سینمایی نیوز
  • برابر با : Thursday - 22 February - 2024
کل 7545 امروز 0

خبر فوری

“همایون رحیمیان”: ارکستر ملی را به شهرستان ها می بریم پیشنهاد ایجاد سازمان هنر اعم از موسیقی و تئاتر درحال بررسی است موسیقی را شاخه‌ای از حکمت می‌دانیم/ جایزه وزارت فرهنگ به برترین‌های نقد از جشنواره‌های فجر آئین پایانی سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر برگزارشد/ معرفی برگزیدگان جایزه باربد و بخش های مختلف در آخرین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر «نقش اسناد تاریخی و مطبوعات در پژوهش‌های موسیقی» بررسی شد جزئیات برگزاری آیین اختتامیه سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر شب پنجم جشنواره موسیقی فجر/از اجرای ارکستر سمفونیک تا اجرای ویژه کودک و نوجوان و شب بزرگان موسیقی در چهارمین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر«تکثرگرایی و ذائقه شنیداری نسل نو» بررسی شد سند ملی موسیقی کشور می تواند گره گشا باشد اعلام برنامه‌های چهارمین روز جشنواره موسیقی فجر بررسی «نگاه راهبردی به حوزه موسیقی» در سومین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر سرهنگ “احسان ربیعی”: به ارکستر نظامی رزم نوازان سالن و سانس اجرا اختصاص داده شود اعلام برنامه‌های سومین روز جشنواره موسیقی فجر/ ازاجراهای ارکسترال تا حضور هلندی ها حضور موریتس ارنست پیانیست شناخته شده آلمانی در جشنواره موسیقی فجر همزمان با نخستین شب برگزاری سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر؛ وزیر فرهنگ به تماشای اجرای ارکستر ملی ایران نشست/ امسال جشنواره موسیقی در جنوب تهران هم اجرا دارد اعلام برنامه‌های دومین روز جشنواره موسیقی فجر/از حضور پرنگ بین الملل ها تا نوای سرنا و دهل و موسیقی آذری علیرضا طلیسچی جشنواره موسیقی فجر را به جنوب تهران برد بررسی آسیب‌شناسی آموزش ردیف موسیقی در دومین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر دستگاهی ایران برر ایستاده برای ایران در تالار وحدت / در شب ارکستر ملی و محمد معتمدی چه گذشت؟ بانوان «نهال» چراغ جشنواره موسیقی فجر را روشن کردند مسعود صادقلو: امشب برای شما و با عشق می‌خوانم در کنسرت آرون افشار محکوم هستید به شاد بودن! برگزاری نخستین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر با موضوع «موسیقی و هوش مصنوعی» وزیر فرهنگ در پیامی به سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر: هنر موسیقی در دوران پیروزی انقلاب، وحدت و همبستگی را به منشوری پایدار در قالب همدلی تبدیل کرد میزبانی هم‌زمان ۱۴ استان از جشنواره موسیقی فجر تیزر جشنواره موسیقی فجر منتشر شد + فیلم پیام مدیرکل دفتر موسیقی به جشنواره موسیقی فجر آغاز سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر از امروز سالاری: برگزاری سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر در سراسر کشور نشان از رویکرد عدالت محوری معاونت هنری دارد قطار جشنواره فیلم فجر ۴۲ به مقصد رسید از پاسداشت یاد بزرگان موسیقی تا ساز کوک خارجی ها از حضور پررنگ بانوان و ارکسترها تا حضور خوانندگان مطرح و اجراهای بین الملل عدالت فرهنگی از شاخصه های جشنواره سی و نهم موسیقی فجر طوبای زرین آرای مردمی اهدا می‌شود انتشار جدول اجراهای سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر/ آغاز بلیت‌فروشی از فردا جشنواره تئاتر فجر۴۲، برگزیدگان خود را شناخت افتتاحیه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر برگزار شد پوستر سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر منتشر شد «اجاره نشینی» ؛ اثری ساختارشکن است پوستر اثر اقتباسی آپاراتچی منتشر شد آرمین رحیمیان ایفاگر نقش سردار حسین همدانی شد پوستر «دو‌ روز دیرتر» منتشر شد فیلم‌های چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر در سامانه شناسا نامزدهای بخش تبلیغات چهل و دومین جشنواره فیلم فجر اعلام شد ویژه برنامه‌های سیما در چهل‌و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر مارال بنی آدم و ملیکا شریفی نیا در نقش پروین و آگرین ساز‌وکار جدیدی برای نظارت بر فیلم‌های سینمایی در حال تدوین است انعکاس جشنواره فیلم فجر روی موج رادیو/ پای سینمایی‌ها به رادیو باز شد مرکز تولید و فنی سیما پای کار جشنواره بین المللی فیلم فجر تکمیل ظرفیت سینما‌های مردمی جشنواره فیلم فجر تا ۱۶ بهمن

