سینمایی نیوز
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
کل 8361 امروز 0

خبر فوری

“حسین الهیاری”: این فیلم روایتِ گونه ی بشر و طبیعت و دعوت به مفاهیم انسانی است “مانا پاک سرشت” : بنای زندگی و ادامه ی حیات، گذشت و رها نمودن خشم است عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ آثار مسابقه ملی در چه سانس‌هایی نقد و بررسی می‌شوند؟ استقبال گسترده مردم از جشنواره «تهران» در روز نخست بلیت‌فروشی/ در نظر گرفتن سانس‌های فوق‌العاده برای جشنواره فراخوان ششمین دوره جایزه «موسیقی و رسانه» منتشر شد کدام فیلم‌های کوتاه برگزیده از «کن»، «برلین» و «کلرمون» به ویترین «تهران» رسیده‌اند؟ ظرفیت نشست‌های تخصصی جشنواره فیلم‌کوتاه تهران پیش از پایان موعد ثبت‌نام، تکمیل شد بلیت‌فروشی مردمی جشنواره فیلم‌‌کوتاه تهران آغاز شد جزییات افتتاحیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران/ برگزیدگان «عکس» معرفی می‌شوند ارائه کتاب‌های هنر و ادبیات داستانی با تخفیف ۳۰ درصدی به فیلمسازان و هنرجویان پایتخت آماده میزبانی از جشنواره «تهران» شد یکی از اولین هنرجویان انجمن سینمای جوان مهمان ویژه جشنواره چهل و یکم «تهران» شد فراخوان بخش غیررقابتی چهلمین جشنواره موسیقی فجر منتشر شد سامانه بلیت فروشی جشنواره چهل و یکم برای دانشجویان و اعضای پاتوق فیلم کوتاه فعال شد نخستین جشنواره در دوران فریدزاده جزییات برگزاری نشست‌های نقد و بررسی در جشنواره چهل‌ویکم/ منتقدان تخصصی معرفی شدند فریدزاده رئیس سازمان سینمایی شد نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه و عکس زبانی توکا نمایش ویژه فیلم‌های کوتاه ویم وندرس در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران سینمای کودک؛ در محاق غربت جدول نمایش آثار جشنواره چهل‌ویکم منتشر شد آثار راه‌یافته به بخش «هوش مصنوعی» جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند سینمای وحشت؛ ژانر مطرود فرآیند رزرو بلیت‌های جشنواره فیلم‌کوتاه تهران فردا کلید می‌خورد/ اعلام زمان‌بندی برای گروه‌های مختلف «کتابخانه ویدیویی» مرکز گسترش آغاز به کار کرد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ دبیر جشنواره فیلم‌کوتاه تهران با فیلم‌سازان راه‌یافته به این رویداد دیدار کرد/ رونمایی از پوستر جشنواره ستاره‌ها از راه می‌رسند دوره فیلم‌سازی هفت‌ماهه انجمن سینمای جوانان ایران – 1403 هیات انتخاب آثار راه‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند فیلم‌های راه‌‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند/ نمایش 107 اثر از سراسر جهان در «تهران» «فیلم‌کوتاه تهران» در میاجشنواره‌های جهانی پدیده شد/ ثبت رکورد قریب به 14 هزار فیلم ارسالی در بخش بین‌الملل میزبانی ویژه کانون دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوان از یک هنرمند پیشکسوت تمدید حضور جشنواره «تهران» در فهرست مورد تأیید آکادمی «اسکار» فراخوان نام‌نویسی نشست‌های تخصصی «41-20» منتشر شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ آثار بخش ویژه «شاخه زیتون» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند از مرور الفبای ژانر تا گپ و گفت‌ با استادان نور و تصویر شکسپیر ایرانی! آغاز پیش فروش بلیت‌‌‌های سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پروانه‌‌های مقاومت در شهر زندگی اعلام اسامی فیلم‌های بلند داستانی بخش ملی جشنواره کودک و نوجوان حداقل دستمزد کارگردانی مستند اعلام شد آثار بخش ویژه کتاب و سینما جشنواره فیلم کوتاه تهران منتشر شدند آثار راه‌یافته به بخش «استعداد‌ نو» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند پردیس سینمایی ملت خانه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ آثار راه‌یافته به نخستین جشنواره عکس تهران معرفی شدند 176 فیلم از 48 کشور جهان متقاضی حضور در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان

