سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 29 September - 2023
کل 5673 امروز 0

خبر فوری

پیشخوان مطبوعات/ عکس/ صفحه نخست روزنامه های پنجشنبه ۶ مهر 1402 واکنش اصناف سینمایی به ادامه بازداشت نایب رئیس انجمن صنفی طراحان فیلم اولین هفته مهر ماه و فیلم هایی به رنگ ایثار و شهادت در قاب تلویزیون اعلام نامزد‌های بخش تلویزیون جايزه حافظ افتتاح سینما روباز باغ کتاب تهران برای برگزاری کنسرت مشکلی نداریم فروش سینماها در شهریور ماه سال‌جاری از 54 میلیارد تومان گذشت احمد مرادپور: فیلمنامه‌نویس باید درباره داستان فیلم از خود سوال بپرسد با جشنواره‌های منطقه‌ای سینمای جوان موافقم و چرخش آن در سراسر کشور بسیار خوب است آیین نامه نهمین جشنواره ملی نماز و نیایش به روایت دوربین منتشر شد آموزش رایگان برای هنرجویان ۲۰ دفتر انجمن سینمای جوانان ایران پیشخوان مطبوعات/ عکس/ صفحه نخست روزنامه های چهارشنبه ۵ مهر 1402 برگزاری جشنواره موسیقی سنتی اقوام ایرانی در کردستان اسامی ۱۲ فیلم ایرانی بخش مسابقه داستانی کوتاه جشنواره ۳۵ فیلم کودک اعلام شد اسامی ۱۲ فیلم ایرانی بخش مسابقه پویانمایی کوتاه جشنواره ۳۵ فیلم کودک اعلام شد اختصاص تسهیلات بانکی برای پروژه‌های سینمایی اسامی ۱۴ فیلم ایرانی بخش مسابقه بلند داستانی جشنواره ۳۵ فیلم کودک اعلام شد موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با 5 فیلم‌نامه وقتی تکنولوژی تبدیل به دیگریِ قدرتمند می‌شود اکران سه مستند در سالن حقیقت/ ادامه اکران حقیقت اعطای جایزه یک عمر فعالیت هنری به بهزاد فراهانی پیشخوان مطبوعات/ عکس/ صفحه نخست روزنامه های سه‌شنبه ۴ مهر 1402 سینما محل عرضه فرهنگ‌ها، آیین‌ها و تمدن‌هاست/ افتتاح 220 ٱمین سالن سینمایی در دولت جدید بیانیه کانون کارگردانان سینمای ایران آخرین مصوبات شورای پروانه ساخت آثار غیر سینمایی از نسل جوان صدای علیرضا طلیسچی به دلم نشست 615 مستند ایرانی متقاضی حضور در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» «از کرخه تا راین» در قاب نمایش نگاهی تحلیلی به سینمای “رسول ملاقلی پور” در موزه سینما سرمقاله پیش‌شماره نشریه جشنواره۳۵| آرزوهای بزرگ شصت و هفتمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان یاسوج _دنا آغاز به کار کرد جدول برنامه‌های شصت و هفتمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان یاسوج _دنا منتشر شد پیشخوان مطبوعات/ عکس/ صفحه نخست روزنامه های دوشنبه ۳ مهر 1402 اعلام برنامه آموزشی خبرنگاران نوجوان جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان فیلم سینمایی «آپارتمان شماره 13» نمایش داده می شود تثبیت یک جشنواره حرفه‌ای در دهه سوم/ رییس‌جمهور دست به قلم شد! باشگاه فیلم‌اولی‌های انجمن کارگاه تولید برگزار می‌کند رازهای سینمایی خورشید طلایی و پرده نقره‌ای قدردانی رئیس سازمان سینمایی از معاون اول رئیس جمهور شبکه نمایش سیما به استقبال آغاز سال تحصیلی رفت افتتاح چهار پردیس سینمایی در تهران/ افزایش 19 سالن به چرخه اکران همراه با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز شهادت امام یازدهم (ع) اعلام موضوع نشست‌های «بر سینمای ایران چه گذشت» فروش ۵۳ میلیارد تومانی سینما‌ها در شهریور بازم به مدرسه رسیدیم |سکانس پاییز/ پلان مهر/ صدا،دوربین، حرکت! تمدید مهلت ثبت نام در جشنواره «راه سیمرغ» عناوین کارگاه‌های جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اعلام شد از سجاده آتش تا کارو با «احمد مرادپور» در موزه سینما تجربه شکار در شمال ایران در قاب فیلم کوتاه بیست‌وسومین جلسه از فصل هشتم پاتوق فیلم کوتاه برگزار می‌شود

10
دبیر دو دوره جشنواره تئاتر فجر از اهمیت آن می‌گوید:

جشنواره محلی برای عرض اندام جوانان و هنرمندان استان‌ها است

  • کد خبر : 2626
  • ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۱
جشنواره محلی برای عرض اندام جوانان و هنرمندان استان‌ها است
جنبه ترغیبی جشنواره برای هنرمندان ساکن بیرون از تهران، اهمیت آن برای جوانان به عنوان محلی برای عرض اندام و رویارویی با تئاتر دنیا به واسطه بخش بین‌المللِ از جمله امتیازاتی است که سعید اسدی به عنوان ویژگی‌های جشنواره تئاتر فجر به آن‌ها اشاره می‌کند.

