سینمایی نیوز
  • امروز : دوشنبه, ۱۸ فروردین , ۱۴۰۴
  • برابر با : 7 شوال 1446
  • و : Monday, 7 April , 2025 می باشد
کل 9638 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۳ سینمای ایران ظرفیت‌‌های بیشماری دارد دیدار نوروزی معاون امور هنری و سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی با خسرو خورشیدی برترین آثار سینمایی ایران و جهان در هفت سین شبکه‌ها دیدار نوروزی رئیس جمهور با علی نصیریان از امیدواری برای ایجاد فرصت‌های تازه تا نقالی، شاهنامه‌خوانی و خاطره‌گویی در روز ملی هنرهای نمایشی پرداخت تعهدات معوقه، رویدادها و فعالیت‌های تئاتری سال ۱۴۰۳ فراخوان جشنواره ملی موسیقی بی‌کلام «خلیج فارس» منتشر شد پوستر روز ملی هنرهای نمایشی منتشر شد آغاز سال کاری معاونت امور هنری وزارت فرهنگ با ادای احترام به شهدا و هنرمندان فقید فراخوان دوازدهمین جشنواره دانشجویی مونولوگ منتشر شد برگزاری رویدادهای تئاتری به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی بازدید نوروزی رئیس سازمان سینمایی از سه پردیس رکورد ده ساله سینمای ایران با فروش بیش از 2 همت در سال گذشته شکسته شد دستمزد خدمات رسانه‌ای و تبلیغاتی تئاتر در سال ۱۴۰۴ مشخص شد همراه با فیلم‌های سینمایی در آخرین شب چهارشنبه سال رامتین شهبازی دبیر‌علمی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران شد / معرفی اعضای هیات علمی همایش تقویم زمانبندی تولیدات در سال آینده منتشر شد پرونده ۲۹۶ متقاضی عضویت در خانه موسیقی ایران در فصل زمستان مورد بررسی قرار گرفت اعلام روزهای تعطیل سینما در شب‌های قدر و سال نو اولویت‌های حمایتی و زمان بندی تولیدات سال 1404 بنیاد سینمایی فارابی اعلام شد تعداد مخاطبان سینماهای کشور در اسفندماه موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 فیلم‌نامه آغاز اکران نوروزی 4 مستند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی اولویت‌های حمایتی و زمان‌بندی تولید در سال ۱۴۰۴ انجمن سینمای جوانان ایران اعلام شد نگاهی به فیلم «قلب رقه» برگزیدگان هشتمین دوسالانه آلبوم موسیقی معرفی شدند همایش هفتم با موضوع «اقتباس» بهار ۱۴۰۴ فراخوان می‌دهد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۳ انتشار تقویم زمان‌بندی تولیدات سازمان سینمایی به استقبال بهار با جشنواره فیلم های سینمایی شبکه های سیما پرفروش‌ترین نمایش‌های سال معرفی شدند موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 8 فیلم‌نامه سال پرکار هنری بنیاد رودکی پایان یافت جشن اکران سه میلیاردی «بامبولک» برگزار شد اعلام جزییات تازه‌ترین جلسه بررسی سند ملی موسیقی کشور تودیع و معارفه مدیران جدید انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد جلسه هم‌اندیشی انجمن موسیقی ایران و انجمن موسیقی استان تهران برگزار شد مدیران سی‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منصوب شدند موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت9 فیلم‌نامه بیش از ۲۰ سایت فروش بلیت تئاتر در کشور فعال است برپایی نشست و کارگاه‌های پژوهشی در نمایشگاه موسیقی کودک هنرمندانی که امسال از میان ما رفتند و جایشان خالی شد تئاتر در نوروز تعطیل نیست! موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 8 فیلم‌نامه افتتاح پردیس سینمایی 9 دی هشتگرد هنرمندانی که سال 1403 آسمانی شدند «لاله» به اکران آنلاین نوروزی رسید از سند سینما، تئاتر و موسیقی تا روند آموزش هنر در جلسه آخر شورای هنر حضور ۲۲۱ ناشر در بخش فروش مجازی کتاب سی‎ودومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

13
راز و رمزهای یک شخصیت چند وجهی/

«کنترپوان» و جستجو برای کشف واقعیت

  • کد خبر : 7244
  • ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
«کنترپوان» و جستجو برای کشف واقعیت
کارگردان مستند «کنترپوان» می‌گوید تحلیل و قضاوت درباره شخصیت پیچیده و چند وجهی رکن‌الدین مختاری، را بر عهده مخاطب گذاشته است.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، جلسه نمایش و گفتگو درباه مستند «کنترپوان» ساخته محمد فرزین‌نیا، بعد از ظهر سه‌شنبه 8 شهریورماه با حضور روبرت صافاریان منتقد و نویسنده در مرکز گسترش برگزار شد.

