سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 12 July - 2024
کل 8183 امروز 0

خبر فوری

انتشار فراخوان بخش بین‌الملل چهل و سومین جشنواره فیلم فجر روزنامه‌های شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ پربیننده‌ترین و پرفروش‌ترین سینماهای کشور در خرداد اعلام شد روزنامه‌های شنبه ۹ تیر ۱۴۰3 بزرگترین رویداد ارائه طرح تخصصی مستند برگزار می‌شود فراخوان نخستین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس «آسمان» مهاباد منتشر شد از کشف حقیقت یک قتل تا وحشت افسانه‌ای قدیمی صفحه اول روزنامه های پنج شنبه 7تیر 1403 بنیاد پویانمایی مشکل فقدان مجموعه‌ای متمرکز برای تولیدات این حوزه را رفع کرد افتتاح نمایشگاه عکس«شهید خدمت»در محل سازمان سینمایی/ پخش تیزر شهید خدمت دبیران سه جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر معرفی شدند از «بحران خاموش» تا «رزیدنت» معرفی شورای سیاستگذاری هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» صفحه اول روزنامه های 4شنبه 6 تیر1403 گروه سینمایی فرهنگ کار خود را با 5 فیلم و 23 سینما آغاز کرد صفحه اول روزنامه های دوشنبه 4 تیر 1403 ۱۳ دستاورد سینمایی دولت سیزدهم؛ عدالت در سینماسازی تا استعدادیابی مناظره‌های فرهنگی انتظارات را برآورده نکرد/ برگزاری اولین جشن سالانه فیلم‌های هنر و تجربه/ تولید سه مستند با محوریت شهید جمهور/ مجموعه فیلمخانه ملی ایران افتتاح می‌شود صفحه اول روزنامه های یکشنبه ۳ تیر ماه ۱۴۰۳ تاکید رئیس سازمان سینمایی بر حمایت جدی از تولید فیلم‌های تجربی فروش سینمای ایران در خرداد 1403 اعلام شد صفحه اول روزنامه های شنبه 2 تیر ماه 1403 صفحه اول روزنامه های آخرین روز بهار 1403 سینما محراب شهر قم به سمفا متصل شد آخرین مصوبات شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی فراخوان نخستین «جشنواره عکس تهران» منتشر شد / معرفی دبیر و داوران اکران 6 مستند در سالن حقیقت تداوم نهضت سینماسازی در شهرهای کم‌برخوردار ما در اخلاق در سینما موفق بودیم فراخوان هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران منتشر شد فروش سینمای ایران در هفته سوم خرداد اعلام شد موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با 8 فیلم‌نامه خزاعی: سینما، ابزاری برای غنی‌سازی فرهنگی و تعامل بین کشورها و مردم است آغاز پیش ثبت نام مدرسه مستند حقیقت لزوم تداوم بی‌وقفه فعالیت‌های سینمایی/ گروه سینمایی فرهنگ، مطالبه قدیمی سینماگران است امضای موسولینی پای جشنواره کن! انتشار فراخوان بخش ملی چهل و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر آغاز دوره جدید فعالیت آسیفا ایران تغییر فراخوان «فجر» به نفع فیلمسازان سینمای کوتاه/ دایره انتخاب‌ها متنوع‌تر می‌شود فراخوان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران منتشر شد از «آخرین کوسه نهنگ» تا «خانواده خلج» «گروه سینمایی فرهنگ» راه‌اندازی شد فروش سینمای ایران در هفته دوم خرداد اعلام شد قلب سینمای کودک دوباره در اصفهان می‌تپد جشن مهر سینما متعلق به خانواده سینماست‌ / مهر سینما جلوه‌ای از عدالت فرهنگی دولت سیزدهم ابلاغ طرح حمایت از «تهیه‌کنندگی استانی سینما» برای تقویت سینمای استانی فروش سینمای ایران در هفته نخست خرداد اعلام شد نگاهی دقیق‌تر به مهم‌ترین آکادمی سینمایی سال در «جایزه اسکار» فراخوان هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد انتشار فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۳؛ هفته آینده

12
چهل عکس؛ چهل جشنواره |

تابیدن نور بر زوایای مهجور «هیولای درون»

  • کد خبر : 3746
  • ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
تابیدن نور بر زوایای مهجور «هیولای درون»
نور به عنوان یکی از عناصر معنابخش در تفسیر تصویر در عکس فوق نمودی کلاسیک دارد. میزانسن‌ها هم در این تصویر، میزانسن‌های کلاسیکی هستند.

