سینمایی نیوز
11:13:38
    امروز : چهارشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۴
کل 9790 امروز 0

خبر فوری

برپایی سالن چاپ در نمایشگاه کتاب اعلام‌نتایج تخصیص غرفه به ناشران نمایشگاه کتاب تمامی اجراهای تئاتر شهر به جانباختگان بندرعباس تقدیم شد فیلم «زن و بچه» مجوز نمایش ندارد سینماها امروز تعطیل است استقبال بیش از یک میلیون مخاطب از اکران های سیار از عرضه مستند در شبکه نمایش خانگی تا پایان «سینماحقیقت» در چارسو روایتی از تجربه زیسته نویسندگان مستندهایی برای تماشای آنلاین عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های ‌دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ تعطیلی سینماها برای همدردی با مردم بندرعباس پخش سریال و فیلم های سینمایی از قاب سیما ایران در پیوند با کتاب تا ابد پایدار خواهد ماند راهیابی فیلم سینمایی «زن و بچه» به جشنواره فیلم کن آغاز داوری بخش ویژه «آثار منتخب از نگاه اهالی صنعت نشر کتاب» اعلام اسامی ناشران میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران نکوداشت گلاب آدینه در بیستمین شب کارگردان سوگواره‌های نواحی مختلف ایران برای حادثه هرمزگان رویداد ملی موسیقی نواحی ایران همراه با سوگ مردمان هرمزگان به کار خود پایان داد اعلام آمادگی هنرمندان جشنواره موسیقی نواحی برای اهدای خون به مجروحان سانحه بندرعباس مراسمی به یاد حمید سمندریان برگزار می‌شود موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم آوای صلح بیش از ۱۳ هزار مخاطب به تماشای نمایش‌های سالن‌های دولتی نشستند عاشقانه‌های نواحی ایران / از مازندران تا هرمزگان اولویت‌های مهم دفتر موسیقی وزارت فرهنگ در دوره جدید فعالیت‌ها فراخوان دومین جشنواره فیلم ایثار بنیاد شهید و امور ایثارگران منتشر شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های ‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۴ فراخوان هفتمین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی ایران اعلام آمادگی ۲۳۰ ناشر دانشگاهی برای حضور در سی‌وششمین نمایشگاه کتاب تهران 12 تن بار ناشران خارجی وارد گمرک نمایشگاه شد حل مشکل حضور کتابفروشان در نمایشگاه کتاب/ برپایی پنج روز نمایشگاه مجازی اختصاصی همراه با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در اولین هفته اردیبهشت ماه آغاز به‌کار آکادمی علوم سینمایی اوراسیا با حضور رئیس سازمان سینمایی در مسکو آمار فروش سینماهای کشور در فروردین‌ماه اعلام شد پنجمین «مجموعه نمایشنامه صنف مدرسان تئاتر» منتشر شد اختصاص ۷۵ هزار مترمربع فضای مسقف برای برپایی نمایشگاه کتاب تقدیر از محمد سریر آهنگساز خاطره‌ساز پنجره «هنر و تجربه» طراحی می‌شود سند سینما در شورای عالی انقلاب فرهنگی نهایی می‌شود تعطیلی سینماها به مناسبت شهادت امام صادق(ع) صدور مجوز چهارمین جشنواره موسیقی کوچه در بوشهر انتشار فراخوان حضور در بخش فن‌آوری‌های نشر نمایشگاه کتاب نادر میر کیانی دار فانی را وداع گفت عرضه بیش از ۳۱ هزار عنوان کتاب کودک در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فروش ۲۰۱ میلیارد تومانی سینما‌ها در فروردین با پخش فیلم مستند در جشنواره‌ها آشنا شوید معرفی مجری تبلیغات محیطی نمایشگاه کتاب ناشران و آژانس‌های ادبی حاضر در فلوشیپ تهران انتخاب شدند سالن فناوری‌های نشر برای نخستین بار در نمایشگاه کتاب آغاز به کار می‌کند

14
چهل عکس؛ چهل جشنواره |

تابیدن نور بر زوایای مهجور «هیولای درون»

  • کد خبر : 3746
  • ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶
تابیدن نور بر زوایای مهجور «هیولای درون»
نور به عنوان یکی از عناصر معنابخش در تفسیر تصویر در عکس فوق نمودی کلاسیک دارد. میزانسن‌ها هم در این تصویر، میزانسن‌های کلاسیکی هستند.

