سینمایی نیوز
  • برابر با : Thursday - 11 July - 2024
کل 8183 امروز 0

خبر فوری

انتشار فراخوان بخش بین‌الملل چهل و سومین جشنواره فیلم فجر روزنامه‌های شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ پربیننده‌ترین و پرفروش‌ترین سینماهای کشور در خرداد اعلام شد روزنامه‌های شنبه ۹ تیر ۱۴۰3 بزرگترین رویداد ارائه طرح تخصصی مستند برگزار می‌شود فراخوان نخستین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس «آسمان» مهاباد منتشر شد از کشف حقیقت یک قتل تا وحشت افسانه‌ای قدیمی صفحه اول روزنامه های پنج شنبه 7تیر 1403 بنیاد پویانمایی مشکل فقدان مجموعه‌ای متمرکز برای تولیدات این حوزه را رفع کرد افتتاح نمایشگاه عکس«شهید خدمت»در محل سازمان سینمایی/ پخش تیزر شهید خدمت دبیران سه جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر معرفی شدند از «بحران خاموش» تا «رزیدنت» معرفی شورای سیاستگذاری هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» صفحه اول روزنامه های 4شنبه 6 تیر1403 گروه سینمایی فرهنگ کار خود را با 5 فیلم و 23 سینما آغاز کرد صفحه اول روزنامه های دوشنبه 4 تیر 1403 ۱۳ دستاورد سینمایی دولت سیزدهم؛ عدالت در سینماسازی تا استعدادیابی مناظره‌های فرهنگی انتظارات را برآورده نکرد/ برگزاری اولین جشن سالانه فیلم‌های هنر و تجربه/ تولید سه مستند با محوریت شهید جمهور/ مجموعه فیلمخانه ملی ایران افتتاح می‌شود صفحه اول روزنامه های یکشنبه ۳ تیر ماه ۱۴۰۳ تاکید رئیس سازمان سینمایی بر حمایت جدی از تولید فیلم‌های تجربی فروش سینمای ایران در خرداد 1403 اعلام شد صفحه اول روزنامه های شنبه 2 تیر ماه 1403 صفحه اول روزنامه های آخرین روز بهار 1403 سینما محراب شهر قم به سمفا متصل شد آخرین مصوبات شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی فراخوان نخستین «جشنواره عکس تهران» منتشر شد / معرفی دبیر و داوران اکران 6 مستند در سالن حقیقت تداوم نهضت سینماسازی در شهرهای کم‌برخوردار ما در اخلاق در سینما موفق بودیم فراخوان هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران منتشر شد فروش سینمای ایران در هفته سوم خرداد اعلام شد موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با 8 فیلم‌نامه خزاعی: سینما، ابزاری برای غنی‌سازی فرهنگی و تعامل بین کشورها و مردم است آغاز پیش ثبت نام مدرسه مستند حقیقت لزوم تداوم بی‌وقفه فعالیت‌های سینمایی/ گروه سینمایی فرهنگ، مطالبه قدیمی سینماگران است امضای موسولینی پای جشنواره کن! انتشار فراخوان بخش ملی چهل و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر آغاز دوره جدید فعالیت آسیفا ایران تغییر فراخوان «فجر» به نفع فیلمسازان سینمای کوتاه/ دایره انتخاب‌ها متنوع‌تر می‌شود فراخوان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران منتشر شد از «آخرین کوسه نهنگ» تا «خانواده خلج» «گروه سینمایی فرهنگ» راه‌اندازی شد فروش سینمای ایران در هفته دوم خرداد اعلام شد قلب سینمای کودک دوباره در اصفهان می‌تپد جشن مهر سینما متعلق به خانواده سینماست‌ / مهر سینما جلوه‌ای از عدالت فرهنگی دولت سیزدهم ابلاغ طرح حمایت از «تهیه‌کنندگی استانی سینما» برای تقویت سینمای استانی فروش سینمای ایران در هفته نخست خرداد اعلام شد نگاهی دقیق‌تر به مهم‌ترین آکادمی سینمایی سال در «جایزه اسکار» فراخوان هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد انتشار فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۳؛ هفته آینده

56
اختصاصی سینمایی نیوز/ گفت و گو با “حسن انگشتری خاتمی” کارگردان فیلم کوتاه داستانی "در پناه خاک" در حاشیه سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران؛

“در پناه خاک” سند تاریخی سینمای دفاع مقدس از پشت جبهه

  • کد خبر : 7963
  • ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰
“در پناه خاک” سند تاریخی سینمای دفاع مقدس از پشت جبهه
برای من بسیار مهم بود که جنگ را از داخل جنگ روایت نکنم. بر همین اساس داستان را به داخل خانه های قدیمی و پُر از حس مردم هدایت نمودم که اگر چه جنگ در آن جا روی نمی داد اما آن استرس و نگرانی ناشی از جنگ در آن محیط حاکم بود.

سینمایی نیوز- فیلم کوتاه داستانی “در پناه خاک” در بخش دفاع مقدس سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران با 2 سانس نمایش حضور دارد و پس از نمایش با استقبال تماشاگران در سالن روبرو شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی نیوز، “حسن انگشتری خاتمی” کارگردان فیلم کوتاه “در پناه خاک” در مورد علت نامگذاری این فیلم بیان داشت: بنده برای انتخاب نام فیلم خیلی فکر کردم. بسیاری از دوستان هم نظر شان این بود نامی ساده که محتوای فیلم را به شکلی روان به مخاطب برساند برگزینم و من هم دوست می داشتم و سعی ام بر این بود که معنای فیلم را با اسم بیان کنم؛ چرا که شاید با دیدن فیلم مشخص نباشد چه اتفاقی در پایان برای شخصیت فیلم می افتد.

