سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
کل 8359 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ آثار مسابقه ملی در چه سانس‌هایی نقد و بررسی می‌شوند؟ استقبال گسترده مردم از جشنواره «تهران» در روز نخست بلیت‌فروشی/ در نظر گرفتن سانس‌های فوق‌العاده برای جشنواره فراخوان ششمین دوره جایزه «موسیقی و رسانه» منتشر شد کدام فیلم‌های کوتاه برگزیده از «کن»، «برلین» و «کلرمون» به ویترین «تهران» رسیده‌اند؟ ظرفیت نشست‌های تخصصی جشنواره فیلم‌کوتاه تهران پیش از پایان موعد ثبت‌نام، تکمیل شد بلیت‌فروشی مردمی جشنواره فیلم‌‌کوتاه تهران آغاز شد جزییات افتتاحیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران/ برگزیدگان «عکس» معرفی می‌شوند ارائه کتاب‌های هنر و ادبیات داستانی با تخفیف ۳۰ درصدی به فیلمسازان و هنرجویان پایتخت آماده میزبانی از جشنواره «تهران» شد یکی از اولین هنرجویان انجمن سینمای جوان مهمان ویژه جشنواره چهل و یکم «تهران» شد فراخوان بخش غیررقابتی چهلمین جشنواره موسیقی فجر منتشر شد سامانه بلیت فروشی جشنواره چهل و یکم برای دانشجویان و اعضای پاتوق فیلم کوتاه فعال شد نخستین جشنواره در دوران فریدزاده جزییات برگزاری نشست‌های نقد و بررسی در جشنواره چهل‌ویکم/ منتقدان تخصصی معرفی شدند فریدزاده رئیس سازمان سینمایی شد نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه و عکس زبانی توکا نمایش ویژه فیلم‌های کوتاه ویم وندرس در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران سینمای کودک؛ در محاق غربت جدول نمایش آثار جشنواره چهل‌ویکم منتشر شد آثار راه‌یافته به بخش «هوش مصنوعی» جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند سینمای وحشت؛ ژانر مطرود فرآیند رزرو بلیت‌های جشنواره فیلم‌کوتاه تهران فردا کلید می‌خورد/ اعلام زمان‌بندی برای گروه‌های مختلف «کتابخانه ویدیویی» مرکز گسترش آغاز به کار کرد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ دبیر جشنواره فیلم‌کوتاه تهران با فیلم‌سازان راه‌یافته به این رویداد دیدار کرد/ رونمایی از پوستر جشنواره ستاره‌ها از راه می‌رسند دوره فیلم‌سازی هفت‌ماهه انجمن سینمای جوانان ایران – 1403 هیات انتخاب آثار راه‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند فیلم‌های راه‌‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند/ نمایش 107 اثر از سراسر جهان در «تهران» «فیلم‌کوتاه تهران» در میاجشنواره‌های جهانی پدیده شد/ ثبت رکورد قریب به 14 هزار فیلم ارسالی در بخش بین‌الملل میزبانی ویژه کانون دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوان از یک هنرمند پیشکسوت تمدید حضور جشنواره «تهران» در فهرست مورد تأیید آکادمی «اسکار» فراخوان نام‌نویسی نشست‌های تخصصی «41-20» منتشر شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ آثار بخش ویژه «شاخه زیتون» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند از مرور الفبای ژانر تا گپ و گفت‌ با استادان نور و تصویر شکسپیر ایرانی! آغاز پیش فروش بلیت‌‌‌های سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پروانه‌‌های مقاومت در شهر زندگی اعلام اسامی فیلم‌های بلند داستانی بخش ملی جشنواره کودک و نوجوان حداقل دستمزد کارگردانی مستند اعلام شد آثار بخش ویژه کتاب و سینما جشنواره فیلم کوتاه تهران منتشر شدند آثار راه‌یافته به بخش «استعداد‌ نو» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند پردیس سینمایی ملت خانه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ آثار راه‌یافته به نخستین جشنواره عکس تهران معرفی شدند 176 فیلم از 48 کشور جهان متقاضی حضور در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان اسامی 49 فیلم حاضر در بخش‌ کوتاه و ویژه کودکان غزه اعلام شد سینمای دفاع مقدس؛ حادثه، درام، ایثار

11
دبیر اسبق جشنواره فیلم فجر:

جشنواره فیلم فجر نیازمند دبیر ثابت است

  • کد خبر : 2150
  • ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵
جشنواره فیلم فجر نیازمند دبیر ثابت است
یکی از آسیب‌های این رویداد فرهنگی این بوده که در آن تداوم عملکرد وجود نداشته و جشنواره فیلم فجر دبیران مختلفی داشته که میانگین یک یا دو سال در این جایگاه حضور داشته‌اند.

سینمایی نیوز- محمدرضا عباسیان با اشاره به ضرورت ثابت بودن دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: یکی از آسیب‌های این رویداد فرهنگی این بوده که در آن تداوم عملکرد وجود نداشته و جشنواره فیلم فجر دبیران مختلفی داشته که میانگین یک یا دو سال در این جایگاه حضور داشته‌اند.

