سینمایی نیوز
  • امروز : یکشنبه, ۲۱ بهمن , ۱۴۰۳
  • برابر با : 9 شعبان 1446
  • و : Sunday, 9 February , 2025 می باشد
کل 9511 امروز 0

خبر فوری

لون توانیان، نوازنده ارمنی روی صحنه می‌رود ۷ فیلم برتر آرای تماشاگران چهل و سومین جشنواره فیلم فجر در روز هفتم آمار تماشاگران مجموعه تئاتر شهر اعلام شد ۱۰۵ سانس فوق‌العاده در شش روز اول جشنواره از شوخی و خنده با «صددام» تا باز شدن پای فساد فوتبال به برج میلاد سانس‌های فوق‌العاده هفتمین روز فیلم فجر چهل‌وسوم اعلام شد ۴۲ سینما در شهرستان‌ها به سامانه شناسا متصل هستند افزایش ۲۶ درصدی بلیت فروشی نسبت به دوره قبل جایزه ویژه «زنان و خانواده» در بخش تجلی اراده ملی جشنواره فجر اعلام نامزدهای بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه چهل و سومین جشنواره فیلم فجر ۹ فیلم برتر آرای تماشاگران چهل و سومین جشنواره فیلم فجر در روز ششم فروش بلیت‌های چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر آغاز شد جدول اجراهای چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر منتشر شد میثم عامر: در سطح بین‌المللی نیز نظر مخاطبان را جلب کرده‌ایم عکس/صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۳ از نگاه بین‌المللی انیمیشن تا رونمایی از «رکسانا» سانس‌های فوق‌العاده ششمین روز فیلم فجر چهل‌وسوم اعلام شد انتصاب مدیرکل دفتر نظارت بر مراکز، مشاغل و مجامع سازمان سینمایی کتاب آثار برگزیده بخش تبلیغات منتشر می‌شود نامزدهای بخش مستند جشنواره فیلم فجر ۴۳ اعلام شد در سومین هفته بهمن ماه با فیلم‌هایی با حال و هوای انقلابی همراه باشید ۱۱ فیلم برتر آرای تماشاگران چهل و سومین جشنواره فیلم فجر در روز پنجم استقبال پرشور مردم از جشنواره‌های فجر، امیدبخش است قانون نوازی فرح الفارسی در چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر هنرجویان هنرستان‌های موسیقی در جشنواره فجر روی صحنه می‌روند ارتقای کیفیت سازسازی با برگزاری چنین رویدادهایی اتفاق می‌افتد/ رویدادی برای تبادل دانش میان هنرمندان بازید معاون هنری ارشاد از ستاد جشنواره بین المللی موسیقی فجر از حضور پررنگ اهالی دولت در سینمای جشنواره تا استقبال منتقدان از «زیبا صدایم کن» نوروزپور: جشنواره فیلم فجر امسال، ویترین همدلی و بازگشت هنرمندان است عارف:هنر ابزاری مؤثر برای کارآمد کردن برنامه‌های کشور است سانس‌های فوق‌العاده پنجمین روز فیلم فجر چهل‌وسوم اعلام شد دولت حامی سینماگران و جشنواره فیلم فجر است ۱۳ فیلم برتر آرای تماشاگران چهل و سومین جشنواره فیلم فجر در روز چهارم ۱۶ فیلم در ۶۳ سینما به روی پرده می‌رود ۲۸ اجرای موسیقی پاپ (مردم‌وار) به روی صحنه می رود روزی که پای مولوی و لاک‌پشت به سینمای رسانه باز شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۳ سانس‌های فوق‌العاده چهارمین روز فیلم فجر چهل‌وسوم اعلام شد سانس فوق‌العاده جزو رای گیری آرا مردمی نیست آغاز اکران فیلم‌های جشنواره ۴۳ برای معلولان جسمی نگاهی به ۴۲ دوره عکس و پوستر سینمای ایران ۱۵ فیلم برگزیده نگاه مردمی در سومین روز جشنواره اجرای ۱۵ گروه‌موسیقی اقوام در چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر حضور پررنگ اجتماعی‌ها و دیدار سیاسیون با «اسفند» سانس‌های فوق‌العاده سومین روز فیلم فجر چهل‌وسوم اعلام شد بهرام رادان از هیات داوران جشنواره فیلم فجر ۴۳ خارج شد داورهای بخش رقابتی چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر معرفی شدند انتخاب برگزیدگان جشنواره بین المللی موسیقی فجر با دقت و توجه به استعدادها اعلام جزییات اولین جلسه بررسی سند ملی موسیقی در معاونت امور هنری رسانه‌ها در فجر ۴۳؛ حضوری پررنگ‌تر از همیشه

