سینمایی نیوز
  • برابر با : Monday - 15 July - 2024
کل 8183 امروز 0

خبر فوری

انتشار فراخوان بخش بین‌الملل چهل و سومین جشنواره فیلم فجر روزنامه‌های شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ پربیننده‌ترین و پرفروش‌ترین سینماهای کشور در خرداد اعلام شد روزنامه‌های شنبه ۹ تیر ۱۴۰3 بزرگترین رویداد ارائه طرح تخصصی مستند برگزار می‌شود فراخوان نخستین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس «آسمان» مهاباد منتشر شد از کشف حقیقت یک قتل تا وحشت افسانه‌ای قدیمی صفحه اول روزنامه های پنج شنبه 7تیر 1403 بنیاد پویانمایی مشکل فقدان مجموعه‌ای متمرکز برای تولیدات این حوزه را رفع کرد افتتاح نمایشگاه عکس«شهید خدمت»در محل سازمان سینمایی/ پخش تیزر شهید خدمت دبیران سه جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر معرفی شدند از «بحران خاموش» تا «رزیدنت» معرفی شورای سیاستگذاری هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» صفحه اول روزنامه های 4شنبه 6 تیر1403 گروه سینمایی فرهنگ کار خود را با 5 فیلم و 23 سینما آغاز کرد صفحه اول روزنامه های دوشنبه 4 تیر 1403 ۱۳ دستاورد سینمایی دولت سیزدهم؛ عدالت در سینماسازی تا استعدادیابی مناظره‌های فرهنگی انتظارات را برآورده نکرد/ برگزاری اولین جشن سالانه فیلم‌های هنر و تجربه/ تولید سه مستند با محوریت شهید جمهور/ مجموعه فیلمخانه ملی ایران افتتاح می‌شود صفحه اول روزنامه های یکشنبه ۳ تیر ماه ۱۴۰۳ تاکید رئیس سازمان سینمایی بر حمایت جدی از تولید فیلم‌های تجربی فروش سینمای ایران در خرداد 1403 اعلام شد صفحه اول روزنامه های شنبه 2 تیر ماه 1403 صفحه اول روزنامه های آخرین روز بهار 1403 سینما محراب شهر قم به سمفا متصل شد آخرین مصوبات شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی فراخوان نخستین «جشنواره عکس تهران» منتشر شد / معرفی دبیر و داوران اکران 6 مستند در سالن حقیقت تداوم نهضت سینماسازی در شهرهای کم‌برخوردار ما در اخلاق در سینما موفق بودیم فراخوان هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران منتشر شد فروش سینمای ایران در هفته سوم خرداد اعلام شد موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با 8 فیلم‌نامه خزاعی: سینما، ابزاری برای غنی‌سازی فرهنگی و تعامل بین کشورها و مردم است آغاز پیش ثبت نام مدرسه مستند حقیقت لزوم تداوم بی‌وقفه فعالیت‌های سینمایی/ گروه سینمایی فرهنگ، مطالبه قدیمی سینماگران است امضای موسولینی پای جشنواره کن! انتشار فراخوان بخش ملی چهل و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر آغاز دوره جدید فعالیت آسیفا ایران تغییر فراخوان «فجر» به نفع فیلمسازان سینمای کوتاه/ دایره انتخاب‌ها متنوع‌تر می‌شود فراخوان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران منتشر شد از «آخرین کوسه نهنگ» تا «خانواده خلج» «گروه سینمایی فرهنگ» راه‌اندازی شد فروش سینمای ایران در هفته دوم خرداد اعلام شد قلب سینمای کودک دوباره در اصفهان می‌تپد جشن مهر سینما متعلق به خانواده سینماست‌ / مهر سینما جلوه‌ای از عدالت فرهنگی دولت سیزدهم ابلاغ طرح حمایت از «تهیه‌کنندگی استانی سینما» برای تقویت سینمای استانی فروش سینمای ایران در هفته نخست خرداد اعلام شد نگاهی دقیق‌تر به مهم‌ترین آکادمی سینمایی سال در «جایزه اسکار» فراخوان هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد انتشار فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۳؛ هفته آینده

