سینمایی نیوز
  • برابر با : Thursday - 11 July - 2024
کل 8183 امروز 0

خبر فوری

انتشار فراخوان بخش بین‌الملل چهل و سومین جشنواره فیلم فجر روزنامه‌های شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ پربیننده‌ترین و پرفروش‌ترین سینماهای کشور در خرداد اعلام شد روزنامه‌های شنبه ۹ تیر ۱۴۰3 بزرگترین رویداد ارائه طرح تخصصی مستند برگزار می‌شود فراخوان نخستین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس «آسمان» مهاباد منتشر شد از کشف حقیقت یک قتل تا وحشت افسانه‌ای قدیمی صفحه اول روزنامه های پنج شنبه 7تیر 1403 بنیاد پویانمایی مشکل فقدان مجموعه‌ای متمرکز برای تولیدات این حوزه را رفع کرد افتتاح نمایشگاه عکس«شهید خدمت»در محل سازمان سینمایی/ پخش تیزر شهید خدمت دبیران سه جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر معرفی شدند از «بحران خاموش» تا «رزیدنت» معرفی شورای سیاستگذاری هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» صفحه اول روزنامه های 4شنبه 6 تیر1403 گروه سینمایی فرهنگ کار خود را با 5 فیلم و 23 سینما آغاز کرد صفحه اول روزنامه های دوشنبه 4 تیر 1403 ۱۳ دستاورد سینمایی دولت سیزدهم؛ عدالت در سینماسازی تا استعدادیابی مناظره‌های فرهنگی انتظارات را برآورده نکرد/ برگزاری اولین جشن سالانه فیلم‌های هنر و تجربه/ تولید سه مستند با محوریت شهید جمهور/ مجموعه فیلمخانه ملی ایران افتتاح می‌شود صفحه اول روزنامه های یکشنبه ۳ تیر ماه ۱۴۰۳ تاکید رئیس سازمان سینمایی بر حمایت جدی از تولید فیلم‌های تجربی فروش سینمای ایران در خرداد 1403 اعلام شد صفحه اول روزنامه های شنبه 2 تیر ماه 1403 صفحه اول روزنامه های آخرین روز بهار 1403 سینما محراب شهر قم به سمفا متصل شد آخرین مصوبات شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی فراخوان نخستین «جشنواره عکس تهران» منتشر شد / معرفی دبیر و داوران اکران 6 مستند در سالن حقیقت تداوم نهضت سینماسازی در شهرهای کم‌برخوردار ما در اخلاق در سینما موفق بودیم فراخوان هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران منتشر شد فروش سینمای ایران در هفته سوم خرداد اعلام شد موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با 8 فیلم‌نامه خزاعی: سینما، ابزاری برای غنی‌سازی فرهنگی و تعامل بین کشورها و مردم است آغاز پیش ثبت نام مدرسه مستند حقیقت لزوم تداوم بی‌وقفه فعالیت‌های سینمایی/ گروه سینمایی فرهنگ، مطالبه قدیمی سینماگران است امضای موسولینی پای جشنواره کن! انتشار فراخوان بخش ملی چهل و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر آغاز دوره جدید فعالیت آسیفا ایران تغییر فراخوان «فجر» به نفع فیلمسازان سینمای کوتاه/ دایره انتخاب‌ها متنوع‌تر می‌شود فراخوان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران منتشر شد از «آخرین کوسه نهنگ» تا «خانواده خلج» «گروه سینمایی فرهنگ» راه‌اندازی شد فروش سینمای ایران در هفته دوم خرداد اعلام شد قلب سینمای کودک دوباره در اصفهان می‌تپد جشن مهر سینما متعلق به خانواده سینماست‌ / مهر سینما جلوه‌ای از عدالت فرهنگی دولت سیزدهم ابلاغ طرح حمایت از «تهیه‌کنندگی استانی سینما» برای تقویت سینمای استانی فروش سینمای ایران در هفته نخست خرداد اعلام شد نگاهی دقیق‌تر به مهم‌ترین آکادمی سینمایی سال در «جایزه اسکار» فراخوان هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد انتشار فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۳؛ هفته آینده

