سینمایی نیوز
  • برابر با : Sunday - 14 July - 2024
کل 8183 امروز 0

خبر فوری

انتشار فراخوان بخش بین‌الملل چهل و سومین جشنواره فیلم فجر روزنامه‌های شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ پربیننده‌ترین و پرفروش‌ترین سینماهای کشور در خرداد اعلام شد روزنامه‌های شنبه ۹ تیر ۱۴۰3 بزرگترین رویداد ارائه طرح تخصصی مستند برگزار می‌شود فراخوان نخستین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس «آسمان» مهاباد منتشر شد از کشف حقیقت یک قتل تا وحشت افسانه‌ای قدیمی صفحه اول روزنامه های پنج شنبه 7تیر 1403 بنیاد پویانمایی مشکل فقدان مجموعه‌ای متمرکز برای تولیدات این حوزه را رفع کرد افتتاح نمایشگاه عکس«شهید خدمت»در محل سازمان سینمایی/ پخش تیزر شهید خدمت دبیران سه جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر معرفی شدند از «بحران خاموش» تا «رزیدنت» معرفی شورای سیاستگذاری هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» صفحه اول روزنامه های 4شنبه 6 تیر1403 گروه سینمایی فرهنگ کار خود را با 5 فیلم و 23 سینما آغاز کرد صفحه اول روزنامه های دوشنبه 4 تیر 1403 ۱۳ دستاورد سینمایی دولت سیزدهم؛ عدالت در سینماسازی تا استعدادیابی مناظره‌های فرهنگی انتظارات را برآورده نکرد/ برگزاری اولین جشن سالانه فیلم‌های هنر و تجربه/ تولید سه مستند با محوریت شهید جمهور/ مجموعه فیلمخانه ملی ایران افتتاح می‌شود صفحه اول روزنامه های یکشنبه ۳ تیر ماه ۱۴۰۳ تاکید رئیس سازمان سینمایی بر حمایت جدی از تولید فیلم‌های تجربی فروش سینمای ایران در خرداد 1403 اعلام شد صفحه اول روزنامه های شنبه 2 تیر ماه 1403 صفحه اول روزنامه های آخرین روز بهار 1403 سینما محراب شهر قم به سمفا متصل شد آخرین مصوبات شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی فراخوان نخستین «جشنواره عکس تهران» منتشر شد / معرفی دبیر و داوران اکران 6 مستند در سالن حقیقت تداوم نهضت سینماسازی در شهرهای کم‌برخوردار ما در اخلاق در سینما موفق بودیم فراخوان هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران منتشر شد فروش سینمای ایران در هفته سوم خرداد اعلام شد موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با 8 فیلم‌نامه خزاعی: سینما، ابزاری برای غنی‌سازی فرهنگی و تعامل بین کشورها و مردم است آغاز پیش ثبت نام مدرسه مستند حقیقت لزوم تداوم بی‌وقفه فعالیت‌های سینمایی/ گروه سینمایی فرهنگ، مطالبه قدیمی سینماگران است امضای موسولینی پای جشنواره کن! انتشار فراخوان بخش ملی چهل و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر آغاز دوره جدید فعالیت آسیفا ایران تغییر فراخوان «فجر» به نفع فیلمسازان سینمای کوتاه/ دایره انتخاب‌ها متنوع‌تر می‌شود فراخوان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران منتشر شد از «آخرین کوسه نهنگ» تا «خانواده خلج» «گروه سینمایی فرهنگ» راه‌اندازی شد فروش سینمای ایران در هفته دوم خرداد اعلام شد قلب سینمای کودک دوباره در اصفهان می‌تپد جشن مهر سینما متعلق به خانواده سینماست‌ / مهر سینما جلوه‌ای از عدالت فرهنگی دولت سیزدهم ابلاغ طرح حمایت از «تهیه‌کنندگی استانی سینما» برای تقویت سینمای استانی فروش سینمای ایران در هفته نخست خرداد اعلام شد نگاهی دقیق‌تر به مهم‌ترین آکادمی سینمایی سال در «جایزه اسکار» فراخوان هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد انتشار فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۳؛ هفته آینده

5
اختصاصی سینمایی نیوز | گفت و گو با "مجتبی لاله زاری" کارگردان نمایش "دل لرزه" منتخب چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

«دل لرزه» های درام ایرانی با نذر فرهنگی در قالب اثر های نمایشی

  • کد خبر : 31780
  • ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۸:۳۰
«دل لرزه» های درام ایرانی با نذر فرهنگی در قالب اثر های نمایشی
ما گروه شهرستانی هستیم و هیچ کم از گروه های تئاتری مرکز نداریم و نیاز به حمایت داریم.
