سینمایی نیوز
  • امروز : دوشنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 21 شوال 1446
  • و : Monday, 21 April , 2025 می باشد
کل 9738 امروز 0

خبر فوری

بابک رضایی مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد شد جایزه چهره سال هنر انقلاب به «کارن همایونفر» رسید ۷۰ ناشر آموزشی در سی‌وششمین نمایشگاه کتاب تهران حضور دارند درخواست بیش از ۲۳۰۰ ناشر برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران فراخوان جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان تفلیس منتشر شد انتشار پنجاه و ششمین فصلنامه خانه موسیقی ایران «کتاب» در فیلم‌های ایرانی چه پیام و نشانه‌ای دارد؟ زمان و محل برگزاری جشنواره فیلم فضای باز اعلام شد مجمع عمومی و انتخابات انجمن منتقدان تئاتر برگزار شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۴ «کز نِیِستان» با دونوازی سه‌تار و نی در تالار رودکی فروش ۲۷۰ میلیارد تومان فیلم‌های اکران نوروزی «غرور و تعصب» بعد از 20 سال هنوز یکی از بهترین اقتباس‌های سینمایی کتاب دو جلدی «صد سال تئاتر در ارتش» منتشر شد جهانگردی با «ستاره قطبی» در تالار وحدت آمار فروش و تعداد تماشاگران نمایش‌ها در فروردین ماه اعلام شد شفاف سازی در عملکرد انجمن موسیقی ایران جدول اجراهای هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی منتشر شد نمایش‌نامه شاه‌موش و مارا و دیوار منتشر شد در گذشت هنرمند پیشکسوت عرصه سه تار نوازی نخستین اجرای ارکستر سمفونیک تهران با روایتی از خلیج فارس داوری آثار بیست‌ودومین جشنواره کتاب و رسانه آغاز شده است آغاز رقابت‌های جشنواره سرود رضوی نگاهی به اقتباس‌های سینمایی از آثار ماریو بارگاس یوسا واسپاری امور اجرایی نمایشگاه به صنف تحقق شعار وفاق ملی است رونمایی از پوستر هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران جانمایی ناشران الکترونیک در میان ناشران عمومی/ یک تغییر به نفع ناشران دانشگاهی و آموزشی ​فریدزاده: حوزه مطالعات سینما مظلوم واقع شده و نیازمند انسجام و سامانه‌ای یکپارچه است بانک ملی ایران بانک حامی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد فراخوان نمایشنامه‌خوانی در سینما فلسطین منتشر شد  موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت7 فیلم‌نامه فیلم‌های منتخب این هفته با رویکرد گرامیداشت روز ارتش توجه به ظرفیت‌های بومی استان‌ها در سینما تأکید شورای عالی سینما بر ساخت سینما در شهر‌های بزرگ تأکید بر تکمیل زیرساخت‌های سینمایی در شهرستان‌ها سینمای ایران، یکی از هویت‌های فرهنگی کشور / لزوم ایجاد صندوق سینمایی مشترک/ تشکیل شورای سینمای استانها ۳۲ گروه در هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی اکران «صیاد» در روستاها و شهرهای بدون سینما آلبوم «عشق و نفرت» پس از ۲۳ سال مجوز نشر گرفت حفظ تنوع گونه در نمایش جدید سینما‌ها اولین کارگروه تخصصی شورای سینما برگزار شد پانزده نامزد «چهره سال هنر انقلاب» معرفی شدند حداقل ۴۲ تن کتاب در راه است اکران فیلم‌های جدید در سینما‌ها اعلام جزئیاتی از برگزاری نخستین فلوشیپ تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۴ زمان برگزاری هفتاد‌ویکمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان سهند اعلام شد رائد فریدزاده: فارابی باید خانه امن سینماگران کشور باشد کتاب «گام‌های گمشده» به چاپ هشتم رسید عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۴

5
با نمایش بیست روز در ماریوپُل

دومین برنامه‌ی سینماتک خانه سینما برگزار شد

  • کد خبر : 33948
  • ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۸
دومین برنامه‌ی سینماتک خانه سینما برگزار شد
دومین جلسه سینماتک خانه سینما عصر روز دوشنبه 12 اردیبهشت‌ماه با استقبال گرم علاقمندان برگزار شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از سایت خانه سینما، در این جلسه فیلم مستند «بیست روز در ماریوپُل» ساخته‌ی مستیسلاف چرنوف از اوکراین و برنده‌ی جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم مستند به نمایش درآمد و پس از نمایش فیلم، نشست نقد و بررسی فیلم با حضور مهرزاد دانش و مازیار فکری ارشاد برگزار شد.

