سینمایی نیوز
  • امروز : شنبه, ۲۴ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : 16 ذی‌الحجه 1446
  • و : Saturday, 14 June , 2025 می باشد
کل 10186 امروز 3

خبر فوری

بیانیه خانه موسیقی ایران در محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به خاک ایران بیانیه سینماگران: تعرض به ایران برای هیچ ایرانی قابل پذیرش نیست از میرباقری و حاتمی کیا، مقدم و سامان تا دیگر چهره های شاخص تلویزیون و رسانه جلسه فوق‌العاده سازمان سینمایی در واکنش به جنایات رژیم صهیونیستی وحدت و همدلی خانواده بزرگ سینمای ایران امروز بیش از هر زمان دیگری به چشم خواهد آمد اطلاعیه معاونت امورهنری درباره فعالیت تالارهای نمایشی و کنسرت‌های موسیقی یادداشت ابراهیم حاتمی‌کیا درباره جنایت رژیم صهیونی بیانیه مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ در پی حمله متجاوزکارانه رژیم صهیونیستی به ایران اهالی قلم به وظیفه ملی خود عمل کنند/دشمن صهیونیستی از این جسارت جان سالم به‌در نخواهد برد واکنش جمعی از هنرمندان به حملات رژیم صهیونی به ایران برگزاری آیین گشایش نمایشگاه و مراسم اهدای جوایز نخستین جشنواره ملی عکس خانواده ایرانی لغو شد جزر و مد؛ اثری تلویزیونی و کلیشه‌ای! فیلم های شبکه نمایش در عید سعید غدیر اهدای اولین نشان سپاس موزه سینما به بیژن محتشم موزه‌های سینمای ایران و روسیه در مسیر خواهرخواندگی عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۴ نشست خرداد ماه خانه موسیقی ایران برگزار می‌شود نشست همایون شجریان با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افتتاح بوتیک هنر ایران با اجرای ۷ نمایش عمارت هما میزبان هفت اثر نمایشی است بیش از ۱۰ فیلم جدید در تعطیلات پایان هفته و عید غدیر فریدزاده: نام الوند است که به درجه هنری ارزش می‌دهد برگزاری ششمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر بغداد موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 2 فیلم‌ تماشاخانه‌های سیار کانون در جشن ۱۰ کیلومتری غدیر سفر موسیقیایی به «اکتبر ۱۹۰۴» با ارکستر سمفونیک تهران انتشار فراخوان جشنواره زنان و خانواده گشایش نخستین جشنواره ملی عکس «خانواده ایرانی» در روز عید غدیرخم عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۴ رپرتوار مرحله نهایی بخش نواحی هجدهمین جشنواره جوان اعلام شد انتشار فراخوان دوازدهمین دوره رقابت‌های بین‌المللی موسیقی اوساکا جشنواره موسیقی مینوجهان در ایستگاه پایانی اختتامیه بخش هوش مصنوعی فیلم مقاومت موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 فیلم‌نامه شورای سیاست‌گذاری و دبیر هفتمین جشنواره تئاتر شهر معرفی شدند آیین افتتاح رسمی هفته فیلم روسیه در بنیاد سینمایی فارابی «کلنل، ققنوس و پر» روی پرده می‌روند شب استاد محمدعلی موحد در فرهنگسرای نیاوران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۴ نمایش ویژه «لاک‌پشت وحلزون» در موزه سینما آغاز سومین جشنواره موسیقی اقوام ایرانی بیژن اشتری، مترجم نام‌آشنا به دیار باقی شتافت داود عرب دار فانی را وداع گفت مطالبات گروه‌های حاضر در جشنواره‌های سال گذشته پرداخته شده است امیر سمواتی دار فانی را وداع گفت بزرگداشت پدر گریم ایران در موزه سینما «مانده با نگاهی» به یاد استاد همایون خرم ثبت عنوان المپیاد ملی آموزش هنر به نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با «در فهرست‌ها نبود» هفته فیلم روسیه آغاز می‌شود اعلام اسامی ۱۱ فیلم کوتاه که پروانه نمایش گرفتند

13
انگار این همان برزخی باشد که تا ابد به جان‌مان افتاده/

تجربه‌های ناب بصری سینمای ایران۱

  • کد خبر : 3312
  • ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۴:۴۸
تجربه‌های ناب بصری سینمای ایران۱
«انتظار» ساخته «امیر نادری»، این گونه پایه‌ سینمایی را می‌ریزد که با «دونده» ( ۱۳۶۳) به تکامل رسید. سویه‌ای می‌شود برای رسیدن به گونه‌ای سینمای خاص که نظام واژگان بصری‌اش را تصاویر بنا نهاده‌اند.

