سینمایی نیوز
  • برابر با : Wednesday - 21 February - 2024
کل 7545 امروز 0

خبر فوری

“همایون رحیمیان”: ارکستر ملی را به شهرستان ها می بریم پیشنهاد ایجاد سازمان هنر اعم از موسیقی و تئاتر درحال بررسی است موسیقی را شاخه‌ای از حکمت می‌دانیم/ جایزه وزارت فرهنگ به برترین‌های نقد از جشنواره‌های فجر آئین پایانی سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر برگزارشد/ معرفی برگزیدگان جایزه باربد و بخش های مختلف در آخرین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر «نقش اسناد تاریخی و مطبوعات در پژوهش‌های موسیقی» بررسی شد جزئیات برگزاری آیین اختتامیه سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر شب پنجم جشنواره موسیقی فجر/از اجرای ارکستر سمفونیک تا اجرای ویژه کودک و نوجوان و شب بزرگان موسیقی در چهارمین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر«تکثرگرایی و ذائقه شنیداری نسل نو» بررسی شد سند ملی موسیقی کشور می تواند گره گشا باشد اعلام برنامه‌های چهارمین روز جشنواره موسیقی فجر بررسی «نگاه راهبردی به حوزه موسیقی» در سومین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر سرهنگ “احسان ربیعی”: به ارکستر نظامی رزم نوازان سالن و سانس اجرا اختصاص داده شود اعلام برنامه‌های سومین روز جشنواره موسیقی فجر/ ازاجراهای ارکسترال تا حضور هلندی ها حضور موریتس ارنست پیانیست شناخته شده آلمانی در جشنواره موسیقی فجر همزمان با نخستین شب برگزاری سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر؛ وزیر فرهنگ به تماشای اجرای ارکستر ملی ایران نشست/ امسال جشنواره موسیقی در جنوب تهران هم اجرا دارد اعلام برنامه‌های دومین روز جشنواره موسیقی فجر/از حضور پرنگ بین الملل ها تا نوای سرنا و دهل و موسیقی آذری علیرضا طلیسچی جشنواره موسیقی فجر را به جنوب تهران برد بررسی آسیب‌شناسی آموزش ردیف موسیقی در دومین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر دستگاهی ایران برر ایستاده برای ایران در تالار وحدت / در شب ارکستر ملی و محمد معتمدی چه گذشت؟ بانوان «نهال» چراغ جشنواره موسیقی فجر را روشن کردند مسعود صادقلو: امشب برای شما و با عشق می‌خوانم در کنسرت آرون افشار محکوم هستید به شاد بودن! برگزاری نخستین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر با موضوع «موسیقی و هوش مصنوعی» وزیر فرهنگ در پیامی به سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر: هنر موسیقی در دوران پیروزی انقلاب، وحدت و همبستگی را به منشوری پایدار در قالب همدلی تبدیل کرد میزبانی هم‌زمان ۱۴ استان از جشنواره موسیقی فجر تیزر جشنواره موسیقی فجر منتشر شد + فیلم پیام مدیرکل دفتر موسیقی به جشنواره موسیقی فجر آغاز سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر از امروز سالاری: برگزاری سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر در سراسر کشور نشان از رویکرد عدالت محوری معاونت هنری دارد قطار جشنواره فیلم فجر ۴۲ به مقصد رسید از پاسداشت یاد بزرگان موسیقی تا ساز کوک خارجی ها از حضور پررنگ بانوان و ارکسترها تا حضور خوانندگان مطرح و اجراهای بین الملل عدالت فرهنگی از شاخصه های جشنواره سی و نهم موسیقی فجر طوبای زرین آرای مردمی اهدا می‌شود انتشار جدول اجراهای سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر/ آغاز بلیت‌فروشی از فردا جشنواره تئاتر فجر۴۲، برگزیدگان خود را شناخت افتتاحیه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر برگزار شد پوستر سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر منتشر شد «اجاره نشینی» ؛ اثری ساختارشکن است پوستر اثر اقتباسی آپاراتچی منتشر شد آرمین رحیمیان ایفاگر نقش سردار حسین همدانی شد پوستر «دو‌ روز دیرتر» منتشر شد فیلم‌های چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر در سامانه شناسا نامزدهای بخش تبلیغات چهل و دومین جشنواره فیلم فجر اعلام شد ویژه برنامه‌های سیما در چهل‌و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر مارال بنی آدم و ملیکا شریفی نیا در نقش پروین و آگرین ساز‌وکار جدیدی برای نظارت بر فیلم‌های سینمایی در حال تدوین است انعکاس جشنواره فیلم فجر روی موج رادیو/ پای سینمایی‌ها به رادیو باز شد مرکز تولید و فنی سیما پای کار جشنواره بین المللی فیلم فجر تکمیل ظرفیت سینما‌های مردمی جشنواره فیلم فجر تا ۱۶ بهمن

