سینمایی نیوز
  • برابر با : Thursday - 16 January - 2025
کل 9232 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۳ نکوداشت زنده یاد «خسرو سینایی» در موزه سینما آنچه باید از «فیلم فجر» ۴۳ بدانید سینمای مستند و جایگاه ویژه‌ای که در فجر پیدا کرده است تست فنی «ترک عمیق» و «موسی کلیم الله» در سالن فارابی آخرین هفته دی ماه و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی شبکه های سیما اهمیت سینماهای مردمی به عنوان اولین مواجهه جشنواره با مخاطب فجر اعطای احکام شورا از سوی رئیس سازمان سینمایی / موافقت با ساخت 4 فیلم‌نامه غیرسینمایی فراخوان هفتمین دوره نمایشنامه‌خوانی مولوی منتشر شد تعطیلی سینما‌ها در روز پنجشنبه مسئول کمیته روابط عمومی جشنواره موسیقی فجر منصوب شد معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد به دیدار دو هنرمند برجسته رفت «ارباب جنگ» در شبکه فراتر وشتان «در آینه زن» را روی صحنه می‌برد نشست خبری هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد برگزار می‌شود از اعلام محل اجرای آثار دو بخش تا توضیح مدیر بخش «به‌علاوه فجر» سینمایی «ستیغ جهنمی» را از شبکه یک سیما ببینید شیراز صاحب مجموعه سینمایی تازه شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۳ جشنواره فجر، نیازمند هم‌افزایی رسانه‌ای است راه‌یابی هشت نمایش منتخب جشنواره تئاتر مقاومت به جشنواره تئاتر فجر آئین قرعه‌کشی جدول نمایش فیلم‌های جشنواره ۴۳ برگزار شد سینمای ایران میراث داران با وفایی دارد معرفی مقالات برتر بخش پژوهش چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دعوت از دانشجویان تئاتر برای همکاری با جشنواره چهل و سوم تئاتر فجر شب مجموعه کتاب‌های «گلستان هنر» در فرهنگسرای نیاوران افتتاح ​پردیس سینمایی صدرا شیراز هم‌زمان با روز پدر رقابت ۱۱ مستند برای سیمرغ بلورین فیلم فجر چهل و سوم اعضای هیات علمی نوزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر منصوب شدند همراه با فیلم‌هایی با حال و هوای پدرانه تئاترها یک شب به صحنه نمی‌روند پس از 51 اجرای موفق، بیش از 7500 نفر اپرای «مولوی» را دیدند آماده‌ایم در رویدادهای اصلی تئاتر میزبان برگزیدگان جشنواره ملی بهزیستی باشیم دفاتر سوم و چهارم مجموعه نمایشنامه‌های مونودراما رونمایی می‌شود «منبع رمز» و «بی همتا» با کیفیت فول اچ دی معیار انتخاب آثار جشنواره فجر، اصالت هنری است/ ارزش آثار ربطی به موقعیت اجتماعی ندارد شب «یوز آسیایی» با نمایش فیلم در خانه سینما فهرست تهیه‌کنندگان هم عقب افتاد پیکر زنده‌یاد فریدون شهبازیان تشییع شد اکبر عبدی با «سفر جادویی» به «نمایش» می آید «جزئیات» است که سرنوشت یک «فیلم» را رقم می‌زند/ فیلمنامه فقط «کلمه» نیست نشست ماهانه خانه موسیقی ایران به یاد فریدون شهبازیان عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۳ انتشار فراخوان سومین جشنواره «عروسک‌خونه» اولین نشست نویسندگان سینما و تئاتر ایران برگزار شد اسامی فیلم‌های بخش ویژه فیلم فجر هنوز نهایی نشده است کاراکترهای ماندگار فیلم فجر؛ از «نایی‌جان» تا «هامون» فیلـم های شبكه نمایش سیما در سالروز ولادت حضرت علی (ع) اکران آنلاین فیلمی با بازی مریلا زارعی دیدار اعضای هیات‌مدیره انجمن فیلمنامه‌نویسان با مدیرعامل صندوق اعتباری هنر

