سینمایی نیوز
  • امروز : جمعه, ۲۳ آبان , ۱۴۰۴
  • برابر با : الجمعة - ٢٣ جمادی‌الاول ١٤٤٧
  • و : Friday, 14 November , 2025 می باشد
کل 11152 امروز 0

خبر فوری

برگزیدگان نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر معرفی شدند برگزاری جلسه شورای سیاست‌گذاری چهل‌وسومین جشنواره جهانی فیلم فجر اکران «دو روز دیرتر» و «سینما شهر قصه» ؛ اعلام پرفروش ها رئیس سازمان سینمایی: البرز ظرفیت‌های بسیار خوبی برای تقویت سینما دارد خانه تئاتر از انزوا بیرون کشیده شود جایگاه ویژه خالقی در تاریخ موسیقی ایران/برگزیدگان جایزه خالقی معرفی شدند هنرشهر آفتاب و میزبانی از بخش‌های مختلف جشنواره جهانی فیلم فجر سردیس «روح‌الله خالقی» رونمایی شد شب گیتار در موزه موسیقی تهران دعوت ارکستر آکادمیک سازهای ملی ایران از نوازندگان جوان فیلم‌های سینمایی آخر هفته شبکه‌های سیما فروش بیش از ۵۱ میلیارد تومانی سینما‌ها در هفته گذشته جشنواره جهانی فیلم فجر در مسیر ارتقای جایگاه بین‌المللی سینمای ایران کشف استعدادهای جوان استانی با ایجاد صندوق توسعه سینما همایون ارشادی به خانه ابدی بدرقه شد + عکس انتشار فراخوان بخش سمینارهای جشنواره تئاتر فجر نمایش«کلاه قرمزی و پسرخاله»در موزه سینما رشد 56 درصدی ثبت نام رسانه‌ها برای حضور در سینماحقیقت 19 پیش‌نشست هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در دانشگاه هنر برگزار می‌شود وقتی سادگی معنا می‌آفریند/ از دغدغه ملی تا خوانش زیرمتنی آغاز ثبت نام اولیه کارگاه‌های نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» اعضای هیئت علمی سی‌وسومین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منصوب شدند بازار فیلمی متنوع در جشنواره جهانی فیلم فجر کاظم هژیرآزاد بر پیکر همسرش: زویا رفت بی‌خداحافظی «همایون ارشادی» درگذشت آغاز ثبت‌نام کلاس تخصصی «بازیگری و کارگردانی در سینما» با داریوش فرهنگ دهمین فستیوال «پیانو کلارا» با تغییرات تازه و اجرای برگزیدگان در ارکستر سمفونیک تهران صبح اعدام؛ یک پادکست سینمایی! موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 7 فیلم‌ بازیگر ایرانی، نقش‌های جهانی «داستان کسی که می‌پرسد» منتشر شد بخش «ایران» ۳۶۱ متقاضی دارد جزئیات بخش عکس و ویدئو در جشنواره جهانی فیلم فجر برگزاری پنج بخش از جشنواره‌ تئاتر فجر به کرمان سپرده شد اکران مردمی عاشق پاییز در موزه سینما اعضای هیئت علمی چهل و سومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منصوب شدند معرفی دبیر جشنواره فیلم و فیلمنامه ایثار فراخوان «نخستین جشنواره‌ ملی هفته‌ نمایش عروسکی» منتشر شد اکران فیلم های دو روز دیرتر و سینماشهر قصه مدیر بخش پژوهش و سمینارهای جشنواره تئاتر فجر معرفی شد تقوایی؛ فیلسوف پشت دوربین اهدای نشان ویژه سومین جشنواره خالقی به فرهاد فخرالدینی واکاوی چهره پنهان شهر در ۲۱ نشست و کارگاه تخصصی فروش «رامسس دوم» به مرز 9 میلیارد تومان نزدیک شد وقتی شهر در صفحه کتاب جان می‌گیرد و بر پرده سینما دیده می‌شود آغاز دوباره اکران مستندهای مرکز گسترش در دانشگاه سوره بازگشت سینمای مستند به جوهره‌ زیستن و اندیشی تنهایی، رؤیا، فروپاشی و تئاتر؛ روایت‌های پاتوق دوازدهم آزمون دوره جامع فیلم‌سازی داستانی در ۳۴ دفتر انجمن ۳۰ آبان برگزار می‌شود سینما متروپل رایحه ای از امید و مقاومت فرهنگی!

