سینمایی نیوز
  • برابر با : Wednesday - 21 February - 2024
کل 7545 امروز 0

خبر فوری

“همایون رحیمیان”: ارکستر ملی را به شهرستان ها می بریم پیشنهاد ایجاد سازمان هنر اعم از موسیقی و تئاتر درحال بررسی است موسیقی را شاخه‌ای از حکمت می‌دانیم/ جایزه وزارت فرهنگ به برترین‌های نقد از جشنواره‌های فجر آئین پایانی سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر برگزارشد/ معرفی برگزیدگان جایزه باربد و بخش های مختلف در آخرین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر «نقش اسناد تاریخی و مطبوعات در پژوهش‌های موسیقی» بررسی شد جزئیات برگزاری آیین اختتامیه سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر شب پنجم جشنواره موسیقی فجر/از اجرای ارکستر سمفونیک تا اجرای ویژه کودک و نوجوان و شب بزرگان موسیقی در چهارمین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر«تکثرگرایی و ذائقه شنیداری نسل نو» بررسی شد سند ملی موسیقی کشور می تواند گره گشا باشد اعلام برنامه‌های چهارمین روز جشنواره موسیقی فجر بررسی «نگاه راهبردی به حوزه موسیقی» در سومین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر سرهنگ “احسان ربیعی”: به ارکستر نظامی رزم نوازان سالن و سانس اجرا اختصاص داده شود اعلام برنامه‌های سومین روز جشنواره موسیقی فجر/ ازاجراهای ارکسترال تا حضور هلندی ها حضور موریتس ارنست پیانیست شناخته شده آلمانی در جشنواره موسیقی فجر همزمان با نخستین شب برگزاری سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر؛ وزیر فرهنگ به تماشای اجرای ارکستر ملی ایران نشست/ امسال جشنواره موسیقی در جنوب تهران هم اجرا دارد اعلام برنامه‌های دومین روز جشنواره موسیقی فجر/از حضور پرنگ بین الملل ها تا نوای سرنا و دهل و موسیقی آذری علیرضا طلیسچی جشنواره موسیقی فجر را به جنوب تهران برد بررسی آسیب‌شناسی آموزش ردیف موسیقی در دومین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر دستگاهی ایران برر ایستاده برای ایران در تالار وحدت / در شب ارکستر ملی و محمد معتمدی چه گذشت؟ بانوان «نهال» چراغ جشنواره موسیقی فجر را روشن کردند مسعود صادقلو: امشب برای شما و با عشق می‌خوانم در کنسرت آرون افشار محکوم هستید به شاد بودن! برگزاری نخستین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر با موضوع «موسیقی و هوش مصنوعی» وزیر فرهنگ در پیامی به سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر: هنر موسیقی در دوران پیروزی انقلاب، وحدت و همبستگی را به منشوری پایدار در قالب همدلی تبدیل کرد میزبانی هم‌زمان ۱۴ استان از جشنواره موسیقی فجر تیزر جشنواره موسیقی فجر منتشر شد + فیلم پیام مدیرکل دفتر موسیقی به جشنواره موسیقی فجر آغاز سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر از امروز سالاری: برگزاری سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر در سراسر کشور نشان از رویکرد عدالت محوری معاونت هنری دارد قطار جشنواره فیلم فجر ۴۲ به مقصد رسید از پاسداشت یاد بزرگان موسیقی تا ساز کوک خارجی ها از حضور پررنگ بانوان و ارکسترها تا حضور خوانندگان مطرح و اجراهای بین الملل عدالت فرهنگی از شاخصه های جشنواره سی و نهم موسیقی فجر طوبای زرین آرای مردمی اهدا می‌شود انتشار جدول اجراهای سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر/ آغاز بلیت‌فروشی از فردا جشنواره تئاتر فجر۴۲، برگزیدگان خود را شناخت افتتاحیه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر برگزار شد پوستر سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر منتشر شد «اجاره نشینی» ؛ اثری ساختارشکن است پوستر اثر اقتباسی آپاراتچی منتشر شد آرمین رحیمیان ایفاگر نقش سردار حسین همدانی شد پوستر «دو‌ روز دیرتر» منتشر شد فیلم‌های چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر در سامانه شناسا نامزدهای بخش تبلیغات چهل و دومین جشنواره فیلم فجر اعلام شد ویژه برنامه‌های سیما در چهل‌و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر مارال بنی آدم و ملیکا شریفی نیا در نقش پروین و آگرین ساز‌وکار جدیدی برای نظارت بر فیلم‌های سینمایی در حال تدوین است انعکاس جشنواره فیلم فجر روی موج رادیو/ پای سینمایی‌ها به رادیو باز شد مرکز تولید و فنی سیما پای کار جشنواره بین المللی فیلم فجر تکمیل ظرفیت سینما‌های مردمی جشنواره فیلم فجر تا ۱۶ بهمن

10
دبیر اسبق جشنواره فیلم فجر:

جشنواره فیلم فجر نیازمند دبیر ثابت است

  • کد خبر : 2150
  • ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵
جشنواره فیلم فجر نیازمند دبیر ثابت است
یکی از آسیب‌های این رویداد فرهنگی این بوده که در آن تداوم عملکرد وجود نداشته و جشنواره فیلم فجر دبیران مختلفی داشته که میانگین یک یا دو سال در این جایگاه حضور داشته‌اند.