12
شکوفه ماسوری عنوان کرد:

رفع مشکلات با کلی‌گویی‌ها امکان‌پذیر نیست

  • کد خبر : 3183
  • ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
رفع مشکلات با کلی‌گویی‌ها امکان‌پذیر نیست
عضو هیات علمی دانشکده سینما – تئاتر دانشگاه سوره عنوان کرد: «بررسی راهکارهای ارتقای سینما بایددر قالب تحقیقات بینارشته‌‌ای باشد و نقطه به نقطه به کلیت این موضوع برسیم.»

سینمایی نیوز- عضو هیات علمی دانشکده سینما – تئاتر دانشگاه سوره عنوان کرد: «بررسی راهکارهای ارتقای سینما بایددر قالب تحقیقات بینارشته‌‌ای باشد و نقطه به نقطه به کلیت این موضوع برسیم.»

دکتر «شکوفه ماسوری» در گفت‌وگو با مرکز اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی جشنواره فیلم فجر با بیان این مطلب درباره بخش فرهنگی چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: «در وهله اول باید بگویم نمی‌توانیم برای سینمای ایران تعریف واحدی داشته باشیم یا فیلمی بسازیم که بخواهیم برای آن نشست‌های متفاوتی را برگزار کنیم؛ نمی‌شود فیلمی بسازیم بدون اینکه در آن اثر به مضامین فرهنگی توجه نداشته باشیم. درنتیجه، هرکدام از این نشست‎ها که بتوانند سمت‌وسوی شفاف‌تری از شرایط فرهنگی که باید فیلم‌ها در آن بستر ساخته شوند به‌نمایش بگذارند، اتفاق خوبی را در این عرصه رقم می‌زند؛  این امر همان موضوع کمک‌کننده‌ای است که می‌تواند نشست‌های مفیدتری را برایمان رقم بزند. مضامین نشست‌ها، پژوهشی است پس  باید دانشگاه در این موضوع دخیل باشد. پژوهش کار دانشگاه است و این همان نقطه‌ای است که باید اساتید این عرصه تمام تجربیات خودشان را ارائه دهند.»
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه نشست‌های فرهنگی تاثیر به‌سزایی در سینمای ایران دارد، تصریح کرد: «بخش فرهنگی جشنواره فیلم فجر سال‌ها در بین بخش فنی سینما گم شده بود و امسال به همت دبیر جدید جشنواره فیلم فجر برپا شده است؛ من به‌عنوان یک استاد سینما، این نوید را می‌دهم تا در آینده سینمای درستی از این منظر خواهیم داشت. اما باید بگویم برای این کار، نیاز به پیوندی عاطفی و ساختار درستی دارد که باید بین دانشجویان حرفه‌ای سینما و تئاتر و اساتید دانشگاه ایجاد شود. آن‌ها به شدت به فضای حاکم بر تولید فیلم معترض هستند؛ مثلا در انتخاب بازیگر که فضای غیرحرفه‌ای برقرار است؛ دانشجویان و فارغ‌التحصیلان سینما و تئاتر در فیلم‌های تولید شده مشارکت داده نمی‌شوند و این اتفاقی است که سال‌هاست سینمای ما را به سمت و سوی ناخوشایندی کشانده است؛ درنتیجه اگر بخواهیم نشست‌های این چنینی در دانشگاها داشته باشیم و دانشجویان را در آن‌ها شرکت دهیم، باید برای جذب این افراد در نشست‌ها تلاش مضاعفی صورت بگیرد.»
او ادامه داد: «طی این سال‌ها پیوند بین دانشجویان سینما و فضای مدیریتی سینما ضعیف شده است و درنهایت در جشنواره فیلم فجر این افراد صرفا تماشاگر فیلم‌های راه یافته به این رویداد سینمایی هستند. در تمام سال‌های متمادی که جشنواره فیلم فجر برگزار شده است از دانشجویان و فارغ‌التحصیل این رشته در نشست‌های بررسی فیلم‌ها استفاده نشده است و این همان نقاط ضعف جشنواره است که باعث شده آنچه خروجی نشست‌ها بوده چیزی جز حاشیه نباشد. زمانی ما می‌توانیم از تقویت بخش فرهنگی جشنواره صحبت کنیم که افراد صاحب امتیاز در این عرصه را وارد بازی کنیم.»
