سینمایی نیوز
  • برابر با : Saturday - 28 September - 2024
کل 8297 امروز 0

خبر فوری

خبرهای تازه از «سینماحقیقت 18» نخستین گام‌های جشنواره «تهران» با اولین تجربه‌های فیلمسازی عیاری و جعفری‌جوزانی عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ آغاز چهارمین هفته فیلم چین در بنیاد سینمایی فارابی اریک اشپیتزر، «الماس سفید» و ورنر هرتزوگ چهره‌های سینمایی در قاب «جشنواره تهران» از «فیلم کوتاه» چه گفتند؟ / فیلم کوتاه درجه یک است تسلیت به ایران… عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱ مهر ۱۴۰۳ «در آغوش درخت» به اسکار2025 معرفی شد «در آغوش درخت» نماینده سینمای ایران در آکادمی اسکار 2025 محمد خزاعی: «نخبه‌گرایی» را جایگزین «نخبه‌کشی» در سینما کردیم/ معرفی برگزیده‌های «راژیا» رونمایی از پوستر سی و ششمین جشنواره بین المللی کودکان و نوجوانان المپیاد به دوره نوجوانی خود رسیده است آغاز اکران یک مستند درباره سینماگر قدیمی هفتادمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان قزوین-راژیا آغاز به کار کرد نمی‌خواستیم «پرتاب» زیر سایه «سینماحقیقت» باشد فراخوان جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد علاقه‌مندان به عضویت در «باشگاه مخاطبان انجمن» تنها تا پایان شهریور فرصت دارند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ برگزاری کارگاه‌های آموزشی خبرنگاران نوجوان/ از تدوین موبایلی تا شناخت ابزارهای هوش مصنوعی سامانه ثبت طرح مرکز گسترش بسته می‌شود پوستر هفتادمین «جشنواره منطقه‌‌ای سینمای جوان قزوین – راژیا» رونمایی شد نام‌نویسی دوره هفت‌ماهه فیلم‌سازی انجمن سینمای جوانان ایران آغاز شد آغاز اکران «شه‌سوار» با انتشار تیزر این فیلم صدای پای نسل نو فیلمسازان در سراسر کشور به گوش می‌رسد/ معرفی برگزیده‌های «مهروشید» فراخوان ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم «پرواز» منتشر شد مهلت ارسال اثر به هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» تمدید شد پیام دبیر جشنواره «سینماحقیقت» برای روز ملی سینما اکران آنلاین «آسمان غرب» از ۲۰ شهریورماه اسامی راه یافتگان به مرحله نهایی هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران اعلام شد صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ آغاز به کار شصت‌ونهمین جشنواره منطقه­‌ای سینمای جوان-مشهد شصت‌ونهمین جشنواره منطقه­‌ای سینمای جوان-مشهد آغاز به کار کرد مروری‌بر ابعاد جهانی «فیلم‌کوتاه تهران»؛ جشنواره‌ای که واقعاً «بین‌المللی» است تیزر جشنواره مهروشید رونمایی شد «پرتاب» شنبه کلید می‌خورد فیلم‌های راه‌یافته به هفتادمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان «قزوین»/ داوران معرفی شدند پذیرفته‌شدگان جشنواره «آسمان» معرفی شدند پوستر جشنواره «مهروشید» رونمایی شد فرصت‌ها و ظرفیت‌های تعامل انجمن سینمای جوانان با ستاد کل نیروهای مسلح «آبی روشن» به خانه ها رسید / اکران آنلاین در فیلم‌نت از فردا 20 شهریورماه؛ آخرین مهلت ثبت‌نام برای حضور در «سینماحقیقت» 18 هیئت‌های انتخاب و داوری جشنواره آسمان معرفی شدند «تهران» چگونه میزبان فیلم‌سازان و فیلم‌های کوتاه جهان شد؟ ثبت نام داوران کودک و نوجوان جشنواره فیلم کودک آغاز شد آغاز دوره آنلاین مدرسه مستند حقیقت خیز بنیاد سینمایی فارابی برای جشنواره‌های فیلم کودک و فجر هیأت انتخاب و داوری و آثار راه‌یافته بخش «عکس» جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان قزوین–راژیا امیدهایی که در «فیلم‌کوتاه تهران» متولد می‌شود/ مختصات ویژه در گام چهل‌ویکم تمدید مهلت ثبت‌نام در سومین جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی

5
«رؤیاهای صادقانه‌ سیمون ماشار» و «دست نامرئی» منتشر شدند

نمایشنامه‌هایی از برتولت برشت و سم شپرد روی پیشخوان کتاب‌فروشی‌ها

  • کد خبر : 21053
  • ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۹:۴۵
نمایشنامه‌هایی از برتولت برشت و سم شپرد روی پیشخوان کتاب‌فروشی‌ها
نمایشنامه‌های «رؤیاهای صادقانه‌ سیمون ماشار» نوشته‌ برتولت برشت در ۱۱۰ صفحه و «دست نامرئی» نوشته‌ سم شپرد در ۶۰ صفحه توسط نشر نیماژ به چاپ رسیدند.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ایران تئاتر، نشر نیماژ که در این سال‌ها به طور تخصصی، کتاب‌های آموزشی و متن‌های نمایشی و نمایشنامه‌ منتشر می‌کند، در تازه‌ترین فعالیت خود در این حوزه، نمایشنامه‌های «رؤیاهای صادقانه‌ سیمون ماشار» نوشته‌ برتولت برشت و «دست نامرئی» نوشته‌ سم شپرد در نشر نیماژ را چاپ کرده است.