0
اختصاصی سینمایی نیوز/ گفت و گو با "احسان مشکور" کارگردان و "حسین محمدی واله" تهیه کننده فیلم مستند "رویای بزرگ" در حاشیه هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت»؛

«رویای بزرگ» حقیقت پیشرفت والیبال ایران از قطب‌های جهان

  • کد خبر : 31082
  • ۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
«رویای بزرگ» حقیقت پیشرفت والیبال ایران از قطب‌های جهان
در حال حاضر که این گفت و گو را انجام می دهیم والیبال بدون رئیس فدراسیون است و با سرپرست اداره می شود. به مانند ۲۵ سال قبل، استرس راهیابی به المپیک را داریم. آخرین راه ما به صعود المپیک 2024 پاریس، ۳ ماه دیگر در لیگ جهانی است و باید ۹۰ درصد بازی ها را پیروز خارج شویم. باید فکری برای فدراسیون موفق رشته های تیمی ما که جزء ۳ تیم اول جهان است داشت.

سینمایی نیوز– مستند بلند 73 دقیقه ای «رویای بزرگ» به کارگردانی “احسان مشکور” و تهیه کنندگی “حسین محمدی واله” که در مرکز مستند «سفیرفیلم» تولید شده است، از بخش مسابقه ملی در چهارمین روز از هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» روز پنج شنبه ۳۰ آذرماه 1402 در سالن ۳ پردیس چارسو از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱:۳۰ اکران شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی نیوز، “احسان مشکور” کارگردان مستند «رویای بزرگ» با موضوع پیشرفت والیبال ایران طی چهل سال اخیر، که روایتی است از رشد والیبال ایران از اواخر دهه شصت تا امروز و این که چطور والیبال ایران به حدی رشد کرد تا این کشور تبدیل به یکی از قطب‌های جهان شد و در کنار پرداختن به این موضوع، به نقش مرحوم یزدانی‌خرم در رشد والیبال ایران اشاره داشته است، در مورد علت نامگذاری این فیلم بیان داشت: روزی که ساخت این مستند از سوی سفیر فیلم به بنده پیشنهاد شد، طبق پژوهش ابتدایی که انجام پذیرفت و بعدتر در مصاحبه ها، مفهومِ رویا به ذهن ما می آمد. آخرین دستاوردی که ۳۰ سال در ذهن بازیکنان تیم ملی والیبال نهادینه شده بود تا به آن دست پیدا کنند، طبق صحبتی که تمامی ورزشکاران دارند، حضور در المپیک با شرکت همه ی ورزشکاران دنیا بود. این رویای دست نیافتنی بعد ۳۰ سال با حضور در المپیک ۲۰۱۶ دست یافتنی شد و این چنین اسم فیلم مستند ما نیز “رویای بزرگ” نام گرفت.

این مستند ساز جوان در مورد علت پرداختن به سوژه گفت: معتقدم باید روی سوژه ای دست بگذارم که یا کسی به آن نمی پردازد یا آن قدر پرداخت به آن سخت است که کسی جرات نزدیک شدن به آن را ندارد. مستند ورزشی نیز کم داریم در حالی که مخاطب، ژانر ورزشی را می پسندد و جزء پر مخاطب ترین فیلم ها در بین تماشاگران جهان است.

این کارگردان در مورد جای خالی چنین فیلم هایی گفت: تنها مستند ورزشی در بخش مستند های بلند جشنواره هفدهم سینما حقیقت “رویای بزرگ” است. البته “ستار الکلاسیکو” نیز به ورزش و بحث شرط بندی اشاره دارد. همان تجهیزات ابتدایی ساخت مستند های ورزشی در استان ها و شهرستان ها پیدا نمی شود و باید از تهران ببریم.

