سینمایی نیوز
  • امروز : چهارشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۲
  • برابر با : Wednesday - 29 March - 2023

خبر فوری

لحظات افطاری در قاب تلویزیون هفت سین سینمایی شبکه ها در ۴ فروردین فسیل رکورد زد؛ پرمخاطب‌ترین فیلم یک سال اخیر مستند اولیور استون درباره انرژی هسته‌ای فروش سینما‌های کشور در روز اول سال جدید حضور پویانمایی «گیلگمش» در چند جشنواره‌ خارجی فروش ۴۱۵ میلیارد تومانی سینما در سال ۱۴۰۱ سرمایه‌گذاری ۲۳۴ میلیون دلاری عربستان در سینما اکران آثار برگزیده جشنواره فجر از قاب تلویزیون پیشخوان مطبوعات/ روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ «صندوق پروانه» به صورت رسمی آغاز به کار کرد صدور حکم منع تعقیب مستندسازان برنامه های موسیقی همانند سال های قبل صرفا تا نیمه ماه رمضان برگزار خواهند شد پیشنهاد نوروزی/ سه مستند از سه دنیای متفاوت محل برگزاری سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه کتاب تهران اعلام شد گفتگوی نوروزی وزیر فرهنگ با روزنامه ایران مهدی آذرپندار دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران شد پخش ۱۱ سریال ایرانی و خارجی از شبکه‌های سیما پخش ۱۷۰ فیلم سینمایی روز دنیا اضافه شدن فیلم «بچه های طوفان» به اکران نوروزی پروانه نمایش ۳ اثر سینمایی صادر شد اسامی فیلم‌های اکران نوروزی اعلام شد رضا آشفته: حال روحی‌ام خوب است و در حال درمان هستم پرورش نسل جدید بازیگر در سینما یک ضرورت است فهرست آثار پذیرفته ‌شده جشنواره تئاتر رضوی مراسم رونمایی از کتاب‌های تئاتر صاحبدلان برگزار شد ساخت اثر غیرخطی در ایران کار بسیار دشواری است انتشار ویدیوی ۱۱ مسترکلاس تخصصی مستند خداحافظی «دختر شوخ» با برادوی پس از ۵۹۹ اجرا جوادی: صندوق پروانه سینمای کودک و نوجوان را پرفروغ خواهد کرد «کن – پامنار» در سینماهای هنروتجربه روی پرده می‌رود کاشت درخت یادبود «رسول ملاقلی‌پور» توسط رئیس سازمان سینمایی موافقت سازمان سینمایی با شناور شدن قیمت بلیت سینماها اعضای شورای سیاست‌گذاری بیست‌ویکمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی معرفی شدند قدردانی مرکز مدیریت حوزه های علمیه افتتاح ۱۳۱ سالن با افزایش ۹۴۲۶ صندلی به چرخه اکران در سال ۱۴۰۱ آثار راه‌یافته به «پنجمین همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور» کاظم نظری: از تئاتر کشور دفاع جانانه کردیم محمود مقامی: به هر قیمتی که نباید جلوی دوربین رفت! «هیچ‌کس منتظرت نیست» اکران آنلاین شد تایید صلاحیت ۱۶ مدرس آموزشگاه های آزاد سینمایی موافقت با صدور پروانه نمایش یک انیمیشن سینمایی شورای صدور پروانه ساخت آثار غیرسینمایی آمار صدور مجوز برای آثار موسیقی در بهمن ماه اعلام شد «شبح اپرا» روی صحنه می‌رود اجرای نمایش «لیبرو» به زلزله‌زدگان تقدیم شد فراخوان «فصل جدید اجراهای محیطی مجموعه تئاتر شهر» مرضیه برومند بعنوان مدیر عامل خانه سینما انتخاب شد یارعلی پورمقدم درگذشت جشنواره ۱۰۰ به کار خود پایان داد

35

بهرام بیضایی راوی زنان، اسطوره و تاریخ

  • کد خبر : 12553
  • ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
بهرام بیضایی راوی زنان، اسطوره و تاریخ
در زمانه‌ای که مردان با دشنه در مفهوم رفاقت و نامردی خلاصه می‌شدند و سینما را لوطی‌ها و طوطی‌ها، قمه‌کش‌ها و قداره‌بندها به دست گرفته زیرگذر و چهارسوق را می‌بستند، او زنانی را خلق کرد که پرسش داشتند و به دنبال دانایی چراغ به دست گرفته بودند.