فرزین نیا در آغاز جلسه گفت: من در حال پژوهش روی موضوعی بودم، که ارتباطی به رکن الدین مختاری نداشت. در میان روزنامه‌ها، تیتر روزنامه اطلاعات سال 1363 توجهم را جلب کرد. در خبر روزنامه نوشته شده بود که برنامه ای در تالار وحدت برگزار می شده که روز سوم به مشکل برخورده. نام هنرمندان را که نگاه کردم، همه اساتید موسیقی ردیفی بودند که معمولا برای پخش قطعات آنها مشکلی نبوده، اما دقت که کردم دیدم روز سوم برنامه درباره آثار رکن الدین مختاری بوده، این حساسیت برای من نقطه ورود به موضوع شد و شروع به تحقیق کردم. مثل بسیاری از شما، من هم شنیده بودم که او رئیس شهربانی و آدمی خشن بوده است. بعضی اهالی موسیقی هم او را به عنوان یک آهنگساز می‌شناختند و شناختشان درباره زندگی او کامل و کافی نبود.

این کارگردان ادامه داد: این طرح را یک بار در مرکز و یک بار در پیچینگ مطرح کردم، که در پیچینگ پذیرفته شد.سال 98 فیلم تمام شد اما با کرونا مصادف شد و بلاخره از این هفته به اکران آنلاین رسید.

روبرت صافاریان به شروع خوب فیلم اشاره کرد و گفت: فیلم شروعی جذاب دارد و ما را تشویق به تماشا می‌کند. این شروع، به نوعی نمادین شخصیت دو وجهی رکن الدین را نشان می‌دهد اما در ادامه به همه وجوه شخصیت او پرداخته نمی‌شود.

فرزین‌نیا گفت: من برای این فیلم دو فیلمنامه نوشتم، اولین فیلمنامه را وقتی نوشتم که پژوهش کامل نشده بود. آن نسخه، تحلیلگرانه تر و با مواضع روانشناسانه‌تر بود. آن فیلمنامه بر اساس مصاحبه نوشته شده بود. وقتی پژوهش تمام شد احساس کردم نسبت به این شخصیت هم کمبود آگاهی و شناخت وجود دارد، هم افسانه پردازی‌هایی دیده می‌شود. در ما ایرانی‌ها زیاد هم هست، سیاه و سفید دیدن شخصیت‌ها و ستایش یا نکوهش اغراق‌آمیز. من فکر کردم آنقدر این کم بودن شناخت، گسترده بود، که فکر کردم اگر بتوانم به او نزدیک شده و وجوهی از شخصیت او را ارائه بدهم، دست کم در این فضای پرسوتفاهم و اطلاعات ناقص، کاری اساسی در فیلم انجام داده‌ام. به نظرم اگر شما اطلاعات درست و اساسی را به مخاطب بدهید، او قضاوت درستی درباره آن شخصیت و جهان اطرافش خواهد داشت.

صافاریان درباره منابع و تحلیل‌های موجود درباره مختاری پرسید، فرزین‌نیا گفت: تعداد کتاب ها و مقالاتی که درباره مختاری خواندم، کم نبود. اما من با تحلیلی جدی آن طور که مد نظر شماست و شخصیت چند وجهی او را نشان بدهد، مواجه نشدم. یکی دو تحلیل درباره موسیقی و نوازندگی و آهنگسازی او را در فیلم آورده‌ام. اغلب آنچه درباره او وجود دارد، شایعات است. من سعی کردم، به این شخصیت چند وجهی نزدیک شوم. هیچ کتابی درباره زندگی او نوشته نشده است. در سریال هزاردستان (علی حاتمی)، رئیس شهربانی که نقش او را جعفر والی بازی می‌کند منتظر خان مظفر است و تا او بیاید، ویولون می نوازد که اشاره‌ای غیرمستقیم به مختاری است. در سریالی از حسن هدایت که من ندیده‌ام هم گویا به شکلی مختصر درباره مختاری صحبت شده است. مختاری در مقطعی حساس فعالیت کرده، در کتاب‌هایی به او پرداخته شده. بیش از 140 کتاب فصلی یا بخشی را به او اختصاص داده‌اند که البته در حد گزارش بوده‌اند.

