سینمایی نیوز
  • برابر با : Sunday - 24 November - 2024
کل 8656 امروز 0

خبر فوری

نشست خبری رویداد صاحبدلان برگزار شد/ رشت میزبان بخش بین‌الملل رویداد صاحبدلان شب یادبود احمد آقالو برگزار شد فروش نهایی دوره سوم گروه سینمای فرهنگ اعلام شد رائد فریدزاده: مرور زمان اصالت بنیاد فارابی را بیش از پیش نمایان می کند گلاب آدینه جدیدترین نمایش خود را به صحنه می‌آورد سرپرست بنیاد سینمایی فارابی معرفی شد کتاب تاریخ موسیقی استان همدان رونمایی شد یک کمدی در قاب شبکه نمایش معرفی آثار راه‌یافته در بخش خیابانی جشنواره تئاتر «سودای عشق» نقدی بر انیمیشن «ببعی قهرمان» سلین حسین‌پور بازیگر فیلم‌های کوتاه «کودکی»، «نگاه» و «رخ» درگذشت عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه سوم آذر ۱۴۰۳ سفر استانی مدیرکل به پایتخت فرهنگی ایران حسین نوروزیان درگذشت فروش ۲۰۵ میلیارد تومانی سینماها در آبان مازیار سیدی دچار حمله قلبی شد گمشده اصلی ما گفت‌وگو است فروش ۵ میلیارد تومانی «باغ کیانوش» ابراهیم قادری درگذشت کدام مستند تندیس حافظ را تصاحب می کند؟ عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ نشست کارنامه حرفه ای و آثار عزت الله انتظامی در خانه سینما برگزار شد نخستین نشست «نقد کتاب سینمایی» به همت «انجمن صنفی مدرسان سینما» برگزار شد فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه مجمع عمومی انجمن صنفی انیمیشن برگزار شد نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب اعضای هیئت‌علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد منصوب شدند مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» آئین تکریم و معارفه رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم

9

کتاب «دراماتورژی سپید» نوشته سعیدرضا خوش‌شانس منتشر شد

  • کد خبر : 19267
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۸:۱۷
کتاب «دراماتورژی سپید» نوشته سعیدرضا خوش‌شانس منتشر شد
کتاب دراماتورژی سپید با عنوان فرعی درآمدی بر دراماتورژی واسازانه یا دراماتورژی در پرتوی ساختارشکنی ژاک دریدا به قلم سعیدرضا خوش‌شانس منتشر شد.

این کتاب به تبیین دیدگاه‌های ژاک دریدا فیلسوف فرانسوی و شارح فلسفه ساختارشکنی یا دیکانستراکشن در دراماتورژی یا نمایش‌پردازی می‌پردازد. دراماتورژی که به عقیده نویسنده این کتاب اصطلاحی مناقشه‌آمیز در مطالعات تئاتر به ‌شمار می‌رود، دربردارنده مهارتی است که درباره امکانات متن تئاتر یا نمایشنامه به‌سوی اجرا تأمل می‌کند.

نویسنده اثر، در این رساله نشان داده است که دراماتورژی یا مهارت نمایش‌پردازی که پس از دوران روشنگری به دست یکی از چهره‌های مهم عصر روشنگری قرن هجدهم به نام گوتهولت افرایم لسینگ بنا نهاده شد، از مرزهای هرمنوتیک روشنگری فراتر رفته و اکنون به‌عنوان نوعی عمل واسازانه می‌تواند مورد توجه و تأمل قرار گیرد؛ بنابراین دراماتورژی سپید درواقع تبیین‌کننده نظریه‌ای است که واسازی یا ساختارشکنی ژاک دریدا را به‌عنوان راهبردی برای دراماتورژی تئاتر به خدمت می‌گیرد. خوش‌شانس نام آن را دراماتورژی واسازانه یا دراماتورژی دیکانستراکتیویست گذاشته است.

در مقدمه این کتاب آمده است: «باوجوداینکه بی‌شک گسترش دراماتورژی در دو ساحت عملی و نظری امروزه آن را به یک ساحت گفتمانی تبدیل کرده است، اما کماکان یکی از عرصه‌های مناقشه‌انگیز در مباحث نظری هنرهای نمایشی و مطالعات تئاتر به شمار می‌آید. این وضعیت، عجالتاً، ضرورت تأمل درباره‌ آن را توجیه می‌کند. وانگهی پرداختن به دراماتورژی از منظر تاریخی یا کاربردی، موضوع انبوهی از مطالعات و پژوهش‌های دانشگاهی بوده است، اما آنچه در تمام این پژوهش‌ها مغفول و کتمان‌شده مانده است، پرداختن به ماهیت و ذات دراماتورژی به‌مثابه‌ یک پدیدار فلسفی است.

