سینمایی نیوز
  • برابر با : Wednesday - 21 February - 2024
کل 7545 امروز 0

خبر فوری

“همایون رحیمیان”: ارکستر ملی را به شهرستان ها می بریم پیشنهاد ایجاد سازمان هنر اعم از موسیقی و تئاتر درحال بررسی است موسیقی را شاخه‌ای از حکمت می‌دانیم/ جایزه وزارت فرهنگ به برترین‌های نقد از جشنواره‌های فجر آئین پایانی سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر برگزارشد/ معرفی برگزیدگان جایزه باربد و بخش های مختلف در آخرین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر «نقش اسناد تاریخی و مطبوعات در پژوهش‌های موسیقی» بررسی شد جزئیات برگزاری آیین اختتامیه سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر شب پنجم جشنواره موسیقی فجر/از اجرای ارکستر سمفونیک تا اجرای ویژه کودک و نوجوان و شب بزرگان موسیقی در چهارمین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر«تکثرگرایی و ذائقه شنیداری نسل نو» بررسی شد سند ملی موسیقی کشور می تواند گره گشا باشد اعلام برنامه‌های چهارمین روز جشنواره موسیقی فجر بررسی «نگاه راهبردی به حوزه موسیقی» در سومین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر سرهنگ “احسان ربیعی”: به ارکستر نظامی رزم نوازان سالن و سانس اجرا اختصاص داده شود اعلام برنامه‌های سومین روز جشنواره موسیقی فجر/ ازاجراهای ارکسترال تا حضور هلندی ها حضور موریتس ارنست پیانیست شناخته شده آلمانی در جشنواره موسیقی فجر همزمان با نخستین شب برگزاری سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر؛ وزیر فرهنگ به تماشای اجرای ارکستر ملی ایران نشست/ امسال جشنواره موسیقی در جنوب تهران هم اجرا دارد اعلام برنامه‌های دومین روز جشنواره موسیقی فجر/از حضور پرنگ بین الملل ها تا نوای سرنا و دهل و موسیقی آذری علیرضا طلیسچی جشنواره موسیقی فجر را به جنوب تهران برد بررسی آسیب‌شناسی آموزش ردیف موسیقی در دومین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر دستگاهی ایران برر ایستاده برای ایران در تالار وحدت / در شب ارکستر ملی و محمد معتمدی چه گذشت؟ بانوان «نهال» چراغ جشنواره موسیقی فجر را روشن کردند مسعود صادقلو: امشب برای شما و با عشق می‌خوانم در کنسرت آرون افشار محکوم هستید به شاد بودن! برگزاری نخستین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر با موضوع «موسیقی و هوش مصنوعی» وزیر فرهنگ در پیامی به سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر: هنر موسیقی در دوران پیروزی انقلاب، وحدت و همبستگی را به منشوری پایدار در قالب همدلی تبدیل کرد میزبانی هم‌زمان ۱۴ استان از جشنواره موسیقی فجر تیزر جشنواره موسیقی فجر منتشر شد + فیلم پیام مدیرکل دفتر موسیقی به جشنواره موسیقی فجر آغاز سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر از امروز سالاری: برگزاری سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر در سراسر کشور نشان از رویکرد عدالت محوری معاونت هنری دارد قطار جشنواره فیلم فجر ۴۲ به مقصد رسید از پاسداشت یاد بزرگان موسیقی تا ساز کوک خارجی ها از حضور پررنگ بانوان و ارکسترها تا حضور خوانندگان مطرح و اجراهای بین الملل عدالت فرهنگی از شاخصه های جشنواره سی و نهم موسیقی فجر طوبای زرین آرای مردمی اهدا می‌شود انتشار جدول اجراهای سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر/ آغاز بلیت‌فروشی از فردا جشنواره تئاتر فجر۴۲، برگزیدگان خود را شناخت افتتاحیه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر برگزار شد پوستر سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر منتشر شد «اجاره نشینی» ؛ اثری ساختارشکن است پوستر اثر اقتباسی آپاراتچی منتشر شد آرمین رحیمیان ایفاگر نقش سردار حسین همدانی شد پوستر «دو‌ روز دیرتر» منتشر شد فیلم‌های چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر در سامانه شناسا نامزدهای بخش تبلیغات چهل و دومین جشنواره فیلم فجر اعلام شد ویژه برنامه‌های سیما در چهل‌و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر مارال بنی آدم و ملیکا شریفی نیا در نقش پروین و آگرین ساز‌وکار جدیدی برای نظارت بر فیلم‌های سینمایی در حال تدوین است انعکاس جشنواره فیلم فجر روی موج رادیو/ پای سینمایی‌ها به رادیو باز شد مرکز تولید و فنی سیما پای کار جشنواره بین المللی فیلم فجر تکمیل ظرفیت سینما‌های مردمی جشنواره فیلم فجر تا ۱۶ بهمن

10
این موجود مغرورِ نادانِ ضعیف

بررسی تصویر بیماری یا بلای طبیعی در آثار سینمایی

  • کد خبر : 2089
  • ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱:۱۹
بررسی تصویر بیماری یا بلای طبیعی در آثار سینمایی
آنتاگونیست شکل و شمایل‌های مختلفی دارد و در عین حال که نقطه مقابل شخصیت اصلی است و بلای جان او محسوب می‌شود، امّابه اندازه پروتاگونیست اهمیت دارد و گاهاًماندگارتر است.