8
اختصاصی سینمایی نیوز/ گفت و گو با “مهدی حاجی یوسف” کارگردان فیلم مستند “اُ-۳۲۴” در حاشیه هفدهمین جشنواره بین المللی «سینما حقیقت»؛

«اُ-۳۲۴» بی گناه در زندان متفقین؛ از امید بازگشت به کشور تا مهاجرت به تاجیکستان

  • کد خبر : 28897
  • ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۰
«اُ-۳۲۴» بی گناه در زندان متفقین؛ از امید بازگشت به کشور تا مهاجرت به تاجیکستان
نشان دادم که چگونه به شمال و جنوب کشورمان حمله نمودند و سربازانِ وطن و قهرمانان ملی را کشتند. آمریکا، انگلیس و شوروی از نفت ملی و راه آهن به طور رایگان استفاده می کردند، نیروی دریایی را با خاک یکسان نمودند، کشتی ها و هواپیما ها را از بین بردند، توافق کردند به جز تهران تمام ایران در تسخیر دشمن باشد. هیچ کدام کشور خودشان را رها نکرده بودند که کشور دیگری را آباد کنند.
سینمایی نیوز– فیلم مستند «اُ-۳۲۴» به کارگردانی مهدی حاجی یوسف در بخش جایزه شهید آوینی هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» حضور دارد و در دومین روز از هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» روز سه شنبه 28 آذرماه در سالن 6 پردیس سینمایی چارسو اکران شد.
به گزارش خبرنگار سینمایی نیوز، “مهدی حاجی یوسف” کارگردان مستند «اُ-۳۲۴» در مورد علت نامگذاری این فیلم بیان نمود: شخصیت اصلی فیلم “عطاالله صفوی” یک پزشک جراح اورولوژ ایرانی است و در سال هایی، شعار هایی هم چون “بهداشت برای همه”، “نان برای همه” و “آزادی برای همه” را باور می کند و تحت تاثیر یک ایدئولوژی به شوروی کمونیست می رود، زبان نمی دانسته و لب مرز دستگیر می شود و در زمان جنگ جهانی دوم به زندان و اردوگاه کار اجباری می افتد. در زندان مانند هر زندانی دیگری یک شماره به او تعلق می گیرد که نام فیلم را از همان شماره زندانی برگزیدیم.
وی در مورد علت پرداختن به این سوژه اظهار داشت: از سال های دور خوانش رمان هایی که شخصیت اصلی آن ها در پی یک باور و امید برای خود و مردم کشور شان به حرکت در می آمدند را دوست داشتم. زمانی که به همراه خانم “سحر جعفری جوزانی” در دفتر “جوزان فیلم” بر روی تصاویر پشت صحنه سریال “در چشم باد” که خود ایشان سال ۱۳۸۰ با دوربین هندی کم تصویربرداری نموده بودند کار می کردیم، به تصاویر آقای “عطاالله صفوی” بر خوردیم. ایشان به هنگام انتخاب بازیگران “در چشم باد” در تاجیکستان، به واسطه فرزند شان برای آقای جوزانی پیغام می آورند که حرف هایی برای گفتن دارند و به این ترتیب تصاویر وی ثبت و ضبط می شود.
“حاجی یوسف” در مورد مراحل ساخت و روند تولید گفت: با استفاده از تصاویر آرشیوی موجود در دفتر آقای جوزانی و همچنین خریداری نمودن برخی تصاویر از سایت های خارجی و همینطور دانلود نمودن بخش اندکی از تصاویر، به مرحله ساخت رسیدیم.
این کارگردان جوان در مورد جای خالی چنین فیلم هایی یادآور شد: چنین انسان هایی در زمان متفقین که بی گناه ۹ سال تمام در زندان و اردوگاه های کار اجباری به سر بردند و حتی از وقوع زلزله جان سالم به در بردند، اما با وجود همه ی سختی ها برای بازگشت به کشور امید داشتند و اتفاقا برگشتند اما نماندند، فراوان بوده اند که جای دارد در قالب ساخت فیلم های مستند به ایشان پرداخته شود.
وی در مورد ویژگی های ساختاری و محتوایی این اثر که می تواند توسط هیئت داوران دیده شود خاطر نشان ساخت: فیلم مونتاژ بسیار سختی داشت به گونه ای که خیلی سعی نمودم مخاطب باور کند این تصاویر برای همین فیلم ساخته شده است. تلاش کردم با کات های سریع به ریتم بهتری برسم و حوصله تماشاگر هم سر نرود. موسیقی فیلم را نیز خودم ساختم.
وی در مورد برگزاری جشنواره بین المللی سینما حقیقت و تاثیر آن بر فیلمسازان جوان گفت: جشنواره سینما حقیقت بسیار معتبر می باشد. بسیاری از مستند سازان و علاقه مندان حوزه مستند که شناخته شده نیستند با جشنواره سینما حقیقت دیده و شناخته می شوند و این بسیار خوب است. اکران آنلاین ایده بسیار خوبی است. در کارگاه ها ثبت نمودم و بهره بردم.

