به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از خبرنگار صبا، با از راه رسیدن سال جدید میلادی، تحلیل گران اقتصادی سینما به سراغ رقم فروش فیلمهایی رفته اند که طی دوازده ماه گذشته راهی پرده سینماها شده و جدول گیشه نمایش سینماها را با افت و خیزهای فراوانی روبرو کرده اند. به گفته همین تحلیل گران، دو سال قبل نگرانی های بسیار زیادی در رابطه با وضعیت فروش فیلمها در جدول گیشه وجود داشت و پرسش اساسی این بود که آیا در دوران پساکرونا وضعیت به حالت عادی و سابق خود برمی گردد و سالن های نمایش دوباره پر از تماشاچی مشتاق خواهد شد یا نه. در سال ۲۰۲۱، موفقیت بالای مالی فیلمهایی چون «اسپایدرمن: راهی به خانه نیست» و «وقت مردن نیست» جیمزباند، این امید را در دل محافل سینمایی به وجود آورد که می توان به روزهای طلایی جدول گیشه نمایش برگشت. اما خیلی ها می گفتند سال ۲۰۲۲ سال اصلی و سرنوشت ساز است و تکلیف وضعیت نوع برخورد تماشاگران با فیلمها را مشخص خواهد کرد. به نظر می رسد این تحلیل درست بودهد و سالن های نمایش تازه در این سال بود که توانستند ارزش های پیشین خود را دوباره بدست آورده و آنها را یک بار دیگر کسب کنند.
یک تفاوت بسیار مهم سال ۲۰۲۲ با سالهای قبل از آن در این نکته بود که برای اولین بار، آثاری بجز محصولات ابرقهرمانانه کمیک استریپی توانستند موفقیتهای بالا و خوبی در جدول گیشه نمایش سینماها کسب کرده و اکشن های ابرقهرمانانه را از تک و منحصر بفرد بودن دور کنند. در حقیقت پرفروش ترین فیلم سینمایی سال ۲۰۲۲ در سطح جهانی (هم آمریکا و هم بقیه کشورهای دنیا) «تاپ گان: ماوریک» بوده است که دنباله ای بر اکشن هوانوردی است که نسخه اصلی آن حدود چهار دهه قبل به نمایش عمومی درآمده بود. این موفقیت در کنار استقبال خوب تماشاگران از محصولاتی معمولی و بدور از جنجال هم چون «الویس»، «بلیطی به بهشت» و «همه چیز همه جا بلافاصله» بوده است که بسیار دور از اکشن های ابرقهرمانانه به شمار می آیند.
جدول گیشه نمایش در عین حال شاهد عدم موفقیت برخی نامهای جنجالی هم بوده و شکست سخت تجاری آنها را به چشم دیده است. از انیمیشن هایی چون «لایتیر» و «دنیای عجیب» (هر دو محصول کمپانی والت دیزنی) تا آثار تحسین شده و غیرمتعارفی چون «او گفت» و «برادران»، جدول گیشه نمایش شاهد فروش اندک بسیاری از محصولاتش هم بود. با همه اینها، تحلیل گران اقتصادی سینما از فروش کلی هفت و نیم میلیارد دلاری محصولات سینمایی در سال ۲۰۲۲ یاد می کنند. در مقایسه با فروش ده و نیم میلیارد دلاری سال ۲۰۱۹ (که سینماها وضعیتی طبیعی داشتن و کووید ۱۹ هنوز ظهور نکرده بود) یک کاهش ۳۳ درصدی فروش دیده می شود. اهل فن یکی از دلایل کاهش فروش را نیز در این نکته می دانند که کمپانی های فیلمسازی تعداد کمتری فیلم روانه اکران عمومی کردند و نمی توان تمام تقصیرها را به گردن شرایط کرونایی انداخت.
بخش اقتصادی نشریه معتبر ورایتی، نگاهی به وضعیت کلی فروش کلی فیلمها انداخته و آنها را به تفکیک کمپانی های سازنده شان معرفی کرده است.
والت دیزنی: «دکتر استرنج در مولتی ورس جنون» (۹۵۵ میلیون دلار)، ثور: عشق و تندر» (۷۶۰ میلیون)، «بلک پنتر: واکاندا برای همیشه» (۸۰۰ میلیون)، «آواتار: روش آب» (یک میلیارد دلار، فروش آن هم چنان ادامه دارد)
این کمپانی در عین حال شاهد عدم موفقیت فیلمهای مهمی چون «آمستردام»، «مرگ روی نیل» و «لایتیر» هم بود. والت دیزنی سال ۲۰۱۹ شاهد موفقیت تمامی تولیداتش بود و فروش کلی هفت میلیارد دلاری اش را جشن گرفته بود.
پارامونت: «تاپ گان: ماوریک» (یک و نیم میلیارد دلار)، «سونیک جوجه تیغی ۲» (۴۰۲ میلیون)، «لبخند» (۲۱۶ میلیون)، «شهر گمشده» (۱۹۰ میلیون)، «جیغ» (۱۴۰ میلیون)، «جاکاس برای همیشه» (۸۰ میلیون)
سونی: «از پیش تعیین نشده» (۴۰۱ میلیون دلار)، «قطار اسلحه» (۲۹۳ میلیون)، «جایی که خرچنگها آواز می خوانند» (۱۴۰ میلیون)، «سلطان زن» (۹۲ میلیون)،
سونی در کنار موفقیت مالی محصولاتش، تحسین منتقدان را هم به همراه داشت و در عین حال شکست تجاری برخی از تولیدات مهم خود هم چون «موربیوس»، «پدر استو» و «لایل لایل کروکودیل» را نیز شاهد بود.
یونیورسال: «دنیای ژوراسیک» (یک میلیارد دلار)، «مینیون ها: ظهور گرد» (۹۳۹ میلیون)، «تلفن سیاه» ( ۱۶۱ میلیون)، «بلیطی به بهشت» (۱۶۵ میلیون)، «هالووین تمام می شود» (۱۰۴ میلیون)، «نوپ» (۱۷۱ میلیون)
مدیران کمپانی یونیورسال با این تصور که ایجاد تنوع در تولیداتشان می تواند موفقیتهای کلانی برایشان به همراه داشته باشد، فیلمهای زیادی در زانرهای مختلف تولید کردند. اما پاسخ تماشاگران چندان مطابق میل آنها نبود و کارهایی مثل «مرد شمالی»، «او گفت» و « خانواده فابلمن» استیون اسپیلبرگ با شکست تجاری روبرو شدند.
برادران وارنر: «بتمن» (۷۷۰ میلیون دلار)، «الویس» (۲۸۵ میلیون)، «نگران نباش عزیزم» (۸۶ میلیون) و «حیوانات خانگی ابرقهرمان دی سی لیگ» (۲۲۰ میلیون)
وارنریها به موفقیت بالای دو اثر فانتزی «بلک آدام» دواین جانسن و قسمت تازه «جانوران فانتزی» امید زیادی داشتند. اگر چه این فیلمها فروش هایی ۴۰۵ و ۳۸۹ میلیون دلاری در سطح جهانی داشتند، به واسطه رقم های کلان تولید خود لقب کارهایی کم فروش را گرفتند. این فروش های به ظاهر بالا، نتوانست رقم هزینه های تولید و بازاریابی شان را پوشش دهد.