“حسین محمدی واله” تهیه کننده در همین ارتباط اظهار داشت: در کشور ما کمی کم لطفی به ساخت مستند های ورزشی شده است که البته چه بسا مستند سازان نیز مشتاق نبودند و همین طور دسترسی به ورزشکاران حرفه ای که مدال آور هستند نیز سخت است. ایشان با شروع لیگ برتر والیبال هفته ای ۴ بار در حال تمرین و ۲ مسابقه هستند و این دسترسی مستند سازان را به بازیکنان و قهرمانان سخت تر می کند. دلیل دیگر بودجه ای است که برای ساخت مستند ورزشی با وجود سفر های خارجی باید فراهم شود. به همین جهت مستند ساز و هم چنین متولی ورزشی کمتر به سمت ساخت فیلم های ورزشی می روند. ما نیز با مراجعه و همراهی آقای “کرده” گزارشگر محترم والیبال ریسک کردیم و این فیلم را ساختیم.

این تهیه کننده ادامه داد: در بعد محتوایی ما خواستیم الگویی را به فدراسیون های دیگر پیشنهاد دهیم. مدیریت والیبال کشورِ ما از ثبات بیشتری برخوردار بوده به طوری که بعد از انقلاب در کل ۲ مدیر به خود دیده است که مرحوم”یزدانی خرم” ریل گذاری و استعداد یابی از روستا ها و شهرستان ها را انجام دادند و سپس آقای “داورزنی” تحویل گرفتند و تا مقطع بزرگسالان اداره نمودند و جابجایی در آن ساختار از رئیس تا دبیر روی نداده است. این الگوی خوبی برای فدراسیون های دیگر است و خیلی از فدرسیون های موفق داریم که می شود مستند ورزشی در آن ها ساخت.

“مشکور” در مورد روند تولید و مراحل کار گفت: پژوهش را با وجود مبحث آرشیو یابی ورزش والیبال کشور که بسیار آرشیو ویژه ای بود، طی ۲ تا ۳ ماه به انجام رساندیم. ۵ تا ۶ ماه تنها هماهنگی با بازیکنان زمان برد. پروژه “رویای بزرگ” ۴ ماه پروسه تولید را به خود اختصاص داد. برای تصویربرداری با هماهنگی سخت تجهیزات در شهرستان ها به چهار استان تهران، گنبد، مشهد با حضور تیم باشگاهی آقای “محمد موسوی” و یزد که ۲ تیم باشگاهی داشتند سفر نمودیم. ۱۷ ماه تولید زمان برده است که تا اسفند ماه بعد از ۱۸ ماه مرحله صداگذاری و اصلاح رنگ به اتمام می رسد و شاهد یک نسخه با کیفیت خواهیم بود. بر روی این نسخه موجود با وجودی که تلاش نمودیم برای مخاطب از سطح استانداری برخوردار باشد اما هنوز صداگذاری و اصلاح رنگ انجام نگرفته است. حدس بنده این است که مستند “رویای بزرگ” حتی انتظار ورزشکاران و والیبال دوستان حرفه ای را برآورده می کند و امیدوارم با اقبال مخاطبان نیز روبرو شود و یک مستند ورزشی عالی ببینند.

” محمدی واله” در همین رابطه افزود: در پروسه اعتماد سازی با بازیکنان، بنده خیلی در مقام تهیه کننده پیگیر بودم و جایی نبود از وزارت ورزش تا کمیته المپیک و فدراسیون مراجعه ننموده باشم اما با یک بی تفاوتی و بی اهمیتی در موضوع مواجه شدم. ما آن نسل طلایی والیبال کشور در دهه های مختلف را مقابل دوربین آوردیم که از “مهدی مهدوی”، “امیر غفور”، “محمد موسوی”، “فرهاد قائمی” نام می برم. تنها “سعید معروف” علی رغم تمامی تلاش های صورت گرفته در تماس های تلفنی و پیگیری های فدراسیون و با وجود این تعداد علاقه مند و هوادار بی شماری که دارند، مایل نبودند در خصوص والیبال کشور، آن هم در یک فیلم مستند ورزشی که سیر پیشرفت این رشته را نشان می دهد، صحبتی داشته باشند. برای اکران و تماشای مستند “رویای بزرگ” در جشنواره سینما حقیقت بنده با ارسال دعوت نامه، از رئیس فدراسیون، والیبالیست ها و مسئولین بسیار تلاش داشتم که تشریف بیاورند اما در خلال مسابقات حضور داشتند ضمن این که سانس های اکران در ساعت ۱۳ روز سه شنبه و شب یلدا  مناسب نمایش یک مستند ورزشی نبود.

