سینمایی نیوز
  • امروز : جمعه - ۱۱ فروردین - ۱۴۰۲
  • برابر با : Friday - 31 March - 2023

خبر فوری

لحظات افطاری در قاب تلویزیون هفت سین سینمایی شبکه ها در ۴ فروردین فسیل رکورد زد؛ پرمخاطب‌ترین فیلم یک سال اخیر مستند اولیور استون درباره انرژی هسته‌ای فروش سینما‌های کشور در روز اول سال جدید حضور پویانمایی «گیلگمش» در چند جشنواره‌ خارجی فروش ۴۱۵ میلیارد تومانی سینما در سال ۱۴۰۱ سرمایه‌گذاری ۲۳۴ میلیون دلاری عربستان در سینما اکران آثار برگزیده جشنواره فجر از قاب تلویزیون پیشخوان مطبوعات/ روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ «صندوق پروانه» به صورت رسمی آغاز به کار کرد صدور حکم منع تعقیب مستندسازان برنامه های موسیقی همانند سال های قبل صرفا تا نیمه ماه رمضان برگزار خواهند شد پیشنهاد نوروزی/ سه مستند از سه دنیای متفاوت محل برگزاری سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه کتاب تهران اعلام شد گفتگوی نوروزی وزیر فرهنگ با روزنامه ایران مهدی آذرپندار دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران شد پخش ۱۱ سریال ایرانی و خارجی از شبکه‌های سیما پخش ۱۷۰ فیلم سینمایی روز دنیا اضافه شدن فیلم «بچه های طوفان» به اکران نوروزی پروانه نمایش ۳ اثر سینمایی صادر شد اسامی فیلم‌های اکران نوروزی اعلام شد رضا آشفته: حال روحی‌ام خوب است و در حال درمان هستم پرورش نسل جدید بازیگر در سینما یک ضرورت است فهرست آثار پذیرفته ‌شده جشنواره تئاتر رضوی مراسم رونمایی از کتاب‌های تئاتر صاحبدلان برگزار شد ساخت اثر غیرخطی در ایران کار بسیار دشواری است انتشار ویدیوی ۱۱ مسترکلاس تخصصی مستند خداحافظی «دختر شوخ» با برادوی پس از ۵۹۹ اجرا جوادی: صندوق پروانه سینمای کودک و نوجوان را پرفروغ خواهد کرد «کن – پامنار» در سینماهای هنروتجربه روی پرده می‌رود کاشت درخت یادبود «رسول ملاقلی‌پور» توسط رئیس سازمان سینمایی موافقت سازمان سینمایی با شناور شدن قیمت بلیت سینماها اعضای شورای سیاست‌گذاری بیست‌ویکمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی معرفی شدند قدردانی مرکز مدیریت حوزه های علمیه افتتاح ۱۳۱ سالن با افزایش ۹۴۲۶ صندلی به چرخه اکران در سال ۱۴۰۱ آثار راه‌یافته به «پنجمین همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور» کاظم نظری: از تئاتر کشور دفاع جانانه کردیم محمود مقامی: به هر قیمتی که نباید جلوی دوربین رفت! «هیچ‌کس منتظرت نیست» اکران آنلاین شد تایید صلاحیت ۱۶ مدرس آموزشگاه های آزاد سینمایی موافقت با صدور پروانه نمایش یک انیمیشن سینمایی شورای صدور پروانه ساخت آثار غیرسینمایی آمار صدور مجوز برای آثار موسیقی در بهمن ماه اعلام شد «شبح اپرا» روی صحنه می‌رود اجرای نمایش «لیبرو» به زلزله‌زدگان تقدیم شد فراخوان «فصل جدید اجراهای محیطی مجموعه تئاتر شهر» مرضیه برومند بعنوان مدیر عامل خانه سینما انتخاب شد یارعلی پورمقدم درگذشت جشنواره ۱۰۰ به کار خود پایان داد

5

تک‌نگاری | ابوالفضل پورعرب؛ شمایل دهه ۷۰

  • کد خبر : 2001
  • ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
تک‌نگاری | ابوالفضل پورعرب؛ شمایل دهه ۷۰
برخی «ابوالفضل پورعرب» را اولین بازیگر ستاره سینمای ایران بعد از انقلاب می‌دانند اما واقعیت این است که سینمای ایران حتی در دهه بی‌ستاره شصت نیز تلاش‌هایی را برای یافتن چهره‌ها جهت بازی در نقش‌های مهم‌تر انجام داده بود.

