سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 29 September - 2023
کل 5673 امروز 0

خبر فوری

پیشخوان مطبوعات/ عکس/ صفحه نخست روزنامه های پنجشنبه ۶ مهر 1402 واکنش اصناف سینمایی به ادامه بازداشت نایب رئیس انجمن صنفی طراحان فیلم اولین هفته مهر ماه و فیلم هایی به رنگ ایثار و شهادت در قاب تلویزیون اعلام نامزد‌های بخش تلویزیون جايزه حافظ افتتاح سینما روباز باغ کتاب تهران برای برگزاری کنسرت مشکلی نداریم فروش سینماها در شهریور ماه سال‌جاری از 54 میلیارد تومان گذشت احمد مرادپور: فیلمنامه‌نویس باید درباره داستان فیلم از خود سوال بپرسد با جشنواره‌های منطقه‌ای سینمای جوان موافقم و چرخش آن در سراسر کشور بسیار خوب است آیین نامه نهمین جشنواره ملی نماز و نیایش به روایت دوربین منتشر شد آموزش رایگان برای هنرجویان ۲۰ دفتر انجمن سینمای جوانان ایران پیشخوان مطبوعات/ عکس/ صفحه نخست روزنامه های چهارشنبه ۵ مهر 1402 برگزاری جشنواره موسیقی سنتی اقوام ایرانی در کردستان اسامی ۱۲ فیلم ایرانی بخش مسابقه داستانی کوتاه جشنواره ۳۵ فیلم کودک اعلام شد اسامی ۱۲ فیلم ایرانی بخش مسابقه پویانمایی کوتاه جشنواره ۳۵ فیلم کودک اعلام شد اختصاص تسهیلات بانکی برای پروژه‌های سینمایی اسامی ۱۴ فیلم ایرانی بخش مسابقه بلند داستانی جشنواره ۳۵ فیلم کودک اعلام شد موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با 5 فیلم‌نامه وقتی تکنولوژی تبدیل به دیگریِ قدرتمند می‌شود اکران سه مستند در سالن حقیقت/ ادامه اکران حقیقت اعطای جایزه یک عمر فعالیت هنری به بهزاد فراهانی پیشخوان مطبوعات/ عکس/ صفحه نخست روزنامه های سه‌شنبه ۴ مهر 1402 سینما محل عرضه فرهنگ‌ها، آیین‌ها و تمدن‌هاست/ افتتاح 220 ٱمین سالن سینمایی در دولت جدید بیانیه کانون کارگردانان سینمای ایران آخرین مصوبات شورای پروانه ساخت آثار غیر سینمایی از نسل جوان صدای علیرضا طلیسچی به دلم نشست 615 مستند ایرانی متقاضی حضور در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» «از کرخه تا راین» در قاب نمایش نگاهی تحلیلی به سینمای “رسول ملاقلی پور” در موزه سینما سرمقاله پیش‌شماره نشریه جشنواره۳۵| آرزوهای بزرگ شصت و هفتمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان یاسوج _دنا آغاز به کار کرد جدول برنامه‌های شصت و هفتمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان یاسوج _دنا منتشر شد پیشخوان مطبوعات/ عکس/ صفحه نخست روزنامه های دوشنبه ۳ مهر 1402 اعلام برنامه آموزشی خبرنگاران نوجوان جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان فیلم سینمایی «آپارتمان شماره 13» نمایش داده می شود تثبیت یک جشنواره حرفه‌ای در دهه سوم/ رییس‌جمهور دست به قلم شد! باشگاه فیلم‌اولی‌های انجمن کارگاه تولید برگزار می‌کند رازهای سینمایی خورشید طلایی و پرده نقره‌ای قدردانی رئیس سازمان سینمایی از معاون اول رئیس جمهور شبکه نمایش سیما به استقبال آغاز سال تحصیلی رفت افتتاح چهار پردیس سینمایی در تهران/ افزایش 19 سالن به چرخه اکران همراه با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز شهادت امام یازدهم (ع) اعلام موضوع نشست‌های «بر سینمای ایران چه گذشت» فروش ۵۳ میلیارد تومانی سینما‌ها در شهریور بازم به مدرسه رسیدیم |سکانس پاییز/ پلان مهر/ صدا،دوربین، حرکت! تمدید مهلت ثبت نام در جشنواره «راه سیمرغ» عناوین کارگاه‌های جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اعلام شد از سجاده آتش تا کارو با «احمد مرادپور» در موزه سینما تجربه شکار در شمال ایران در قاب فیلم کوتاه بیست‌وسومین جلسه از فصل هشتم پاتوق فیلم کوتاه برگزار می‌شود

7

به نام نقد به کام منتقد

  • کد خبر : 3790
  • ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۴
به نام نقد به کام منتقد
هر سال با نزدیک شدن به جشنواره فیلم فجر که نوروز سینمای ایران تلقی می‌شود، گفت‌و‌گویی بسیار پیرامون آثار حاضر در جشنواره شکل می‌گیرد و هرکس به ظن خویش کیفیت فیلم‌هایی که در این رقابت شرکت کرده‌اند را ارزیابی می‌کند.

