سینمایی نیوز
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
کل 8183 امروز 0

خبر فوری

انتشار فراخوان بخش بین‌الملل چهل و سومین جشنواره فیلم فجر روزنامه‌های شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ پربیننده‌ترین و پرفروش‌ترین سینماهای کشور در خرداد اعلام شد روزنامه‌های شنبه ۹ تیر ۱۴۰3 بزرگترین رویداد ارائه طرح تخصصی مستند برگزار می‌شود فراخوان نخستین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس «آسمان» مهاباد منتشر شد از کشف حقیقت یک قتل تا وحشت افسانه‌ای قدیمی صفحه اول روزنامه های پنج شنبه 7تیر 1403 بنیاد پویانمایی مشکل فقدان مجموعه‌ای متمرکز برای تولیدات این حوزه را رفع کرد افتتاح نمایشگاه عکس«شهید خدمت»در محل سازمان سینمایی/ پخش تیزر شهید خدمت دبیران سه جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر معرفی شدند از «بحران خاموش» تا «رزیدنت» معرفی شورای سیاستگذاری هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» صفحه اول روزنامه های 4شنبه 6 تیر1403 گروه سینمایی فرهنگ کار خود را با 5 فیلم و 23 سینما آغاز کرد صفحه اول روزنامه های دوشنبه 4 تیر 1403 ۱۳ دستاورد سینمایی دولت سیزدهم؛ عدالت در سینماسازی تا استعدادیابی مناظره‌های فرهنگی انتظارات را برآورده نکرد/ برگزاری اولین جشن سالانه فیلم‌های هنر و تجربه/ تولید سه مستند با محوریت شهید جمهور/ مجموعه فیلمخانه ملی ایران افتتاح می‌شود صفحه اول روزنامه های یکشنبه ۳ تیر ماه ۱۴۰۳ تاکید رئیس سازمان سینمایی بر حمایت جدی از تولید فیلم‌های تجربی فروش سینمای ایران در خرداد 1403 اعلام شد صفحه اول روزنامه های شنبه 2 تیر ماه 1403 صفحه اول روزنامه های آخرین روز بهار 1403 سینما محراب شهر قم به سمفا متصل شد آخرین مصوبات شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی فراخوان نخستین «جشنواره عکس تهران» منتشر شد / معرفی دبیر و داوران اکران 6 مستند در سالن حقیقت تداوم نهضت سینماسازی در شهرهای کم‌برخوردار ما در اخلاق در سینما موفق بودیم فراخوان هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران منتشر شد فروش سینمای ایران در هفته سوم خرداد اعلام شد موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با 8 فیلم‌نامه خزاعی: سینما، ابزاری برای غنی‌سازی فرهنگی و تعامل بین کشورها و مردم است آغاز پیش ثبت نام مدرسه مستند حقیقت لزوم تداوم بی‌وقفه فعالیت‌های سینمایی/ گروه سینمایی فرهنگ، مطالبه قدیمی سینماگران است امضای موسولینی پای جشنواره کن! انتشار فراخوان بخش ملی چهل و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر آغاز دوره جدید فعالیت آسیفا ایران تغییر فراخوان «فجر» به نفع فیلمسازان سینمای کوتاه/ دایره انتخاب‌ها متنوع‌تر می‌شود فراخوان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران منتشر شد از «آخرین کوسه نهنگ» تا «خانواده خلج» «گروه سینمایی فرهنگ» راه‌اندازی شد فروش سینمای ایران در هفته دوم خرداد اعلام شد قلب سینمای کودک دوباره در اصفهان می‌تپد جشن مهر سینما متعلق به خانواده سینماست‌ / مهر سینما جلوه‌ای از عدالت فرهنگی دولت سیزدهم ابلاغ طرح حمایت از «تهیه‌کنندگی استانی سینما» برای تقویت سینمای استانی فروش سینمای ایران در هفته نخست خرداد اعلام شد نگاهی دقیق‌تر به مهم‌ترین آکادمی سینمایی سال در «جایزه اسکار» فراخوان هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد انتشار فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۳؛ هفته آینده

13

تک‌نگاری | ابوالفضل پورعرب؛ شمایل دهه 70

  • کد خبر : 2001
  • ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
تک‌نگاری | ابوالفضل پورعرب؛ شمایل دهه 70
برخی «ابوالفضل پورعرب» را اولین بازیگر ستاره سینمای ایران بعد از انقلاب می‌دانند اما واقعیت این است که سینمای ایران حتی در دهه بی‌ستاره شصت نیز تلاش‌هایی را برای یافتن چهره‌ها جهت بازی در نقش‌های مهم‌تر انجام داده بود.