سینمایی نیوز- آنتاگونیست شکل و شمایل‌های مختلفی دارد و در عین حال که نقطه مقابل شخصیت اصلی است و بلای جان او محسوب می‌شود، امّابه اندازه پروتاگونیست اهمیت دارد و گاهاًماندگارتر است. رابطه آنتاگونیست و پروتاگونیست دوسویه است و هر چقدر شخصیت آنتاگونیست غیرقابل پیش‌بینی وپیچیده‌ترباشد به همان اندازهپروتاگونیست جذابتری وجود خواهد داشت. آنتاگونیست همواره در ادبیات، نمایش و سینما جایگاه غیرقابل‌انکاری داشته است و در یک تقسیم بندی کلان چند نوع دارد؛ انسان(مثل فیلم‌های جنایی یا نوآر؛ غرامت مضاعف)، روان یا جسم پروتاگونیست(فیلمهای روانکاوانه که شخصیت اصلی با خودش درگیر است)، علم(شبکه‌های اجتماعی محصول پیشرفت علمی انسان است که برای رفاه خودش ساخته، امّا زمانی که از بین می‌رود زندگی انسان را راکد می‌کند علاوه بر این فیلم او یا درخشش ابدی یک ذهن پاک یا سریال آینه سیاه نمونه‌های خوبی هستند)، طبیعت(فیلم موج)، موجودات غیرانسانی(ترمیناتور۲)، بیماری(ایدز در فیلم فیلادلفیا)، تقدیر و خدایان. سیل، آتشفشان، برف، طوفان و بیماری آنتاگونیست‌هایی هستند که برای جوامع انسانی بسیار خطرناکند چرا که هم ناگهانی رخ می‌دهند و هم انسان در برابرشان قدرت چندانی ندارد.طبیعت در رویارویی با انسان در عین حال که می‌تواند برای او آسایش و زیبایی خلق کند، توان ویران کردن زندگی و سلامت او را هم دارد.امانوئل کانت فیلسوف آلمانی در تشریح امر زیبا و امر والا، رخدادهای طبیعی و برخی از عناصر طبیعت مانندکوه را که دلالت بر عظمت دارند، امر والا می‌داند. انسان در برابر امر والا کوچک و ناچیز است و واکنشی جز حیرت نمی‌تواند داشته باشد.

در اکثر مواقع حضور یک آنتاگونیست در فیلمنامه علّت مشخص دارد. پروتاگونیست تلاش می‌کند، نه تنها این علّت را کشف کند، بلکه با ترفندهایی بر آنتاگونیست فائق آید. در مورد طبیعت به این صورت نیست. طبیعتمثل انسان عمل نمی‌کند و دلایلش را به راحتی برای انسان نمایان نمی‌سازد. ناگهان یک سونامی زندگی هزاران نفر را نابود می کند و یا یک کوه آتشفشانی به ناگاه فعال می‌شود و گدازه‌هایش ویرانی به بار می‌آورد.

فیلم مه ساخته فرانک دارابونت قصه‌ی یک مه غلیظ است که به شکل طوفانی عظیم باعث می‌شود شهر با تمام نشانه‌های متمدنانه‌اش از بین برود. کوسه‌ای بزرگ در فیلم آرواره‌ها ساخته استیون اسپیلبرگبه یکی از مهمترین آنتاگونیست‌های تاریخ سینما بدل می‌شود. فیلم غیرممکن با بازی نائومی واتس و ایوان مک‌گرگور داستان خانواده‌ای را روایت می‌کند که بر اثر سونامی در یکی از سواحل تایلند با مرگ روبه‌رو می‌شوند. فیلم نوح ساخته دارن آرنوفسکی یکی از داستان‌های عجیب و غریب، اساطیری و دینی را براساس کتاب مقدس به تصویر می‌کشد. داستان حضرت نوح(ع) ورای مسائل دینی و مذهبی، یک داستان حماسی است که در آن انسان با بلای طبیعی مواجه می شود.

