به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمد تقیزاده: آخرین انیمیشن هایو میازاکی، انیمیشنساز شهیر ژاپنی، انیمهای اقتباسی از زندگی شخصی و حرفهای «جیرو هوریکوشی»، مهندس پروازی است که در میانه جنگ جهانی دوم قرار گرفته و به خاطر اینکه قادر به حضور به عنوان خلبان نیست، کسوت مهندسی پرواز و ساخت هواپیما را بر میگزیند.
باد بر میخیزد چند وجه مهم و کارکردی دارد: نخست اینکه تصویری قابل لمس از زندگی مردم ژاپن ارائه میدهد که وضعیت مردم، دغدغهها و رنجهای آنها در این برهه سخت تاریخی به نمایش درآمده است. قصه دراماتیک جیرو و همسرش، لایه مهم و تاثیرگذار دیگر قصه باد برمیخیزد است که مسیر پر فراز و نشیب و تراژیک زندگی این زوج و اهمیت آن در زندگی حرفهای سازنده هواپیما را روایت میکند. تِم مهم و موثر دیگر انیمیشن، به وجه رویاگونه آن مربوط میشود آنجا که قهرمان داستان با رویای ساخت هواپیما هر آنچه سختی است را به جان میخرد و از هیچ تلاشی برای رسیدن به این هدف مهم ملی و میهنی فرو گذار نمیکند.
باد بر میخیزد با اینکه با فرمی کودکانه ارائه شده اما محتوای آن کاملا متناسب بزرگسالان است. این رویکرد استراتژیک فیلمساز به دلیل نمایش لحظات تلخ و سنگین جنگ جهانی و داستان پرسوز و گداز زوج اصلی داستان قابل برداشت است. میازاکی در این انیمه خود که برخلاف بسیاری از کارهای قبلی خود، بر اساس اقتباسی واقعی نوشته و فضایی رئال دارد سعی کرده سرگذشت یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین چهرههای علمی و طراحان خوش فکر و خلاق کشورش را برای جهانیان به نمایش درآورد.
باد بر میخیزد با هزینه 30 میلیون دلاری ساخته شده و بنار آنچه وبسایت رسمی آن منتشر کرده 137 میلیون دلار در سراسر جهان فروخته است که به خوبی از موفقیت این فیلم در گیشه حکایت دارد. موفقیتی که ناشی از فعالیت مستمر و موفق استودیوی «جیبوری» است که میازاکی از جمله موسسان آن بوده و در بسیاری از مواقع انیمههای این کمپانی به همتایان مشابه هالیوودی خود از لحاظ فروش و تاثیرگذاری طعنه زده است. منتقدان و بییندگان وبسایت سینمایی «روتن تومیتو» به ترتیب نمره 88 و 85 به انیمیشن دادند و بازدیدکنندگان «متاکریتیک» از منتقد تا بیننده نمره 80 و 81 به این اثر دادند که آشکارا دلالت بر موفقیتهای این انیمیشن در میان خواص و عوام سینمایی دارد.
باد برمی خیزد در روایت گری و شخصیت پردازی نیز اثری قابل تحمل و تحسین برانگیز است، اگرچه در ابتدا با روندی به نسبت کند وارد فضای داستان و شخصیتها میشویم اما هر چه میگذرد ریتم داستان جذابتر و همراه برانگیزتر میشود تا اینکه پایان تراژیک غیرهالیوودی و کوبنده کار، تاثیر نمایش حدود دو ساعت آن را دو چندان میکند.
کاراکترهای باد برمیخیزد اگرچه از نظر تعداد، شخصیتهای زیادی نیستند اما به شدت دارای عمق و ارز معنایی هستند به نحوی که کمتر تماشاگری را میتوان یافت که انگیزه کاراکترها و روابط علی و معلولی آنها برایش باور پذیر نباشد؛ این وجه سمپاتیک و باور پذیری شخصیتها از مهمترین و قابل توجهترین ویژگی آثار میازاکی در مقام انیمیشن ساز است که در جملهگی کارهای او خودنمایی میکند.