این کارگردان ادامه داد: من واهمه داشتم که تحلیلی ارائه بدهم که ذهن مخاطب را درگیر چیزی غیرواقعی کند. سعی کردم تحلیل خودم را درباره او داشته باشم. اولین مواجهه من با مختاری مثل همه بود، هر چقدر پیش رفتم، نظرم تغییر کرد. متوجه شدم که فضای اجتماعی و پیرامونی روی او و زندگی اش اثر گذاشته است. مختاری شخصیتی چند وجهی است، از سویی درستکار است و مثل پدرش در کار، وظیفه‌شناس و سلامت است. هر دو روحیه نظامی‌گری دارند. او از سمت‌های پایین شروع می‌کند و در دوره‌ای که رضاخان بدگمانی فراوانی به اطرافیانش دارد، به ریاست شهربانی می‌رسد و خوش رقصی می‌کند. آنچه من و فیلم می‌گوییم توجیه رفتار او نیست، می‌خواهم به تصویر درستی از او و زمان زیستش برسیم. وقتی با تماشاگران صحبت می‌کنم متوجه می‌شوم که مخاطبان فیلم را درک کرده‌اند و نکات مختلفی درباره آن به من می‌گویند.

او درباره طولانی شدن بعضی فصل‌های فیلم گفت: در بخش آرشیوی که به صحبت‌های هیتلر پرداخته‌ایم به نظرم فیلم می‌توانست کوتاهتر باشد. در میان تصاویر جنگ، گریزهایی هم به مختاری زده‌ایم که می‌شد کوتاهتر باشد. شاید اگر فیلم را دوباره تدوین می کردم این بخش‌ها را کوتاه می کردم. من احساس می‌کردم یک مستند 74 دقیقه‌ای که درباره یک شخصیت توضیح می‌دهد و اطلاعات زیادی از او وجود ندارد، نریشن زیادی دارد و باید فضای تنفس برای مخاطب در آن باقی گذاشت.

روبرت صافاریان به بخش دادگاه اشاره کرد، که از بخش‌های جذاب فیلم است، فرزین‌نیا در این باره گفت: درباره این بخش، اطلاعات و کتاب‌های زیادی وجود دارد، علی اکبر موسوی‌زاده رئیس دادگاه، دو جلد کتاب دارد که به این دادگاه هم در آن پرداخته شده. جلال عبده دادستان هم کتاب «چهل سال در صحنه» را در این باره دارد که بخش مهمی از جلد دوم به این موضوع اشاره دارد. بعضی از گزارش‌های منشی دادگاه را هم پیدا کردیم. مسئله این است که گزارش‌ها و توضیح‌ها جاهایی تناقض داشت. من همه این اطلاعات را در ده دقیقه و به شکل موجز آوردیم.

فرزین‌نیا در بخشی از سخنانش با انتقاد از بازسازی زندان قصر (یکی از لوکیشن‌های فیلم) گفت: این بازسازی طوری اتفاق افتاده که گویی زندان قصر، هتل است. همه چیز خوش رنگ‌ است و نور دارد. در حالی که این زندان، تاریک و مخوف بوده. آنچه درباره مختاری وجود دارد این است که اغلب در زندان انفرادی بوده، نمی‌دانم چقدر این تنهایی خودخواسته بوده یا شرایط، تنهایی را به او تحمیل کرده است. فیلم با زندان شروع می‌شود، با زندان تمام می‌شود و بین فیلم هم به زندان اشاره می‌شود. این دوره در زندگی او، دوره مهمی است. دورانی است که بین آن همه آشوب، به خلوت می‌رسد و شاید فرصت داشته به کارهایش فکر کند.

محمد فرزین‌نیا در بخش دیگری از این جلسه گفت: مختاری اصرار فراوانی به پنهان ماندن زوایای زندگی‌اش داشته. از او تصویر یا مصاحبه‌ای نیست. فرزندی نداشته، اما از همسرش هم اطلاعات زیادی در دسترس نیست. یک جمله از صدای او ضبط شده که همراه نورعلی برومند است، برومند دف و مختاری ویولن می‌نوازد. مختاری به او می‌گوید: ریتم را کند یا تندتر کند. این جمله را استاد طهماسبی دارند، اما من نتوانستم این صدا را بیابم. همسر او، از ازدواج قبلی‌اش پسری داشته، اما از محترم السلطنه (همسر مختاری) تصویری نیست. این فقدان‌ها، به فیلم لطمه زده، اگر اطلاعاتی پیدا می کردم حتما در فیلم وجود داشت.

«کنترپوان» محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در سایت هاشور برای علاقه‌مندان اکران آنلاین شده است.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=7244
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
  • 200 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.