سینمایی نیوز
  • برابر با : Wednesday - 30 October - 2024
کل 8368 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۹ آبان ۱۴۰۳ مسعود نجفی مشاور رئیس سازمان و مدیر کل روابط عمومی شد “امید میرزایی”: همه چیز از یک فیلمنامه خوبِ با چارچوبِ در خدمت ژانر و جهان درستِ فیلم ساز می آید “محمد معتمد”: داستان های فولکلور شکل جدیدی از سینما را در ایران رواج می دهند “محمد ابراهیم شهبازی”: تصمیم نهایی بر باقی ماندن نهاد خانواده است/ فیلم سازان زیبایی های ایران را در جشنواره های بین المللی به تصویر بکشند “حسین الهیاری”: این فیلم روایتِ گونه ی بشر و طبیعت و دعوت به مفاهیم انسانی است “نوشین معراجی”: زندگی مانند فیلم کوتاه آن قدر کوتاه است که انسان ها باید قدر هم را بدانند “مانا پاک سرشت” : بنای زندگی و ادامه ی حیات، گذشت و رها نمودن خشم است عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ آثار مسابقه ملی در چه سانس‌هایی نقد و بررسی می‌شوند؟ استقبال گسترده مردم از جشنواره «تهران» در روز نخست بلیت‌فروشی/ در نظر گرفتن سانس‌های فوق‌العاده برای جشنواره فراخوان ششمین دوره جایزه «موسیقی و رسانه» منتشر شد کدام فیلم‌های کوتاه برگزیده از «کن»، «برلین» و «کلرمون» به ویترین «تهران» رسیده‌اند؟ ظرفیت نشست‌های تخصصی جشنواره فیلم‌کوتاه تهران پیش از پایان موعد ثبت‌نام، تکمیل شد بلیت‌فروشی مردمی جشنواره فیلم‌‌کوتاه تهران آغاز شد جزییات افتتاحیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران/ برگزیدگان «عکس» معرفی می‌شوند ارائه کتاب‌های هنر و ادبیات داستانی با تخفیف ۳۰ درصدی به فیلمسازان و هنرجویان پایتخت آماده میزبانی از جشنواره «تهران» شد یکی از اولین هنرجویان انجمن سینمای جوان مهمان ویژه جشنواره چهل و یکم «تهران» شد فراخوان بخش غیررقابتی چهلمین جشنواره موسیقی فجر منتشر شد سامانه بلیت فروشی جشنواره چهل و یکم برای دانشجویان و اعضای پاتوق فیلم کوتاه فعال شد نخستین جشنواره در دوران فریدزاده جزییات برگزاری نشست‌های نقد و بررسی در جشنواره چهل‌ویکم/ منتقدان تخصصی معرفی شدند فریدزاده رئیس سازمان سینمایی شد نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه و عکس زبانی توکا نمایش ویژه فیلم‌های کوتاه ویم وندرس در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران سینمای کودک؛ در محاق غربت جدول نمایش آثار جشنواره چهل‌ویکم منتشر شد آثار راه‌یافته به بخش «هوش مصنوعی» جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند سینمای وحشت؛ ژانر مطرود فرآیند رزرو بلیت‌های جشنواره فیلم‌کوتاه تهران فردا کلید می‌خورد/ اعلام زمان‌بندی برای گروه‌های مختلف «کتابخانه ویدیویی» مرکز گسترش آغاز به کار کرد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ دبیر جشنواره فیلم‌کوتاه تهران با فیلم‌سازان راه‌یافته به این رویداد دیدار کرد/ رونمایی از پوستر جشنواره ستاره‌ها از راه می‌رسند دوره فیلم‌سازی هفت‌ماهه انجمن سینمای جوانان ایران – 1403 هیات انتخاب آثار راه‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند فیلم‌های راه‌‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند/ نمایش 107 اثر از سراسر جهان در «تهران» «فیلم‌کوتاه تهران» در میاجشنواره‌های جهانی پدیده شد/ ثبت رکورد قریب به 14 هزار فیلم ارسالی در بخش بین‌الملل میزبانی ویژه کانون دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوان از یک هنرمند پیشکسوت تمدید حضور جشنواره «تهران» در فهرست مورد تأیید آکادمی «اسکار» فراخوان نام‌نویسی نشست‌های تخصصی «41-20» منتشر شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ آثار بخش ویژه «شاخه زیتون» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند از مرور الفبای ژانر تا گپ و گفت‌ با استادان نور و تصویر شکسپیر ایرانی! آغاز پیش فروش بلیت‌‌‌های سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پروانه‌‌های مقاومت در شهر زندگی اعلام اسامی فیلم‌های بلند داستانی بخش ملی جشنواره کودک و نوجوان حداقل دستمزد کارگردانی مستند اعلام شد

8

تک‌نگاری | جمشید مشایخی؛ بازیگرِ آوانسن

  • کد خبر : 1301
  • ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶
تک‌نگاری | جمشید مشایخی؛ بازیگرِ آوانسن
در میان بازیگران بزرگ و مطرح سینمای ایران، زنده‌یاد جمشید مشایخی یکی از قوی‌ترین و پربارترین رزومه‌ها را دارد.

سینمایی نیوز- در میان بازیگران بزرگ و مطرح سینمای ایران، زنده‌یاد جمشید مشایخی یکی از قوی‌ترین و پربارترین رزومه‌ها را دارد.