 در ابتدای این نشست فکری ارشاد درگذشت رضا شیخی فیلمبردار و عضو خانه‌ی سینما را تسلیت گفت. در ابتدا مهرزاد دانش با اشاره به سوابق روزنامه‌نگاری او فیلم را یک مستند وقایع‌نگارانه دانست و آن را یک روزشمار تصویری از وقایع روزهای آغازین تهاجم به اوکراین ارزیابی کرد. دانش ساخت مستندهای جنگی را در مقایسه با سایر گونه‌های مستند دشوارتر دانست و گفت: در این مستند که به محاصره‌ی یک شهر وضعیت جنگی در فضای محدود یک شهر می‌پردازد کار به مراتب سخت‌تر است. به جای آن‌که مستندساز سوژه را انتخاب کند گویی سوژه او را برگزیده است.

سپس فکری ارشاد با اشاره به فرم فیلم گفت: در دهه‌ی اخیر فرم نه‌چندان تازه‌ای دوباره در سینمای مستند باب شد که پس از حوادث جنگ‌های داخلی در سوریه، قره‌باغ و اخیرا در غزه باردیگر مستندسازان به این شیوه روی آورده‌اند. در این فرم دوربین مستند دیگر یک شاهد خاموش و ناظر بی‌طرف نیست. بلکه به عمق و بطن ماجرا نزدیک می‌شود . موضع‌گیری هم می‌کند. الگوی ثابتی شکل گرفته که قابل تعمیم در همه‌ی جنگ‌ها باشد، همه‌ی طرف‌های درگیر هم از این فرم بهره بگیرند و نتایج یکسانی هم به دست آورند.

دانش در ادامه با اشاره به این‌که نخستین صحنه‌ی فیلم اتفاقا از نخستین روز نیست و زمانی در میانه‌ی دوره‌ی بیست روزه‌ی اقامت مستندساز در شهر جنگی را دربر می‌گیرد، گفت: همین امر نشانگر آن است که فیلمساز می‌خواهد با انتخاب ملتهب‌ترین سکانس فیلم مخاطب را از همان آغاز درگیر بحران موجود کند. با این تمهید فضای دراماتیکی پیرامون فیلم شکل می‌گیرد و هرچه جلوتر می‌رویم فضا محدودتر می‌شود و سایه‌ی مرگ همه‌ی مردم را فرامی‌گیرد.

فکری ارشاد به افکت‌های صوتی اضطراب آور که برای ملتهب‌تر کردن ماجرا مورد استفاده قرار گرفته اشاره کرد و آن را امری غیرلازم دانست. او گفت: تنشی که این افکت‌های صوتی و موسیقی متن در فیلم ایجاد کرده اند می‌توانست نباشد. فاجعه‌ی انسانی که در فیلم می‌بینیم به اندازه‌ی کافی تاثیرگذار هست و نیازی به تمهیدهایی از این دست ندارد.

دانش در پاسخ این افکت‌های صوتی را در راستای نزدیک شدن به درام و موقعیت انسانی دانست. او گفت: در پایان هر روز وجوه رسانه‌ای فیلم به رخ مخاطب کشیده می‌شود. چرا که فیلمی است محصول خبرگزاری آسوشیتدپرس. این فیلم هشداری است برای جامعه‌ی جهانی که بدانند چه حادثه‌ای در اوکراین رخ داده است.

در پایان جلسه برخی از حاضران نظرات و پرسش‌های خود را پیرامون فیلم مطرح کردند.

دومین جلسه سینما تک خانه سینما  14
دومین جلسه سینما تک خانه سینما  13
دومین جلسه سینما تک خانه سینما  12
دومین جلسه سینما تک خانه سینما  11

دومین جلسه سینما تک خانه سینما  15

دومین جلسه سینما تک خانه سینما  10دومین جلسه سینما تک خانه سینما  9دومین جلسه سینما تک خانه سینما  8دومین جلسه سینما تک خانه سینما  7

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=33948

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.