10
موزه سینما در سالروز درگذشت این هنرمند منتشر کرد|

خاطراتی از زنده یاد «مسهود بهنام»

  • کد خبر : 4258
  • ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴
خاطراتی از زنده یاد «مسهود بهنام»
موزه سینمای ایران در ادامه انتشار سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی خود به مناسبت سالروز درگذشت «مسعود بهنام» صداگذار و صدابردار فقید سینمای ایران بخش‌هایی از گفتگوی تاریخ شفاهی این هنرمند را منتشر کرده است که در زیر می‌خوانید.

سینمایی نیوز- موزه سینمای ایران در ادامه انتشار سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی خود به مناسبت سالروز درگذشت «مسعود بهنام» صداگذار و صدابردار فقید سینمای ایران بخش‌هایی از گفتگوی تاریخ شفاهی این هنرمند را منتشر کرده است که در زیر می‌خوانید.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی موزه سینما، زنده یاد «مسعود بهنام» با بیان اینکه درسال 1334 در کرمانشاه به دنیا آمده است، گفت: تا 9 سالگی در کرمانشاه زندگی کردم و بعد از آن به شیراز رفتیم زیرا پدرم کارمند ثبت احوال بود و به شهرهای دیگر منتقل می شد.

وی با بیان اینکه در سال 79 از دانشکده صدا و سیما بازنشسته شده است، افزود: در سال 55 صدابرداری فیلم داستانی 16 میلی متری «با مرگ ماهی‌ها» را برای تلویزیون به تهیه کنندگی غلامرضا آزادی انجام دادم که اولین کار حرفه ای من بود. فیلمبرداری این فیلم در لنگرود بود و 12 روز به طول انجامید.

بهنام خاطرنشان کرد: یادم می آید تا چند سال نمی توانستیم درباره صداگذاری صحبت کنیم ؛ تصورها بر این بود زمانیکه فیلمی صدابرداری می‌شود نیازی به صداگذاری ندارد زیرا صداگذاری تنها مختص فیلم‌هایی است که در استودیوها توسط دوبلورها انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با کیانوش عیاری از طریق بهرام دهقان آشنا شده است، بیان داشت: اولین کارم با کیانوش عیاری در فیلم«شبح کژدم» بود و هنوز فیلمبرداری آن تمام نشده بوده ، صدابرداری فیلم «اجاره نشین ها» را شروع کردم که فیلم بسیار موفقی بود زیرا فیلم تجاری بود که با استقبال زیادی مواجه شد.

بهنام ادامه داد: فیلم «شبح کژدم» اولین فیلم صدا سرصحنه نیست و قبل از آن هم در مورد فیلم «دختر لر» ، اسرار گنج، خشت و آیینه، گزارش و … نیز انجام شده بود.

وی همچنین یادآور شد: «شبح کژدم» اولین فیلمی است که در بخش خصوصی تهیه شد و همین امر آنرا از دیگر فیلم ها متمایز کرده بود ؛ یادم می‌آید هنوز این فیلم به پایان نرسیده بود که برای فیلم «آن سوی آتش» با کیانوش عیاری به اهواز رفتیم . البته نباید از یاد ببریم که فیلم «باشو غریبه ای کوچک» از دیگر فیلم هایی بود که صدابرداری بسیاری خوبی داشت .

