سینمایی نیوز
  • برابر با : Thursday - 17 October - 2024
کل 8359 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ آثار مسابقه ملی در چه سانس‌هایی نقد و بررسی می‌شوند؟ استقبال گسترده مردم از جشنواره «تهران» در روز نخست بلیت‌فروشی/ در نظر گرفتن سانس‌های فوق‌العاده برای جشنواره فراخوان ششمین دوره جایزه «موسیقی و رسانه» منتشر شد کدام فیلم‌های کوتاه برگزیده از «کن»، «برلین» و «کلرمون» به ویترین «تهران» رسیده‌اند؟ ظرفیت نشست‌های تخصصی جشنواره فیلم‌کوتاه تهران پیش از پایان موعد ثبت‌نام، تکمیل شد بلیت‌فروشی مردمی جشنواره فیلم‌‌کوتاه تهران آغاز شد جزییات افتتاحیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران/ برگزیدگان «عکس» معرفی می‌شوند ارائه کتاب‌های هنر و ادبیات داستانی با تخفیف ۳۰ درصدی به فیلمسازان و هنرجویان پایتخت آماده میزبانی از جشنواره «تهران» شد یکی از اولین هنرجویان انجمن سینمای جوان مهمان ویژه جشنواره چهل و یکم «تهران» شد فراخوان بخش غیررقابتی چهلمین جشنواره موسیقی فجر منتشر شد سامانه بلیت فروشی جشنواره چهل و یکم برای دانشجویان و اعضای پاتوق فیلم کوتاه فعال شد نخستین جشنواره در دوران فریدزاده جزییات برگزاری نشست‌های نقد و بررسی در جشنواره چهل‌ویکم/ منتقدان تخصصی معرفی شدند فریدزاده رئیس سازمان سینمایی شد نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه و عکس زبانی توکا نمایش ویژه فیلم‌های کوتاه ویم وندرس در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران سینمای کودک؛ در محاق غربت جدول نمایش آثار جشنواره چهل‌ویکم منتشر شد آثار راه‌یافته به بخش «هوش مصنوعی» جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند سینمای وحشت؛ ژانر مطرود فرآیند رزرو بلیت‌های جشنواره فیلم‌کوتاه تهران فردا کلید می‌خورد/ اعلام زمان‌بندی برای گروه‌های مختلف «کتابخانه ویدیویی» مرکز گسترش آغاز به کار کرد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ دبیر جشنواره فیلم‌کوتاه تهران با فیلم‌سازان راه‌یافته به این رویداد دیدار کرد/ رونمایی از پوستر جشنواره ستاره‌ها از راه می‌رسند دوره فیلم‌سازی هفت‌ماهه انجمن سینمای جوانان ایران – 1403 هیات انتخاب آثار راه‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند فیلم‌های راه‌‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند/ نمایش 107 اثر از سراسر جهان در «تهران» «فیلم‌کوتاه تهران» در میاجشنواره‌های جهانی پدیده شد/ ثبت رکورد قریب به 14 هزار فیلم ارسالی در بخش بین‌الملل میزبانی ویژه کانون دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوان از یک هنرمند پیشکسوت تمدید حضور جشنواره «تهران» در فهرست مورد تأیید آکادمی «اسکار» فراخوان نام‌نویسی نشست‌های تخصصی «41-20» منتشر شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ آثار بخش ویژه «شاخه زیتون» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند از مرور الفبای ژانر تا گپ و گفت‌ با استادان نور و تصویر شکسپیر ایرانی! آغاز پیش فروش بلیت‌‌‌های سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پروانه‌‌های مقاومت در شهر زندگی اعلام اسامی فیلم‌های بلند داستانی بخش ملی جشنواره کودک و نوجوان حداقل دستمزد کارگردانی مستند اعلام شد آثار بخش ویژه کتاب و سینما جشنواره فیلم کوتاه تهران منتشر شدند آثار راه‌یافته به بخش «استعداد‌ نو» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند پردیس سینمایی ملت خانه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ آثار راه‌یافته به نخستین جشنواره عکس تهران معرفی شدند 176 فیلم از 48 کشور جهان متقاضی حضور در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان اسامی 49 فیلم حاضر در بخش‌ کوتاه و ویژه کودکان غزه اعلام شد سینمای دفاع مقدس؛ حادثه، درام، ایثار

12
این موجود مغرورِ نادانِ ضعیف

بررسی تصویر بیماری یا بلای طبیعی در آثار سینمایی

  • کد خبر : 2089
  • ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱:۱۹
بررسی تصویر بیماری یا بلای طبیعی در آثار سینمایی
آنتاگونیست شکل و شمایل‌های مختلفی دارد و در عین حال که نقطه مقابل شخصیت اصلی است و بلای جان او محسوب می‌شود، امّابه اندازه پروتاگونیست اهمیت دارد و گاهاًماندگارتر است.

