سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
کل 8630 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم «قوی‌دل» در مرکز گسترش، دانشگاه هنر و سوره روی پرده می‌رود “عبدالستار کاکایی”: باید به گونه ای وارد کار جهادی رسانه ای شویم که برای همه مردم جذاب باشد/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “مسعود شریف”: برای شناسایی و تشویق جهادگران حقیقی از هم فاصله نداشته باشیم/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “محمد سلیمی راد”: اهمیت کار جهادی به برپایی جشنواره رسیده است/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم دعوت فعالین هنری و جهادی و مستندسازان از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ سینمای کوتاه یک سینمای مستقل است تقویت نهادهای مدنی یکی از راه‌‎‌های توسعه است صالحی: می‌توانیم اعتمادهای از دست رفته را به‌زودی بازگردانیم «پروانه»؛ رونمایی از مستند زنده‌یاد پروانه معصومی مراسم ترحیم همکار پر تلاش رسانه ملی رائد فریدزاده: آینده‌نگری را در تصمیماتمان لحاظ کنیم معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر ایثار تمدید شد آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌های پایان‌نامه و کتاب سال دانشجویی برگزار می‌شود فراخوان جشنواره دانشجویی فیلم و عکس امید علی رفیعی برای آموزش تئاتر به اصفهان می‌رود سینمایی «غبار را گاز بگیر» را از سیمای استان ها ببینید در تالار وحدت پرنسا با “پرواز خیال” میزبان بانوان می‌شود انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات به تعویق افتاد انتشار فراخوان بخش اختراعات و دستاوردهای تکنیکی بیستمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک داوران بخش کتاب نخستین جایزه پژوهش سال تئاتر ایران معرفی شدند آذر هاشمی بازرس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران شد تالار رودکی میزبان سومین تجربه از «طرزِ تازه» می‌شود کارگاه آنلاین پخش‌کننده سوئیسی در «سینماحقیقت18»

13
موفق در اجرا، ضعیف در روایتگری/

یادداشت محمد تقی‌زاده درباره «پسر دلفینی»

  • کد خبر : 17630
  • ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
یادداشت محمد تقی‌زاده درباره «پسر دلفینی»
غفلت از فیلمنامه به عنوان عنصر اصلی یک اثر سینمایی و توجه و تمرکز صِرف بر وجوه بصری و تکنیکی آثار کارتونی مهم‌ترین آسیبی ‌است که انیمیشن‌سازان ایران را تهدید می‌کند.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمد تقی‌زاده: «پسر دلفینی» در حالی عنوان پرفروش‌ترین انمیمیشن ایرانی را به خود اختصاص داده که دو سال پس از تولید در سینماها اکران شده و با هزینه قابل توجه 15 میلیاردی موفق به فروش 23 میلیارد تومانی شده است. به این میزان فروش باید، فروش روسیه را نیز اضافه کرد: به گفته همدانی تهیه کننده پسردلفینی، این انیمیشن قبل از نمایش در ایران در کشور روسیه اکران عمومی شده و توانسته‌ ۱۰۰ میلیون روبل معادل ۱٬۷ میلیون دلار فروش داشته باشد و سومین رتبه فروش در روسیه را به دست آورد. در حال حاضر این کارتون در رنکینگ پرفروش‌ترین آثار سینمای ایران با 23 میلیارد تومان رتبه دوازدهم و بالاتر از کارتون «لوپتو» و کمدی «نهنگ عنبر2 » قرار گرفته است.

تحلیل زیبایی‌شناسی پسردلفینی نیز ماجرای جالبی دارد چرا که از دو کیفیت کاملا متفاوت در اجرا و فیلمنامه برخوردار است. در مواجهه نخست با تصاویر خوش آب و رنگ و فضاسازی جذابی طرف هستیم که اغراق نیست اگر کیفیت بصری پسر دلفینی را در حد کارتون‌های روز هالیوودی بدانیم و همین حظ بصری و لذتی که از تماشای یک اثر ایرانی خوش آب و رنگ از سوی تماشاگر برده می‌شود، مهم‌ترین دلیل استقبال مخاطبان از این کارتون 90 دقیقه‌ای بوده است. انیمیشنی که با انواع و اقسام تمهیدات بصری و خرده روایت‌های متعدد و مختلف سعی کرده روند روایت‌گری خود را سرپا نگه دارد غافل از اینکه انسجام و پیوستگی قصه چیزی نیست که با تعدد خرده پیرنگ‌ها و تکثر شخصیت‌ها بدست آید.

نقطه ضعف اصلی و برجسته پسردلفینی که به طور قابل توجهی کیفیت اجرای آن را تحت الشعاع قرار داده است، ضعف قصه‌گویی و شخصیت‌پردازی ضعیفی است که کارکردی جز شلوغ‌کردن فضای انمیشن و سرگرم کردن آنی تماشاگر ندارند، این در حالی‌است که تماشاگر حرفه‌ای و باتجربه پس از گذشت مدتی کوتاه، متوجه این تمهیدات برای فرار از داستان‌پردازی می‌شود و همه آب و رنگ بصری فدای فیلمنامه ضعیف و کاراکترهای منفعل پسر دلفینی می‌شود؛ گویی تمام تمرکز و حواس انیمیشن‌ساز صرف درآوردن جلوه‌های بصری کار شده و ابتدایی‌ترین و بنیادی‌ترین بخش یک اثر سینمایی یعنی فیلمنامه آن مورد غفلت شدید قرار گرفته است.

«پسر دلفینی» با وجود شخصیت‌های منفعل، فراموش‌شدنی و کم‌کارکرد خود توانسته جغرافیای بومی ایران را باورپذیر به تصویر بکشد و این یکی دیگر از نقاط قوت این کارتون 15 میلیاردی به شمار می‌آید. به تصویر کشیدن باورپذیر مردم جنوب ایران، آدم‌های پرتلاش و مهربان آن منطقه و همچنین حال و هوای سواحل جنوبی ایران اتفاقی است که نه در حد اعلا اما در موقعیتی رضایت‌بخش به تصویر کشیده شده است. ناخدا مروارید با دوبله جذاب «نادر سلیمانی» شاید مهم‌ترین شخصیتی باشد که از پسر دلفینی در ذهن تماشاگر باقی بماند؛ شخصیتی جذاب‌تر و باورپذیرتر از کاراکتر پسردلفینی که به دلیل حجم زیاد اتفاقات و کنش‌های باورناپذیر، قادر به همراهی و سمپاتی تماشاگر نمی‌شود.

به طور کلی، تولید انیمیشین در ایران با وجود تمایلی که کودکان و نوجوانان از این گونه سینمایی دارند، تولید کم و تاحدی انحصاری است که تنها افراد با سرمایه‌های دولتی و حمایت‌های ارگانی قادر به انجام آن هستند. با توجه به پیشرفتی که صنعت انیمیشن ایران در سال‌های اخیر داشته، غفلت از فیلمنامه به عنوان عنصر اصلی یک اثر سینمایی و توجه و تمرکز صِرف بر وجوه بصری و تکنیکی آثار کارتونی مهم‌ترین آسیبی ‌است که انیمیشن‌سازان ایران را تهدید می‌کند و «پسر دلفینی» به شدت از آن متضرر شده است: گویی معضل همیشگی ضعف فیلمنامه در سینمای ایران به صنعت پرهزینه انیمیشن نیز سرایت کرده است.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=17630
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
  • 231 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.