3
اختصاصی سینمایی نیوز | گفت و گو با "خسرو کشاورز قاسمی" کارگردان نمایش "روزگار سگی سگی" منتخب چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

“روزگار سگی سگی” آکادمی ماشین جنگ

  • کد خبر : 31504
  • ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
“روزگار سگی سگی” آکادمی ماشین جنگ
آقایان و خانم ها با هر دین و آیینی که هستید بدانیم که آدم و کودک دارد کشته می شود‌ و از بین می رود. رسانه ها خوراکی می دهند و خواهش من این هست که آن طور نه بلکه انسانی نگاه کنیم.

سینمایی نیوز– اثر نمایشی “روزگار سگی سگی” از بخش ویژه غزه و بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر که آغاز کننده نمایش‌های بخش ویژه غزه است، روز یکشنبه 1402/11/2 در ۲ نوبت 16 و 19 با مدت زمان ۵۰ دقیقه اجرا داشت و در حالی که تمامی صندلی ها پر بود در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفت.

به گزارش خبرنگار تئاتر سینمایی نیوز، “خسرو کشاورز قاسمی”، کارگردان نمایش “روزگار سگی سگی” از تهران طراح، نویسنده و کارگردان نمایش “روزگار سگی سگی” که پیش از این نمایش های “بچه های آخر آسفالت”، “مرگ گرم”، “من از ارتفاع می ترسم” و … را در کارنامه تئاتری خود دارد و امسال از تهران در جشنواره حاضر است، درباره علت نامگذاری این نمایش‌نامه اظهار داشت: موضوع این نمایش بر اساس داستان واقعی است. زمانی که اتفاقات غزه پیش آمد، به مطالعه ۲ کتاب “راه نیرنگ” و “تو زودتر بکش” بر اساس افشاگری اسرائیلی هایی با مدارج بالا که در موساد خدمت می کردند و سپس حذف شده بودند و به جایی پناهنده شده بودند، پرداختم. براین اساس، به زندگی ژنرالی رسیدم که چنین وضعیتی داشت و حتی به مشروب پناه برده بود. حتی بسیاری از دیالوگ های نمایش، برگرفته از آن کتاب هاست.

این نمایشنامه نویس خاطرنشان ساخت: اسرائیلی ها بر آنند تا شرف از دست رفته شان را با این جنایت ها و خونریزی ها توجیه کنند. به این ترتیب علی رغم آن چه مردم دنیا فکر می کنند و توسط رسانه های خارجی قدرت برتر تصور می شوند، روزگار اسرائیلی ها بسیار داغان است و به اذعان خود شان توخالی هستند. حتی به خاطر این کشتاری که انجام دادند افسرده شده اند، به هم ریختند و دچار مالیخولیا هستند. شرایط کنونی این ها حقیقتا مساعد و مناسب نیست. بر همین اساس نام “روزگار سگی سگی” را برای این نمایش برگزیدم که روزگار اسرائیلی هاست.