نویسنده اثر، در این رساله نشان داده است که دراماتورژی یا مهارت نمایش‌پردازی از مرزهای هرمنوتیک روشنگری فراتر رفته و اکنون به‌عنوان نوعی عمل واسازانه می‌تواند مورد توجه و تأمل قرار گیرد

 

ژاک دریدا فیلسوف برجسته فرانسوی در اواخر قرن بیستم نشان داد که تاریخ متافیزیک یا فلسفه غربی چگونه تحت تأثیر نظام معرفت‌شناختی خاصی قرار داشته است که حقیقت را در بیرون و پیرامون متن حاضر و موجود تلقی کرده است؛ حال آنکه به تعبیر دریدا، معنا یا حقیقت نه‌تنها به‌عنوان یک موجود حاضر -که اکنون از نظرها مستور و پنهان‌شده است- نباید تلقی شود، بلکه هیچ راهی برای دست‌یابی به حقیقت وجود ندارد و حقیقت همواره غایب است. در نظر دریدا، متن، شکلی فرعی از زبان یا ضبط زبان گفتاری به شکل نشانه‌های قراردادی نیست، بلکه متن خود هستی و رد یا نشانی از موجودات است. از این نظر، متن در نگاه دریدا، خود هستی بوده و هیچ هستی‌ای خارج از متن وجود ندارد. خوش‌شانس بر اساس چنین فرضی از دوگانه میان متن یا درام و اجرا فراتر رفته و تئاتر را به‌عنوان نوعی متن تلقی کرده است و دراماتورژی را به‌مثابه تأملی درباره این متن خاص تبیین می‌کند.

                                                                                                                           

گرماتولوژی یا نوشتارشناسی عنوان اولین کتاب ژاک دریدا، دانش یا معرفتی جدید به همین نام را تأسیس می‌کند که هستی را به‌عنوان متن و بودن یا وجود را به‌مثابه نوعی فعالیت نوشتاری تلقی می‌کند. به‌طوری‌که بودن یا هستی هر موجود به معنی برجا گذاشتن عصری از موجود است و این آثار شبکه‌ای را خواهند ساخت که او آن را هستی می‌نامند. کتاب دراماتورژی سپید نوعی گراماتورژی دراماتورژی است و از این منظر نوشته شده است تا تعریفی جدید از دراماتورژی ارائه دهد.

این کتاب نشان می‌دهد که اساساً کارگردانی مؤلف در تئاتر یعنی سنت کارگردانی نمایشنامه که پس از دوک ساکس ماینیگن متداول شده است متأثر از نگاه دراماتورژیک یا هرمنوتیک لسینگ است؛ پس دراماتورژی شکلی اشتقاقی و فرعی از کارگردانی یا اجرای متن نیست بلکه کارگردانی تئاتر در اصل متأثر از نگاهی است که بر اساس هرمنوتیک روشنگری در تئاتر متداول شد.

دراماتورژی شکلی اشتقاقی و فرعی از کارگردانی یا اجرای متن نیست بلکه کارگردانی تئاتر در اصل متأثر از نگاهی است که بر اساس هرمنوتیک روشنگری در تئاتر متداول شد

 

این کتاب پس از تأمل درباره سرآغاز یا منشأ دراماتورژی به صورت‌بندی دراماتورژی واسازانه می‌پردازد و نشان می‌دهد که واسازی دریدا -که از ابتدا برای تأمل درباره نظام معرفت‌شناختی فلسفه غربی عرضه شده بود- چگونه می‌تواند به کمک حل مسائل، تناقضات، معضلات و مناقشات معرفت‌شناختی در حوزه دراماتورژی و مطالعات تئاتر بیاید.»

سعیدرضا خوش‌شانس نویسنده این کتاب دانش‌آموخته ادبیات نمایشی، کارگردانی تئاتر و دکترای فلسفه هنر است و به‌عنوان نمایشنامه‌نویس، مترجم و مدرس دانشگاه در این حوزه فعالیت کرده است.

خوش‌شانس که پیش‌تر کتاب‌هایی مثل «تئاترنویسی سپید: درآمدی بر تئاترنویسی پست‌مدرنیستی» را نوشته است تاکنون موفق به دریافت جوایز معتبری ازجمله ویژه هیئت‌داوران جشنواره نمایشنامه‌نویسان آسیا، جایزه نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر فجر و جایزه انجمن نویسندگان و منتقدان خانه تئاتر ایران شده است.

نشر یکشنبه کتاب «دراماتورژی سپید» را در هزار نسخه با قیمت 70هزار تومان منتشر کرده و در کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور در دسترس علاقه‌مندان به حوزه‌های مطالعات تئاتر، هنرهای نمایشی و فلسفه هنر قرار داده است.

 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=19267

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.