سینمایی نیوز
  • برابر با : Thursday - 11 July - 2024
کل 8183 امروز 0

خبر فوری

انتشار فراخوان بخش بین‌الملل چهل و سومین جشنواره فیلم فجر روزنامه‌های شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ پربیننده‌ترین و پرفروش‌ترین سینماهای کشور در خرداد اعلام شد روزنامه‌های شنبه ۹ تیر ۱۴۰3 بزرگترین رویداد ارائه طرح تخصصی مستند برگزار می‌شود فراخوان نخستین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس «آسمان» مهاباد منتشر شد از کشف حقیقت یک قتل تا وحشت افسانه‌ای قدیمی صفحه اول روزنامه های پنج شنبه 7تیر 1403 بنیاد پویانمایی مشکل فقدان مجموعه‌ای متمرکز برای تولیدات این حوزه را رفع کرد افتتاح نمایشگاه عکس«شهید خدمت»در محل سازمان سینمایی/ پخش تیزر شهید خدمت دبیران سه جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر معرفی شدند از «بحران خاموش» تا «رزیدنت» معرفی شورای سیاستگذاری هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» صفحه اول روزنامه های 4شنبه 6 تیر1403 گروه سینمایی فرهنگ کار خود را با 5 فیلم و 23 سینما آغاز کرد صفحه اول روزنامه های دوشنبه 4 تیر 1403 ۱۳ دستاورد سینمایی دولت سیزدهم؛ عدالت در سینماسازی تا استعدادیابی مناظره‌های فرهنگی انتظارات را برآورده نکرد/ برگزاری اولین جشن سالانه فیلم‌های هنر و تجربه/ تولید سه مستند با محوریت شهید جمهور/ مجموعه فیلمخانه ملی ایران افتتاح می‌شود صفحه اول روزنامه های یکشنبه ۳ تیر ماه ۱۴۰۳ تاکید رئیس سازمان سینمایی بر حمایت جدی از تولید فیلم‌های تجربی فروش سینمای ایران در خرداد 1403 اعلام شد صفحه اول روزنامه های شنبه 2 تیر ماه 1403 صفحه اول روزنامه های آخرین روز بهار 1403 سینما محراب شهر قم به سمفا متصل شد آخرین مصوبات شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی فراخوان نخستین «جشنواره عکس تهران» منتشر شد / معرفی دبیر و داوران اکران 6 مستند در سالن حقیقت تداوم نهضت سینماسازی در شهرهای کم‌برخوردار ما در اخلاق در سینما موفق بودیم فراخوان هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران منتشر شد فروش سینمای ایران در هفته سوم خرداد اعلام شد موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با 8 فیلم‌نامه خزاعی: سینما، ابزاری برای غنی‌سازی فرهنگی و تعامل بین کشورها و مردم است آغاز پیش ثبت نام مدرسه مستند حقیقت لزوم تداوم بی‌وقفه فعالیت‌های سینمایی/ گروه سینمایی فرهنگ، مطالبه قدیمی سینماگران است امضای موسولینی پای جشنواره کن! انتشار فراخوان بخش ملی چهل و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر آغاز دوره جدید فعالیت آسیفا ایران تغییر فراخوان «فجر» به نفع فیلمسازان سینمای کوتاه/ دایره انتخاب‌ها متنوع‌تر می‌شود فراخوان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران منتشر شد از «آخرین کوسه نهنگ» تا «خانواده خلج» «گروه سینمایی فرهنگ» راه‌اندازی شد فروش سینمای ایران در هفته دوم خرداد اعلام شد قلب سینمای کودک دوباره در اصفهان می‌تپد جشن مهر سینما متعلق به خانواده سینماست‌ / مهر سینما جلوه‌ای از عدالت فرهنگی دولت سیزدهم ابلاغ طرح حمایت از «تهیه‌کنندگی استانی سینما» برای تقویت سینمای استانی فروش سینمای ایران در هفته نخست خرداد اعلام شد نگاهی دقیق‌تر به مهم‌ترین آکادمی سینمایی سال در «جایزه اسکار» فراخوان هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد انتشار فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۳؛ هفته آینده

4
با نمایش بیست روز در ماریوپُل

دومین برنامه‌ی سینماتک خانه سینما برگزار شد

  • کد خبر : 33948
  • ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۸
دومین برنامه‌ی سینماتک خانه سینما برگزار شد
دومین جلسه سینماتک خانه سینما عصر روز دوشنبه 12 اردیبهشت‌ماه با استقبال گرم علاقمندان برگزار شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از سایت خانه سینما، در این جلسه فیلم مستند «بیست روز در ماریوپُل» ساخته‌ی مستیسلاف چرنوف از اوکراین و برنده‌ی جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم مستند به نمایش درآمد و پس از نمایش فیلم، نشست نقد و بررسی فیلم با حضور مهرزاد دانش و مازیار فکری ارشاد برگزار شد.

