سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
کل 8630 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم «قوی‌دل» در مرکز گسترش، دانشگاه هنر و سوره روی پرده می‌رود “عبدالستار کاکایی”: باید به گونه ای وارد کار جهادی رسانه ای شویم که برای همه مردم جذاب باشد/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “مسعود شریف”: برای شناسایی و تشویق جهادگران حقیقی از هم فاصله نداشته باشیم/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “محمد سلیمی راد”: اهمیت کار جهادی به برپایی جشنواره رسیده است/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم دعوت فعالین هنری و جهادی و مستندسازان از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ سینمای کوتاه یک سینمای مستقل است تقویت نهادهای مدنی یکی از راه‌‎‌های توسعه است صالحی: می‌توانیم اعتمادهای از دست رفته را به‌زودی بازگردانیم «پروانه»؛ رونمایی از مستند زنده‌یاد پروانه معصومی مراسم ترحیم همکار پر تلاش رسانه ملی رائد فریدزاده: آینده‌نگری را در تصمیماتمان لحاظ کنیم معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر ایثار تمدید شد آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌های پایان‌نامه و کتاب سال دانشجویی برگزار می‌شود فراخوان جشنواره دانشجویی فیلم و عکس امید علی رفیعی برای آموزش تئاتر به اصفهان می‌رود سینمایی «غبار را گاز بگیر» را از سیمای استان ها ببینید در تالار وحدت پرنسا با “پرواز خیال” میزبان بانوان می‌شود انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات به تعویق افتاد انتشار فراخوان بخش اختراعات و دستاوردهای تکنیکی بیستمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک داوران بخش کتاب نخستین جایزه پژوهش سال تئاتر ایران معرفی شدند آذر هاشمی بازرس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران شد تالار رودکی میزبان سومین تجربه از «طرزِ تازه» می‌شود کارگاه آنلاین پخش‌کننده سوئیسی در «سینماحقیقت18»

12
نگاهی به انیمیشن «پسر دلفینی»/

پسری در جستجوی مادر

  • کد خبر : 7724
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۷
پسری در جستجوی مادر
انیمیشن سینمایی «پسر دلفینی» از نظر ساختار و طراحی و کارگردانی در سطح بهترین انیمیشن‌های جهانی است.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکزگسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، انیمیشن آنگاه به مقصد رسیده است که خارج از مرزهای کشورِ تولید کننده به فروش برسد. در ابتدا به نظر میرسد که این گزاره محدود کننده کارکردهای انیمیشن به حوزه اقتصاد است. اما آنکه نیک بنگرد، ورای این را خواهد یافت. کارکردهای فرهنگی برای انیمیشن در گروی “فروش کالای فرهنگی” است. به بیان ساده تر، محصول فرهنگی موثر نمی افتد، مگر آنکه مخاطب برای شنیدن حرف تو (دیدن فیلم تو) پول پرداخت کند. و “پسر دلفینی” به این مقام رسیده است.