این هنرمند عرصه تئاتر در خصوص علت پرداختن به این سوژه تصریح کرد: دغدغه شخصی من و احوالات درونی که بعد از جنگ غزه برای من به وجود آمد، دلم را به درد آورد. در فرهنگ مان داریم “چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضو ها را نماند قرار” و حال آیا عضوی از بدن ما به درد آمده است و چه می خواهیم کنیم. در حوزه فرهنگ و هنر و گرافیک و نقاشی و … چه کردیم و چه قدمی برداشتیم. من تصمیم گرفتم برای جشنواره تئاتر فجر این کار را آماده کنم. تلاش کردیم، به خدا توکل نمودیم و به لطف خدا پذیرفته شد و به روی صحنه رفت.
وی در مورد ویژگی های ساختاری و محتوایی این اثر که می تواند توسط هیئت داوران دیده شود تاکید کرد: خیلی برای من اهمیت ندارد. من بسیار دوست داشتم ۲ روز اجرا در این جشنواره می رفتیم و تماشاگر بیشتری این تئاتر را به تماشا می نشست اما متاسفانه تنها ‌۲ اجرا در یک روز داشتیم که الحمدالله در هر ۲ اجرا، سالن، پر بود. این لطف خدا بود نسبت به این نمایش و هم چنین نیتی که ما در پسِ تولید این اثر داشتیم، کارساز شد. حقیقتا به جایزه فکر نمی کنم و هر چه خداوند خواست راضی هستم و شاید داوران دیدند. مادرم جمله ای به زبان ترکی می گفتند: “ماهی نبیند خدای ماهی می بیند”.
تئاتر مظلوم است و پولی در آن نیست. به قول بزرگی که می فرمایند نانی ندارد اما شراب زندگی است و ما نیز با آن شراب نمایش، مستی می کنیم.
کارگردان نمایش “روزگار سگی سگی” با اشاره به کمبود های حوزه تئاتر کشور گفت: درد دل زیاد هست، پیشکسوتان گفته اند، ما نیز می گوییم و اثر آن مهم است. گلایه ای در بین نیست اما نخست این که بودجه و پول مناسبی در اختیار نیست و کمک هزینه را هم هنوز دریافت نکرده ام. تمام هزینه ها را از جیب خودم خرج نمودم و دوستانِ همکار لطف کردند. حمایت مالی صورت نمی گیرد و به تئاتر بها داده نمی شود. گاهی تئاتر را برای گردگیری بیرون می آورند به نمایش می گذارند و سپس دوباره، درون بقچه قرار می دهند. توجهی صورت نمی گیرد.
وی در همین ارتباط یادآور شد: رسانه های بیگانه و مدیا ها و پلتفرم ها و فضای مجازی خوراک مسموم و نادرست و غیر واقعی به مردم ما می دهند و جای ظالم و مظلوم را عوض می کنند. حال برای این کار هنری که ما انجام می دهیم باید شرایطی فراهم شود تا نوجوانان و جوانانِ ما به تماشا بنشینند. اگر برای آن هزینه نکنیم، آن طرفی ها کارشان را بلدند. یک نفر از من پرسید اصلا چرا طوفان الاقصی به وجود آمد که این ها بزنند تا آن ها هم بزنند، گفتم شما اصلا مطالعه نداشتید تا بدانید این ها در زندان بودند و گفتند یا مرگ یا زندگی را می خواهیم. وگر نه، کسی مرگ و کشته دادن را دوست ندارد. این را جوانِ ما نمی داند و من هم که می خواهم با اثرم بگویم متاسفانه ‌۲ اجرا بیشتر ندارم و کمک هزینه ای دریافت نکردم تا صحنه را جذاب تر کنم. باید بیشتر سالن و اجرا در اختیار ما بگذارند تا صدای این نمایش مان که زبان جهانی دارد به گوش همگان برسد.
“خسرو کشاورز قاسمی” در بخش پایانی صحبت های خود بیان نمود: ما در گوشی موبایل جستجو هایی می کنیم که بی نتیجه است اما کافی است وضعیت ایرانیان یهودی مقیم اسرائیل و یا یهودیان رانده شده از اسرائیل را جستجو کنیم، آن وقت متوجه تفاوت ها و درجه بندی های آن ها می شویم و پی خواهیم برد که چه چیز هایی را به ما نمی گویند. حتی ببینید چرا فضای مجازی به حز پلتفرم “تیک تاک”، نمایان شدن طوفان الاقصی را پوشش نداد و پشتیبانی نکرد چون زیر بلیت اسرائیلی هاست. همه از جمله هالیوود را صهیونیست به زیر بلیت خود آورده است و در سینما ها و پلتفرم ها خوراکی با به به و چه چه و خانه و زندگی خوب ارائه می دهند. در صورتی که خدا می داند این طور نیست. خیلی راحت می شود پیدا کرد چه کسی حق و چه کسی نا حق است و اما متاسفانه اگر ما می خواهیم حرفی بزنیم جایی برای به اجرا گذاشتن نیست. چه بسا نمایشی اگر برچسب ‌غزه داشته باشد با نوعی گارد مواجه شود اما گروه ما خودمانی هستند و هنوز کمک هزینه ای دریافت نکردیم و از جیب خرج نمودیم. آقایان و خانم ها با هر دین و آیینی که هستید بدانیم که آدم و کودک دارد کشته می شود‌ و از بین می رود. رسانه ها خوراکی می دهند و خواهش من این هست که آن طور نه بلکه انسانی نگاه کنیم.