سینمایی نیوز- برخی «ابوالفضل پورعرب» را اولین بازیگر ستاره سینمای ایران بعد از انقلاب می‌دانند اما واقعیت این است که سینمای ایران حتی در دهه بی‌ستاره شصت نیز تلاش‌هایی را برای یافتن چهره‌ها جهت بازی در نقش‌های مهم‌تر انجام داده بود.
ساختار دهه شصت سینمای ایران ناگزیر جوان‌اول‌هایش را به بازیگرانی مثل بیژن امکانیان، حبیب اسماعیلی و رضا رویگری می داد هرچند فرامرز قریبیان و جمشید هاشم‌پور به عنوان دو بازیگر از نسل دهه پنجاه بار مسئولیت ستاره‌ها را به دوش می‌کشیدند.
«ابوالفضل پورعرب» در چنین فضایی در سینمای عامه‌پسند ایران مطرح شد. در حالی که در پایان دهه شصت بار دیگر سینما به تکاپوی بازسازی سیستم ستاره‌سازی افتاده و بیشتر به دنبال بازآفرینی مجدد چهره‌های قدیمی با استفاده از بازیگران جدید بود، پورعرب با عروس پا به عرصه گذاشت. در این فضا، کارگردانانی حتی به دنبال کشف چهره‌های مشابه بودند-درست مثل صنعت موسیقی که در آن زمان که با ورود خواننده‌هایی با صداهای مشابه خواننده های قدیمی بود- و این به نوعی یک اصل جذابیت به شمار می‌رفت، اما این پروسه دست‌کم در کشف و پرورش چنین افرادی شکست خورد. در این فرایند، این که چرا پورعرب بی سر و صدا آمد و تبدیل به نماد بازیگری سینمای عامه پسند و گیشه زمان شد؟! می تواند موضوع مهمی باشد.
او مثل ستاره‌های دهه ۹۰ بالیوود و هالیوود چه از نظر چهره و چه از نظر استیل شخصیتی آدم زمان خودش بود. در بالیوود، سلمان خان و در هالیوود، کوین کاستنر همان ویژگی‌ها را داشتند. پورعرب هم با خودش تصویری از یک مردجوان ابتدای دهه هفتاد ایران را داشت، با آن فرم چهره، موهای فرق از وسط و کاراکتری که انگار از دل جامعه و از خیابان‌های شلوغ تهران بیرون آمده است.
او بعد از عروس – که در سال ۶۹ باعث ورودش به سینما شد- در دهه هفتاد، مرد اول بازیگری سینمای ایران شد. ۳ فیلم در سال ۷۰، چهار فیلم در سال ۷۱، ۱ فیلم ۷۲و ۴ فیلم در سال ۷۳ و این روند تا پایان سال ۷۹ برای او ادامه داشت. پورعرب اما در حالی به عنوان یک ستاره مطرح شد که سینمای ایران هنوز در نوعی بلاتکلیفی یا به بیان بهتر دوگانگی به سر می‌برد؛ این ایده که فیلم‌ها و شخصیت‌ها هرچه بیشتر شبیه به موفق‌ترین فیلم‌های دهه‌های چهل و پنجاه شوند، کماکان باعث می‌شد که کارگردانان برای ایجاد این شباهت صوری، حتی به سراغ دوبله و یا استفاده از موسیقی‌متن‌هایی مشابه آن دوران بکنند.
شاید اگر پورعرب صدای جذاب‌تر و قابل انعطاف‌تری می‌داشت، آن وقت برخی از بازی‌هایش تحت‌تأثیر دوبله، از ارزش فنی‌اش کاسته نمی‌شد.
در پنج فیلم بی‌قرار، در کمال خونسردی، سوءظن، جوانی و بهشت پنهان خسرو خسروشاهی به جای او صحبت کرده است. با این وجود او که از تئاتر می‌آمد بعد از درخشش‌های اولیه، در جستجوی نقش‌های متفاوت بر آمد و در این زمینه هم موفق بود؛ نرگس(۱۳۷۰ رخشان بنی اعتماد) و مردی شبیه باران (۱۳۷۵ سعید سهیلی) که دومی برایش سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مردرا به همراه داشت، از جمله آن‌ها است.
پورعرب شمایل سینمای رایج ایران در دهه هفتاد است و می‌توان گفت او بازیگری بود که در بهترین زمان در بهترین مکان-شرایط- حضور داشت.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=2001
  • نویسنده : امید ذاکری‌نیا
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت جشنواره فیلم فجر
  • 54 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.