 این فیلم از نظر کارگردانیِ فنی، کانسبت تصویری، ایده اصلی، طراحی شخصیت و فضا، ریگ و انیمیت، در کلاس بهترین فیلمهای انیمیشنی جهان قرار دارد. دیگر انیمیشنهای ایرانی ده سال اخیر نیز همین گونه بوده است. فیلمنامه آن هم از منظر “طراحی داستان و پیرنگ” عالی است. دکوپاژ سکانسها نیز به صورت مستقل، بی نقص است. به جز چند مورد کوچک. اما شیوه روایت و “چینش پیرنگ” مسیر اشتباهی را طی کرده است. پیرنگ اصلی گم شده و مخاطب در میان پیرنگهای فرعی سرگردان میشود.
اگر قهرمان را پسر دلفینی و پیرنگ را پیدا کردن مادر بدانیم، باید منتظر کشمکشهای پسردلفینی در مسیر یافتن مادر باشیم. کشمکشهایی که موجب رشد شخصیت و آموختن میشود. درحالی که پسر دلفینی با قلاب دختران بیبیزار و با کمترین هزینه و سختی به جزیره و مادرش میرسد. او حتی به اندازهی ناخدا سلیمان هم سختی نمیکشد. کش مکش اصلی داستان درباره آلودگی دریاست و قهرمان اصلی مادر است. غربیه نیز به عنوان آنتیگونیست، مزاحمتی برای پسر دلفینی ندارد. حتی به او کمک میکند. هدف آنتگونیست در ضدیت با تمیزی دریا قرار دارد. در خلال فیلم هم، تنها موردی که به وضوح جواب دارد، همان آلودگیِ دریاست. لذا و بر این اساس میتوان گفت، پیرنگ اصلی “نجات” دریا از آلودگی است  نه “پیداکردن مادر”. پیدا کردن پاد زهر، خرید لنج، شکست دادن اختاپوس و پیدا کردن مادر، پیرنگهای فرعی داستان هستند. این فیلم باید پس رونمایی از سقوط، یک راست به  “جزیرهی سرخ” میرفت. همانجایی که “بیبیزار” و “دختران نیجا” (نام دختران نینجا را من روی آنها گذاشتم) در تلاش برای نجات دریا بودند. یا دست کم در یک مونتاژ موازی داستان جزیره و جستجوی مادر را به یکدیگر می رساند.
در این اثر، غفلت از پیرنگ اصلی جایگزین شدنِ گزاف “یافتن مادر”، آن سوال همیشگی دربارهی “سرنوشت مادرِ قهرمان” را  بیجواب گذاشت. مثل سرونوشت مادرِ چوبین، مادرِهاچ زنبور عسل و خیلیهای دیگر. البته برای مثالهایی که زدم، رد پای ممیزیهای دهه شصست در میان است. چیزی که درباره پسر دلفینی هم به نظر میرسد به شکل دیگری اعمال شده و انتهای چندین پلان قیچی خورده است. پلان نجات مادر توسط ناخدا مرواید (ناخدا سلیمان) و شکست اختاپوس مهمترینِ سکانسهایی بود که انتهای آنها با پرش تصویری همراه بود.

می‌شود به نکات دیگری هم اشاره کرد. مثل اینکه پسر دلفینی، گردنبد مادرش را گم می کند اما اصلا متوجه گم شدن آن نمی شود! یا اینکه موسیقی مخاطب کودک را وادار به دست زدن و ریتم گرفتن نمیکرد. اما همه  اینها قابل چشم پوشی است. به سه دلیل. دلیل اول همان است که در ابتدا گفتم. و دوم تعداد افراد دخیل در پروژه! آنچه هنگام تماشای تیراژ پایانی از آن مطمئن میشویم. اگر پیکسار را به عنوان استانداردِ تولید انیمیشن سینمایی در نظر بگیریم، در تولید هر انیمیشن حدود 600 نفر را مشارکت میدهند. از 1200 کارمند ثابت و سازوکار عریض و طویل آن بگذریم. اما پسر دلفینی، با تکرار اسم یک نفر در چندین بخش نشان میداد که تیم تولید کنندهی این فیلم از 100 نفر تجاوز نمیکنند. این تلاش جای خدا قوت و تعظیم دارد. و دوم طول زمان تولید است. انیمیشن های ایرانی، همین هایی که در این چند سال تولید شده است، طی سه سال تولید می شوند در حالی که استاندارد جهانی آن چهار سال است. این موضوع که اصلاح آن به حامیان تولید انیمیشن باز میگردد می توانند کیفیت و کمیت آثار سینمایی انیمیشن ایران را جهش دهد.
شبیه آنچه برای استودیو اسکای فریم اتفاق افتاد، می تواند برای دست کم ده استودیو ایرانیِ دیگر اتفاق افتد. محمد امین همدانی و محمد خیراندیش کم نظیرند، اما بینظیر نیستند. همین حالا که دارم اینها را مینویسم نام دهها نفر از جامعه انیمیشن ایران جلوی چشمانم رد میشود که میتوانند همین راه را طی کنند. کشور ایران از مقطع هنرستان تا دکتری انیمیشن را پوشش میدهد. کلاسهای آزاد،  دسترسی به انواع نرمافزار و جامعه جوان را، به عنوان فنورزهای این  صنعت، اضافهی فرصتها تولید انیمیشن ایران کنید. آنچه کم است، سازمانهای حامی همچون مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی و مدیرانی مانند احسان محمد حسنی  است. کسی که با یک سازوکار درست، امکان فعالیت و رشد تیم همدانی را فراهم کرد. مرادم از سازوکار، متن جداگانهای میطلبد که هم اکنون از حوصله این متن خارج است.
لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=7724
  • نویسنده :   مجید بزرگ زاده
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
  • 194 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.