نگاهی به فیلم «انتظار» ساخته امیر نادری، محصول سال ۱۳۵۳

دست زن جوانی، بیرون آمده از دَر، برای گرفتن ظرف خوش آب و رنگ بلوری تا از یخ پرش کند، و عَطشِ نوجوانی که تنها تُنکه‌ای به پا دارد را بیشتر کند برای دیدن دوباره‌ این دستِ اسرارآمیز. فیلمی با کادرهای به زیبایی عکاسی شده. انگار به یک نمایشگاه عکاسی دعوت شده باشیم یا همه‌ این تب و تابِ این نوجوان از آفتاب سوخته، بهانه‌ای باشد برای گشت‌زنی در دنیای بصری فیلمسازی که می‌خواهد به یک تابلوی طبیعت بی‌جان سینمایی، تفسیری از عشق آمیخته به هوس تازه بیدار شده و نوعی تفسیر فلسفی آمده از تصاویر، به دست دهد.
این همه از آنجا می‌آید که همه‌ کاراکترهای فیلم بی‌نام و نشان‌اند. پسر را تنها به عنوان پسر می‌شناسیم و او را با عطش‌اش و بی‌تابی‌اش برای فرا رسیدنِ زمان یخ گرفتن به یاد می‌آوریم و نیز با بُهت‌زدگی‌اش در میانه‌ عزاداری در شهر، وقتی که ناگاه چشمش به نشانه‌ دست علم شده بر فراز بِیرَقی می‌خورد. نوعی نشانه‌گذاری سینمایی به واسطه‌ تصاویر و سامان دادن به دنیایی که از طریق زیبایی ‌شناسی خاص این تصاویر بیرون می‌آید. گونه‌ای به تصویر کشیدن دنیایی تجریدی و خالی از همه چیز (تمامی فیلم در شهری متروک که باد و بوته‌های رها شده در آن نشانه‌های زندگی‌اند می‌گذرد و تنها در زمانه‌ عزاداری آدم‌ها را داخل کوچه پس کوچه‌های گلی شهر می‌بینیم).
نوعی نگاه برآمده از هنر عکاسی، برای رسیدن به انتزاعی که خاصِ سینمای شکل گرفته بر اساسِ تصاویر ناب است. تجربه‌ روایت به زبان تصویر، برای به قاب درآوردن درونی‌ترین خواسته‌های پنهان آدمی، از چشمِ دوربینی که انعکاسِ نور آفتابِ تابیده بر کاسه‌ بلوری بر صورتی پیرزنی با چشمانی کم سو، ناخواسته به یادش می‌آورد پسرک را به برای فرستادن یخ روانه کند. پیرمردی که یا قلیان می‌کشد یا نماز اِقامه بسته یا در حال ذکر و دعا است و در همه حال پسرک را زیر نظر گرفته. چشمانی که تو را می‌پاید و تو از این نگاه گریزانی و عطش تماشای دست‌های زنانه‌ای را داری که برای گرفتن کاسه‌ بلوری از چهارچوبِ در چوبی قدیمی‌ای بیرون آمده.
نظام نشانه‌گذاری فیلم به حد کمال است. صدای بال زدن کبوتران، اینجا و آنجا، یا کبوترانی که پسرک در خانه می‌بیند و در آغوش گرفته و لمس‌شان می‌کند، در وقتِ ورود او به خانه‌ مرموزی که دستِ زن ناشناس ساکن آنجاست، معنی می‌یابد. پشت‌‌ِ در چوبی، در راهروی ورودی که گویی با نور نقاشی شده، پُر کبوتر است. بال زدنِ کبوتران در باند صوتی فیلم، اینجا است که قابل فهم می‌شود.
انگار به جهانی پر رمز و راز و ممنوعه وارد شده‌ایم که سرمنشأء همه‌ رازها است. جایی که کمی جلوتر، در ایوانی با دیوارهای گلی احاطه شده، دختران نوجوانی (در سن و سال پسرک) به شیوه‌ای غریب (با چرخاندن سر در حالتی خلسه‌وار، گویی در حال سماع باشند) عزاداری می‌کنند. گویی درون این خانه، با آن راهروی درازش، و ساکنانش که زنانی‌ مسن‌اند و در حال مویه و دخترکانی در حال سماع (حال و هوای دختران با تب و تاب پسرکِ طالب تماشای دست‌های زن جوان بیرون آمده از چهارچوب در شباهت دارد)، درونِ تب‌دیده‌ پسرِ جوان باشد و چیزی که می‌بیند همان ممنوعه‌ای است که چشم پسرک نباید به آن می‌افتاد. حال، نگاهِ دائم در حال پائیدنِ پیرمرد در حال کشیدن قلیان و چشمانِ کم‌سوی پیرزن، سمت و سوی مفهومی و زیبایی‌شناسی تازه‌ای پیدا می‌کند.
وقتی پسرک توسطِ پیرزنی که شماتت‌بار تکانش داده و از خانه بیرونش می‌کند به خود می‌آید، آن بیرون کوچه‌های خلوت و گلی و خاک و غبار‌گرفته دور و برش، و صدای و تصویر گربه‌ای در حال گذر، در این دنیای بنا شده بر تصاویرِ ناب و تجریدی، ما را از عرصه‌ تجربه‌ سینمایی خاصی گذر داده است. گویی درهایی برای ابد به روی پسرک بسته شده باشد. او را از چیزی منع کرده‌اند که برای دیدنش آن همه عطش داشت.
«انتظار» ساخته «امیر نادری»، این گونه پایه‌ سینمایی را می‌ریزد که با «دونده» ( ۱۳۶۳) به تکامل رسید. سویه‌ای می‌شود برای رسیدن به گونه‌ای سینمای خاص که نظام واژگان بصری‌اش را تصاویر بنا نهاده‌اند. دستِ چروکیده پیرزنی که در پایان فیلم از چهارچوب درِ چوبی فرسوده و قدیمی بیرون می‌آید، از همین منظر است که چون شوکی جلوه می‌کند. انگار این همان برزخی باشد که تا ابد به جان‌مان افتاده، تا ما را از دیدن چیزی باز دارد؛ زیبا، دلپذیر، جوان و خواستنی.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=3312
  • نویسنده : شهرام اشرف ابیانه
  • ارسال توسط :
  • منبع : سینما سینما
  • 360 بازدید
  • بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.