این فیلمساز در مورد چالش های زمان ساخت این فیلم افزود: مهم ترین چالش آرشیو بود. حتی محبور بودیم فیلم های قدیمی ایرانیِ خودمان را که واتر مارک نداشته باشد و دارای کیفیت اصلی باشد، از یک کشور خارجی بخریم. صدابردار فیلم آقای “محمود موسوی نژاد” داماد بنده و خانم “معصومه حاجی یوسف” خواهر بنده بودند که به همراه خانم “سحر جعفری جوزانی” فیلم را ساختیم و سخت بود.
او در اشاره به اهمیت ارتباط فیلم سازان جوان با سینمای بین الملل گفت: در حال پیگیری هستم که فیلم را هم در جشنواره های خارجی به نمایش در بیارم و هم برای پخش فیلم و همچنین ساخت صفحه IMDB و ویکی پدیا در تلاشم.
او در مورد کمبودهای سینمای کوتاه تصریح ساخت: پشت صحنه فیلمی مستند که در نیویورک ساخته شده است را وقتی همین روز ها در یکی از کارگاه های جشنواره تماشا نمودم، با آن تعداد عوامل و پرده سبز و انیمیشن، حیرت زده شدم که چه هزینه ای صرف نمودند و از هزینه ساخت یک فیلم سینمایی ایرانی نیز بیشتر بود. حتی می گفتند از اروپا تامین بودجه داشتند. حال ببینید من برای ساخت فیلم به تبریز رفتم و هزینه را شخصا پرداخت نمودم و در واقع با هیچ، فیلم می سازم. ارسال فیلم به جشنواره های خارجی برای مدت زمان ۶ ماه حدود ۳۰ میلیون تومان هزینه در بر دارد. حتی تحقیقات من این طور بوده است که برای ارسال فیلم به نتفلیکس می بایستی از طریق وکیل متخصص اقدام شود که این هم هزینه بر می دارد.
“حاجی یوسف”در اشاره به اهمیت حمایت و هدایت مستند سازان بیان داشت: نخست این که از آن جایی که سوژه در کشور ما فروان هست بهتر است فیلمساز در انتخاب سوژه آزاد باشد؛ چرا که خروجی کار سفارشی، به معرفی کالا می انجامد. مستند ساز با واقعیت ها و اتفاقاتِ واقعی و روح سوژه سر و کار دارد و داستان فیلم و همین طور فرهنگ جامعه را می سازد.
این کارگردان درباره جرات در فیلم سازی و گشایش در ممیزی گفت: مجوز تصویربرداری در مکان های مختلف اگر تسهیل شود به ایجاد جرات می انجامد.
این فیلمساز جوان در خصوص موضوع پخش و اکران از شبکه های تلویزیونی منطقه و جهان، مخاطب هدف و بازار هدف تاکید کرد: پلتفرم ها برای فیلم مستند مبلغ اندکی پرداخت می کنند و حق هم دارند چرا که با تبلیغ و نمایش یک فیلم و سریال، عواید بهتری نصیب شان خواهد شد. بهتر است شبکه های مختلف سیما، فیلم مستند را تبلیغ کنند تا مردم ببینند. همین طور شهرداری در سطح شهر با اجرای بیلبورد ها و پوستر ها می تواند سینمای مستند را تبلیغ کند. این مهم، هم به بهتر و بیشتر دیده شدن مستند ها کمک می کند و هم به ساخت اثر بعدی مستند ساز، یاری می رساند. پیشنهاد بنده تبلیغات زیاد است. من انتظار داشتم در سطح شهر جشنواره سینما حقیقت را با تبلیغات گسترده بشناساند.  بنده روحیه کاسبی و دلالی ندارم، در این مدت زمانِ کوتاهی که فرصت زندگانی دارم می خواهم با ساخت آثار مورد علاقه ام برای فرهنگ کشورم کاری کنم و جاودانه شوم.
