سینمایی نیوز
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024
کل 8183 امروز 0

خبر فوری

انتشار فراخوان بخش بین‌الملل چهل و سومین جشنواره فیلم فجر روزنامه‌های شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ پربیننده‌ترین و پرفروش‌ترین سینماهای کشور در خرداد اعلام شد روزنامه‌های شنبه ۹ تیر ۱۴۰3 بزرگترین رویداد ارائه طرح تخصصی مستند برگزار می‌شود فراخوان نخستین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس «آسمان» مهاباد منتشر شد از کشف حقیقت یک قتل تا وحشت افسانه‌ای قدیمی صفحه اول روزنامه های پنج شنبه 7تیر 1403 بنیاد پویانمایی مشکل فقدان مجموعه‌ای متمرکز برای تولیدات این حوزه را رفع کرد افتتاح نمایشگاه عکس«شهید خدمت»در محل سازمان سینمایی/ پخش تیزر شهید خدمت دبیران سه جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر معرفی شدند از «بحران خاموش» تا «رزیدنت» معرفی شورای سیاستگذاری هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» صفحه اول روزنامه های 4شنبه 6 تیر1403 گروه سینمایی فرهنگ کار خود را با 5 فیلم و 23 سینما آغاز کرد صفحه اول روزنامه های دوشنبه 4 تیر 1403 ۱۳ دستاورد سینمایی دولت سیزدهم؛ عدالت در سینماسازی تا استعدادیابی مناظره‌های فرهنگی انتظارات را برآورده نکرد/ برگزاری اولین جشن سالانه فیلم‌های هنر و تجربه/ تولید سه مستند با محوریت شهید جمهور/ مجموعه فیلمخانه ملی ایران افتتاح می‌شود صفحه اول روزنامه های یکشنبه ۳ تیر ماه ۱۴۰۳ تاکید رئیس سازمان سینمایی بر حمایت جدی از تولید فیلم‌های تجربی فروش سینمای ایران در خرداد 1403 اعلام شد صفحه اول روزنامه های شنبه 2 تیر ماه 1403 صفحه اول روزنامه های آخرین روز بهار 1403 سینما محراب شهر قم به سمفا متصل شد آخرین مصوبات شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی فراخوان نخستین «جشنواره عکس تهران» منتشر شد / معرفی دبیر و داوران اکران 6 مستند در سالن حقیقت تداوم نهضت سینماسازی در شهرهای کم‌برخوردار ما در اخلاق در سینما موفق بودیم فراخوان هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران منتشر شد فروش سینمای ایران در هفته سوم خرداد اعلام شد موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با 8 فیلم‌نامه خزاعی: سینما، ابزاری برای غنی‌سازی فرهنگی و تعامل بین کشورها و مردم است آغاز پیش ثبت نام مدرسه مستند حقیقت لزوم تداوم بی‌وقفه فعالیت‌های سینمایی/ گروه سینمایی فرهنگ، مطالبه قدیمی سینماگران است امضای موسولینی پای جشنواره کن! انتشار فراخوان بخش ملی چهل و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر آغاز دوره جدید فعالیت آسیفا ایران تغییر فراخوان «فجر» به نفع فیلمسازان سینمای کوتاه/ دایره انتخاب‌ها متنوع‌تر می‌شود فراخوان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران منتشر شد از «آخرین کوسه نهنگ» تا «خانواده خلج» «گروه سینمایی فرهنگ» راه‌اندازی شد فروش سینمای ایران در هفته دوم خرداد اعلام شد قلب سینمای کودک دوباره در اصفهان می‌تپد جشن مهر سینما متعلق به خانواده سینماست‌ / مهر سینما جلوه‌ای از عدالت فرهنگی دولت سیزدهم ابلاغ طرح حمایت از «تهیه‌کنندگی استانی سینما» برای تقویت سینمای استانی فروش سینمای ایران در هفته نخست خرداد اعلام شد نگاهی دقیق‌تر به مهم‌ترین آکادمی سینمایی سال در «جایزه اسکار» فراخوان هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد انتشار فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۳؛ هفته آینده

10
دبیر اسبق جشنواره فیلم فجر:

جشنواره فیلم فجر نیازمند دبیر ثابت است

  • کد خبر : 2150
  • ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵
جشنواره فیلم فجر نیازمند دبیر ثابت است
یکی از آسیب‌های این رویداد فرهنگی این بوده که در آن تداوم عملکرد وجود نداشته و جشنواره فیلم فجر دبیران مختلفی داشته که میانگین یک یا دو سال در این جایگاه حضور داشته‌اند.

سینمایی نیوز- محمدرضا عباسیان با اشاره به ضرورت ثابت بودن دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: یکی از آسیب‌های این رویداد فرهنگی این بوده که در آن تداوم عملکرد وجود نداشته و جشنواره فیلم فجر دبیران مختلفی داشته که میانگین یک یا دو سال در این جایگاه حضور داشته‌اند.