سینمایی نیوز- برخی «ابوالفضل پورعرب» را اولین بازیگر ستاره سینمای ایران بعد از انقلاب می‌دانند اما واقعیت این است که سینمای ایران حتی در دهه بی‌ستاره شصت نیز تلاش‌هایی را برای یافتن چهره‌ها جهت بازی در نقش‌های مهم‌تر انجام داده بود.
ساختار دهه شصت سینمای ایران ناگزیر جوان‌اول‌هایش را به بازیگرانی مثل بیژن امکانیان، حبیب اسماعیلی و رضا رویگری می داد هرچند فرامرز قریبیان و جمشید هاشم‌پور به عنوان دو بازیگر از نسل دهه پنجاه بار مسئولیت ستاره‌ها را به دوش می‌کشیدند.
«ابوالفضل پورعرب» در چنین فضایی در سینمای عامه‌پسند ایران مطرح شد. در حالی که در پایان دهه شصت بار دیگر سینما به تکاپوی بازسازی سیستم ستاره‌سازی افتاده و بیشتر به دنبال بازآفرینی مجدد چهره‌های قدیمی با استفاده از بازیگران جدید بود، پورعرب با عروس پا به عرصه گذاشت. در این فضا، کارگردانانی حتی به دنبال کشف چهره‌های مشابه بودند-درست مثل صنعت موسیقی که در آن زمان که با ورود خواننده‌هایی با صداهای مشابه خواننده های قدیمی بود- و این به نوعی یک اصل جذابیت به شمار می‌رفت، اما این پروسه دست‌کم در کشف و پرورش چنین افرادی شکست خورد. در این فرایند، این که چرا پورعرب بی سر و صدا آمد و تبدیل به نماد بازیگری سینمای عامه پسند و گیشه زمان شد؟! می تواند موضوع مهمی باشد.
او مثل ستاره‌های دهه 90 بالیوود و هالیوود چه از نظر چهره و چه از نظر استیل شخصیتی آدم زمان خودش بود. در بالیوود، سلمان خان و در هالیوود، کوین کاستنر همان ویژگی‌ها را داشتند. پورعرب هم با خودش تصویری از یک مردجوان ابتدای دهه هفتاد ایران را داشت، با آن فرم چهره، موهای فرق از وسط و کاراکتری که انگار از دل جامعه و از خیابان‌های شلوغ تهران بیرون آمده است.
او بعد از عروس – که در سال 69 باعث ورودش به سینما شد- در دهه هفتاد، مرد اول بازیگری سینمای ایران شد. 3 فیلم در سال 70، چهار فیلم در سال 71، 1 فیلم 72و 4 فیلم در سال 73 و این روند تا پایان سال 79 برای او ادامه داشت. پورعرب اما در حالی به عنوان یک ستاره مطرح شد که سینمای ایران هنوز در نوعی بلاتکلیفی یا به بیان بهتر دوگانگی به سر می‌برد؛ این ایده که فیلم‌ها و شخصیت‌ها هرچه بیشتر شبیه به موفق‌ترین فیلم‌های دهه‌های چهل و پنجاه شوند، کماکان باعث می‌شد که کارگردانان برای ایجاد این شباهت صوری، حتی به سراغ دوبله و یا استفاده از موسیقی‌متن‌هایی مشابه آن دوران بکنند.
شاید اگر پورعرب صدای جذاب‌تر و قابل انعطاف‌تری می‌داشت، آن وقت برخی از بازی‌هایش تحت‌تأثیر دوبله، از ارزش فنی‌اش کاسته نمی‌شد.
در پنج فیلم بی‌قرار، در کمال خونسردی، سوءظن، جوانی و بهشت پنهان خسرو خسروشاهی به جای او صحبت کرده است. با این وجود او که از تئاتر می‌آمد بعد از درخشش‌های اولیه، در جستجوی نقش‌های متفاوت بر آمد و در این زمینه هم موفق بود؛ نرگس(1370 رخشان بنی اعتماد) و مردی شبیه باران (1375 سعید سهیلی) که دومی برایش سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مردرا به همراه داشت، از جمله آن‌ها است.
پورعرب شمایل سینمای رایج ایران در دهه هفتاد است و می‌توان گفت او بازیگری بود که در بهترین زمان در بهترین مکان-شرایط- حضور داشت.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=2001
  • نویسنده : امید ذاکری‌نیا
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت جشنواره فیلم فجر
  • 264 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.