وی در مورد ویژگی های ساختاری و محتوایی این اثر که می تواند توسط هیئت داوران دیده شود یادآور شد: اگر تا به حال مستند ورزشی ساخته شده است به ورزش نپرداخته اند بلکه به زیر متن هایی دور از ذهن ورزشکاران پرداخته شده است. ما سعی نمودیم رویا هایی که والیبالیست ها از دوران نوجوانی تا صعود به المپیک آن هم پس از ۵۲ سال آرزو دارند، این شاخص های استاندار کار گروهی را با محتوای قابل تامل به تصویر بکشیم. در فرم نیز بداعت و تازگی داریم چون سعی نمودیم به شکل تولیدی، زیست بازیکنان را نشان دهیم و کمتر در گونه کلاسیک چنین مستندی دیده ایم. بیشتر به صورت رئال یا پوشش مسابقه بوده است.

وی در مورد چالش های زمان ساخت این فیلم گفت: نیامدن بازیکنان مقابل دوربین، مهم ترین چالش تهیه کنندگان است. روزی من روبروی فدراسیون روی زمین نشستم و نا امید شدم. بازیکنان روزی قطر، روزی دیگر امارات و در جام باشگاه ها حضور داشتند، جلوی دوربین نمی آمدند. در صحبت با آقای “کرده” خدمت ایشان گفتم به هر شکل ممکن این فیلم باید ساخته شود و ایشان بدون هیج گونه چشم داشتی لطفی که به ما داشتند این بود که شخصا با بازیکنان تماس گرفتند. چالش دیگر هزینه ساخت مستند است که متاسفانه در چشم مدیران، فیلم مستند، تسهیل گر نیست.

این تهیه کننده جوان در اشاره به اهمیت ارتباط فیلم سازان جوان با سینمای بین الملل خاطرنشان ساخت: با توجه به این که یک مستند ورزشی ساختیم که می تواند پرطرفدار باشد آن هم با حضور بازیکنان جهانی هم چون “محمد موسوی” که دنیا او را با نام “هیرو” می شناسند و چندین بار کاپ مدافع جهان را در اختیار دارد، یک لیست ابتدایی از جشنواره ها آماده نمودیم و مرحله به مرحله پیش می رویم. رونمایی فیلم نیز احتمال دارد بهمن ماه و در پایتخت والیبال ایران گنبد یا ارومیه خواهد بود. مستند بسیار اثر گذار است. جشنواره سینما حقیقت هم خانه مستند سازان محسوب می شود و بر روی حرکت محکم مستند سازان هم تاثیر می گذارد و خوشحالم که تداوم دارد. برگزاری جشنواره سینما حقیقت ما را سر زنده و با امید نگه می دارد.

“مشکور” کارگردان در همین ارتباط گفت: سال گذشته بعد از موفقیت مستند “عملیات دماوند” در جشنواره شانزدهم سینما حقیقت، پیشنهاد های بسیاری به بنده برای ساخت فیلم شد. بنده نیز موضوعاتی را انتخاب می کنم که تجربه جدیدی به همراه بیاورد. هنوز در حال آموختن هستم و با حساسیت ساخت مستند های بعدی را پی می گیرم.