سینمایی نیوز- جنبه ترغیبی جشنواره برای هنرمندان ساکن بیرون از تهران، اهمیت آن برای جوانان به عنوان محلی برای عرض اندام و رویارویی با تئاتر دنیا به واسطه بخش بین‌المللِ از جمله امتیازاتی است که سعید اسدی به عنوان ویژگی‌های جشنواره تئاتر فجر به آن‌ها اشاره می‌کند.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، سعید اسدی که سابقه دبیری دو دوره از این رویداد، دوره‌های سی‌وچهارم و سی‌وپنجم را در کارنامه دارد در پاسخ به این سوال که کارکرد جشنواره تئاتر فجر از دید او به عنوان یکی از فعالان شناخته‌شده عرصه تئاتر چیست، چنین می‌گوید: «جشنواره، در سال‌های دور افرادی را به جامعه تئاتری ایران معرفی می‌کرد. کاراکترها یا صاحبان سبکی که اکنون جزو هنرمندان خوب ما چه در عرصه نمایشنامه‌نویسی، چه در عرصه کارگردانی، چه در عرصه بازیگری و غیره‌اند. پس جشنواره به آدم‌ها اعتبار می‌داد اما پس از مدتی، به دلایل متعدد اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، تغییر نسل‌ها و غیره ، این خاصیت آن کم‌رنگ شد اما خاصیت‌ها و خروجی‌های دیگری از جشنواره تئاتر فجر به دست آمد.»

او در توضیح دیگر نتایج جشنواره تئاتر فجر، می‌افزاید: «به عنوان مثال، بخشی از این خروجی این است که یکی از عواملی که تئاتر خارج از تهران را همچنان باطراوت نگه می‌دارد، جشنواره تئاتر فجر است. خاصیتی که شاید تا این حد برای هنرمندانِ مقیم تهران، پررنگ نباشد یا اهمیت نداشته باشد اما برای هنرمندان استان‌ها همچنان جنبه ترغیبی بااهمیتی دارد که برای آن می‌کوشند و تلاش می‌کنند. به نظر من، هرچه می‌گذرد و تا به امروز کیفیت آثار این دسته از هنرمندان، رو به بهبود می‌رود و حتی در برخی دوره‌ها بهتر از کیفیت کارهای هنرمندان مقیم تهران بوده است.»

به گفته اسدی این این اتفاق برای جوان‌ترها نیز همچنان رخ می‌دهد و جشنواره فرصتی برای معرفی آن‌ها به جامعه تئاتری به شمار می‌رود و به کسانی که می‌خواهند عرض اندامی کنند و اعتباری به دست آورند، کمک می‌کند؛

دبیر دو دوره جشنواره فجر می‌گوید: «بخش بین‌الملل جشنواره نیز، هرچند کم یا زیاد اما خاطرات بسیار مهمی را در تاریخ تئاتر ما رقم زده و ما را با بخشی از تئاتر دنیا آشنا کرده است. می‌دانیم تعداد کارهایی که تماشای‌شان در خاطرمان مانده است اندک است اما کارهای بزرگی بوده‌اند و کارهای کوچک‌تر نیز ایده‌هایی با خود به تئاتر ما آورده‌اند یا ایده‌هایی گرفته‌اند. به عنوان مثال در دوره‌ای که اوستر مایر به ایران آمد، تنها چیزی که پس از جشنواره در مورد آن صحبت می‌شد، همین بود یا آمدن یوجینیو باربا همراه با گروهش به ایران اتفاقی مهم بود. این اتفاقات به هر حال تاثیرات خود را می‌گذارند و نیازمند سنجشی منتقدانه‌اند که البته در کشور ما کمتر اتفاق می‌افتد.»

او با تاکید بر این که جشنواره تئاتر فجر به شکل تدریجی تاثیرگذار است، می‌گوید: «نکته بعدی یافتن پاسخ این سوال است که مزایای ایجادشده برای آدم‌ها بابت حضور در جشنواره چیست؟ اگر در دوره‌ای شکل مسابقه‌ای برجسته است و کما این که هنوز هم چنین است و بسیاری دوست دارند در بخش مسابقه شرکت کنند، آیا نباید مزیت‌های دیگری هم وجود داشته باشد؟ عدم وجود مزایای دیگر به هیچ عنوان به علت ناتوانی دبیران نیست و مجموعه‌ای از شرایط است که موجب می‌شود اعتباری جز جایزه وجود نداشته باشد.

اسدی ادامه می‌دهد: «سایر اعتبارات اما چگونه باید ایجاد شوند؟ به عقیده من معرفی آثار در سطح بین‌الملل یا امکان ایجاد تور تئاتری در داخل کشور که مستلزم حضور مدیران ارشاد سراسر کشور در جشنواره و انتخاب آثار از سوی آن‌ها برای اجرا در استان و شهرهای تحت مدیریت‌شان در این زمینه راهگشا است. این که چرا این اتفاق رخ نمی‌دهد محل سوال است و باید پرسید آیا ما از آن‌ها نمی‌خواهیم چنین کنند؟ یا خودشان چنین نمی‌کنند؟ یا اساسا سازوکارش وجود ندارد.این از جمله مزیت‌های جشنواره منهای جایزه است که به عقیده من اگرچه کم و زیاد وجود دارند اما در نگاهی تحول‌خواه باید افزایش یابند.»

چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ١٤ تا ٢٦ بهمن به دبیری حسین مسافرآستانه برگزار می‌شود. اخبار و رویدادهای چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در سایت fitf.ir در دسترس است.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=2626

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.