“میثم رمضانی” مجری صحنه، گوینده، بازیگر و کارگردان باسابقه تئاتر شهرستان قرچک که بازی او در نمایش “روزگار سگی سگی” در نقش ژنرالی اسراِیلی تحسین تمامی تماشاگران را برانگیخت، اظهار نمود: بنده همین ابتدا عذرخواهم اگر تعادل ندارم چرا که حس ایفای نقش هم چنان پس از اتمام نمایش در من جریان و ادامه دارد. پیش از هر سختی عرض سلام دارم به جامعه محترم و بزرگ ایثارگران و شهدا‌ء که ما هر چه داریم از برکت وجود رشادت های ایشان است، بنده خاک پای این بزرگواران هستم و شاید با اجرای این نمایش، قطره ای از زحمات ایشان را بتوانیم جبران کنیم اما نخواهیم توانست.
این بازیگر و کارگردان تئاتر درباره چگونگی انتخاب برای نقش “تئودور” بیان داشت”:  من ۱۵ تا ۲۰ سال هست که در تئاتر به طور حرفه ای بازیگری و کارگردانی می کنم و با استاد علی رضا استادی کارم را آغاز کردم، در دانشگاه کارشناس کارگردانی تئاتر خواندم و به تدریس تئاتر هم مشغول هستم و از همه مهم تر جزء اقشار مذهبی جامعه می باشم و به همین خاطر کارگردان، بنده را انتخاب نمودند تا به نوعی در نقش فرو روم که به بهترین شکل آن را اجرا نمایم. خدا را شاکرم آن اتفاقی که کارگردان برای این نقش و نمایش انتظار داشتند افتاد.
فعال عرصه هنر نمایش شهرستان قرچک اضافه کرد: خوشحالم که توانستم در این نمایش نقش آفرینی داشته باشم. نقش “تئودور”را ایفا نمودم که ژنرال اسرائیلی به جنون رسیده است، زن خود را به قتل رسانده و کل نمایش مرور یک دقیقه کابوس های ذهن این ژنرال است. اگر چه به کودک کشی ها و جنایت هایی که در غزه و فلسطین داشته است افتخار می کند و توقع دارد مدال بهترین شخصیت دنیا را به او بدهند اما به دست خود شان حذف می شود.
برگزیده سیزدهمین جشنواره تئاتر بسیج استان تهران یادآور شد: تئودور ها هنوز هستند؛ حتی صدام حسین هم یک تئودور بود که خود شان او را نابود کردند. دنیا نمی خواهد باور کند که این تئودر ها به دست بالادستی هاشان روزی نابود می شوند. تئودور در نمایش دیالوگی دارد که می گوید من برای حرف هایم سند دارم و فیلمی ۳ دقیقه ای از جنایت هایی که توسط ماشین جنگ اسرائیل به او برای عملیات دیکته شده را به نمایش می گذارد.
“رمضانی” در پایان گفت: امیدوارم کار هایی از این دست ساخته شود چون یک تعداد انسان و کودک در حال از دست رفتن هستند. من از صمیم قلب تقا‌ضا می کنم که جبهه نگیرند و به سالن های نمایش بیایید و از این دست آثار حمایت کنید تا این نوع تئاتر ها در ساحت اجرا های بین الملل دیده و از این کودک کشی ها جلوگیری شود.
چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است.
گزارش و گفت و گو: تورج اردشیری نیا
عکس: الهام سادات روئین تن
لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=31504

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.