12
اختصاصی سینمایی نیوز/ گفت و گو با “مهدی حاجی یوسف” کارگردان فیلم مستند “اُ-۳۲۴” در حاشیه هفدهمین جشنواره بین المللی «سینما حقیقت»؛

«اُ-۳۲۴» بی گناه در زندان متفقین؛ از امید بازگشت به کشور تا مهاجرت به تاجیکستان

  • کد خبر : 28897
  • ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۰
«اُ-۳۲۴» بی گناه در زندان متفقین؛ از امید بازگشت به کشور تا مهاجرت به تاجیکستان
نشان دادم که چگونه به شمال و جنوب کشورمان حمله نمودند و سربازانِ وطن و قهرمانان ملی را کشتند. آمریکا، انگلیس و شوروی از نفت ملی و راه آهن به طور رایگان استفاده می کردند، نیروی دریایی را با خاک یکسان نمودند، کشتی ها و هواپیما ها را از بین بردند، توافق کردند به جز تهران تمام ایران در تسخیر دشمن باشد. هیچ کدام کشور خودشان را رها نکرده بودند که کشور دیگری را آباد کنند.
سینمایی نیوز– فیلم مستند «اُ-۳۲۴» به کارگردانی مهدی حاجی یوسف در بخش جایزه شهید آوینی هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» حضور دارد و در دومین روز از هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» روز سه شنبه 28 آذرماه در سالن 6 پردیس سینمایی چارسو اکران شد.
به گزارش خبرنگار سینمایی نیوز، “مهدی حاجی یوسف” کارگردان مستند «اُ-۳۲۴» در مورد علت نامگذاری این فیلم بیان نمود: شخصیت اصلی فیلم “عطاالله صفوی” یک پزشک جراح اورولوژ ایرانی است و در سال هایی، شعار هایی هم چون “بهداشت برای همه”، “نان برای همه” و “آزادی برای همه” را باور می کند و تحت تاثیر یک ایدئولوژی به شوروی کمونیست می رود، زبان نمی دانسته و لب مرز دستگیر می شود و در زمان جنگ جهانی دوم به زندان و اردوگاه کار اجباری می افتد. در زندان مانند هر زندانی دیگری یک شماره به او تعلق می گیرد که نام فیلم را از همان شماره زندانی برگزیدیم.
وی در مورد علت پرداختن به این سوژه اظهار داشت: از سال های دور خوانش رمان هایی که شخصیت اصلی آن ها در پی یک باور و امید برای خود و مردم کشور شان به حرکت در می آمدند را دوست داشتم. زمانی که به همراه خانم “سحر جعفری جوزانی” در دفتر “جوزان فیلم” بر روی تصاویر پشت صحنه سریال “در چشم باد” که خود ایشان سال ۱۳۸۰ با دوربین هندی کم تصویربرداری نموده بودند کار می کردیم، به تصاویر آقای “عطاالله صفوی” بر خوردیم. ایشان به هنگام انتخاب بازیگران “در چشم باد” در تاجیکستان، به واسطه فرزند شان برای آقای جوزانی پیغام می آورند که حرف هایی برای گفتن دارند و به این ترتیب تصاویر وی ثبت و ضبط می شود.
“حاجی یوسف” در مورد مراحل ساخت و روند تولید گفت: با استفاده از تصاویر آرشیوی موجود در دفتر آقای جوزانی و همچنین خریداری نمودن برخی تصاویر از سایت های خارجی و همینطور دانلود نمودن بخش اندکی از تصاویر، به مرحله ساخت رسیدیم.
این کارگردان جوان در مورد جای خالی چنین فیلم هایی یادآور شد: چنین انسان هایی در زمان متفقین که بی گناه ۹ سال تمام در زندان و اردوگاه های کار اجباری به سر بردند و حتی از وقوع زلزله جان سالم به در بردند، اما با وجود همه ی سختی ها برای بازگشت به کشور امید داشتند و اتفاقا برگشتند اما نماندند، فراوان بوده اند که جای دارد در قالب ساخت فیلم های مستند به ایشان پرداخته شود.
وی در مورد ویژگی های ساختاری و محتوایی این اثر که می تواند توسط هیئت داوران دیده شود خاطر نشان ساخت: فیلم مونتاژ بسیار سختی داشت به گونه ای که خیلی سعی نمودم مخاطب باور کند این تصاویر برای همین فیلم ساخته شده است. تلاش کردم با کات های سریع به ریتم بهتری برسم و حوصله تماشاگر هم سر نرود. موسیقی فیلم را نیز خودم ساختم.
وی در مورد برگزاری جشنواره بین المللی سینما حقیقت و تاثیر آن بر فیلمسازان جوان گفت: جشنواره سینما حقیقت بسیار معتبر می باشد. بسیاری از مستند سازان و علاقه مندان حوزه مستند که شناخته شده نیستند با جشنواره سینما حقیقت دیده و شناخته می شوند و این بسیار خوب است. اکران آنلاین ایده بسیار خوبی است. در کارگاه ها ثبت نمودم و بهره بردم.

