سینمایی نیوز
  • امروز : دوشنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 20 ذی‌القعده 1446
  • و : Monday, 19 May , 2025 می باشد
کل 9922 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران نشست‌های تخصصی سازمان سینمایی در سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

6

چراغ‌های روشن/ یادداشت روزنامه ایران درباره «سینماحقیقت»

  • کد خبر : 27543
  • ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۹:۴۸
چراغ‌های روشن/ یادداشت روزنامه ایران درباره «سینماحقیقت»
بسیاری از فیلمسازان نسل تازه مانند محمدحسین مهدویان، محمد کارت، نرگس آبیار، مهدی شامحمدی و... در «سینماحقیقت» جایزه گرفته و دیده شده اند.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمد حیدری‌پور در روزنامه ایران نوشت: اواخر آذرماه امسال، هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» برگزار می شود. جشنواره «سینماحقیقت» بیش از یک دهه است که یکی از مهم ترین رویدادهای فرهنگی ایران است؛ جشنواره‌ای که بخش قابل توجهی از سینماگرانی را که متفاوت می اندیشند و متفاوت عمل می کنند ، پوشش داده و آثارشان را در معرض تماشا قرار می دهد. «سینماحقیقت» امسال با دبیری محمد حمیدی مقدم برگزار می شود. او برای پنجمین بار است روی صندلی دبیری این رویداد می نشیند و پیش از او، سه مدیر عامل قبلی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی (متولی برگزاری این رویداد) محمد آفریده، شفیع آقامحمدیان و محمدمهدی طباطبایی پور دبیران این رویداد هر یک به شیوه ای، کوشیده اند به «سینماحقیقت» هویت بدهند، اما شاید مهم ترین دستاورد همه این دبیران، ادامه مسیری بوده که هفده سال پیش آغاز شده، آن هم در سینمایی که عمده توجه و تمرکزش، بر سینمای داستانی و پس از آن سینمای گیشه پسند است.

«سینماحقیقت» توانسته چراغی روشن باشد برای دوستداران و فعالان سینمای مستند. «سینماحقیقت» نه تنها عرصه ای برای کشف استعداد در این حوزه بوده و نام های پرشماری در این جشنواره دیده و معرفی شده اند، حتی به سینمای داستانی هم فیلمساز معرفی کرده است. بسیاری از فیلمسازان نسل تازه مانند محمدحسین مهدویان، محمد کارت، نرگس آبیار، مهدی شامحمدی و… در «سینماحقیقت» جایزه گرفته و دیده شده اند. مهدی باقری، مرتضی پایه‌شناس، مهدی بخشی مقدم و… که هنوز به سینمای مستند وفادارند و دغدغه ورود به سینمای داستانی ندارند هم با این جشنواره درخشیده اند. بنابراین این جشنواره، مهم ترین کارکرد یک رویداد سینمایی که کشف استعداد است، بخوبی برعهده داشته است. این جشنواره علاوه بر این، مسیر مستندسازی در ایران را هدایت کرده، توجه به تولیدات تاریخی یا اجتماعی یا مستندهای پرتره، از سوی داوران این جشنواره، توجه مستندسازان را به این آثار جلب کرده و جهت داده است.«سینماحقیقت» شاید در نگاه اول جوان تر از جشنواره فیلم کوتاه تهران، یا دایره مخاطبانش، محدودتر از جشنواره فیلم فجر، باشد. اما خانواده سینمای مستند ایران به شهادت تاریخ برگزاری این رویداد، همواره در کنار این جشنواره بوده اند. منوچهر طیاب، اکبر عالمی، خسرو سینایی، محمدرضا اصلانی و… نامداران این رشته، بارها در این جشنواره حضور داشته اند. این صبغه، ذخیره ای بزرگ و فراموش نشدنی است. این ارتباط، حلقه رابط نسل نخست و نسل سوم جشنواره با هم است، مسیری که می تواند به آینده جشنواره کمک کند و همگرایی نسل ها را افزون کند. «سینماحقیقت» در ظاهر، جشنواره‌ای جوان برای مخاطبانی محدود است، اما شاید در روزهای پیش رو، «سینماحقیقت» نیازمند ورود به حوزه های جدید است. مثلا سینماهای مردمی برای این رویداد در نظر گرفته شود، یا شیوه اکران و نمایش فیلم ها یا جلسات نقد و بررسی آثار تغییر کند. «سینماحقیقت» در چهاردهمین دوره با انتخاب شیوه آنلاین به دنیایی بزر گ تر ورود کرد و گستره مخاطبانش را وسعت بخشید. چنین جزئیات و رویکردهایی است که یک جشنواره را زنده و جذاب می کند و شرط ماندگاری و تاثیرگذاری آن است. نمی شود و نباید یک جشنواره را با یک طریق و راه اداره کرد، بویژه اینکه در جهان امروز، مستندسازان به شیوه هایی مجهزند که ارتباط و تعاملشان را با جشنواره ها و محافل دیگر، سهل کرده است، پس باید به شیوه های تازه و مدرن و جهانی، این جشنواره را ارتقا داد و از امکاناتش به بهترین شکل استفاده کرد.سینمای مستند ایران، چهره های شاخص و آثار ماندگار فراوان دارد. به تاریخ این سینما که رجوع کنیم، ستاره های درخشان فراوانند.

آنانی که بر سینمای داستانی و سریال سازی ایران تاثیر گذاشته و با تربیت شاگردان فراوان، تجربه هایشان را به نسل تازه منتقل کرده اند. «سینماحقیقت» ادای دینی به این سینماگران تاریخ ساز است و البته محفلی برای تقویت سینمای مستند ایران. سینمایی که می تواند روایت ما از روزگارمان، از ایران و فرهنگ و جامعه را برای آیندگان به جا بگذارد. روایتی فارغ از قرائت های مغرضانه یا نادرست.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=27543
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
  • 177 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.