در زمانه‌ای که مردان با دشنه در مفهوم رفاقت و نامردی خلاصه می‌شدند و سینما را لوطی‌ها و طوطی‌ها، قمه‌کش‌ها و قداره‌بندها به دست گرفته زیرگذر و چهارسوق را می‌بستند، او زنانی را خلق کرد که پرسش داشتند و به دنبال دانایی چراغ به دست گرفته بودند.

بهرام از خانواده بزرگ بیضایی است، پدرش معروف به «ذکائی» شاعر و ادیب بود و از دانشی مردمان اهل کاشان بودند.

۱۳۱۷ به دنیا آمد؛ اما در کلیشه‌های چپ و راست هم‌دوره‌ای‌هایش در دهه ۴۰ گرفتار نشد. خودش را از تعصبات و تعلقات رها کرد و این‌چنین بود که توانست عاشق سرزمین و درعین‌حال منتقد جدی مردمان آن باشد. آن‌هم در روزگاری که چپ‌ها واژه‌هایی همچون خلق و مردم را آن‌قدر ستایش می‌کردند که همسنگ خدایان بودند.

در زمانی که بعد از کلمه مردم درستکارترین، بهترین و هر برترین دیگری می‌آمد، بهرام بیضایی واقع‌بینانه به تاریخ، مردم و فرهنگ نگاه می‌کرد. همچون نیا خود «فردوسی» بزرگ مردم را با موبدان و سرداران و شاهان به‌نقد کشید تا واقعیت را عریان نشان دهد. صورتک و نقاب‌های زرین ساخته شده از چهره زندگان و مردگان، روستازادگان و عیاران، خطیبان و خاطیان برداشت تا چهره‌شان را آن‌چنان که هست، نشان دهد.

بهرام بیضایی از زمانی که اره بر «اژدهاک» (از اولین نمایشنامه‌های او که در کتاب «سه برخوانی» با «آرش» و «کارنامه‌ی بندار بیدخش» منتشر شده است) نهاد تا امروز که در استنفورد پژوهش می‌کند، به دنبال آن است تا تاریخ و فرهنگ این سرزمین را نقد و روایت کند.

او در آثارش بعد از هر هجوم و ویرانی هر رویداد و واقعه‌ای را روایت کرده است، بیضایی راوی آن بوده که چرا ما شکست‌خورده‌ایم و چگونه شکست‌خورده‌ایم و چه باید می‌کردیم و چه‌ها نکردیم. از زمانی که کسانی با شمشیرهای هلال آمدند و ما مردمان ‌همچون آسیابان پیکر بی‌جان پادشاهی روی دستمان مانده بود (نمایشنامه مرگ یزدگرد) تا آن روز که مغولان «توی خان» و «توغای خان» بر پیکر بی‌جان ما اختلاف کردند تا «فتحنامه کلات» را رقم بزنند، تا آن هنگام و هنگامه که با زینب در «ندبه» مشروطه را آموختیم و پس از آن در دوره اشغال «حقایقی درباره‌ی لیلی دختر ادریس» آشکار شد و «افرا» پس از گذشت روزها پرده از رازها برداشت؛ او همچنان و بی‌امان ما را مخاطب قرار داد و به نقدمان نشست و با «شیخ شرزین‌»ها و «گلتن»ها و بانوی «پرده‌ی نئی» و «نوید ماکان» آنچه از دست داده‌ایم را یادآور شد.

بیضایی راوی واقعی داشته‌های فرهنگی سرزمینمان از اسطوره تا تاریخ است. آن چیزها که از دست داده‌ایم و آن چیزها که ساخته‌ایم. به یاد بیاورید آن لحظه‌هایی که «سوسن تسلیمی» در مواجه با غریبه‌ای که از تاریخ آمده بود، آشنا شد، و غریبه زره‌پوشِ آمده از دل تاریخ، شمشیرش را می‌خواست؛ و ما چون تارا او را و آن شمشیر را نمی‌شناختیم، غریبه در زندگی ما گم شد، تا برای تارا چریکه و چکامه‌ای بسازد.

امروز (۵ دی ماه) تولد مردی است که در تمام ۸۳ سال زندگی‌اش ما را روایت کرده است. زنان و مردانی که در این فلات زندگی کرده‌ایم، فرهنگ ساخته‌ایم، شکست‌خورده‌ایم و برای اندک پیروزی‌هایمان شادی برپا کرده‌ایم. او بهرام بیضایی است، قصه‌گویی یگانه که همچون «شه‌نواز» و «ارنواز» در شب سیاه ضحاک «هزارافسون» می‌خواند تا ما از راز «عطر گل‌های ایران» بدانیم و از خود بپرسیم: «چگونه سنگی بر بتان مرده بیندازم حال آن‌که بت‌های زنده بر روی زمین‌اند.»

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=12553

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.