دبیر سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر در گفت‌وگو با مرکز اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی جشنواره فیلم فجر، درباره برگزاری این رویداد فرهنگی هنری در طول این سال‌ها گفت:‌ سینما مهم‌ترین شاخه حوزه فرهنگ و هنر در دنیاست و در کشور ما شاید شاخه‌های دیگر هنر نتوانسته‌اند به‌اندازه‌ سینما مضامین مفهومی را به مردم و مخاطبانش انتقال دهد. جشنواره فیلم فجر نیز مهم‌ترین و مبنایی‌ترین جشنواره سینمایی کشور ماست و اهمیت آن به اندازه خود سینماست. اصولا در دنیا جشنواره‌ها برای این برگزار می‌شوند که فیلم‌های سینمایی ساخته شده را معرفی و آثار مطرح را برجسته کنند تا مخاطبان هم در جریان آن قرار بگیرند.
او افزود: واقعیت این است که در همه‌جای دنیا، جشنواره‌ها دارای سیاست‌های نسبتا ثابتی هستند و این سیاست‌ها در توالی برگزاری دوره‌ها توسط یک دبیر و شورای سیاست‌گذاری خاص نتیجه می‌دهد. سیاست‌های جشنواره‌های معتبر مانند کن، برلین و … در انتخاب آثار، نگاه و چارچوب فکری که برگزارکنندگان جشنواره دارند تقریبا ثابت بوده و اگر تغییراتی داشته‌اند جزئی یا طولانی مدت بوده است. این نگاه باعث می‌شود که فیلمسازان برای اینکه بتوانند در آن جشنواره حاضر باشند، براساس چارچوب فکری جشنواره و دبیر آن فیلم بسازند و مطمئن باشند که پذیرفته می‌شوند. در نهایت از بین آنها آثاری انتخاب شده و باعث شهرت جهانی فیلمساز آن اثر می‌شود. این بزرگ‌ترین نقطه قوتی است که در جشنواره‌های خارجی وجود دارد.
مدیرعامل سابق موسسه رسانه‌های تصویری با اشاره به تغییر عملکرد جشنواره فیلم فجر در سال‌های اخیر عنوان کرد: متأسفانه این موضوع که فیلمسازان براساس چارچوب فکری جشنواره و دبیر آن فیلم بسازند، در جشنواره فیلم فجر مشاهده نمی‌شود، چرا که تغییر مداوم دبیران جشنواره در طول سالیان گذشته موجب تغییر نگاه به این جشنواره شده است. جشنواره فیلم فجر کارکرد تأثیرگذار خود را در جریان فیلمسازی از دست داده و صرفا به محلی برای ارائه آثاری که در یک سال گذشته تولید شده تبدیل شده است و هیچ نقشی برای هدایت فکری فیلمسازان در چارچوب مدنظرش نداشته و نخواهد داشت؛ به‌علاوه همه اینها، در این فاصله، تغییرات بنیادین کاملا غیراستانداردی در جشنواره به‌وجود آمده است. دوگانه کردن جشنواره به عنوان بخش ملی و بین‌الملل در دو زمان و دو دبیر مختلف بزرگ‌ترین اشتباهی بود که در دولت گذشته صورت گرفت و میزان اثرگذاری و اهمیت این جشنواره را به‌شدت خدشه‌دار کرد.
او درباره چهل ساله شدن جشنواره فیلم فجر نیز اظهار کرد: چهل سالگی، سن پختگی فکری است و مربوط به فردی است که در اهداف و عملکرد خود مداومت داشته باشد اما تداوم عملکرد در جشنواره فیلم فجر وجود نداشته است؛ جشنواره فیلم فجر دبیران مختلفی داشته که میانگین یک یا دو سال در این جایگاه حضور داشته‌اند.
عباسیان درباره حضور مسعود نقاش‌زاده، به‌عنوان دبیر چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر گفت: ایشان یکی از بهترین انتخاب‌ها برای مدیریت عالی در سینمای کشور است چرا که سابقه طولانی حضور در بدنه سینما را دارد. نقاش‌زاده ارتباط بسیار خوبی با بدنه سینما دارد و برخلاف برخی افراد که مدارکی از وزارت فرهنگ و ارشاد دریافت کرده‌اند، دارای تحصیلات آکادمیک در حوزه تخصصی خود و مدرک معتبر و مرتبط دانشگاهی است. همچنین سوابق مدیریتی مثبت و مستقیم در حوزه تولید و بخش بین‌الملل دارد، چه سال‌هایی که در سیما فیلم مشغول بوده و چه سال‌هایی که در تامین برنامه بود.
او اضافه کرد: با این سابقه، بیشتر از این سِمت‌ها برازنده ایشان است. اما درباره اینکه ایشان در جشنواره فجر چه خواهند کرد، باید بعد از برگزاری جشنواره ببینیم. به نظرم یک دوره دبیری نمی‌تواند معیار خوبی برای قضاوت باشد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=2150

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.