سینمایی نیوز
  • برابر با : Wednesday - 15 May - 2024
کل 8037 امروز 0

خبر فوری

هنرجویان رشته هنر تعداد شان زیاد اما توان مالی اندک و درآمد ناچیز برای خرید کتاب دارند رکورد فروش ۲۰۰ میلیاردی نمایشگاه کتاب طی چهار روز/ نمایشگاه کتاب، دانشگاهی یازده روزه است رئیس سازمان سینمایی با حفظ سمت دبیر چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شد “سیدجواد میرهاشمی”:انجمن سینمای جوانان ایران و خانه کتاب و ادبیات ایران، دو بال حمایتی برای سینماگران علاقه مند به ساخت فیلم کوتاه اقتباسی هستند فروش ۱۴۲ میلیارد تومانی نمایشگاه کتاب طی ۳ روز تلاش همدلانه برای پیشرفت تئاتر کشور بازدید رئیس جمهور از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نمایش‌های تئاتر شهر 3 میلیارد فروخت “سید مجید رحیمی”: عرضه کتب با قیمت چاپ قبلی هدیه مرکز گسترش به دوست داران کتاب است “حمید رضا بشیری فراز”: “جان تروبی” مهمان ویژه بخش نمایشگاه کتاب در جشنواره بین المللی فیلم فجر سال ۱۴۰۳ خواهد بود فروش ۷۴ میلیاردی نمایشگاه کتاب تا پایان روز دوم ثبت ۳۹ هزار و ۱۰۰ سفارش در بخش مجازی/ مردم از نمایشگاه راضی هستند دوره پررونق فرهنگ و ادب کشور را تجربه می‌کنیم سازمان سینمایی کشور با 158 عنوان کتاب در سی‌ و پنجمین نمایشگاه بین المللی تهران معرفی شورای سیاستگذاری هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ وزیر فرهنگ از رضا رویگری عیادت کرد نشست‌های فرهنگی روز نخست سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم/ رونق تولید و نمایش فیلم‌ها موجب کاهش بیکاری سینماگران شده است موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با ۴ فیلم‌نامه کتاب «آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی» منتشر شد آیین افتتاح سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود تعرفه‌های پستی بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام شد حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی شد فراخوان ششمین جشنواره نقالان علوی منتشر شد «رمزینه پاسخ سریع» غرفه‌ها راهی برای آگاهی بیشتر از کتاب‌های ناشران قدردانی کاظم نظری از هنرمندان و اعضای انجمن هنرهای نمایشی کشور ترویج کتاب‌خوانی با ویژه برنامه‌های مرتبط با «نمایشگاه بین‌المللی کتاب» کاظم نظری از اداره‌کل هنرهای نمایشی رفت برگزیدگان رویداد فیلمنامه نویسی «کودکان غزه» معرفی شدند همواره دغدغه ساخت فیلم درباره کودکان را دارم کارگاه بین‌المللی «فیلمسازی واقعیت مجازی تعاملی» با حضور کنان سوباشی برگزار می‌شود عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ نمایشگاه مجازی کتاب منجر شده تا دسترسی کتاب منحصر به تهران نباشد سایت بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دسترس قرار گرفت مترو راحت‌ترین گزینه برای رسیدن به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است «احمد به تنهایی» در سینماتک خانه سینما مراسم یادمان استاد محمدعلی امیرجاهد برگزار شد ناشران آماده‌سازی غرفه‌های خود را به ساعات نزدیک به افتتاح موکول نکنند «نجوای عشق» در تالار وحدت می‌پیچد فیلمی علیه نژاد پرستی در قاب شبکه نمایش «پرایان به پیش» شبکه تهران رفت ارکستر سمفونیک هنرستان موسیقی پسران به تالار رودکی می‌آید خراسانی‌زاده به عنوان «رئیس شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران» منصوب شد انعکاس جهانی پاویون جمهوری اسلامی در دوسالانه ونیز قابل اعتنا بود/ نامه هشت‌هزار هنرمند برای تحریم رژیم صهیونیستی انتشارات انقلاب اسلامی با ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر معظّم انقلاب در راه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ آغاز اکران تبلیغات شهری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین المللی تهران از ۶۰ نقطه پایتخت بنیاد رودکی، میزبان اجراهای موسیقی سنتی تالار وحدت، برج آزادی و رودکی حضور مرکز گسترش با 22 کتاب در نمایشگاه کتاب تهران ۴ فیلم‌کوتاه در موضوع حجاب ساخته شد