این فیلمساز جوان درباره موضوع این فیلم و علت پرداختن به سوژه اظهار نمود: داستان به سال های ۶۰ و ۶۲ دوران دفاع مقدس و بمباران شهری باز می گردد. برای من بسیار مهم بود که جنگ را از داخل جنگ روایت نکنم. بر همین اساس داستان را به داخل خانه های قدیمی و پُر از حس مردم هدایت نمودم که اگر چه جنگ در آن جا روی نمی داد اما آن استرس و نگرانی ناشی از جنگ در آن محیط حاکم بود.

او افزود:  قصد کلی بنده از ساخت این فیلم که کلیت اثر را نیز شامل می شود نشان دادن آنچه که در پُشت جبهه اتفاق می افتد بود.

وی در مورد جای خالی چنین فیلم هایی تاکید کرد: عموما فیلم های سینمای دفاع مقدس در منطقه رزم روی داده است و چنین دست فیلم هایی که پشت جبهه را به تصویر می کشد کمتر دیده ایم و خوب است که مردمی که جنگ و جبهه و شهادت را درک کرده اند در عین حال با این نوع از سینمای دفاع مقدس که به کمک های پُشت جبهه و استرس های ناشی از آن می پردازد آشنا کنیم.

وی در مورد کمبودهای سینمای کوتاه خاطر نشان ساخت: مشکل اصلی فیلم کوتاه عدم پخش مناسب است. ما هنوز سینما نیستیم. اگر این جشنواره فیلم کوتاه و همچنین پاتوق فیلم کوتاه نباشد که من از برگزار کنندگان آن ها ممنون می باشم، دیگر نمی دانم فیلم ها کجا باید دیده شود! می بایستی راهکاری برای پخش و اکران سینمای کوتاه یافت و بنده فکر می کنم مردم نیز به تماشای آثار کوتاه تمایل دارند.

وی در مورد ویژگی های ساختاری و محتوایی این اثر که می تواند توسط هیئت داوران و صاحب نظران دیده شود یادآور شد: ساختار فیلم من به شکل زیر لایه است که در آن محتوا خیلی عیان نیست. بازخورد هایی نیز که تا به الان از مخاطبان فیلم گرفتم به این شکل بوده که هر یک از تماشاگران در خصوص پایان باز فیلم و سرنوشت شخصیت پیرمرد، یک حس خوب و نقطه نظر خود را داشتند و من این اتفاقی که برای فیلم افتاده را خیلی دوست دارم.

او در همین رابطه اضافه کرد: من فیلم را خیلی ساده ساختم و با اینکه خود بنده تصویربردار می باشم اما سعی نمودم تصویر و زبان بصری بر فیلم غلبه پیدا نکند و خود فیلم برای من مهم تر بود. قصد من نشان دادن زندگی های قدیمی و سادگی آن ها بود و فکر می کنم این اتفاق برای فیلم افتاده است.

“انگشتری خاتمی” در مورد چالش های زمان ساخت این فیلم گفت: مهمترین چالش انتخاب لوکیشن بود و خواست خدا بود که فیلم را در منزل پدربزرگ خودم ساختیم. فکر می کنم خیلی از حس های شخصیت پیرمرد فیلم نزدیک به پدربزرگم بود و این اتفاق خوبی برای من بود. فیلم در اصفهان تصویربرداری شد و یک سند و اتفاق تاریخی می باشد که متعلق به همان موقعیت جغرافیایی و همان لهجه اصفهانی است.

او در مورد روند تولید و مراحل کار گفت: داستان این فیلم ۷ تا ۸ سال در ذهن من پرداخته شده بود و این فیلم را خیلی سریع ساختم. شبی در جمعی نشسته بودیم و یکباره مطرح کردم که می خواهم این فیلم را بسازم. با دوستان آقایان “ایمان صالحی” و “یاشار کریمی” مشورت نمودم و موافقت نمودند و ظرف مدت ۲ تا ۳ روز فیلمنامه را نوشتیم و از آن لحظه تا اتمامِ پَس تولید ۲ ماه زمان برد.

این کارگردان در اشاره به اهمیت ارتباط فیلمسازان جوان با سینمای بین الملل گفت: تمامی فیلم سازان بر آن هستند که در دنیا دیده شوند. می خواهند فرهنگ و رسوم و سبک زندگی را به جهانیان نشان دهند. ضمن اینکه ارزش سینما در دنیا خوب تعریف شده است. همینطور خوب است که صمیمیت ها بین فیلم سازان همچنان برقرار باشد.

او در بخش پایانی صحبت های خود تصریح کرد: قرار دادن فیلم های دفاع مقدسی در یک باکس جداگانه و در بخش جنبی، به این شکل که تماشاگر ۶ تا ۷ فیلم ژانر را پشت سر هم در یک سانس ببینید و این فیلم ها تنها با یکدیگر مقایسه شوند خیلی اثرگذار نیست. اگر چینش فیلم ها به این شکل باشد که در هر سانس از فیلم های داستانی مسابقه سینمای ایران یک فیلم سینمای دفاع مقدس هم وجود داشته باشد دارای حس و اثر مطلوب تری است تا اینکه شاهد قشر بندی باشیم و برخی مخاطبان را فقط به سالن نمایش فیلم های دفاع مقدس هدایت کنیم. در صورتی که باید در نظر داشت ما یک فیلم اجتماعی داریم که حال دارای محتوای دفاع مقدسی است و می تواند کنار سایر فیلم ها و ژانر ها در سانس های فیلم های داستانی مسابقه سینمای ایران نشان داده شود.

سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ماه به دبیری محمد رضا آذر پندار در پردیس ملت در حال برگزاری است.

| گزارش و گفت و گو از: تورج اردشیری نیا

| عکس از: الهام سادات روئین تن

 

 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=7963

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.