«رؤیاهای صادقانه‌ سیمون ماشار» نوشته‌ برتولت برشت و با ترجمه‌ حسن حاجت‌پور به‌تازگی از زبان آلمانی ترجمه و منتشر شده است.

این نمایشنامه دارای عنوان خاصی است که در زبان فارسی نیاز به توضیح دارد و به‌راستی انتخاب یک عنوان کوتاه و گیرا به زبان فارسی برای این اثر بسیار مشکل است. در این کتاب تلاش شده است که نزدیک‌ترین عنوان به‌معنای آلمانی اسم نمایشنامه انتخاب‌ شود.

در زبان آلمانی «Das Gesicht» به‌معنی چهره یا صورت انسان است و در حالت جمع «Die Gesichte» به‌معنی چهره‌ها یا صورت‌ها؛ اما مراد و منظور برتولت برشت از این کلمه، یک معنی قدیمی و سنتی است، وقتی مترجم از «الیور» استاد زبان آلمانی و همچنین «گرد هازه» که سال‌ها با کلمات زندگی کرده و مو را از ماست بیرون می‌کشد، جواب دقیق را جویا شده است، پاسخ این بوده: «Die Gesichte» یعنی کسی که می‌تواند حقیقت را ببیند؛ کسی که رؤیاهای صادقه دارد؛ کسی که خواب‌های واقعی می‌بیند؛ کسی که می‌تواند آینده را ببیند.

برتولت برشت، نمایشنامه‌نویس، کارگردان تئاتر و شاعر آلمانی را یکی از برجسته‌ترین نویسندگان و کارگردانان تئاتر روایی می‌دانند. تکنیک فاصله‌گذاری او هنوز به‌عنوان تکنیکی زنده در عالم نمایش و حتی سینما به‌ کار گرفته می‌شود و آثار متعدد برشت روی صحنه‌ تئاترهای سراسر جهان مکرر اجرا می‌شوند.‌

کتاب «رؤیاهای صادقانه‌ سیمون ماشار» در 110 صفحه با قیمت 90هزارتومان در دسترس عموم علاقه‌مندان کتاب قرار گرفته است.

دیگر نمایشنامه‌ای که در نشر نیماژ منتشر شده است، «دست نامرئی» نام دارد. این نمایشنامه را سم شپرد نوشته است و امیرعطا جولایی و رضا پارسایی آن را ترجمه کرده‌اند.

نمایشنامه ‌«دست نامرئی»، از آشناترین ویژگی‌ها و عناصر نوشتار سم شپرد بهره می‌برد. از کهن‌الگوها تغذیه می‌کند و در عین حال به مسائل روز جامعه‌ آمریکایی هم نیم‌نگاهی دارد. واقع‌گرایی معمول نویسنده مسیر پرش‌های فکر و ضربت سوررئالیته را سد نکرده است. اما در نگاهی کلی، این یکی از نمایشنامه‌هایی است که در پرتو آن، پروژه‌ فکری نویسنده را می‌شود معنا کرد: «آدم‌های معناباخته و ته‌خط، که به میانجی عشق ماشین و کنش و هیجان و آمیختگی شباروز با مظاهر جهان نو، گویا در جست‌وجوی دستاویزی‌اند برای گذران و بهبودی در کار نیست. این میان معنا در خود موقعیت است و داده‌های متن. گفت‌وگوی دائمی با متن‌های پیشین هم به سنت نویسنده لحاظ می‌شود و شپرد دمی از ارجاعات مألوف غافل نمی‌شود.»

«دست نامرئی» از بهترین‌ها و برای ما فارسی‌زبانان، مهجورترین متن نمایشی درام‌نویس فقید آمریکایی است.

ساموئل شپرد راجرز چهارم (زاده ۵ نوامبر ۱۹۴۳ –درگذشته‌ ۲۷ ژوئیه ۲۰۱۷) نمایشنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر آمریکایی بود.

شپرد در طول زندگی حرفه‌ای‌اش بیش از ۴۰ نمایشنامه نوشت. سم شپرد برای اولین بار در سال ۱۹۷۱ با نمایش «دهان کابوی» مورد توجه قرار گرفت.

از جمله فیلم‌های او می‌توان به «چیزهای درست، بلک‌تورن»، «حماقت برای عشق»، «باندیداس»، «ماگنولیاهای فولادی» و «پرونده پلیکان» اشاره کرد.

این نمایشنامه در 60 صفحه و قیمت 80 هزارتومان منتشر شده است.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=21053

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.