سینمایی نیوز
  • امروز : چهارشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۲
  • برابر با : Wednesday - 29 March - 2023

خبر فوری

لحظات افطاری در قاب تلویزیون هفت سین سینمایی شبکه ها در ۴ فروردین فسیل رکورد زد؛ پرمخاطب‌ترین فیلم یک سال اخیر مستند اولیور استون درباره انرژی هسته‌ای فروش سینما‌های کشور در روز اول سال جدید حضور پویانمایی «گیلگمش» در چند جشنواره‌ خارجی فروش ۴۱۵ میلیارد تومانی سینما در سال ۱۴۰۱ سرمایه‌گذاری ۲۳۴ میلیون دلاری عربستان در سینما اکران آثار برگزیده جشنواره فجر از قاب تلویزیون پیشخوان مطبوعات/ روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ «صندوق پروانه» به صورت رسمی آغاز به کار کرد صدور حکم منع تعقیب مستندسازان برنامه های موسیقی همانند سال های قبل صرفا تا نیمه ماه رمضان برگزار خواهند شد پیشنهاد نوروزی/ سه مستند از سه دنیای متفاوت محل برگزاری سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه کتاب تهران اعلام شد گفتگوی نوروزی وزیر فرهنگ با روزنامه ایران مهدی آذرپندار دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران شد پخش ۱۱ سریال ایرانی و خارجی از شبکه‌های سیما پخش ۱۷۰ فیلم سینمایی روز دنیا اضافه شدن فیلم «بچه های طوفان» به اکران نوروزی پروانه نمایش ۳ اثر سینمایی صادر شد اسامی فیلم‌های اکران نوروزی اعلام شد رضا آشفته: حال روحی‌ام خوب است و در حال درمان هستم پرورش نسل جدید بازیگر در سینما یک ضرورت است فهرست آثار پذیرفته ‌شده جشنواره تئاتر رضوی مراسم رونمایی از کتاب‌های تئاتر صاحبدلان برگزار شد ساخت اثر غیرخطی در ایران کار بسیار دشواری است انتشار ویدیوی ۱۱ مسترکلاس تخصصی مستند خداحافظی «دختر شوخ» با برادوی پس از ۵۹۹ اجرا جوادی: صندوق پروانه سینمای کودک و نوجوان را پرفروغ خواهد کرد «کن – پامنار» در سینماهای هنروتجربه روی پرده می‌رود کاشت درخت یادبود «رسول ملاقلی‌پور» توسط رئیس سازمان سینمایی موافقت سازمان سینمایی با شناور شدن قیمت بلیت سینماها اعضای شورای سیاست‌گذاری بیست‌ویکمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی معرفی شدند قدردانی مرکز مدیریت حوزه های علمیه افتتاح ۱۳۱ سالن با افزایش ۹۴۲۶ صندلی به چرخه اکران در سال ۱۴۰۱ آثار راه‌یافته به «پنجمین همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور» کاظم نظری: از تئاتر کشور دفاع جانانه کردیم محمود مقامی: به هر قیمتی که نباید جلوی دوربین رفت! «هیچ‌کس منتظرت نیست» اکران آنلاین شد تایید صلاحیت ۱۶ مدرس آموزشگاه های آزاد سینمایی موافقت با صدور پروانه نمایش یک انیمیشن سینمایی شورای صدور پروانه ساخت آثار غیرسینمایی آمار صدور مجوز برای آثار موسیقی در بهمن ماه اعلام شد «شبح اپرا» روی صحنه می‌رود اجرای نمایش «لیبرو» به زلزله‌زدگان تقدیم شد فراخوان «فصل جدید اجراهای محیطی مجموعه تئاتر شهر» مرضیه برومند بعنوان مدیر عامل خانه سینما انتخاب شد یارعلی پورمقدم درگذشت جشنواره ۱۰۰ به کار خود پایان داد

42
اختصاصی سینمایی نیوز/ گفت و گو با “حسن انگشتری خاتمی” کارگردان فیلم کوتاه داستانی "در پناه خاک" در حاشیه سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران؛

“در پناه خاک” سند تاریخی سینمای دفاع مقدس از پشت جبهه

  • کد خبر : 7963
  • ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰
“در پناه خاک” سند تاریخی سینمای دفاع مقدس از پشت جبهه
برای من بسیار مهم بود که جنگ را از داخل جنگ روایت نکنم. بر همین اساس داستان را به داخل خانه های قدیمی و پُر از حس مردم هدایت نمودم که اگر چه جنگ در آن جا روی نمی داد اما آن استرس و نگرانی ناشی از جنگ در آن محیط حاکم بود.

سینمایی نیوز- فیلم کوتاه داستانی “در پناه خاک” در بخش دفاع مقدس سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران با ۲ سانس نمایش حضور دارد و پس از نمایش با استقبال تماشاگران در سالن روبرو شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی نیوز، “حسن انگشتری خاتمی” کارگردان فیلم کوتاه “در پناه خاک” در مورد علت نامگذاری این فیلم بیان داشت: بنده برای انتخاب نام فیلم خیلی فکر کردم. بسیاری از دوستان هم نظر شان این بود نامی ساده که محتوای فیلم را به شکلی روان به مخاطب برساند برگزینم و من هم دوست می داشتم و سعی ام بر این بود که معنای فیلم را با اسم بیان کنم؛ چرا که شاید با دیدن فیلم مشخص نباشد چه اتفاقی در پایان برای شخصیت فیلم می افتد.