این فیلمساز در مورد چالش های زمان ساخت این فیلم افزود: مهم ترین چالش آرشیو بود. حتی محبور بودیم فیلم های قدیمی ایرانیِ خودمان را که واتر مارک نداشته باشد و دارای کیفیت اصلی باشد، از یک کشور خارجی بخریم. صدابردار فیلم آقای “محمود موسوی نژاد” داماد بنده و خانم “معصومه حاجی یوسف” خواهر بنده بودند که به همراه خانم “سحر جعفری جوزانی” فیلم را ساختیم و سخت بود.
او در اشاره به اهمیت ارتباط فیلم سازان جوان با سینمای بین الملل گفت: در حال پیگیری هستم که فیلم را هم در جشنواره های خارجی به نمایش در بیارم و هم برای پخش فیلم و همچنین ساخت صفحه IMDB و ویکی پدیا در تلاشم.
او در مورد کمبودهای سینمای کوتاه تصریح ساخت: پشت صحنه فیلمی مستند که در نیویورک ساخته شده است را وقتی همین روز ها در یکی از کارگاه های جشنواره تماشا نمودم، با آن تعداد عوامل و پرده سبز و انیمیشن، حیرت زده شدم که چه هزینه ای صرف نمودند و از هزینه ساخت یک فیلم سینمایی ایرانی نیز بیشتر بود. حتی می گفتند از اروپا تامین بودجه داشتند. حال ببینید من برای ساخت فیلم به تبریز رفتم و هزینه را شخصا پرداخت نمودم و در واقع با هیچ، فیلم می سازم. ارسال فیلم به جشنواره های خارجی برای مدت زمان ۶ ماه حدود ۳۰ میلیون تومان هزینه در بر دارد. حتی تحقیقات من این طور بوده است که برای ارسال فیلم به نتفلیکس می بایستی از طریق وکیل متخصص اقدام شود که این هم هزینه بر می دارد.
“حاجی یوسف”در اشاره به اهمیت حمایت و هدایت مستند سازان بیان داشت: نخست این که از آن جایی که سوژه در کشور ما فروان هست بهتر است فیلمساز در انتخاب سوژه آزاد باشد؛ چرا که خروجی کار سفارشی، به معرفی کالا می انجامد. مستند ساز با واقعیت ها و اتفاقاتِ واقعی و روح سوژه سر و کار دارد و داستان فیلم و همین طور فرهنگ جامعه را می سازد.
این کارگردان درباره جرات در فیلم سازی و گشایش در ممیزی گفت: مجوز تصویربرداری در مکان های مختلف اگر تسهیل شود به ایجاد جرات می انجامد.
این فیلمساز جوان در خصوص موضوع پخش و اکران از شبکه های تلویزیونی منطقه و جهان، مخاطب هدف و بازار هدف تاکید کرد: پلتفرم ها برای فیلم مستند مبلغ اندکی پرداخت می کنند و حق هم دارند چرا که با تبلیغ و نمایش یک فیلم و سریال، عواید بهتری نصیب شان خواهد شد. بهتر است شبکه های مختلف سیما، فیلم مستند را تبلیغ کنند تا مردم ببینند. همین طور شهرداری در سطح شهر با اجرای بیلبورد ها و پوستر ها می تواند سینمای مستند را تبلیغ کند. این مهم، هم به بهتر و بیشتر دیده شدن مستند ها کمک می کند و هم به ساخت اثر بعدی مستند ساز، یاری می رساند. پیشنهاد بنده تبلیغات زیاد است. من انتظار داشتم در سطح شهر جشنواره سینما حقیقت را با تبلیغات گسترده بشناساند.  بنده روحیه کاسبی و دلالی ندارم، در این مدت زمانِ کوتاهی که فرصت زندگانی دارم می خواهم با ساخت آثار مورد علاقه ام برای فرهنگ کشورم کاری کنم و جاودانه شوم.