علاوه بر این در برخی از فیلم‌ها بلاهای طبیعی به اندازه‌ای سهمگین هستند که از این آثار به عنوان فیلم‌های آخرالزمانی یاد می‌کنند. این فیلم‌ها در ژانر علمی- تخیلی هستند. کتاب‌های آسمانی مانند قرآن کریم و داستان‌های اساطیری در تمدن‌های کهناز نابودی جهان سخن گفته‌اند. دانشمندان و محققان نیز براساس فرضیه‌هایشان پیش‌بینی‌های کرده‌اند؛ مثلاً خاموشی خورشید یا فقدان آب و غذا و غیره. چنین دغدغه‌های در چند دهه اخیر در سینما به تصویر کشیده شده‌اند. شاید بتوان فیلم ۲۰۱۲ را یکی از مهمترین آنها دانست. اهمیت این فیلم بیشتر به واسطه شایعه‌ای است مبنی بر ویرانی در سال ۲۰۱۲،که البته بعدها کشف شد عدد ۲۰۱۲ مربوط به پایان یافتن یکی از چرخه‌های هستی در اساطیر و تمدن مایا است.

در کنار طبیعت، بیماری جسم یا روان از بزرگترین و ترسناک‌ترین آنتاگونیست‌ها محسوب می‌شود. بیماری های مختلف در طول تاریخ بشریت جان میلیون‌ها انسان را گرفته‌اند. بیماری‌هایی از قبیل، طاعون، وبا، سل، مالاریا.فیلم مهرهفتم از مهمترین آثار سینمایی جهان است. شوالیه‌ای برای بقا با مرگ شطرنج بازی می‌کند و مخاطب را به سفری در قلب جامعه‌ای طاعون‌زده هدایت می‌کند. بیماری طاعون به اندازه‌ای بر جهان بشری تأثیر گذاشت که انسان‌های بسیاری را نسبت به ادیان الهی دچار تردید کرد. در اعصار گذشته و در بسیاری از اساطیر همچون ایران، علّت بیماری را شیطان می‌دانستند. به عبارتی دیگر این بیماری‌های لاعلاج انسان را به حدی اذیت کردند که مردم نسبت به رحمت و قدرت خدا شک ‌کردند یا گفتند بیماری کار شیطان است نه خدا. این مضامین در فیلم یا پیرنگ اصلی هستند یا یکی از پیرنگ‌های فرعی. در فیلم آسمان سرپناه ساخته برناردو برتولوچی بیماری تیفوئید یا حصبه به عنوان یکی از پیرنگ‌های فرعی است که بر شخصیت‌های اصلی داستان و رابطه‌شان تأثیر می‌گذارد. فیلم فرزندان انسان اثر فرانسوا کوارن ساختاری آخرالزمانی دارد و درباره نوعی ویروس است که نسل بشر را از بین برده است.

فیلم‌هایی که در آنها طبیعت، بیماری و علم به عنوان آنتاگونیست حضور دارند شمایلی آخرالزمانی به خود می‌گیرند،زیرا به جز حمله شهاب سنگ و موجودات فضایی که خارج از محدوده کره زمین‌اند این سه نوع آنتاگونیست قدرتمندتر از همه آنتاگونیست‌ها هستند. در فیلم Outbreakبا بازی داستین هافمن، یک بیماری عفونیدر اردوگاه همه چیز را تحت‌الشعاع خودش قرار می‌دهد. فیلم Contagionبه کارگردانی استیون سودربرگ درباره یک بیماری شبیه آنفولانزای خوکی است که درسال  ۲۰۲۰ به نام کووید ۱۹ شهرت یافت. کوئید ۱۹ تا امروز بزرگترین آنتاگونیست برای انسان محسوب می‌شود. انسان که همواره خود را از همه چیز و همه کس برتر می‌داند و متاسفانهخودشیفتگی‌اش به دلیل پیشرفت‌های علمی و تسلط اندکش بر آسمان روز‌به‌روز بیشتر شده است در مواجهه با یک ویروس یا یک نوع بیماری نه تنها زندگی فردی‌اش مختل شده، بلکه اجتماعش نیز آسیب دیده است. علاوه بر اینکه کروناویروس تأثیر عمیقی بر اقتصادگذاشته، گفتمان جدیدی را در ساختار روابط انسانیبه وجود آورده است به گونه‌ای که بدون شک جهان پس از کرونا مثل گذشته نخواهد بود. کووید- ۱۹ در قامت یک آنتاگونیست نه تنها مرگ و میر زیادی را موجب شده، بلکه انسان را در مواجهه با مفهوم، ماهیت و حتی هویت خودش دچار چالش کرده است.موجودی که مجبور است در خانه بماند، قید درآمد و شغلش را بزند، از هر نوع رابطه عاطفی مانند آغوش یا گرفتن یک دست خودداری کند، آیا هنوز موجود برتر جهان است و یا آیا اگر از این فاجعه جان سالم به در ببرد همان راه پیشین را ادامه می‌دهد؟

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=2089
  • نویسنده : اسدالله غلامعلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت هنر و تجربه
  • 171 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.