سینمایی نیوز- آنتاگونیست شکل و شمایل‌های مختلفی دارد و در عین حال که نقطه مقابل شخصیت اصلی است و بلای جان او محسوب می‌شود، امّابه اندازه پروتاگونیست اهمیت دارد و گاهاًماندگارتر است. رابطه آنتاگونیست و پروتاگونیست دوسویه است و هر چقدر شخصیت آنتاگونیست غیرقابل پیش‌بینی وپیچیده‌ترباشد به همان اندازهپروتاگونیست جذابتری وجود خواهد داشت. آنتاگونیست همواره در ادبیات، نمایش و سینما جایگاه غیرقابل‌انکاری داشته است و در یک تقسیم بندی کلان چند نوع دارد؛ انسان(مثل فیلم‌های جنایی یا نوآر؛ غرامت مضاعف)، روان یا جسم پروتاگونیست(فیلمهای روانکاوانه که شخصیت اصلی با خودش درگیر است)، علم(شبکه‌های اجتماعی محصول پیشرفت علمی انسان است که برای رفاه خودش ساخته، امّا زمانی که از بین می‌رود زندگی انسان را راکد می‌کند علاوه بر این فیلم او یا درخشش ابدی یک ذهن پاک یا سریال آینه سیاه نمونه‌های خوبی هستند)، طبیعت(فیلم موج)، موجودات غیرانسانی(ترمیناتور۲)، بیماری(ایدز در فیلم فیلادلفیا)، تقدیر و خدایان. سیل، آتشفشان، برف، طوفان و بیماری آنتاگونیست‌هایی هستند که برای جوامع انسانی بسیار خطرناکند چرا که هم ناگهانی رخ می‌دهند و هم انسان در برابرشان قدرت چندانی ندارد.طبیعت در رویارویی با انسان در عین حال که می‌تواند برای او آسایش و زیبایی خلق کند، توان ویران کردن زندگی و سلامت او را هم دارد.امانوئل کانت فیلسوف آلمانی در تشریح امر زیبا و امر والا، رخدادهای طبیعی و برخی از عناصر طبیعت مانندکوه را که دلالت بر عظمت دارند، امر والا می‌داند. انسان در برابر امر والا کوچک و ناچیز است و واکنشی جز حیرت نمی‌تواند داشته باشد.

در اکثر مواقع حضور یک آنتاگونیست در فیلمنامه علّت مشخص دارد. پروتاگونیست تلاش می‌کند، نه تنها این علّت را کشف کند، بلکه با ترفندهایی بر آنتاگونیست فائق آید. در مورد طبیعت به این صورت نیست. طبیعتمثل انسان عمل نمی‌کند و دلایلش را به راحتی برای انسان نمایان نمی‌سازد. ناگهان یک سونامی زندگی هزاران نفر را نابود می کند و یا یک کوه آتشفشانی به ناگاه فعال می‌شود و گدازه‌هایش ویرانی به بار می‌آورد.

فیلم مه ساخته فرانک دارابونت قصه‌ی یک مه غلیظ است که به شکل طوفانی عظیم باعث می‌شود شهر با تمام نشانه‌های متمدنانه‌اش از بین برود. کوسه‌ای بزرگ در فیلم آرواره‌ها ساخته استیون اسپیلبرگبه یکی از مهمترین آنتاگونیست‌های تاریخ سینما بدل می‌شود. فیلم غیرممکن با بازی نائومی واتس و ایوان مک‌گرگور داستان خانواده‌ای را روایت می‌کند که بر اثر سونامی در یکی از سواحل تایلند با مرگ روبه‌رو می‌شوند. فیلم نوح ساخته دارن آرنوفسکی یکی از داستان‌های عجیب و غریب، اساطیری و دینی را براساس کتاب مقدس به تصویر می‌کشد. داستان حضرت نوح(ع) ورای مسائل دینی و مذهبی، یک داستان حماسی است که در آن انسان با بلای طبیعی مواجه می شود.

