سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
کل 8183 امروز 0

خبر فوری

انتشار فراخوان بخش بین‌الملل چهل و سومین جشنواره فیلم فجر روزنامه‌های شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ پربیننده‌ترین و پرفروش‌ترین سینماهای کشور در خرداد اعلام شد روزنامه‌های شنبه ۹ تیر ۱۴۰3 بزرگترین رویداد ارائه طرح تخصصی مستند برگزار می‌شود فراخوان نخستین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس «آسمان» مهاباد منتشر شد از کشف حقیقت یک قتل تا وحشت افسانه‌ای قدیمی صفحه اول روزنامه های پنج شنبه 7تیر 1403 بنیاد پویانمایی مشکل فقدان مجموعه‌ای متمرکز برای تولیدات این حوزه را رفع کرد افتتاح نمایشگاه عکس«شهید خدمت»در محل سازمان سینمایی/ پخش تیزر شهید خدمت دبیران سه جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر معرفی شدند از «بحران خاموش» تا «رزیدنت» معرفی شورای سیاستگذاری هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» صفحه اول روزنامه های 4شنبه 6 تیر1403 گروه سینمایی فرهنگ کار خود را با 5 فیلم و 23 سینما آغاز کرد صفحه اول روزنامه های دوشنبه 4 تیر 1403 ۱۳ دستاورد سینمایی دولت سیزدهم؛ عدالت در سینماسازی تا استعدادیابی مناظره‌های فرهنگی انتظارات را برآورده نکرد/ برگزاری اولین جشن سالانه فیلم‌های هنر و تجربه/ تولید سه مستند با محوریت شهید جمهور/ مجموعه فیلمخانه ملی ایران افتتاح می‌شود صفحه اول روزنامه های یکشنبه ۳ تیر ماه ۱۴۰۳ تاکید رئیس سازمان سینمایی بر حمایت جدی از تولید فیلم‌های تجربی فروش سینمای ایران در خرداد 1403 اعلام شد صفحه اول روزنامه های شنبه 2 تیر ماه 1403 صفحه اول روزنامه های آخرین روز بهار 1403 سینما محراب شهر قم به سمفا متصل شد آخرین مصوبات شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی فراخوان نخستین «جشنواره عکس تهران» منتشر شد / معرفی دبیر و داوران اکران 6 مستند در سالن حقیقت تداوم نهضت سینماسازی در شهرهای کم‌برخوردار ما در اخلاق در سینما موفق بودیم فراخوان هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران منتشر شد فروش سینمای ایران در هفته سوم خرداد اعلام شد موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با 8 فیلم‌نامه خزاعی: سینما، ابزاری برای غنی‌سازی فرهنگی و تعامل بین کشورها و مردم است آغاز پیش ثبت نام مدرسه مستند حقیقت لزوم تداوم بی‌وقفه فعالیت‌های سینمایی/ گروه سینمایی فرهنگ، مطالبه قدیمی سینماگران است امضای موسولینی پای جشنواره کن! انتشار فراخوان بخش ملی چهل و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر آغاز دوره جدید فعالیت آسیفا ایران تغییر فراخوان «فجر» به نفع فیلمسازان سینمای کوتاه/ دایره انتخاب‌ها متنوع‌تر می‌شود فراخوان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران منتشر شد از «آخرین کوسه نهنگ» تا «خانواده خلج» «گروه سینمایی فرهنگ» راه‌اندازی شد فروش سینمای ایران در هفته دوم خرداد اعلام شد قلب سینمای کودک دوباره در اصفهان می‌تپد جشن مهر سینما متعلق به خانواده سینماست‌ / مهر سینما جلوه‌ای از عدالت فرهنگی دولت سیزدهم ابلاغ طرح حمایت از «تهیه‌کنندگی استانی سینما» برای تقویت سینمای استانی فروش سینمای ایران در هفته نخست خرداد اعلام شد نگاهی دقیق‌تر به مهم‌ترین آکادمی سینمایی سال در «جایزه اسکار» فراخوان هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد انتشار فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۳؛ هفته آینده

10
انیمیشن «آدم برفی»، اثر دایان جکسون؛ از مجموعه فیلم های کریسمس/

دوستی واقعی و از خودگذشتگی در انیمیشن «آدم برفی»

  • کد خبر : 2105
  • ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۲:۳۴
دوستی واقعی و از خودگذشتگی در انیمیشن «آدم برفی»
آدم برفی (The Snowma) فیلم انیمیشن تلویزیونی و حتی می توان گفت شاعرانه و موسیقیایی بریتانیایی است که در سال ۱۹۸۲ براساس کتاب تصویری مرد برفی نوشته‌ی ریموند بریگز (۱۹۷۸) ساخته شد. 

سینمایی نیوز- آدم برفی (The Snowma) فیلم انیمیشن تلویزیونی و حتی می توان گفت شاعرانه و موسیقیایی بریتانیایی است که در سال ۱۹۸۲ براساس کتاب تصویری مرد برفی نوشته‌ی ریموند بریگز (۱۹۷۸) ساخته شد.

این فیلم توسط دایان جکسون بریتانیایی برای شبکه‌ی ۴ تلویزیون کارگردانی شد و اولین بار در ۲۶ دسامبر ۱۹۸۲ نمایش داده شد و خیلی زود با موفقیت روبرو شد. این فیلم توانست نامزد جایزه‌ی اسکار بهترین انیمیشن کوتاه و برنده‌ی جایزه‌ی تلویزیونی بفتا بشود.