ماسوری با تاکید بر اینکه باید در نشست‌های فرهنگی جشنواره از ترکیب سینماگران و استاید دانشگاه‌ها استفاده شود، عنوان کرد: «سال‌هاست در دانشگاه‌ها درباره این موضوعات فرهنگی و پژوهشی نسبت به سینمای ایران صحبت شده است. این صحبت‌ها گاهی به مذاق سینماگران خوش نیامده و در برخی از مواقع این گفتمان‌ها به بن‌بست رسیده است؛ البته در جاهایی حرف مشترک داشته‌ایم اما در برخی از نقاط دچار اختلاف نظری و عملی شده‌ایم. به‌همین دلیل اگر این نشست‌ها با ترکیب اساتید و سینماگران برگزار شود باعث چالش می‌شود و شاید از میان این چالش‌ها برای هرچه بهتر شدن سینمای ایران راهکاری ارئه شود؛ اما برای اینکه تمام این نشست‌ها بیش از حد دچار چالش نشود می‌توانیم از سینماگرانی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند استفاده کنیم.»
این کارگردان تئاتر و عضو هیات علمی دانشگاه بیان کرد: «موضوعات نشست‌های فرهنگی که از سوی دفتر جشنواره فیلم فجر اعلام شده است، بسیار کلی است؛ اگر می‌خواهیم خروجی که از این نشست‌ها به دست می‌آید، خروجی درستی باشد، باید در تک تک این موارد جزئی عمل کنیم. سال‌هاست که به کلی‌گویی عادت کرده‌ایم و رفع مشکلات با این کلی‌گویی‌ها امکان‌پذیر نیست. اگر واقعا می‌خواهیم با این نشست‌ها حلال مشکلات شویم باید حواسمان باشد که ریز به ریز را باید بررسی کنیم اما اگر فقط هدف پر کردن بیلان کاری است، همین روش را ادامه بدهیم.»
ماسوری ادامه داد: «اینکه نشست بررسی مسائل فرهنگی سینمای ایران برگزار می‌کنیم اما دوباره آن‌چه در این سال‌‌ها اتفاق افتاده را تکرار می‌کنیم، چیزی جز گردش به دور خود نیست؛ بنابراین این سوال را بیاید مسئولین برگزاری این نشست‌ها پاسخ دهند که هدف‌شان چیست؟ تا به‌حال مدیران سینمایی درباره کلیت حرف‌های تکراری فکر کرده‌اند؟ این بررسی باید از خاستگاهی که یک فیلم‌ شکل می‌گیرد، یعنی تفکری که فیلمنامه را می‌نویسد و تفکر کارگردانی که یک اثر را می‌سازد، صورت گیرد؛ در این نشست‌ها جایگاه مخاطب سینما باید روشن شود تا به هدفمان برسیم. در این روزها صرفا مخاطب سینما هستم و مدت‌هاست که فیلمی با ویژگی‌های سینما ندیده‌ایم؛ مخاطب بین کشاکش سینما و فرهنگ هزار رنگ گم شده است. فیلم‌هایی که این روزها به نمایش در می‌آیند حاصل ملغمه هزار فرهنگی است که در این سال‌ها، سعی بر نشر آن داشته‌ایم.»
او در پایان با اشاره به اینکه با این نشست‌ها پلی بین سینمای آکادمیک و سینمای تجربی زده می‌شود، توضیح داد: «بررسی راهکارهای ارتقای سینما بایددر قالب تحقیق بینارشته‌‌ای باشد و نقطه به نقطه به کلیت این موضوع برسیم؛ به‌طور مثال در سینمای جهان سینمای روانشناختی باب شده است و به صورت حرفه‌ای رد پای این سینما در فیلم‌هایشان دیده می‌شود، این نوع فیلم‌ها به یک ژانر بسیار قوی در جهان تبدیل شده است. ما همواره در نشست‌های فرهنگی که باید در اصل فرهنگی – پژوهشی اعلام می‌شد به بررسی این موارد نیازمندیم. امیدوارم تا این جلسات به نحو احسن انجام گیرد و از این کلی‌گویی‌هایی که این سال‌ها دامن‌گیر ماست پرهیز شود.»
چهلمین جشنواره فیلم فجر در دو بخش فرهنگی و رقابتی از 12 تا 22 بهمن 1400 به دبیری مسعود نقاش‌زاده برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=3183

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.