سینمایی نیوز- فیلم‌ «هیولای درون» ساخته خسرو سینایی در دومین جشنواره فیلم فجر برنده لوح زرین شد. داستان این فیلم به زندگی یک فرد ساواکی می‌پردازد که پس از وقوع انقلاب به روستایی می‌گریزد و با مرور خاطرات و اقدامات گذشته‌اش دچار فروپاشی ذهنی شده و در نهایت به عمر خودش پایان می‌دهد.
نور به عنوان یکی از عناصر معنابخش در تفسیر تصویر در عکس فوق نمودی کلاسیک دارد. میزانسن‌ها هم در این تصویر، میزانسن‌های کلاسیکی هستند.
وضوح شخصیت پیشینی و محو بودن تصویر شخصیت ایستاده در عمق تصویر در امتداد نور و میزانس یکی از عناصر مهم دیگر در تفسیر زیبایی‌شناسانه این تصویر است.
پس‌زمینه سیاه این عکس نگاه را در رخدادی که در قسمت پیشینی قرار دارد متمرکز می‌کند و همه این خطوط به‌هم پیوسته روایی در نهایت امر به خواری ختم می‌شود که در مقابل هر دو کاراکتر به عنوان یک اَبژه ناهمگون مسیر نگاه را به بیرون از قاب هدایت می‌کند
تصویر ثبت‌شده به واسطه جهت و میزانسن فیگورهای ایستاده در صحنه، تصویری واکنشی است. رخداد بیرون قاب هر چه هست بر خود تصویر تاثیر مستقیم گذاشته است و ما در آینه تصویر شکل‌گرفته پیش چشم‌هایمان، موقعیت بیرونی را تصوّر می‌کنیم.
اما اگر به عنصر تاثیرگذار تصویر برگردیم، نور در تضاد با بک‌گراند سیاه به تفسیر شخصیت‌ها کمک می‌کند. موقعیت گردسوز در تصویر به‌گونه‌ای است که صورت فیگور مرد را از پایین روشن کرده است. زمانی که مسیر تابیدن نور از نقطه پایین صورت می‌گیرد صورت ابژه نمودی ترسناک به خود می‌گیرد. اما همین زاویه نور به واسطه حضور ابژه زن در عمق میدان، و به واسطه پوشش سفیدی که دارد، او را تبدیل به فیگوری معصوم کرده است. زن در سایه مرد قرار دارد اما صورتش از مرد روشن‌تر است و این تاثیر مرد بر زن را خنثی می‌کند. به نوعی این نوع میزانسن و نوع تابیدن نور تفسیرهای درون عکس را دگرگون و خنثی می‌کند.
این نوع تابیدن نور به نوعی بیانگر تاباندن نور بر خویشتن نیز هست. تاباندن نور بر خویشتن که نوعی افشاگری است. زمانی که نور بر چیزی می‌تابد قصد بر آن است که امری پنهان آشکار شود. اما تاثیرگذارترین نقطه این تصویر صورت زن است. صورتی معصومانه که در مرکز تصویر قرار گرفته است. عناصر بصری متعدد در تصویر به نوعی به عنوان پیرامون و حاشیه‌ای برای جلوه صورت زن چیده شده است. صورتی حاشیه‌ای اما نقطه تمرکز و تعادل تصویر.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=3746
  • نویسنده : علیرضا بخشی استوار
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت جشنواره فیلم فجر
  • 240 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.