13

تغییر وضعیت فرش قرمز در فجر40؛ شیوه‌نامه‌‌ای دغدغه‌مند برای به‌هم زدن معادلات پیشین

  • کد خبر : 2845
  • ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۷
تغییر وضعیت فرش قرمز در فجر40؛ شیوه‌نامه‌‌ای دغدغه‌مند برای به‌هم زدن معادلات پیشین
جشنواره فجر علاوه‌بر ماهیت هنری و سینمایی خود همواره به منزله یکی از پلتفرم‌های فرهنگی و اجتماعی سینمای ایران به شمار می‌رود.

سینمایی نیوز- جشنواره فجر علاوه‌بر ماهیت هنری و سینمایی خود همواره به منزله یکی از پلتفرم‌های فرهنگی و اجتماعی سینمای ایران به شمار می‌رود.
برگزاری چنین پلتفرمی همچون سایر جشنواره‌های جهانی مضاف‌بر برجستگی‌های هنری و سینمایی در دل خود، می‌بایست از جلوه‌های نمایشی و بصری برخوردار باشد. جلوه‌ای که توسط عوامل سازنده آثار در ساحت فرش قرمز در منصه نمایش گذاشته می‌شود. اکنون با نگاهی به جشنواره‌های پیشین، این سوال مطرح می‌شود که آیا جشنواره فجر توانسته است با برگزاری فرش قرمز آن نگاهی که ریشه در تاریخ، فرهنگ و هنجارهای ایران و ایرانی دارد را به منظور برساند؟
پاسخ به چنین پرسش طویلی در قاب‌هایی که از جشنواره‌های گذشته باقی‌مانده نهفته است. قاب‌های مذکور خبر از دور افتادگی هنجارهای اجتماعی نسبت به اصل خود می‌دهد‌. هنجارهایی که در جایگاهی معلق و بی‌ریشه با هر جغرافیایی ساز ناکوک می‌زنند‌‌. بطوریکه اگر بخواهیم به مثابه فرهنگی جهانی به آن‌ها نظر کنیم، نه در شرق و نه در غرب قابل رویت نمی‌باشند. در منظوری واضح‌تر شمایلی که عوامل آثار -خصوصا‌ بازیگران(!)- برای حضور در فرش قرمز در نظر می‌گیرند، از توابع پوچی و نیستی‌ست! آن‌ها در مقاطع مختلف جشنواره عیار فرهنگ ایران را زیر پای خویش می‌گذارند و به کارکرد فرش قرمز جنبه‌ای تزئینی می‌بخشند. در صورتیکه جشنواره فجر و فرش قرمز آن می‌بایست جلوه‌گر فرهنگی راستین از بطن جامعه و تاریخ آن باشد.
تاکنون آنچه از فرش قرمز به بار آمده ذهنیتی مغشوش از جامعه و فرهنگی نامعلوم بوده است که در بی‌هویت‌ترین شکل ممکن به نمایش گذاشته شده است. در ادامه باید گفت حضور بازیگران با چنین شمایلی نه حتی آبرومند بلکه شاخصه‌های فرهنگی و ملی را دچار تحریف می‌کند.
اکنون چهلمین جشنواره فجر با ارائه شیوه‌نامه‌ای دغدغه‌مند فرصتی تازه در بر هم زدن معادلات پیشین است. فرصتی که می‌تواند با طرح اصول و هنجارهای ایرانی-اسلامی فرهنگی تمام قد از جامعه و تاریخ ایران را رسم کند و هویت جشنواره فجر را تقویت کند. چهلمین جشنواره فجر با دبیری مسعود نقاش زاده بستری‌ست برای رجعت به خود و جداسازی فرش قرمز از ویترین‌های تزئیناتی و باسمه‌ای. به بیانی دیگر رسیدن به استانداردهای اینجایی و اقلیمی که می‌تواند پرچم اخلاق و فرهنگ ایران را به اهتزاز درآورد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=2845

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.