سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
کل 7954 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ وزیر فرهنگ با همتای آذربایجانی خود دیدار کرد/ آمادگی برای برگزاری نشست مشترک سینماگران ایرانی و‌ آذربایجانی آثار سینمایی خارجی پلتفرم‌ها تحت نظارت سازمان سینمایی قرار گرفت همراه با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در دومین هفته اردیبهشت ماه و سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره فیلم کودک معرفی شدند فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم «کوثر» تعطیلی سینما‌های سراسر کشور در روز شنبه افزایش یارانه اعضای هیئت علمی، دانشجویان و طلاب سراسر کشور غرور نفرت‌انگیز یک مرد با صفا انتشار کتاب «سمفونی رنگ، هارمونی خط» اعلان سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر شد «آجرچین» سری به شبکه سه می‌زند مراسم یادمان استاد محمدعلى امیرجاهد برگزار می شود روزنامه‌های صبح چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰3 عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد استقبال از نمایش 9 مستند جشنواره «سینماحقیقت» در دانشگاه هنر تهران بخش ویژه «کتاب و سینما» در چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران فراخوان داد ماموریت‌های مضاعف برای جهش تولید در موسسات سینمایی ابلاغ شد تمدید مهلت ثبت نام نخستین المپیاد ملی آموزش هنر رضا شیخی دار فانی را وداع گفت هیچ نهادی مجاز به لغو کنسرت‌ها نیست/ گفتگوی در سوگِ مرگِ «موسیقی هنری» یادمان زنده یاد بنان در شب موسیقى ارسباران شش نمایش دیگر، همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند «لینولئوم» را در شبکه چهار کشف کنید سمیعی: این جلسه نشان داد که چقدر موسیقی در بوشهر زنده و اثرگذار است صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد آغاز به کار‌ سامانه و سایت ثبت طرح مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از ۱۷ اردیبهشت آلبوم موسیقی لرستان، تنبور لکی (موسیقی نواحی ایران ۸۰) منتشر شد تعطیلی سالن‌های نمایشی به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) «رابطه» در شبکه دو مراسم تشییع نصرالله شیرین‌آبادی برگزار می شود فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران منتشر شد سه نمایشنامه جدید راهی بازار نشر شد از فیلم‌سازی «بدون دیالوگ» تا خندیدن به «قضاوت»/ جشنواره‌هایی که حوصله ندارند! افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم‌کوتاه تا 250 میلیون تومان صفحه اول روزنامه های دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 معرفی هیئت داوران بخش سینمایی جشنواره فیلم اقوام دومین برنامه‌ی سینماتک خانه سینما به مستندخوانی اختصاص یافت روایت حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را بنویسید رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد از نقد فیلم کوتاه در سرای «کوشک کتاب» تا معرفی جوایز کتاب محور در سرای «جوایز ادبی» نمایش برخط فیلم «روز مبادا» «اخلاق و درام» راهی بازار نشر شد رد شایعات درباره رئیس سازمان سینمایی میزان جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد صفحه اول روزنامه های یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 اعلام زمان ثبت طرح در سامانه مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند

12

چهار دهه جشنواره؛ ژانر به ژانر 6 | ژانر تاریخی-مذهبی؛ روایت‌گری باورها

  • کد خبر : 2671
  • ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲
چهار دهه جشنواره؛ ژانر به ژانر 6 | ژانر تاریخی-مذهبی؛ روایت‌گری باورها
ملک سلیمان؛ ظهور فناوری و تکنولوژی در عصر اکران فیلم ملک سلیمان -ساخته شهریار بحرانی- از قوی‌ترین شاخصه‌های اثر در قالب ژانر تاریخی است.‌

سینمایی نیوز- مقدمه؛ در نظریه اندرو تئودور پیرامون ژانر عناصر شکلی، روایی و مضمونی تثبیت شده در آثار سینمایی هستند که گونه‌ای از فیلم‌ها را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد. این تئوری که با رویکرد مرگ مولف در فرانسه کلید خورد، سبک و نوع خاصی از سینما را توصیف می‌کند و به مخاطب اجازه می‌دهد که آثار سینمایی را نه در قالب مولف‌هایشان بلکه در رعایت سبک مورد نظر تحلیل کنند.
جشنواره فجر هر ساله با اختلاطی از مضمون و سینما در سودای الحاق تالیفات هر هنرمند بوده است، تالیفاتی که اساسا از ساختاری فرمیک و مقدمه‌ای برخوردار بوده‌اند. حال اگر بخواهیم چارچوب این الگوها را در قواعد و ضوابطی کلی سر هم کنیم مستلزم برچسبی نشانه‌دار خواهیم بود. ژانر آن برچسب مورد نظر است.‌ برچسبی که ساز و کار مختص به هر فیلم را ترسیم کرده و ورود هر فرد را به جهان فیلم تسهیل می‌کند.
بنابراین ژانر با دسته‌بندی آثار سینمایی، گونه‌های مختلف هنری را منطبق‌بر متعلقات خود توصیف می‌کند. حال اگر متعلقات مذکور در سیستمی فرمیک به ساحت درام جاری شوند، رسالت یکی از اصلی‌ترین قواعد سینما ادا خواهد شد. در این یادداشت به ‌ساب‌ژانر «تاریخی-مذهبی» و فیلم‌های آن در جشنواره فجر و چند نمونه از آثارسینمایی حاضر در ادوار جشنواره می‌پردازیم.
مذهب و تاریخ دو عنصر ریشه‌دار در فرهنگِ ایران و ایرانی هستند که پرداخت به آن‌ها در سبک و گونه‌ای تثبیت‌شده همواره قابل رویت است.

