سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
کل 8630 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم «قوی‌دل» در مرکز گسترش، دانشگاه هنر و سوره روی پرده می‌رود “عبدالستار کاکایی”: باید به گونه ای وارد کار جهادی رسانه ای شویم که برای همه مردم جذاب باشد/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “مسعود شریف”: برای شناسایی و تشویق جهادگران حقیقی از هم فاصله نداشته باشیم/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “محمد سلیمی راد”: اهمیت کار جهادی به برپایی جشنواره رسیده است/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم دعوت فعالین هنری و جهادی و مستندسازان از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ سینمای کوتاه یک سینمای مستقل است تقویت نهادهای مدنی یکی از راه‌‎‌های توسعه است صالحی: می‌توانیم اعتمادهای از دست رفته را به‌زودی بازگردانیم «پروانه»؛ رونمایی از مستند زنده‌یاد پروانه معصومی مراسم ترحیم همکار پر تلاش رسانه ملی رائد فریدزاده: آینده‌نگری را در تصمیماتمان لحاظ کنیم معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر ایثار تمدید شد آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌های پایان‌نامه و کتاب سال دانشجویی برگزار می‌شود فراخوان جشنواره دانشجویی فیلم و عکس امید علی رفیعی برای آموزش تئاتر به اصفهان می‌رود سینمایی «غبار را گاز بگیر» را از سیمای استان ها ببینید در تالار وحدت پرنسا با “پرواز خیال” میزبان بانوان می‌شود انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات به تعویق افتاد انتشار فراخوان بخش اختراعات و دستاوردهای تکنیکی بیستمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک داوران بخش کتاب نخستین جایزه پژوهش سال تئاتر ایران معرفی شدند آذر هاشمی بازرس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران شد تالار رودکی میزبان سومین تجربه از «طرزِ تازه» می‌شود کارگاه آنلاین پخش‌کننده سوئیسی در «سینماحقیقت18»

4
«حقیقت در آفریقا»/

تاریخ مختصر سینمای مستند، بخش نوزدهم

  • کد خبر : 24579
  • ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۹:۲۰
تاریخ مختصر سینمای مستند، بخش نوزدهم
ژان روش، یکی از بنیانگذاران «سینما حقیقت» است، او درست در برهه‌ای از تاریخ قرار گرفت که نوآوری‌های فنی باعث شد تا سینمای مستند جانی تازه بگیرد و چند گام بلند و رو به جلو بردارد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمداحسان مفیدی‌کیا: «این بازی خشن بازتابی از تمدن ماست،» وقتی گوینده متن این جمله را بیان می‌کند ما تصاویر روحانیون فرقه هائوکا را از پیش چشم گذارنده‌ایم، کسانی که خود از ژان روشِ مستندساز خواسته‌اند تا از خلسه‌شان فیلم بگیرد و او کمی دورتر با یک لنز تله از جَستن‌های مدامِ روی نوک پا و کف به دهان آوردن و خوردن سگ‌هایی که قربانی شده‌اند و دیگر مناسک مبهوت کننده‌شان تصویر گرفته، باربرها و چوپانان پیش از این، که وقت اجرای آئین خود در نقش کاپیتان ارتش، فرماندار و مثل آن رفتار می‌کردند و به زعم روش، این همه نتایج استعمار بر کشور آفریقایی غناست.

جامعه‌ بین الملل از دیدن فیلم «ارباب‌های دیوانه» شوکه شد، بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی آفریقایی‌ها از روش خواستند که فیلم را نابود کند، اما او فیلم را به جشنواره ونیز برد و حتی از آن جایزه گرفت. حالا دیگرانی از او می‌خواستند که کار خود را ادامه دهد. روش در دیگر کشورهای آفریقایی هم به همین منوال فیلم ساخت تا بگوید که استعمار در تلاش‌ است تا جوامع دیگر را به آینه‌هایی از خودش تبدیل کند. در مستند «من، مردی سیاه» ادوارد جی. رابینسون که حتی اسم خود را از اروپا گرفته سودای ورود به مسابقات حرفه‌ای مشت‌زنی را دارد و مهاجرانی مثل او در ساحل عاج بسیارند.

ژان روش، مستندساز شهیر فرانسوی، یک انسان چند وجهی است و به حق هر جا که پاگذاشته سرآمد بوده؛ مثلاً در مطالعات مردم‌شناسی چنان پیش رفت که او را به ریاست «کمیسیون بین المللی فیلم جامعه‌شناختی و قوم‌نگاری» گماردند، یا در زمینه فیلمسازی در قاره‌ی آفریقا، به قدری الهام بخش بود که او را «پدر فیلم‌سازی آفریقا» لقب داده‌اند. همچنین وی یکی از بنیانگذاران «سینما حقیقت» است، او درست در برهه‌ای از تاریخ قرار گرفت که نوآوری‌های فنی باعث شد تا سینمای مستند جانی تازه بگیرد و چند گام بلند و رو به جلو بردارد.

در «سینمای مستقیم» که ریچارد لیکاک را پرچمدار آن می‌دانیم، دوربین در یک موقعیت پرتنش می‌ایستاد و منتظر رخداد می‌ماند، مستندساز در این گونه، بیشتر می‌خواست ناظر باقی بماند و هرچند خود وسط رخدادهاست، حتی الامکان در آن‌ها مشارکت نمی‌کرد، اما در موج نوی سینمای مستند، یعنی «سینما حقیقت»، مشارکت در رخداد، تحریک ماجرا به مثابه یک شتاب‌دهنده، یا زمینه‌سازی بروز حقیقت پنهان و خفته، بنای کار قرار گرفت. مشخصاً چنین رویکردی در سینما مسبوق به سابقه است، ما ژیگا ورتوف و اثر درخشانش «مردی با دوربین فیلمبرداری» را به یاد داریم که در آن فیلمبردارِ دوربین به دوش، در شوروی آن روزها به دنبال حقیقت می‌رفت و خود جلوی دوربین حاضر می‌شد. اینکه چرا ورتوف نتوانست در آن دوره به نوآوری‌های دهه 60 برسد مشخصاً یک دلیل داشت؛ ابزار! به محض اینکه دوربین‌ها سبک‌تر شدند و صدای همزمان قابل ضبط شد، «سینما حقیقت» که نام خود را هم از ورتوف وام گرفته بود، در جامه‌ای نو سربرآورد و یک پیچ بزرگ تاریخی را در سینمای مستند رقم زد.

مشخصاً ژان روش یکی از ستون‌ها این بنای نو در سینما به شمار می‌رود. مردی که الگوی بسیاری در سینما بود و حتی «ادوراد جی. رابینسونِ» فیلم «من، مردی سیاه» را چنان شیفته و همراه خود ساخت که دوباره به نام اصلی‌ش اومارو گاندا امیدوار شد و سالها بعد با همین نام یکی از فیلمسازان مهم نیجریه لقب گرفت.

ادامه دارد …

منبع: روزنامه ایران

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=24579
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
  • 100 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.