علاوه بر این در برخی از فیلم‌ها بلاهای طبیعی به اندازه‌ای سهمگین هستند که از این آثار به عنوان فیلم‌های آخرالزمانی یاد می‌کنند. این فیلم‌ها در ژانر علمی- تخیلی هستند. کتاب‌های آسمانی مانند قرآن کریم و داستان‌های اساطیری در تمدن‌های کهناز نابودی جهان سخن گفته‌اند. دانشمندان و محققان نیز براساس فرضیه‌هایشان پیش‌بینی‌های کرده‌اند؛ مثلاً خاموشی خورشید یا فقدان آب و غذا و غیره. چنین دغدغه‌های در چند دهه اخیر در سینما به تصویر کشیده شده‌اند. شاید بتوان فیلم ۲۰۱۲ را یکی از مهمترین آنها دانست. اهمیت این فیلم بیشتر به واسطه شایعه‌ای است مبنی بر ویرانی در سال ۲۰۱۲،که البته بعدها کشف شد عدد ۲۰۱۲ مربوط به پایان یافتن یکی از چرخه‌های هستی در اساطیر و تمدن مایا است.

در کنار طبیعت، بیماری جسم یا روان از بزرگترین و ترسناک‌ترین آنتاگونیست‌ها محسوب می‌شود. بیماری های مختلف در طول تاریخ بشریت جان میلیون‌ها انسان را گرفته‌اند. بیماری‌هایی از قبیل، طاعون، وبا، سل، مالاریا.فیلم مهرهفتم از مهمترین آثار سینمایی جهان است. شوالیه‌ای برای بقا با مرگ شطرنج بازی می‌کند و مخاطب را به سفری در قلب جامعه‌ای طاعون‌زده هدایت می‌کند. بیماری طاعون به اندازه‌ای بر جهان بشری تأثیر گذاشت که انسان‌های بسیاری را نسبت به ادیان الهی دچار تردید کرد. در اعصار گذشته و در بسیاری از اساطیر همچون ایران، علّت بیماری را شیطان می‌دانستند. به عبارتی دیگر این بیماری‌های لاعلاج انسان را به حدی اذیت کردند که مردم نسبت به رحمت و قدرت خدا شک ‌کردند یا گفتند بیماری کار شیطان است نه خدا. این مضامین در فیلم یا پیرنگ اصلی هستند یا یکی از پیرنگ‌های فرعی. در فیلم آسمان سرپناه ساخته برناردو برتولوچی بیماری تیفوئید یا حصبه به عنوان یکی از پیرنگ‌های فرعی است که بر شخصیت‌های اصلی داستان و رابطه‌شان تأثیر می‌گذارد. فیلم فرزندان انسان اثر فرانسوا کوارن ساختاری آخرالزمانی دارد و درباره نوعی ویروس است که نسل بشر را از بین برده است.

فیلم‌هایی که در آنها طبیعت، بیماری و علم به عنوان آنتاگونیست حضور دارند شمایلی آخرالزمانی به خود می‌گیرند،زیرا به جز حمله شهاب سنگ و موجودات فضایی که خارج از محدوده کره زمین‌اند این سه نوع آنتاگونیست قدرتمندتر از همه آنتاگونیست‌ها هستند. در فیلم Outbreakبا بازی داستین هافمن، یک بیماری عفونیدر اردوگاه همه چیز را تحت‌الشعاع خودش قرار می‌دهد. فیلم Contagionبه کارگردانی استیون سودربرگ درباره یک بیماری شبیه آنفولانزای خوکی است که درسال  ۲۰۲۰ به نام کووید ۱۹ شهرت یافت. کوئید ۱۹ تا امروز بزرگترین آنتاگونیست برای انسان محسوب می‌شود. انسان که همواره خود را از همه چیز و همه کس برتر می‌داند و متاسفانهخودشیفتگی‌اش به دلیل پیشرفت‌های علمی و تسلط اندکش بر آسمان روز‌به‌روز بیشتر شده است در مواجهه با یک ویروس یا یک نوع بیماری نه تنها زندگی فردی‌اش مختل شده، بلکه اجتماعش نیز آسیب دیده است. علاوه بر اینکه کروناویروس تأثیر عمیقی بر اقتصادگذاشته، گفتمان جدیدی را در ساختار روابط انسانیبه وجود آورده است به گونه‌ای که بدون شک جهان پس از کرونا مثل گذشته نخواهد بود. کووید- ۱۹ در قامت یک آنتاگونیست نه تنها مرگ و میر زیادی را موجب شده، بلکه انسان را در مواجهه با مفهوم، ماهیت و حتی هویت خودش دچار چالش کرده است.موجودی که مجبور است در خانه بماند، قید درآمد و شغلش را بزند، از هر نوع رابطه عاطفی مانند آغوش یا گرفتن یک دست خودداری کند، آیا هنوز موجود برتر جهان است و یا آیا اگر از این فاجعه جان سالم به در ببرد همان راه پیشین را ادامه می‌دهد؟

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=2089
  • نویسنده : اسدالله غلامعلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت هنر و تجربه
  • 231 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.