سینمایی نیوز- فیلم‌ «هیولای درون» ساخته خسرو سینایی در دومین جشنواره فیلم فجر برنده لوح زرین شد. داستان این فیلم به زندگی یک فرد ساواکی می‌پردازد که پس از وقوع انقلاب به روستایی می‌گریزد و با مرور خاطرات و اقدامات گذشته‌اش دچار فروپاشی ذهنی شده و در نهایت به عمر خودش پایان می‌دهد.
نور به عنوان یکی از عناصر معنابخش در تفسیر تصویر در عکس فوق نمودی کلاسیک دارد. میزانسن‌ها هم در این تصویر، میزانسن‌های کلاسیکی هستند.
وضوح شخصیت پیشینی و محو بودن تصویر شخصیت ایستاده در عمق تصویر در امتداد نور و میزانس یکی از عناصر مهم دیگر در تفسیر زیبایی‌شناسانه این تصویر است.
پس‌زمینه سیاه این عکس نگاه را در رخدادی که در قسمت پیشینی قرار دارد متمرکز می‌کند و همه این خطوط به‌هم پیوسته روایی در نهایت امر به خواری ختم می‌شود که در مقابل هر دو کاراکتر به عنوان یک اَبژه ناهمگون مسیر نگاه را به بیرون از قاب هدایت می‌کند
تصویر ثبت‌شده به واسطه جهت و میزانسن فیگورهای ایستاده در صحنه، تصویری واکنشی است. رخداد بیرون قاب هر چه هست بر خود تصویر تاثیر مستقیم گذاشته است و ما در آینه تصویر شکل‌گرفته پیش چشم‌هایمان، موقعیت بیرونی را تصوّر می‌کنیم.
اما اگر به عنصر تاثیرگذار تصویر برگردیم، نور در تضاد با بک‌گراند سیاه به تفسیر شخصیت‌ها کمک می‌کند. موقعیت گردسوز در تصویر به‌گونه‌ای است که صورت فیگور مرد را از پایین روشن کرده است. زمانی که مسیر تابیدن نور از نقطه پایین صورت می‌گیرد صورت ابژه نمودی ترسناک به خود می‌گیرد. اما همین زاویه نور به واسطه حضور ابژه زن در عمق میدان، و به واسطه پوشش سفیدی که دارد، او را تبدیل به فیگوری معصوم کرده است. زن در سایه مرد قرار دارد اما صورتش از مرد روشن‌تر است و این تاثیر مرد بر زن را خنثی می‌کند. به نوعی این نوع میزانسن و نوع تابیدن نور تفسیرهای درون عکس را دگرگون و خنثی می‌کند.
این نوع تابیدن نور به نوعی بیانگر تاباندن نور بر خویشتن نیز هست. تاباندن نور بر خویشتن که نوعی افشاگری است. زمانی که نور بر چیزی می‌تابد قصد بر آن است که امری پنهان آشکار شود. اما تاثیرگذارترین نقطه این تصویر صورت زن است. صورتی معصومانه که در مرکز تصویر قرار گرفته است. عناصر بصری متعدد در تصویر به نوعی به عنوان پیرامون و حاشیه‌ای برای جلوه صورت زن چیده شده است. صورتی حاشیه‌ای اما نقطه تمرکز و تعادل تصویر.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=3746
  • نویسنده : علیرضا بخشی استوار
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت جشنواره فیلم فجر
  • 181 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.