 در ابتدای این نشست فکری ارشاد درگذشت رضا شیخی فیلمبردار و عضو خانه‌ی سینما را تسلیت گفت. در ابتدا مهرزاد دانش با اشاره به سوابق روزنامه‌نگاری او فیلم را یک مستند وقایع‌نگارانه دانست و آن را یک روزشمار تصویری از وقایع روزهای آغازین تهاجم به اوکراین ارزیابی کرد. دانش ساخت مستندهای جنگی را در مقایسه با سایر گونه‌های مستند دشوارتر دانست و گفت: در این مستند که به محاصره‌ی یک شهر وضعیت جنگی در فضای محدود یک شهر می‌پردازد کار به مراتب سخت‌تر است. به جای آن‌که مستندساز سوژه را انتخاب کند گویی سوژه او را برگزیده است.

سپس فکری ارشاد با اشاره به فرم فیلم گفت: در دهه‌ی اخیر فرم نه‌چندان تازه‌ای دوباره در سینمای مستند باب شد که پس از حوادث جنگ‌های داخلی در سوریه، قره‌باغ و اخیرا در غزه باردیگر مستندسازان به این شیوه روی آورده‌اند. در این فرم دوربین مستند دیگر یک شاهد خاموش و ناظر بی‌طرف نیست. بلکه به عمق و بطن ماجرا نزدیک می‌شود . موضع‌گیری هم می‌کند. الگوی ثابتی شکل گرفته که قابل تعمیم در همه‌ی جنگ‌ها باشد، همه‌ی طرف‌های درگیر هم از این فرم بهره بگیرند و نتایج یکسانی هم به دست آورند.

دانش در ادامه با اشاره به این‌که نخستین صحنه‌ی فیلم اتفاقا از نخستین روز نیست و زمانی در میانه‌ی دوره‌ی بیست روزه‌ی اقامت مستندساز در شهر جنگی را دربر می‌گیرد، گفت: همین امر نشانگر آن است که فیلمساز می‌خواهد با انتخاب ملتهب‌ترین سکانس فیلم مخاطب را از همان آغاز درگیر بحران موجود کند. با این تمهید فضای دراماتیکی پیرامون فیلم شکل می‌گیرد و هرچه جلوتر می‌رویم فضا محدودتر می‌شود و سایه‌ی مرگ همه‌ی مردم را فرامی‌گیرد.

فکری ارشاد به افکت‌های صوتی اضطراب آور که برای ملتهب‌تر کردن ماجرا مورد استفاده قرار گرفته اشاره کرد و آن را امری غیرلازم دانست. او گفت: تنشی که این افکت‌های صوتی و موسیقی متن در فیلم ایجاد کرده اند می‌توانست نباشد. فاجعه‌ی انسانی که در فیلم می‌بینیم به اندازه‌ی کافی تاثیرگذار هست و نیازی به تمهیدهایی از این دست ندارد.

دانش در پاسخ این افکت‌های صوتی را در راستای نزدیک شدن به درام و موقعیت انسانی دانست. او گفت: در پایان هر روز وجوه رسانه‌ای فیلم به رخ مخاطب کشیده می‌شود. چرا که فیلمی است محصول خبرگزاری آسوشیتدپرس. این فیلم هشداری است برای جامعه‌ی جهانی که بدانند چه حادثه‌ای در اوکراین رخ داده است.

در پایان جلسه برخی از حاضران نظرات و پرسش‌های خود را پیرامون فیلم مطرح کردند.

دومین جلسه سینما تک خانه سینما  14
دومین جلسه سینما تک خانه سینما  13
دومین جلسه سینما تک خانه سینما  12
دومین جلسه سینما تک خانه سینما  11

دومین جلسه سینما تک خانه سینما  15

دومین جلسه سینما تک خانه سینما  10دومین جلسه سینما تک خانه سینما  9دومین جلسه سینما تک خانه سینما  8دومین جلسه سینما تک خانه سینما  7

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=33948

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.