وی در این رابطه اضافه کرد: مخاطب هدف من مردم کشورم ایران و همه ی انسان های دنیا هستند. بنده اتفاقات جنگ جهانی دوم را در کشورم ایران نشان دادم. نشان دادم که چگونه به شمال و جنوب کشورمان حمله نمودند و سربازانِ وطن و قهرمانان ملی را کشتند. آمریکا، انگلیس و شوروی از نفت ملی و راه آهن به طور رایگان استفاده می کردند، نیروی دریایی را با خاک یکسان نمودند، کشتی ها و هواپیما ها را از بین بردند، توافق کردند به جز تهران تمام ایران در تسخیر دشمن باشد. هیچ کدام کشور خودشان را رها نکرده بودند که کشور دیگری را آباد کنند. ما خودمان باید به آبادانی کشور خودمان بپردازیم. من این اتفاقات جنگ جهانی دوم را با تصاویر آرشیوی واقعی نشان دادم. فیلمساز برای دل خویش و برای مردم فیلم‌می سازد. به قول کارگردانی جهانی، هیچ پیشه ای در دنیا نیست که بنواند به مانند یک کارگردان آدم ها را ۲ ساعت در تاریکی بنشاند و حرف خویش را به ایشان برساند.
این فیلمساز درباره جایگاه پژوهش در جامعه و مدیریت کلان کشور، همچنین تغییر نگاه مسئولین به سینمای مستند با نگاه روزآمد و مخاطب محور بیان داشت: مستند و مستند سازان به مانند غذا، نیاز یک جامعه هستند. مستند سازان هستند که نشان می دهند در گوشه و کنار کشور چه زیبایی ها یا تلخی هایی وجود دارد. مسئولان باید این آثار را ببینند و حتما توجه کنند و به کار بگیرند. همین طور علاقه مندانِ کار مستند بدانند، پایه ی مستند، مطالعه و پژوهش است. ۲۲ جلد تاریخ کمبریج و همچنین تاریخ طبری باید به جای مطالب صفحات اینستاگرام مطالعه شود.
او در بخش پایانی صحبت های خود گفت: قدم نخست مطالعه کتاب و شناخت ادبیات کشور خودمان و جهان است. قدم دیگر پژوهش و دیدن مستند های خوب و فیلم های مهم تاریخ سینما و عکس های خوب است. فرانسیس فورد کاپولا می گوید دیدن فیلمِ بد انسان را نادان می کند. همین طور است که از اتفاقات دور و بر خود فیلم بگیرد، نترسند، بد و خوب را بسازند، به درونِ رینگ بیاید حتی اگر مشت بخورد. من فیلم “چرخ ها و پایه های دونده” را با فیلمبرداری خودم حین کرونا در تبریز و تهران سال ۹۸ ساختم. همین طور فیلم “حبیب الله” را راجع به “حبیب الله عبدالرزاقف” در سال گذشته ساختم.
عوامل این مستند عبارتند از کارگردان، تدوینگر و آهنگساز: مهدی حاجی یوسف، تهیه کننده، پژوهشگر، نویسنده، فیلمبردار: سحر جعفری جوزانی، طراحی و ترکیب صدا: سید محمود موسوی نژاد، صداگذار: معصومه حاجی یوسف، گوینده متن: مسعود جعفری جوزانی، طراح پوستر: علیرضا غریب دوست.
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت»؛ 27 آذر تا 2 دی ماه 1402 به دبیری محمد حمیدی مقدم در پردیس چارسو در حال برگزاری است.

| گزارش و گفت و گو از: تورج اردشیری نیا

| عکس از: الهام سادات روئین تن

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=28897

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.