وی در این رابطه اضافه کرد: مخاطب هدف من مردم کشورم ایران و همه ی انسان های دنیا هستند. بنده اتفاقات جنگ جهانی دوم را در کشورم ایران نشان دادم. نشان دادم که چگونه به شمال و جنوب کشورمان حمله نمودند و سربازانِ وطن و قهرمانان ملی را کشتند. آمریکا، انگلیس و شوروی از نفت ملی و راه آهن به طور رایگان استفاده می کردند، نیروی دریایی را با خاک یکسان نمودند، کشتی ها و هواپیما ها را از بین بردند، توافق کردند به جز تهران تمام ایران در تسخیر دشمن باشد. هیچ کدام کشور خودشان را رها نکرده بودند که کشور دیگری را آباد کنند. ما خودمان باید به آبادانی کشور خودمان بپردازیم. من این اتفاقات جنگ جهانی دوم را با تصاویر آرشیوی واقعی نشان دادم. فیلمساز برای دل خویش و برای مردم فیلم‌می سازد. به قول کارگردانی جهانی، هیچ پیشه ای در دنیا نیست که بنواند به مانند یک کارگردان آدم ها را ۲ ساعت در تاریکی بنشاند و حرف خویش را به ایشان برساند.
این فیلمساز درباره جایگاه پژوهش در جامعه و مدیریت کلان کشور، همچنین تغییر نگاه مسئولین به سینمای مستند با نگاه روزآمد و مخاطب محور بیان داشت: مستند و مستند سازان به مانند غذا، نیاز یک جامعه هستند. مستند سازان هستند که نشان می دهند در گوشه و کنار کشور چه زیبایی ها یا تلخی هایی وجود دارد. مسئولان باید این آثار را ببینند و حتما توجه کنند و به کار بگیرند. همین طور علاقه مندانِ کار مستند بدانند، پایه ی مستند، مطالعه و پژوهش است. ۲۲ جلد تاریخ کمبریج و همچنین تاریخ طبری باید به جای مطالب صفحات اینستاگرام مطالعه شود.
او در بخش پایانی صحبت های خود گفت: قدم نخست مطالعه کتاب و شناخت ادبیات کشور خودمان و جهان است. قدم دیگر پژوهش و دیدن مستند های خوب و فیلم های مهم تاریخ سینما و عکس های خوب است. فرانسیس فورد کاپولا می گوید دیدن فیلمِ بد انسان را نادان می کند. همین طور است که از اتفاقات دور و بر خود فیلم بگیرد، نترسند، بد و خوب را بسازند، به درونِ رینگ بیاید حتی اگر مشت بخورد. من فیلم “چرخ ها و پایه های دونده” را با فیلمبرداری خودم حین کرونا در تبریز و تهران سال ۹۸ ساختم. همین طور فیلم “حبیب الله” را راجع به “حبیب الله عبدالرزاقف” در سال گذشته ساختم.
عوامل این مستند عبارتند از کارگردان، تدوینگر و آهنگساز: مهدی حاجی یوسف، تهیه کننده، پژوهشگر، نویسنده، فیلمبردار: سحر جعفری جوزانی، طراحی و ترکیب صدا: سید محمود موسوی نژاد، صداگذار: معصومه حاجی یوسف، گوینده متن: مسعود جعفری جوزانی، طراح پوستر: علیرضا غریب دوست.
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت»؛ 27 آذر تا 2 دی ماه 1402 به دبیری محمد حمیدی مقدم در پردیس چارسو در حال برگزاری است.

| گزارش و گفت و گو از: تورج اردشیری نیا

| عکس از: الهام سادات روئین تن

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=28897

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.