرزن شاهد استیصال جنسی هستیم و نیازش به ارتباط با جنس مخالف!

این فیلم ادعای نوعی رئالیسم دارد و روی این مانور می دهد که می خواهد واقعیت های جامعه ایران را مطرح کند و با تخیلی بی دلیل به پایان می رسد که نه در هندسه مضمونی فیلم ضرورتی دارد و نه با حال و هوای فیلم سنخیت دارد!

*(منتقد سینما)

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=35913

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.