14
نگاهی به «بوتاکس» ساخته کاوه مظاهری؛

تصویری جسورانه از دنیاهایی متفاوت و موازی

  • کد خبر : 4106
  • ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۹:۴۰
تصویری جسورانه از دنیاهایی متفاوت و موازی
«بوتاکس» نه روایت جنایت است و نه حکایت مکافات. نه مقال مرگ باوری است و نه محمل داوری. برای همین، نه بر قتل تمرکز می‌کند و نه بر انگیزه آن. یک اتفاق را تحقق می‌بخشد و در سایه‌اش، موقعیت‌هایی متوالی بر پرده نقش می‌بندد؛ اتفاقی که به مرگ منجر می‌شود و مولود عصبیتی آنی است، ناشی از تحقیری دایمی

سینمایی نیوز- کامیار محسنین در یاداشتی کوتاه به فیلم سینمایی «بوتاکس» به کارگردانی کاوه مظاهری پرداخته است.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از  سایت هنروتجربه، در متن یاداشت کامیار محسنین که در روزنامه اعتماد به چاپ رسیده آمده است:

«بوتاکس» نه روایت جنایت است و نه حکایت مکافات. نه مقال مرگ باوری است و نه محمل داوری. برای همین، نه بر قتل تمرکز می‌کند و نه بر انگیزه آن. یک اتفاق را تحقق می‌بخشد و در سایه‌اش، موقعیت‌هایی متوالی بر پرده نقش می‌بندد؛ اتفاقی که به مرگ منجر می‌شود و مولود عصبیتی آنی است، ناشی از تحقیری دایمی. در نبود پیرنگی پر آب و تاب، موقعیت‌هایی مبتنی بر تقابل شکل می‌دهد تا بر تفاوت تاکید ورزد و عرصه‌ای را، فراتر از داستانک نحیفش، در نوردد.

کاوه مظاهری، در «بوتاکس»، تقابل دو خواهر، اکرم (سوسن‌ پرور) و آذر (مهدخت مولایی) را در مرکز این موقعیت‌ها قرار می‌دهد. او در همان آغاز، دلیلی برای این تقابل می‌تراشد؛ دلیلی ساده که شاید نیازی آنچنانی به تحلیل‌های گوناگون روانشناختی نداشته باشد. اکرم اویی است که جامعه غیرطبیعی‌اش می‌پندارد و آذر آن دیگری است که در مقام عضوی طبیعی از جامعه زیست می‌کند. پس در نگاه اول، به نظر می‌رسد اکرم اویی است که مسبب مرگ است و آذر آن دیگری است که باید مرده را به دوش بکشد. اکرم آنچه را که به انجام رسانده، از یاد می‌برد و آذر آنچه او کرده است را به یاد می‌آورد. اما پس از آن، مظاهری در جهتی خلاف الگویی مرسوم حرکت می‌کند. اگر اکرم، در خیال، برادر مقتولش را بر سر کوی و برزن می‌بیند، آذر در اختفای جنازه می‌کوشد. گویی کار خواهر کوچک‌تر همین مخفی کردن است. او همان‌گونه که مرد مجروح را، جسد بی‌جان را، ارتباط با بدکاران را، کشت رستنی‌های غیرقانونی را، طرح قاچاق مواد افیونی را مخفی می‌کند، عمری خواهر بزرگ‌تر و کم‌حواسش را در کنجی پنهان کرده است؛ کنجی که به عنوان حریمی شخصی، خانه نامیده می‌شود. با این وجود، در عرصه عمومی نیز کار او همان مخفی کردن است. تزریق بوتاکس، به زیر هر مقدار کذب در باب وجوه تاریخی و افسانه‌ای که پنهان شود، باز برای مخفی کردن است؛ برای پنهان نمودن چهره واقعی آدمیانی که در جامعه زندگی می‌کنند. پس تقابل دو خواهر از جنسی دیگر است: اویی که غیر‌طبیعی محسوب می‌شود، در هر لحظه، در مرز نامرئی واقعیت و خیال، آنچه را که حقیقت می‌داند، می‌گوید و آن دیگری که طبیعی خوانده می‌شود، هر دروغ و مفسده‌ای را زیر نقابی که بر چهره دارد، پنهان می‌کند. این تقابل‌های دو‌تایی، به شکلی مداوم، باورهایی رایج را به چالش می‌کشند و تفاوت دنیاهایی موازی را برجسته می‌کنند؛ تفاوت‌هایی که در جامعه‌ای، با زیستی دوگانه در خلوت خانه و سطح جامعه، ناگزیر به نظر می‌رسد. تفاوت دنیای واقع و آنچه بر صفحه تلویزیون دیده می‌شود، به نحوی آشکار، این تقابل را نمایان می‌کند. این تضاد در موقعیت‌هایی مشدد می‌شود که اکرم در برابر جامعه بیرونی قرار می‌گیرد: رویارویی او با مشتریان آذر و سوال از ایشان که آیا «مهندس قارچ» را می‌شناسند (در مقام تنها موقعیت طنزآلود موفق فیلم)، درخواست کمک برای نبش قبر اسباب و اثاثش از زیر خاک، حمله‌اش به زنی در بازار، حضورش در ماشین پلیس و… هستند که این قیاس را اجتناب‌ناپذیر می‌کنند.