سینمایی نیوز– نمایش «دل لرزه» جمعه 6 بهمن 1402 در دو نوبت 16:30 و 18:30 با مدت زمان 70 دقیقه از چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به اجرا درآمد. نمایش «دل لرزه» کاری از یزد که تمامی بازیگران و گروه نمایش، یزدی هستند، اثری تلخ با رگه‌های طنز است و جنس این تئاتر به مسائل اجتماعی و مشکلات مردم می پردازد، گیراست و مسئله قصاص و عفو که خیلی مبتلابه هست و با فطرت انسان ها مواجه است، نکته اصلی این تئاتر است که دامنه تاثیرگذاری آن ادامه پیدا می کند.
به گزارش خبرنگار تئاتر سینمایی نیوز، “مجتبی لاله زاری”، کارگردان، متولد ۱۳۷۱ در یزد، تحصیلکرده کارشناسی جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، که 4 سالِ گذشته اثر نمایشی «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» را به روی صحنه برده بود و تمامی عواید آن اثر نیز صرف آزادی زندانیان جرائم غیرعمد شد، درباره علت نامگذاری این نمایش‌نامه اظهار داشت: محتوای نماش نامه «دل لرزه» امام رضایی و موضوع نمایشنامه، انسانیت، گذشت، بخشش و رضایت گرفتن برای خانواده ای است که جوان آن ها به طور غیر عمد، رفیق خود را به قتل رسانده است. در انتها، داستان کرامت امام رضا (ع) را با معجزه ای که اتفاق می افتد، بحث کرامت امام رضا (ع) در بخشش قاتل و دل خانواده مقتول می لرزد و رضایت می دهند را می بینیم و این چنین نام «دل لرزه» را بر این نمایش نهادیم. حتی یکی از شخصیت های نمایش دیالوگی دارد که می گوید: «دلم لرزید».
برگزیده شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی درباره موضوع این نمایش‌نامه بیان نمود: جواد ابویی در پی به دست آوردن یک کبوتر با هم محله ای خود درگیر می شود و او را به قتل می‌رساند. حاج مرسل وکیلی یک کاسب کار قدیمی یزدی که در مشهد حجره دار است و کاندید شورای شهر هست، به طور اتفاقی با خانواده مقتول آشنا می شود و برای کسب رضایت خانواده مقتول تلاش می کند. حاج مرسل وکیلی کاندیدای شورای شهر شده است و به موضوع پرونده رضایت گرفتن بر می خورد که مشاور او می گوید برای جلب رای مردم به آزاد کردن زندانی روی آورد. در آخر عطای کاندیداتوری را به لقای آن می بخشد، انصراف داده و به خاطر رضای خدا کارش را انجام می دهد و موفق می شود آن جوان را از زندان بیرون آورد اما بعد از این اتفاق وقتی حاجی قصد دارد با قطار به یزد بازگردد در سانحه قطار مسافربری مشهد به یزد، قطار دچار حادثه شده و حاجی از دنیا می‌رود.