تیم بزرگ و متخصصی برای این کار زحمت کشیده‌اند و این درارتباط با خلق هر انیمیشن خوب و ماندگاری بسیار بدیهی است. آنچه آدم برفی اثر دایان جکسون را متمایز می کند، هنری بودن آن است با تکنیک دوبعدی که هنوز تک‌فریم‌هایش برای بسیاری از مخاطبان به شکل یک کارت پستال باقی مانده است و هر سال با ورود به روزهای کریسمس این فیلم بیشتر مطرح می‌شود. چرا که یکی از آثار خوب به‌یاد ماندنی با موضوع کریسمس است.

در UK FILM REVIEW مطلبی درتاریخ۱۷ دسامبر ۲۰۱۵ درباره‌ی این انیمیشن  وجود دارد:

نمادین و اثیری صفات مناسبی برای توصیف انیمیشن کوتاه و صامت آدم برفی هستند که براساس کتاب محبوب ریموند بریگز (۱۹۷۸) ساخته شده است. آدم برفی، از شور و هیجان نوستالژیکش گرفته تا درون‌مایه‌ی قابل‌شناسایی آهنگ «راه رفتن در هوا»، یکی از وجوه فرهنگ کریسمس را به تصویر می‌کشد که بسیار بر سرزبان است. پس چه چیزی در این کارتون بدون سناریو و نسبتا عجیب و غریب وجود دارد که به سرعت بر شمار مخاطبانش افزوده می‌شود؟

از آغاز، چیزی خواب و خیال مانند درباره‌ی انیمیشن کوتاه دایان جکسون وجود دارد. مراحل کار ساده است: پسربچه‌ای که در ایام کریسمس برف بازی می‌کند، او یک آدم برفی درست می‌کند و آن را با بعضی از لباس‌های خودش می‌آراید. کمی بعد، آدم برفی جان می‌گیرد و زنده می‌شود، سپس پسربچه و آدم برفی از شبی ماجراجویانه و سرشار از شادی‌های بی حد و حصر لذت می‌برند: از شرکت در جشن‌ و پایکوبی‌های بی‌شمار و نیز رفتن به اسکی شبانه با زمزمه‌ی آهنگ یاد شده که پیتراوتی (خواننده‌ی اوپرای مطرح انگلیسی ( تنور)) آن را به زیبایی اجرا کرده است. در حالی که یک پیش فرض خطی در روایت فیلم وجود دارد، برآیند احساسی آن بسیار عجیب و شوک آور ولی در عین حال به روشی خوب و مطلوب است.

پسربچه‌ی بی‌نام با  انبوهی از لذت‌ها و خطرات در فضایی بسیار کوچک مواجه می‌شود که فقط یک بچه این توانایی را دارد که با تاثیرات روانشناختی گیج‌کننده‌اش سازگار شود.

داستان بریگز از نظر موضوعی بسیاری چیزها را زیر برف مدفون کرده است. ارائه‌ی تفسیری صمیمانه درباره‌ی معصومیت، انزوا، آزادی و بی‌پروایی بی‌نظیر زندگی که به زودی رام و اهلی می‌شود. این واقعیت که پسربچه چیزی از خودش را به آدم برفی‌ای می‌دهد که بعد زنده می‌شود، مفهوم دلپذیری را اثبات می‌کند که رفاقت و همراهی برای همه‌ی افراد بخشنده موجود و ممکن است و این‌که دوستی حقیقتا رضایت‌بخش برای کسانی پیش می‌آید که مایل به از خودگذشتگی برای دوستی‌شان باشند.

به علاوه، ویژگی‌های خیالی طرح داستانی و احساس گریزگرایانه‌ی برخورد و رفتار جکسون، جهان شمول بودن جاذبه‌ی آدم برفی را مورد تاکید قرار می‌دهد که برای هر بیننده‌ای در هر جایی تماشایی است.

موسیقی همواره در سینمای صامت و نیز در فیلم‌های کوتاه اساسی بوده که در آن‌ها نیاز به تغییر سرعت، الزامی بدیهی محسوب می‌شود. تجربه و امتیاز سرشار از روح و احساسات بودن هاوارد بلیک (آهنگساز فیلم) باید یکی از برترین امتیازهای فیلم‌های همه‌ی زمان‌ها در نظر گرفته بشود. از لحظات دینگ دینگ آرام شادی تا سکانس‌های نسبتا پرخطر  سوار بر موتورسیکلت در جنگل، بلیک با ملودی‌هایش عمق بسیار زیادی به کاراضافه می‌کند. بلیک خود را نه تنها با سرعت وریتم زیاد تغییرات سازگار و همسو می‌کند، بلکه در ارائه‌ای چیره‌دستانه با مهارت موسیقی خود، آن سرعت را تا حدودی کنترل هم می‌کند.

گاهی اوقات چیزهایی درباره‌ی کریسمس وجود دارند که هیچ وقت نمی‌توانیم آن‌ها را دور بیاندازیم. آدم برفی مثالی از هنری است که فرم و شکل را تعریف می‌کند نه زمان را و همواره به عنوان قطعه‌ای عمیقا تاثیرگذار زنده خواهد ماند.

ترجمه و گردآوری: ماریا تابع بردبار

www.imdb.com/title/tt0084701/characters

www.feelinganimatedblog.wordpress.com/2017/12/25/short-review-the-snowman-1982/amp

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=2105

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.