دبیر سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر در گفت‌وگو با مرکز اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی جشنواره فیلم فجر، درباره برگزاری این رویداد فرهنگی هنری در طول این سال‌ها گفت:‌ سینما مهم‌ترین شاخه حوزه فرهنگ و هنر در دنیاست و در کشور ما شاید شاخه‌های دیگر هنر نتوانسته‌اند به‌اندازه‌ سینما مضامین مفهومی را به مردم و مخاطبانش انتقال دهد. جشنواره فیلم فجر نیز مهم‌ترین و مبنایی‌ترین جشنواره سینمایی کشور ماست و اهمیت آن به اندازه خود سینماست. اصولا در دنیا جشنواره‌ها برای این برگزار می‌شوند که فیلم‌های سینمایی ساخته شده را معرفی و آثار مطرح را برجسته کنند تا مخاطبان هم در جریان آن قرار بگیرند.
او افزود: واقعیت این است که در همه‌جای دنیا، جشنواره‌ها دارای سیاست‌های نسبتا ثابتی هستند و این سیاست‌ها در توالی برگزاری دوره‌ها توسط یک دبیر و شورای سیاست‌گذاری خاص نتیجه می‌دهد. سیاست‌های جشنواره‌های معتبر مانند کن، برلین و … در انتخاب آثار، نگاه و چارچوب فکری که برگزارکنندگان جشنواره دارند تقریبا ثابت بوده و اگر تغییراتی داشته‌اند جزئی یا طولانی مدت بوده است. این نگاه باعث می‌شود که فیلمسازان برای اینکه بتوانند در آن جشنواره حاضر باشند، براساس چارچوب فکری جشنواره و دبیر آن فیلم بسازند و مطمئن باشند که پذیرفته می‌شوند. در نهایت از بین آنها آثاری انتخاب شده و باعث شهرت جهانی فیلمساز آن اثر می‌شود. این بزرگ‌ترین نقطه قوتی است که در جشنواره‌های خارجی وجود دارد.
مدیرعامل سابق موسسه رسانه‌های تصویری با اشاره به تغییر عملکرد جشنواره فیلم فجر در سال‌های اخیر عنوان کرد: متأسفانه این موضوع که فیلمسازان براساس چارچوب فکری جشنواره و دبیر آن فیلم بسازند، در جشنواره فیلم فجر مشاهده نمی‌شود، چرا که تغییر مداوم دبیران جشنواره در طول سالیان گذشته موجب تغییر نگاه به این جشنواره شده است. جشنواره فیلم فجر کارکرد تأثیرگذار خود را در جریان فیلمسازی از دست داده و صرفا به محلی برای ارائه آثاری که در یک سال گذشته تولید شده تبدیل شده است و هیچ نقشی برای هدایت فکری فیلمسازان در چارچوب مدنظرش نداشته و نخواهد داشت؛ به‌علاوه همه اینها، در این فاصله، تغییرات بنیادین کاملا غیراستانداردی در جشنواره به‌وجود آمده است. دوگانه کردن جشنواره به عنوان بخش ملی و بین‌الملل در دو زمان و دو دبیر مختلف بزرگ‌ترین اشتباهی بود که در دولت گذشته صورت گرفت و میزان اثرگذاری و اهمیت این جشنواره را به‌شدت خدشه‌دار کرد.
او درباره چهل ساله شدن جشنواره فیلم فجر نیز اظهار کرد: چهل سالگی، سن پختگی فکری است و مربوط به فردی است که در اهداف و عملکرد خود مداومت داشته باشد اما تداوم عملکرد در جشنواره فیلم فجر وجود نداشته است؛ جشنواره فیلم فجر دبیران مختلفی داشته که میانگین یک یا دو سال در این جایگاه حضور داشته‌اند.
عباسیان درباره حضور مسعود نقاش‌زاده، به‌عنوان دبیر چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر گفت: ایشان یکی از بهترین انتخاب‌ها برای مدیریت عالی در سینمای کشور است چرا که سابقه طولانی حضور در بدنه سینما را دارد. نقاش‌زاده ارتباط بسیار خوبی با بدنه سینما دارد و برخلاف برخی افراد که مدارکی از وزارت فرهنگ و ارشاد دریافت کرده‌اند، دارای تحصیلات آکادمیک در حوزه تخصصی خود و مدرک معتبر و مرتبط دانشگاهی است. همچنین سوابق مدیریتی مثبت و مستقیم در حوزه تولید و بخش بین‌الملل دارد، چه سال‌هایی که در سیما فیلم مشغول بوده و چه سال‌هایی که در تامین برنامه بود.
او اضافه کرد: با این سابقه، بیشتر از این سِمت‌ها برازنده ایشان است. اما درباره اینکه ایشان در جشنواره فجر چه خواهند کرد، باید بعد از برگزاری جشنواره ببینیم. به نظرم یک دوره دبیری نمی‌تواند معیار خوبی برای قضاوت باشد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=2150

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.