برگزیده چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با دو جایزه اصلی آن دوره جشنواره تاکید کرد: مضمون بخشش مدت ها در ذهن من بود تا این که “سید علی موسویان” با تمام مشغله هایی که پیش از این داشتند و از دوستان قدیمی بنده بودند به یزد آمدند. من در حین اجرای نمایش «آقا دلبر» به نویسندگی و کارگردانی سیدعلی موسویان در یزد بودم که ناگهان 18 خرداد ماه حادثه ناگوار و دل خراش قطار مشهد یزد اتفاق افتاد (برخورد قطار با بیل مکانیکی در صبح روز ۱۸ خرداد ۱۴۰۱، در ۵۰ کیلومتری طبس) و ۲۸ تن از هم وطنان ما به طرز فجیعی فوت شدند. ما مضمون بخشش را با این حادثه تلفیق کردیم و ماحصل این تولید «دل لرزه» ای است که به اجرا آوردیم.
برگزیده جشنواره‌های «سودای عشق» بوشهر و «ایثار» اردکان یادآور شد:  امسال از ۲۸ فروردین ماه لغایت ۱۵ اردیبهشت در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر تهران اجرا رفتیم و سال گذشته زمانی که در تالار هنر یزد در راستای پویش ” به احترام امام رئوف می بخشم” استان یزد به مناسبت برگزاری همایش ملی صبر، ۳۰ شب اجرای عمومی داشتیم و به مدت هفت یا هشت شب ویژه قوه قضائیه نمایش «دل لرزه» را به روی صحنه بردیم، دوستان دادگستری کل استان یزد نمایش را مشاهده کردند و مصر بودند خانواده هایی برای گذشت اولیاء دم، این تئاتر را ببینند.
این بازیگر و کارگردان تئاتر در همین ارتباط با اشاره به ویژگی‌های این نمایش اضافه کرد: بر این اساس ۱۵ خانواده از شاکیان پرونده های محکومان به قصاص نفس در استان یزد را انتخاب کردند که متاسفانه ۱۳ خانواده حاضر نشدند به دیدن اجرا بیایند و خیلی محکم پای حرف شان ایستاده بودند. ۲ خانواده ای که نیاز به رضایت آن ها برای عفو قاتل بود را برای تماشای نمایش دعوت کردیم و توانستیم دل ایشان را بلرزانیم، در یکی از شب ها میزبان خادمان حرم آقا علی بن موسی الرضا بودیم، دختر یکی از محکومین به اعدام در آن جا صحبت کرد و گفت «پدر من را ببخشید» و اولیاء دم پس از تماشای نمایش «دل لرزه» رضایت دادند و دو نفر از مرگ نجات پیدا کردند و این بزرگ ترین اتفاق برای گروه تئاتری ما بود که توانستیم این کار را برای ۲ خانواده انجام دهیم و رضایت آن ها برای ما هم رضایت بخش بود. شب عجیبی بود و تمامی این ها لطف آقا امام رضا (ع) هست و من هم هر چه در زندگی دارم مدیون آقا علی بن موسی الرضا (ع) هستم.
کارگردان نمایش برگزیده ملی استان یزد درباره علت پرداختن سوژه تصریح ساخت: بحث انسانیت و بخشش برای من دغدغه مهمی بود. عفو و گذشت، تاجِ همه ی مکارم و فضیلت های اخلاقی است. من زمان زیادی با زندانیان تئاتر کار می کردم و ایشان را می دیدم. کرامات امام رضا (ع) را خیلی در زندگی دیدم. از کودکی عاشق امام رضا (ع) بودم. با خانمم که ازدواج کردیم می خواستم برای ماه عسل ایشان را به مشهد الرضا ببرم، ایشان سوار هواپیما نشده بودند، من هم سرباز بودم و فقط پول بلیت هواپیما را داشتم و پول هتل را نداشتم، با هر کسی که صحبت می کردم تا پولی از او قرض کنم می گفت ندارم. خانمم در پایان ترم دانشگاه که خواستند مدرک شان را تحویل بگیرند به من زنگ زدند و گفتند آقا مجتبی اسم من برای مشهد هتل در آمده است و فقط شما بلیط سفر به مشهد تهیه کنید. این کوچک ترین چیز هایی است که من از امام رضا (ع) دیدم.