ملک سلیمان؛ ظهور فناوری و تکنولوژی در عصر اکران فیلم ملک سلیمان -ساخته شهریار بحرانی- از قوی‌ترین شاخصه‌های اثر در قالب ژانر تاریخی است.‌ فیلم در ‌بهره‌برداری‌اش از آیات قرآن، ظرفیت تماتیک داستان را در شفافیت هرچه تمام رقم می‌زند و قصد دارد با استفاده از تکنولوژی مزبور آرایه‌های زیبایی‌شناسانه فیلم را برقرار سازد. به طوریکه برقراری آن عنصر باور را در ذهن مخاطب تبلور دهد. باور نگاریِ تاریخی ضابطه سیستماتیکی است که در چند بُعد قابل تامل است. مهم‌ترین آن‌ها نوعی انگیزه ارجاعی در بطن اجرا و زیست کاراکتر هاست و انگیزه‌ٔ ثانویه پس از ارجاعات تاریخی، در شگرد کارگردانی نهفته است. نگاهی ساختی به عناصر دراماتیک و روایی فیلم. به بیان دیگر فیلم را در بند قراردادهای ارجاعی قرار ندادن و تاکید بر آنچه منزله درام شناخته می‌شود. در واقع اقناع باور و انگاره‌های تاریخی در ساحت ذهن مخاطب با دستاوردهای دراماتیک اثر برابر است. معیارهای مذکور در تعریف دوباره‌شان به آغوش ژانر رسیده و با مختصات آن ترجمه می‌شوند. اگر ترجمه مذکور در سیستم فرم و زبان سینما قرار گرفت، ژانر فیلم قابل ادراک است.
در فیلم ملک سلیمان با توجه به گفته‌های مطرح شده آنچه نگین تاریخ و مذهب را در فیلم می‌کارد، توجه فیلم‌ساز به انگیزه‌های ساختی، نمایشی‌ و جلوت اغواگر سینماست. به همین سبب فیلم در رهنمودهایی به سمت ژانر دستاوردهای مثبتی داشته است.

محمد رسول الله؛ اساسا تئوری‌های برآمده از تاریخ من‌باب خداپرستی و ایمان در کالبد معجزه و آیه تعریف می‌شوند. پی‌رفت دادن به این معجزات با تن‌پوش روایت تشریفات بلامنازعِ ژانریک در ساحت مذهب و تاریخ خواهد بود. محمد رسول الله اثر مجید مجیدی در انطباق با تاریخ معاصر خود به درستی از اعمال تماثیل شکلی و بصری استفاده می‌کند و در وهله بعدی بر بن‌مایه‌هایی مضمونی مانور می‌دهد. اگر از درصد دراماتورژی فیلم در انطباق با مضامین روایی فاصله بگیرم، می‌توان اثر مجید مجیدی را با شاخصه‌ای اتمسفریک به ژانر مورد نظر یعنی تاریخ و مذهب نزدیک دانست. فیلم حال و هوای روحانی خود را با دیالوگ‌هایی اخلاق‌گرا و ماندگار -به سان آیات قرآن- پیوند می‌دهند و از میزانسن‌های مونوکروماتیک در این جهت استفاده می‌کند. میزانسن‌هایی که اغلب غبار سفید رنگی آن‌ها را فرا گرفته و به واسطه آن ترکیب اشیا تلطیف شده است.

روز واقعه؛ بهرام بیضایی اسطوره‌شناسی قهار و مولف در رشته نمایش است. او در فیلمنامه روز واقعه با پیوند عناصر مرکزی و تاریخی با مسیر فرعی و پی‌رفت دادن به پیوند مزبور سعی دارد به ادبیات حسی و تکنیکال خود جهت دهد‌. او در غایت تبعیت از ژانر ارزش‌های انسانی و تاریخی را به چالش می‌کشد. در فیلم روز واقعه موقعیت زمانی و مکانی عاشورا از منظری دیگر روایت شده و با مختصات آن نگاه (منظر) چشمه‌های مذهب را در دل تاریخ می‌جوشاند.
بهرام بیضایی از مقتضیات نمایش‌گونه در نینوا و سازوکار دیالوگ‌مند نطفه فرم را استخراج کرده و به سانِ تعزیه‌ای با شکوه جلوت تراژدی را رسم می‌کند.‌
فیلم ورای تماثیل و انگاره‌های شکلی از خلال شکل روایت محاسن ژانر را به رخ می‌کشد.
شهرام اسدی کارگردان فیلم در پسِ شمایل تکرار شونده همچون لباس، صحنه و کاراکتر انگیزه‌های اساطیری‌ِ آن دوره را به جوشش می‌اندازد و فرهنگ اسطوره‌سازی را با ساحت سینمای دینی-مذهبی همراه می‌کند.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=2671

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.