سینمایی نیوز- هر سال با نزدیک شدن به جشنواره فیلم فجر که نوروز سینمای ایران تلقی می‌شود، گفت‌و‌گویی بسیار پیرامون آثار حاضر در جشنواره شکل می‌گیرد و هرکس به ظن خویش کیفیت فیلم‌هایی که در این رقابت شرکت کرده‌اند را ارزیابی می‌کند. یا پست‌ها و استوری‌هایی متنوع در فضای مجازی از جانب اهالی‌رسانه، سینماگران، منتقدان و هنرمندان برای تماشای یک یا چند اثر مرموز جشنواره بارگذاری می‌شود و همهمه و سخنان بسیاری درباره فیلم‌ها شکل می‌گیرد که چکیده بعضی از این نکات می‌تواند بر تصمیم مخاطب درباره تماشا یا اجتناب از تماشاکردن آثار تاثیرگذاری کند. در میان هیاهویی که هر ساله در روزهای منتهی به جشنواره درمی‌گیرد، چند سالی می‌شود که چند نفر از منتقدان با پایه‌ریزی رسمی عجیب تیشه به ریشه بسیاری از آثار حائض اهمیت جشنواره می‌زنند. معمولا بعد از به پایان رسیدن مراحل فنی و آماده شدن یک فیلم برای اکران بر پرده نقره‌ای، تهیه‌کننده و کارگردان فیلم از افرادی امین برای تماشای آثار خود در دفاتر فیلمبرداری دعوت به عمل می‌آورند تا در یک دورهمی دوستانه نظرات صاحبان ایده را جویا شده و یک ارزیابی کلی از اثر خویش داشته باشند. اما در این میان متاسفانه گاه و بیگاه می‌بینیم که تنی چند از این منتقدان بعد از تماشای آثار قبل از جشنواره درباره فیلم‌ها یادداشت و یا گزارش می‌نویسند و به اشتیاق مخاطب برای تماشای آثار جهت می‌دهند. با چنین رویکرد و روندی اگر منتقد در قامت حامی یک فیلم خاص بایستد و بتواند مخاطبان را برای صف ایستادن و تماشای اثر اقناع کند، در حق دیگر آثاری که پیش از جشنواره اکران نداشته‌اند اجحاف می‌شود و هیاهویی که به راه می‌افتد باعث پررنگ کردن یک فیلم خاص در جشنواره می‌شود. یا به عکس اگر یادداشت آن‌ها فاقد تعریف و تمجید و بیانگر اشکالات ساختاری، مفهومی و فنی فیلم باشد می‌توانند باعث دلزدگی مخاطب نسبت به تماشای اثر شود. سوال این است که اصلا صحبت و توضیح درباره فیلم‌ها قبل از اکران آنها در جشنواره چه لزوم و دلیلی دارد؟ به جز خودنمایی منتقدی به ظاهر حرفه‌ای برای بیشتر شدن عدد لایک‌های صفحه اینستاگرام یا پربازدید شدن کانال تلگرامی‌اش و از آب گل آلود ماهی گرفتن برای منفعت شخصی خود و ارضای نیاز اظهار وجود کردنش که نتیجه‌ای جز ضربه زدن به آثار در جشنواره ندارد؟ جشنواره فیلم فجر حالا دیگر چهل دوره است که برگزار می‌شود و قدمتش از عدد سن بسیاری از این منتقدان بیشتر می‌شود و بخشی از هویت سینمای ایران به حساب می‌آید که سینماگر ایرانی با سازوگار و ضوابط آن خو گرفته و برای حضور فیلمش در این رویداد سینمایی از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند. منتقدان حرفه‌ای نیز بی‌شک از دامنه تاثیرگذاری یادداشت‌ها و ریویوهای خود آگاهی دارند و ملاحظات حرفه‌ای نقدنویسی را می‌دانند و هیچ‌گاه وارد جریان این بازی‌های کودکانه که به جز تخریب اسم خود منتقد در میان متخصصان این حوزه عایدی دیگری ندارد، نمی‌شوند. این پچ‌پچ‌های ناشیانه اصولا کار منتقدانی است که شاید برای خودنمایی و یا حتی برای دریافت وجهی از سوی صاحب اثر یا به دلایل دیگر خود را ملیجک دست آن‌هایی می‌کنند که برای رقابت کردن راه‌هایی غیرانسانی را پیش می‌گیرند و به گمان خود برنده می‌شوند. غافل از این که مانایی یک اثر در تاریخ سینما و محبوبیتش نزد مخاطب را هیچ عنصری تعیین نمی‌کند مگر کیفیت خود اثر و هیچ هیاهو، تبلیغات و…. نمی‌تواند محتویات یک فیلم را بهتر یا بدتر از چیزی که هست نشان دهد. پس بهتر این است که سکوت کرده و بگذاریم خود آثار حرف بزنند. باید توجه کرد که هر بیان هر نکته زمانی دارد. زمان نقدنویسی نیز در ایام جشنواره است که مردم، سینماگران و اهالی رسانه می‌توانند به تماشای آثار بنشینند و در رقابتی عادلانه و پایاپای درباره فیلم‌های محبوبشان بنویسند.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=3790
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت جشنواره فیلم فجر، خبرگزاری میزان
  • 161 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.