1
«حقیقت در آفریقا»/

تاریخ مختصر سینمای مستند، بخش نوزدهم

  • کد خبر : 24579
  • ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۹:۲۰
تاریخ مختصر سینمای مستند، بخش نوزدهم
ژان روش، یکی از بنیانگذاران «سینما حقیقت» است، او درست در برهه‌ای از تاریخ قرار گرفت که نوآوری‌های فنی باعث شد تا سینمای مستند جانی تازه بگیرد و چند گام بلند و رو به جلو بردارد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمداحسان مفیدی‌کیا: «این بازی خشن بازتابی از تمدن ماست،» وقتی گوینده متن این جمله را بیان می‌کند ما تصاویر روحانیون فرقه هائوکا را از پیش چشم گذارنده‌ایم، کسانی که خود از ژان روشِ مستندساز خواسته‌اند تا از خلسه‌شان فیلم بگیرد و او کمی دورتر با یک لنز تله از جَستن‌های مدامِ روی نوک پا و کف به دهان آوردن و خوردن سگ‌هایی که قربانی شده‌اند و دیگر مناسک مبهوت کننده‌شان تصویر گرفته، باربرها و چوپانان پیش از این، که وقت اجرای آئین خود در نقش کاپیتان ارتش، فرماندار و مثل آن رفتار می‌کردند و به زعم روش، این همه نتایج استعمار بر کشور آفریقایی غناست.

جامعه‌ بین الملل از دیدن فیلم «ارباب‌های دیوانه» شوکه شد، بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی آفریقایی‌ها از روش خواستند که فیلم را نابود کند، اما او فیلم را به جشنواره ونیز برد و حتی از آن جایزه گرفت. حالا دیگرانی از او می‌خواستند که کار خود را ادامه دهد. روش در دیگر کشورهای آفریقایی هم به همین منوال فیلم ساخت تا بگوید که استعمار در تلاش‌ است تا جوامع دیگر را به آینه‌هایی از خودش تبدیل کند. در مستند «من، مردی سیاه» ادوارد جی. رابینسون که حتی اسم خود را از اروپا گرفته سودای ورود به مسابقات حرفه‌ای مشت‌زنی را دارد و مهاجرانی مثل او در ساحل عاج بسیارند.

ژان روش، مستندساز شهیر فرانسوی، یک انسان چند وجهی است و به حق هر جا که پاگذاشته سرآمد بوده؛ مثلاً در مطالعات مردم‌شناسی چنان پیش رفت که او را به ریاست «کمیسیون بین المللی فیلم جامعه‌شناختی و قوم‌نگاری» گماردند، یا در زمینه فیلمسازی در قاره‌ی آفریقا، به قدری الهام بخش بود که او را «پدر فیلم‌سازی آفریقا» لقب داده‌اند. همچنین وی یکی از بنیانگذاران «سینما حقیقت» است، او درست در برهه‌ای از تاریخ قرار گرفت که نوآوری‌های فنی باعث شد تا سینمای مستند جانی تازه بگیرد و چند گام بلند و رو به جلو بردارد.

در «سینمای مستقیم» که ریچارد لیکاک را پرچمدار آن می‌دانیم، دوربین در یک موقعیت پرتنش می‌ایستاد و منتظر رخداد می‌ماند، مستندساز در این گونه، بیشتر می‌خواست ناظر باقی بماند و هرچند خود وسط رخدادهاست، حتی الامکان در آن‌ها مشارکت نمی‌کرد، اما در موج نوی سینمای مستند، یعنی «سینما حقیقت»، مشارکت در رخداد، تحریک ماجرا به مثابه یک شتاب‌دهنده، یا زمینه‌سازی بروز حقیقت پنهان و خفته، بنای کار قرار گرفت. مشخصاً چنین رویکردی در سینما مسبوق به سابقه است، ما ژیگا ورتوف و اثر درخشانش «مردی با دوربین فیلمبرداری» را به یاد داریم که در آن فیلمبردارِ دوربین به دوش، در شوروی آن روزها به دنبال حقیقت می‌رفت و خود جلوی دوربین حاضر می‌شد. اینکه چرا ورتوف نتوانست در آن دوره به نوآوری‌های دهه 60 برسد مشخصاً یک دلیل داشت؛ ابزار! به محض اینکه دوربین‌ها سبک‌تر شدند و صدای همزمان قابل ضبط شد، «سینما حقیقت» که نام خود را هم از ورتوف وام گرفته بود، در جامه‌ای نو سربرآورد و یک پیچ بزرگ تاریخی را در سینمای مستند رقم زد.

مشخصاً ژان روش یکی از ستون‌ها این بنای نو در سینما به شمار می‌رود. مردی که الگوی بسیاری در سینما بود و حتی «ادوراد جی. رابینسونِ» فیلم «من، مردی سیاه» را چنان شیفته و همراه خود ساخت که دوباره به نام اصلی‌ش اومارو گاندا امیدوار شد و سالها بعد با همین نام یکی از فیلمسازان مهم نیجریه لقب گرفت.

ادامه دارد …

منبع: روزنامه ایران

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=24579
  • ارسال توسط :
  • منبع : مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
  • 63 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.