این فیلمساز جوان درباره موضوع این فیلم و علت پرداختن به سوژه اظهار نمود: داستان به سال های ۶۰ و ۶۲ دوران دفاع مقدس و بمباران شهری باز می گردد. برای من بسیار مهم بود که جنگ را از داخل جنگ روایت نکنم. بر همین اساس داستان را به داخل خانه های قدیمی و پُر از حس مردم هدایت نمودم که اگر چه جنگ در آن جا روی نمی داد اما آن استرس و نگرانی ناشی از جنگ در آن محیط حاکم بود.

او افزود:  قصد کلی بنده از ساخت این فیلم که کلیت اثر را نیز شامل می شود نشان دادن آنچه که در پُشت جبهه اتفاق می افتد بود.

وی در مورد جای خالی چنین فیلم هایی تاکید کرد: عموما فیلم های سینمای دفاع مقدس در منطقه رزم روی داده است و چنین دست فیلم هایی که پشت جبهه را به تصویر می کشد کمتر دیده ایم و خوب است که مردمی که جنگ و جبهه و شهادت را درک کرده اند در عین حال با این نوع از سینمای دفاع مقدس که به کمک های پُشت جبهه و استرس های ناشی از آن می پردازد آشنا کنیم.

وی در مورد کمبودهای سینمای کوتاه خاطر نشان ساخت: مشکل اصلی فیلم کوتاه عدم پخش مناسب است. ما هنوز سینما نیستیم. اگر این جشنواره فیلم کوتاه و همچنین پاتوق فیلم کوتاه نباشد که من از برگزار کنندگان آن ها ممنون می باشم، دیگر نمی دانم فیلم ها کجا باید دیده شود! می بایستی راهکاری برای پخش و اکران سینمای کوتاه یافت و بنده فکر می کنم مردم نیز به تماشای آثار کوتاه تمایل دارند.

وی در مورد ویژگی های ساختاری و محتوایی این اثر که می تواند توسط هیئت داوران و صاحب نظران دیده شود یادآور شد: ساختار فیلم من به شکل زیر لایه است که در آن محتوا خیلی عیان نیست. بازخورد هایی نیز که تا به الان از مخاطبان فیلم گرفتم به این شکل بوده که هر یک از تماشاگران در خصوص پایان باز فیلم و سرنوشت شخصیت پیرمرد، یک حس خوب و نقطه نظر خود را داشتند و من این اتفاقی که برای فیلم افتاده را خیلی دوست دارم.

او در همین رابطه اضافه کرد: من فیلم را خیلی ساده ساختم و با اینکه خود بنده تصویربردار می باشم اما سعی نمودم تصویر و زبان بصری بر فیلم غلبه پیدا نکند و خود فیلم برای من مهم تر بود. قصد من نشان دادن زندگی های قدیمی و سادگی آن ها بود و فکر می کنم این اتفاق برای فیلم افتاده است.

“انگشتری خاتمی” در مورد چالش های زمان ساخت این فیلم گفت: مهمترین چالش انتخاب لوکیشن بود و خواست خدا بود که فیلم را در منزل پدربزرگ خودم ساختیم. فکر می کنم خیلی از حس های شخصیت پیرمرد فیلم نزدیک به پدربزرگم بود و این اتفاق خوبی برای من بود. فیلم در اصفهان تصویربرداری شد و یک سند و اتفاق تاریخی می باشد که متعلق به همان موقعیت جغرافیایی و همان لهجه اصفهانی است.

او در مورد روند تولید و مراحل کار گفت: داستان این فیلم ۷ تا ۸ سال در ذهن من پرداخته شده بود و این فیلم را خیلی سریع ساختم. شبی در جمعی نشسته بودیم و یکباره مطرح کردم که می خواهم این فیلم را بسازم. با دوستان آقایان “ایمان صالحی” و “یاشار کریمی” مشورت نمودم و موافقت نمودند و ظرف مدت ۲ تا ۳ روز فیلمنامه را نوشتیم و از آن لحظه تا اتمامِ پَس تولید ۲ ماه زمان برد.

این کارگردان در اشاره به اهمیت ارتباط فیلمسازان جوان با سینمای بین الملل گفت: تمامی فیلم سازان بر آن هستند که در دنیا دیده شوند. می خواهند فرهنگ و رسوم و سبک زندگی را به جهانیان نشان دهند. ضمن اینکه ارزش سینما در دنیا خوب تعریف شده است. همینطور خوب است که صمیمیت ها بین فیلم سازان همچنان برقرار باشد.

او در بخش پایانی صحبت های خود تصریح کرد: قرار دادن فیلم های دفاع مقدسی در یک باکس جداگانه و در بخش جنبی، به این شکل که تماشاگر ۶ تا ۷ فیلم ژانر را پشت سر هم در یک سانس ببینید و این فیلم ها تنها با یکدیگر مقایسه شوند خیلی اثرگذار نیست. اگر چینش فیلم ها به این شکل باشد که در هر سانس از فیلم های داستانی مسابقه سینمای ایران یک فیلم سینمای دفاع مقدس هم وجود داشته باشد دارای حس و اثر مطلوب تری است تا اینکه شاهد قشر بندی باشیم و برخی مخاطبان را فقط به سالن نمایش فیلم های دفاع مقدس هدایت کنیم. در صورتی که باید در نظر داشت ما یک فیلم اجتماعی داریم که حال دارای محتوای دفاع مقدسی است و می تواند کنار سایر فیلم ها و ژانر ها در سانس های فیلم های داستانی مسابقه سینمای ایران نشان داده شود.

سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ماه به دبیری محمد رضا آذر پندار در پردیس ملت در حال برگزاری است.

| گزارش و گفت و گو از: تورج اردشیری نیا

| عکس از: الهام سادات روئین تن

 

 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=7963

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.