بهنام با بیان اینکه علاقه ای به کار صدابرداری به عنوان یک شغل برای خود نداشته است، گفت: شلوغی های صحنه ، کار و دوستی با گروه موجب شد تا آنرا ادامه بدهم.

وی با بیان اینکه در سال 68 صدابرداری «تمام وسوسه های زمین» را انجام داده است، بیان داشت: حضورم در این فیلم به خاطر علاقه شخصی‌ام به زنده یاد «حمید سمندریان» بود و در همین فیلم با رضا کیانیان، هما روستا و جمال اجلالی آشنا شدم.

بهنام با بیان اینکه فیلم «لنگرگاه» و شخص کیومرث پوراحمد را دوست دارم، گفت: رفاقت خاصی با پوراحمد دارم و قبل از اینکه وارد کار فیلمسازی شود با او دوست بودم و از کار در فیلم«لنگرگاه» و معاشرت با آن گروه لذت بردم.

وی خاطرنشان کرد: یادم می آید برای یکی از فیلم زنده یاد ملاقلی پور که صداگذاری آن بر عهده من بود، زمان کم داشتیم و به دلیل اینکه رسول می خواست صداها واقعی باشد یک شب تا صبح در استودیو بهمن ماندم و کار کردم زیرا می‌خواستم چیزی که او می‌خواست را آماده کنم . خودش افکت درست می کرد و تلاش بسیار می‌کرد تا فیلم را برسانیم. با هیچ کارگردانی مانند زنده یاد رسول ملاقلی پور ارتباط عاطفی نزدیک پیدا نکردم و برای کارهای او شبانه روز کار می‌کردم. یکبار می‌خواست استودیو بهمن را آتش بزند (با خنده). من خیلی خسته بودم و می‌خواستم کار را تمام کنم به همین دلیل شبانه روزی در استودیو مانده بودم و کار می‌کردم. ملاقلی پور آمد چند حلقه فیلم را کف استودیو انداخت و به من گفت به عصمت زهرا اگر الان به خانه نروی فیلم و استودیو را آتش می‌زنم. نمی‌خواست من بیشتر از این خسته شوم.دلیلش هم این بود که برای یک بازیگرش در یکی از فیلم‌هایش حادثه بدی اتفاق افتاده بود و نمی‌خواست آن اتفاق دوباره تکرار شود.

بهنام همچنین گفت: ابوالحسن داوودی و کیومرث پوراحمد دو کارگردانی هستند که از کارکردن با آنها لذت بردم و هیچ وقت در کار با آنها مشکل پیدا نکردم و تقریبا در همه فیلم‌های آنها حضور داشتم .

وی در پایان بیان داشت: من معتقدم یک فیلم بد نمی‌تواند صدای خوب داشته باشد. صداهایی که می‌شود به عنوان صدای خوب درباره آنها صحبت کرد حتما باید مربوط به یک فیلم‌های خوب باشند و این چیزی است که سرنوشت صدابردارها و صداگذارها را تاحدودی از دستشان خارج می‌کند. اگر فیلم خوبی دست ما نیاید قطعا نمی توانیم بر روی آن صدای خوب بگذاریم.

یادآور می شود، گفتگوی تاریخ شفاهی زنده یاد «مسعود بهنام» در سال 1391 در موزه سینما توسط زنده یاد«زاون قوکاسیان» منتقد و پژوهشگر سینمای ایران ضبط و تهیه شده است.

گفتنی است، موزه سینمای ایران به عنوان مجموعه ای فرهنگی و تاریخی که روایتگر سیر تاریخ و تحولات سینمای ایران است خود را موظف می داند سوابق و تجربیات پیشکسوتان سینمای ایران را جمع آوری کرده تا نسل‌های آینده با نگاه و مسیر زندگی و نحوه خلق وشکل گیری آثار هنرمندان و صاحب نظران هنر سینما آشنا شوند.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=4258

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.