با این وجود، «بوتاکس» بیش از آنکه اشتیاق به خلق موقعیت‌هایی متعدد داشته باشد، می‌کوشد در هر لحظه، با درنگ و تامل، ظرافت‌های رفتاری و جزییات دیداری را مشاهده کند. اگر در ساده‌بینانه‌ترین وجوه، ظاهر، صدا و نحوه گفتار دو خواهر از همان لحظه نخست، خودنمایی می‌کنند، در لحظاتی، تفاوت دو دنیای موازی آنان، با قوت و قدرت، پدیدار می‌شود. لحظه‌ای که بی‌تردید، به بهترین شکل، این نکته را آشکار می‌کند، به تمهیدی دیداری توسل می‌جوید که در سینمای ایران هم، پیش از این، در آثار کارگردانانی چون پرویز شهبازی و اصغر فرهادی به کار بسته شده است، اما مظاهری این تمهید را به خلاق‌ترین شکل ممکن، در مقام عملگری بدیع و متفاوت، در متن فیلم خود می‌گنجاند و آنچه می‌کند، هیچ رنگی از تقلید نمی‌پذیرد. در نمایی که به واسطه حضور در دو اتاق در باز، در کنار هم، شاهد حضور دو شخصیت در فضاهایی متفاوت هستیم، در زمانی که اکرم، گویی غرق در عوالم خویش، جوراب از پا در می‌آورد و آذر به سراغ مرد مجروحی که پنهان کرده بود می‌رود و با جسد او روبه‌رو می‌شود، بحث از واکنش دو شخصیت به یک موقعیت در میان نیست، بل نمایش دنیایی خیالین و دنیایی واقعی روبه‌روی هم نشان می‌دهد که آیینه در جامعه امروزی چه غماز است. این تضاد دیداری، پیش از این، در لحظه سقوط مرد از پشت بام روی می‌دهد و باز در نمایش دو خواهری که هریک در دنیایی خاص خود وجود دارند. صد البته، این تضاد دیداری، تنها به موقعیت‌های مرتبط با دو خواهر منحصر نمی‌شود که حتی تباین رنگ ماشین در مناظر برفی، باز حسی از این تک افتادگی و وجود عنصری غیرطبیعی را در دل طبیعت به بیننده القا می‌کند. در کنار تمام نقاط قوتی که در موقعیت‌پردازی، تصویرسازی و پرهیز از نقالی در بسط دنیاهایی موازی به چشم می‌خورد، «بوتاکس» ایده‌هایی همچون موضوع مهاجرت هم دارد که ملتهب و روزآمد به نظر می‌رسند، اما به دلیل آنکه نه در ساختار روایی و نه در ساختار دیداری جایی نمی‌یابند، در بند دیالوگ و موقعیت‌هایی عاری از خلاقیت می‌مانند و به هیچ رو، کارآمد نیستند.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=4106
  • نویسنده : کامیار محسنین
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت هنر و تجربه
  • 337 بازدید
  • بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.