در کارنامه مشایخی بزرگ، جمعی از بهترین آثار سینمای ایران به چشم می‌خورد؛ از «خشت و آئینه» در سال 1344 تا «یک بوس کوچولو» 1384، این بازیگر سرشناس سینمای ایران همواره کلیدی‌ترین نقش‌ها را در فیلم‌های مهم سینمایی برعهده داشته است.
او برای ایفای نقش‌های مثبت آفریده شده بود، به طوری که حتی در فیلم «نفرین» محصول 1352 و ساخته ناصر تقوایی و با وجود اینکه یک انسان تمام شده و ناهنجار، مانع رسیدن دو شخصیت اصلی است اما حتی بیشتر ستاره‌های نقش اصلی توجه و همدلی مخاطب را به خود جلب می‌کند.
مشایخی مجموعه‌ای از بهترین فیلم‌های برخی از سرشناس‌ترین کارگردانان سینمای ایران را در کارنامه‌اش دارد؛ آثاری چون قیصر، گاو، شازده احتجاب، روز واقعه، خانه عنکبوت و… اما او را می‌توان بازیگر اصلی فیلم‌ها و آثار علی حاتمی دانست. با وجود آن که در چند فیلم مثل «مادر» و «دلشدگان» به دلیل ترافیک کاری نتوانست حضور داشته باشد، اما از همان «سوته دلان» که نقش حبیب آقا ظروفچی با دوبله فوق العاده چنگیز جلیلوند را بازی کرد، بازیگر بهترین نقش‌های حاتمی شد.
مشایخی با حاتمی جذاب‌ترین نقش هایی که هر بازیگری آرزوی بازی کردنش را دارد، ایفا کرد؛ رضا تفنگچی و یا همان رضا خوشنویس سریال هزاردستان می‌تواند کارنامه هر بازیگری را به طرز چشمگیری ارتقا دهد، اما مشایخی علاوه بر آن  فیلم معاصر کمال الملک که مجموعه‌ای از بهترین بازیگران دوران را در خودش دارد، نقش کمال‌الملک غفاری نقاش بزرگ تاریخ معاصر ایران را بازی کرد.
مشایخی در میان 4 بازیگر دیگر هم‌نسلش (عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، داوود رشیدی و محمدعلی کشاورز) سبک بازی واقعگرایانه‌تری داشت و شاید به همین دلیل توانست در سریالی پرمخاطب «پیک سحر» نقش یک رفتگر را بازی کند. هرچند او سیزده سال قبل از آن و در سال 1356 مشابه همین نقش را در فیلم «ماهی‌ها در خاک می‌میرند بازی کرده بود.
او بازیگر آوانسن بود. مورد توجه و واقع‌شده در مهم‌‌ترین بخش صحنه به‌دلیل نزدیکی با تماشاگر! شاید آنچه بیشتر مشایخی را شایسته حضور در فورگراند صحنه و ایفای نقش‌های اصلی می‌کرد، علاوه بر سبک بازی رئالیستی‌اش، فرم و ترکیب‌بندی چهره او باشد. مشایخی در میان بازیگران هم‌نسلش و علی‌الخصوص در بین 5 چهره ماندگار سینمای ایران، برای ایفای نقش‌های اصلی و مثبت، خوش‌قیافه‌تر بود و چهره مناسب‌تری داشت.
علی حاتمی درباره او گفته که بهترین بازیگر برای بیان دیالوگ‌های شاعرانه بوده است، اما در قیصر، او در نقش و دنیایی متفاوت، مقابل دوربین مسعود کیمیایی قرار می‌گیرد. «خان دایی» در داستان قیصر از آنجایی که با انتقامجویی خواهرزاده‌اش مخالف است و حتی در مرگ فرمان نقش مستقیم دارد، اما با بازی درست مشایخی تبدیل به یکی از شمایل‌های سینمایی می‌شود.
جمشیدخان همکاری‌اش با  کیمیایی را در سرب- در نقش میرزا محسن‌خان نوری- و بعد از آن در فیلم جرم -در نقش یک ملی‌گرا به نام افجه‌ای- ادامه داد…
او در 102 فیلم سینمایی و 66 سریال و نمایش تلویزیونی ایفای نقش کرده است و در سال 63 به خاطر بازی در دو فیلم «کمال‌الملک» علی حاتمی و « گل‌های داوودی» رسول صدرعاملی لوح زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد را از جشنواره فیلم فجر گرفت. با این حال و با وجود نقش‌های متنوع و رنگارنگی که در کارنامه جمشید مشایخی وجود دارد، اما دو تا از آخرین نقش آفرینی‌های مهمش در «کاغذ بی خط» (ناصر تقوایی- 1380) و «خانه‌ای روی آب» (بهمن فرمان‌آرا 1381) مورد توجه قرار گرفتند.
این دونقش با وجود شباهت‌های ظاهری که دارند، می‌توانند تفاوت‌های بازی درونی مشایخی در ساختن کاراکتر دکتر لطیفیان در خانه‌ای روی آب و همچنین استاد ادبیات فیلم کاغذ بی‌خط را به‌خوبی نشان بدهند.
جمشید مشایخی ایفاگر نقش‌هایی بود که باید خودش بازی می‌کرد و حالا شاید در نبود او و نسل کلاسیک بازیگران و کارگردانان دیگر، دیدن چنین فیلم‌ها و نقش‌آفرینی‌هایی تنها با رجوع به فیلم‌های تاریخ سینما امکان‌پذیر باشد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=1301

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.