سینمایی نیوز- محمدرضا عباسیان با اشاره به ضرورت ثابت بودن دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: یکی از آسیب‌های این رویداد فرهنگی این بوده که در آن تداوم عملکرد وجود نداشته و جشنواره فیلم فجر دبیران مختلفی داشته که میانگین یک یا دو سال در این جایگاه حضور داشته‌اند.

دبیر سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر در گفت‌وگو با مرکز اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی جشنواره فیلم فجر، درباره برگزاری این رویداد فرهنگی هنری در طول این سال‌ها گفت:‌ سینما مهم‌ترین شاخه حوزه فرهنگ و هنر در دنیاست و در کشور ما شاید شاخه‌های دیگر هنر نتوانسته‌اند به‌اندازه‌ سینما مضامین مفهومی را به مردم و مخاطبانش انتقال دهد. جشنواره فیلم فجر نیز مهم‌ترین و مبنایی‌ترین جشنواره سینمایی کشور ماست و اهمیت آن به اندازه خود سینماست. اصولا در دنیا جشنواره‌ها برای این برگزار می‌شوند که فیلم‌های سینمایی ساخته شده را معرفی و آثار مطرح را برجسته کنند تا مخاطبان هم در جریان آن قرار بگیرند.
او افزود: واقعیت این است که در همه‌جای دنیا، جشنواره‌ها دارای سیاست‌های نسبتا ثابتی هستند و این سیاست‌ها در توالی برگزاری دوره‌ها توسط یک دبیر و شورای سیاست‌گذاری خاص نتیجه می‌دهد. سیاست‌های جشنواره‌های معتبر مانند کن، برلین و … در انتخاب آثار، نگاه و چارچوب فکری که برگزارکنندگان جشنواره دارند تقریبا ثابت بوده و اگر تغییراتی داشته‌اند جزئی یا طولانی مدت بوده است. این نگاه باعث می‌شود که فیلمسازان برای اینکه بتوانند در آن جشنواره حاضر باشند، براساس چارچوب فکری جشنواره و دبیر آن فیلم بسازند و مطمئن باشند که پذیرفته می‌شوند. در نهایت از بین آنها آثاری انتخاب شده و باعث شهرت جهانی فیلمساز آن اثر می‌شود. این بزرگ‌ترین نقطه قوتی است که در جشنواره‌های خارجی وجود دارد.
مدیرعامل سابق موسسه رسانه‌های تصویری با اشاره به تغییر عملکرد جشنواره فیلم فجر در سال‌های اخیر عنوان کرد: متأسفانه این موضوع که فیلمسازان براساس چارچوب فکری جشنواره و دبیر آن فیلم بسازند، در جشنواره فیلم فجر مشاهده نمی‌شود، چرا که تغییر مداوم دبیران جشنواره در طول سالیان گذشته موجب تغییر نگاه به این جشنواره شده است. جشنواره فیلم فجر کارکرد تأثیرگذار خود را در جریان فیلمسازی از دست داده و صرفا به محلی برای ارائه آثاری که در یک سال گذشته تولید شده تبدیل شده است و هیچ نقشی برای هدایت فکری فیلمسازان در چارچوب مدنظرش نداشته و نخواهد داشت؛ به‌علاوه همه اینها، در این فاصله، تغییرات بنیادین کاملا غیراستانداردی در جشنواره به‌وجود آمده است. دوگانه کردن جشنواره به عنوان بخش ملی و بین‌الملل در دو زمان و دو دبیر مختلف بزرگ‌ترین اشتباهی بود که در دولت گذشته صورت گرفت و میزان اثرگذاری و اهمیت این جشنواره را به‌شدت خدشه‌دار کرد.
او درباره چهل ساله شدن جشنواره فیلم فجر نیز اظهار کرد: چهل سالگی، سن پختگی فکری است و مربوط به فردی است که در اهداف و عملکرد خود مداومت داشته باشد اما تداوم عملکرد در جشنواره فیلم فجر وجود نداشته است؛ جشنواره فیلم فجر دبیران مختلفی داشته که میانگین یک یا دو سال در این جایگاه حضور داشته‌اند.
عباسیان درباره حضور مسعود نقاش‌زاده، به‌عنوان دبیر چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر گفت: ایشان یکی از بهترین انتخاب‌ها برای مدیریت عالی در سینمای کشور است چرا که سابقه طولانی حضور در بدنه سینما را دارد. نقاش‌زاده ارتباط بسیار خوبی با بدنه سینما دارد و برخلاف برخی افراد که مدارکی از وزارت فرهنگ و ارشاد دریافت کرده‌اند، دارای تحصیلات آکادمیک در حوزه تخصصی خود و مدرک معتبر و مرتبط دانشگاهی است. همچنین سوابق مدیریتی مثبت و مستقیم در حوزه تولید و بخش بین‌الملل دارد، چه سال‌هایی که در سیما فیلم مشغول بوده و چه سال‌هایی که در تامین برنامه بود.
او اضافه کرد: با این سابقه، بیشتر از این سِمت‌ها برازنده ایشان است. اما درباره اینکه ایشان در جشنواره فجر چه خواهند کرد، باید بعد از برگزاری جشنواره ببینیم. به نظرم یک دوره دبیری نمی‌تواند معیار خوبی برای قضاوت باشد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=2150

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.