لاله‌زاری کارگردانی نمایش‌های مختلفی از قبیل مکبث، چشمان مورب گیسوان پریشان، شط و شوت و دردسرهای یک موجود موذی را در کارنامه فعالیت خود دارد افزود: خاطره دیگری هم برای شما بگویم و آن این که در اجرایی که در تهران داشتیم بعضی ها به جهت مذهبی بودنِ این نمایش جبهه می گرفتند و حتی خیلی به ما فحش و ناسزا می دادند. ولی یک خانمی که حتی پوشش مناسبی نداشتند و وقتی متوجه شدند کار ما مذهبی است  گفتند می خواهم پول بلیط را پس بگیرم. به زور نشستند نمایش را دیدند و آخر سر آن قدر، گریه کرده بودند که شب آخر نیز با پدر و مادر شان برای تماشای اجرا آمدند و گفتند من تحت تاثیر نمایش شما بلیط مشهد گرفتم و عازم زیارت هستم. این ها تاثیرات هنر است و خدا را شاکرم.
کارگردان تئاتر “دل لرزه” از یزد که نمایش او به عنوان اثر فاخر توسط مرکز هنر‌های نمایشی در سال ۱۴۰۱ انتخاب شده است درباره چالش های تولید این نمایش خاطر نشان ساخت: اصلا با چالشی روبرو نبودم و خدا را شاهد می گیرم که این کار خود به خود جلو می رفت. باورتان نمی شود اگر بگویم تنها یک هفته تا بازبینی وقت داشتم اما کار ها به دست امام رضا (ع) چیده می شد. به این ایمان رسیدم که اگر کار خوب برای کس دیگری باشد آن وقت راه خودش را پیدا می کند. یاد می کنم از بازیگران: “سید مرتضی فخر موسوی”، “طاهره هنزایی”، “سعید خبیری “، “امین دلپذیر”، ” مجتبی لاله زاری”، متن: سیدعلی موسویان، رامین راستجو، مجتبی هراتی، دستیار : “مهدی گلزار”، همسرم “مهسا دهقانی” و دوستان دیگری که به ما کمک کردند تا این اثر شکل بگیرد.
حائز رتبه برتر در جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) این طور به صحبت های خود ادامه داد: بابت ضبط تله تئاتر نمایش «دل لرزه» با من تماس گرفتند و این باعث افتخار است که بتوانم برای بینندگان بیشتری اجرا و اثرگذاری داشته باشم. ما گروه شهرستانی هستیم و هیچ کم از گروه های تئاتری مرکز نداریم و نیاز به حمایت داریم. از خدای من هست که جای خودم بازیگر بگذارم اما چون توان در اختیار گرفتن بازیگر ندارم مجبورم خودم یکی از نقش ها را بازی کنم. اگر بهاء بیشتری به کار ما بدهند اتفاق بی نظیری می افتد.
“مجتبی لاله زاری” در بخش پایانی صحبت های خود گفت: ما به تئاتر شهر که می آییم حض می کنیم. در یزد با آن که مدیر ما یک جوان پیگیری هستند که هر خواسته ای داریم برآورده می کنند ولی این ها کافی نیست و باید یکسری حمایت ها از طرف مرکز صورت بگیرد. به طور نمونه، تعداد پروژکتور هایی که در همین سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر هست از شهر ما بیشتر است. ما در شهر یزد نیاز به چند پلاتوی استاندارد داریم. در شهرستان ها می بینیم که یک سوله یا پارکینگ را که چهار طرف آن را سیاه کرده اند تبدیل به پلاتو می کنند که نه آکوستیک هست و نه امکاناتی دارد. اگر این شرایط فراهم شود اتفاقات بی نظیری خواهد افتاد.
چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است.
گزارش و گفت و گو از: تورج اردشیری نیا
عکس: الهام سادات روئین تن
لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=31780

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.