او در مورد کمبودهای سینمای کوتاه خاطر نشان ساخت: یک تا دو سال از عمر بنده صرف ساخت این مستند ورزشی شده است. در جهان و کشور های صنعتی، مبحث اسپانسرینگ ورزشی هست که مشخصا شرکت اپل مستند های ورزشی می سازد و تیم های یوونتوس و منچستر سیتی پر مخاطب ترین مستند های نتفلیکس و در اپل این مستند های ورزشی هستند که حتی برای شخص بازیکن ها مستند می سازند. تیم های ورزشی نمی توانند به اسپانسرینگ و حتی فیلم های سینمایی ورود کنند، بلکه امیدوارم فدراسیون های ورزشی اقدام کنند. به طور نمونه ۲ سال قبل مستند “جایی برای فرشته ها نیست” با استقبال روبرو شد. حمایت فدراسیون های ورزشی از ساخت مستند های ورزشی علی الخصوص  می تواند اتفاقات خوبی را پدید آورد.
“محمدی واله” تصریح ساخت: ما همین الان نیز طرح آماده مستند ورزشی برای ساخت داریم و اگر از مستند “رویای بزرگ” حمایت شود بلافاصله کلید خواهیم زد. اولین قدم برای اقبال مستند، جدی گرفتن آن است. باید شبکه های تلویزیونی در ساعات مهم و پرمخاطب، آنتن را در اختیار فیلم های مستند قرار دهند چرا که حرف مهمی خواهد داشت. بایستی ذائفه سازی کرد. بودجه مستند الف ویژه ببینید چقدر هست و مقایسه کنید با هزینه ای که برای ساخت فیلم سینمایی می شود. به سینمای مستند دنیا بنگریم که به چه منوال عمل می کنند چون مستند ثبت و سند تاریخی و روایت یک امر واقع است. در سینما نهایتا وقتی مخاطب از پای تماشای فیلم سینمای بلند می شود می گوید این یک فیلم است و پس از تماشای اثر مستند هم می پذیرند که در امر واقع چنین اتفاقی افتاده است. خود فیلم ها چه فیلم خوب و چه فیلم بد از آن جایی که موجود زنده هستند به ما یاد می دهند و برای بنده خوب بوده است. پاتوق های مستند هم بسیار خوب است. گرد هم آمدن مستد سازان در طول هفته و تبادل تجربیات بسیار خوب است، به رشد فیلم ها کمک می کند و بازوی توانمندی برای سینمای مستند هست که سال ها می تواند تزریق و تغذیه کند. پیش از این هم بنده موضوع نظام دستمزد ها که کلان مسئله هست را بیان نمودم. صورت بندی مالی کلی مستند باید از مراجع بالا جا ببفتد. بعد از تصویب بودجه دیگر چاره ای نیست و پروژه باید ساخته شود.
“او” درباره جرات در فیلم سازی و گشایش در ممیزی گفت: فرمول مستند سازی بنده این هست که اگر من، سوژه و جهانِ مستند را جدی بگیرم، سوژه هم من را جدی خواهد گرفت. جدی و مستعد بودن مستند ساز، ایجاد جرات می کند. همنین حمایت در حوزه بودجه از مستند ساز نیز ایجاد جرات می کند. به این ترتیب ۲ بالِ جدیت و حمایت در مستند سازی از نظر بنده ایجاد جرات می کند. مدیران می توانند فیلم سازان جوان را صدا بزنند و بگویند چه می خواهید بسازید و از ایشان حمایت کنند و تهیه کننده کاربلد و توانمند هم در پروسه زمانی تولید را به سرانجام خواهد رساند.
“مشکور” افزود: با جدیت در مستند سازی، هم انتخاب موضوع برای مستند ساز مهم و در الویت خواهد بود و هم ارتباط با شخصیت نیز به مستند ساز جرات می بخشد. حمایت مجموعه فرهنگی که اسپانسر فیلم خواهند شد، باعث انتخاب موضوعی جسور می شود.
وی در مورد اینکه آیا این اثر می تواند تبدیل به یک فیلم مرجع شود گفت: هم در مستند قبلی و هم این مستند سعی نمودم این طور باشد. “رویای بزرگ” تنها تاریخ شفاهی والیبال ایران و چه بسا تنها مستند ورزشی والیلال ایران می تواند باشد. اکران های رونمایی و آغازین در استان ها و شهرستان ها هست و سپس به احتمال ۹۰ درصد در پلتفرم ها اکران خواهیم نمود.
“محمدی واله” تهیه کننده در خصوص موضوع پخش و اکران از شبکه های تلویزیونی منطقه و جهان، مخاطب هدف و بازار هدف اظهار داشت: قطعا مردم رکن مستند سازی ما و تسهیل گری ما نیز برای آن هاست. وقتی مخاطب بر می خیزد و می گوید فیلم خیلی خوب بود، در صحنه ای اشک ریختم و جایی دیگر احساس غرور ملی نمودم، خستگی ۲ سال تولید و پس تولید را از تن ما بیرون نمود. در جلسات به شوری رسیدیم و آن این که برای یک ماه جوانان دبیرستانی در سطح شهر تهران را دعوت به اکران نماییم یا در صورت هماهنگی با سینما ها، برای مدارس را به صورت اردو اکران داشته باشیم.
“مشکور” اضافه کرد: در ابتدا جوانان علاقه مند به ورزش والیبال و هدفِ در پس فیلم مستند “رویای بزرگ” مدیران ورزشی و صنعتی می باشند که از نسخه و الگوی پیشرفتی که این فیلم مستند جذاب و پر مخاطب در امر استعداد یابی جوانان و حمایت های دولتی از مدیران ورزشی معرفی می کند می توانند استفاده کنند.
“محمدی واله” درباره جایگاه پژوهش در جامعه و مدیریت کلان کشور، همچنین تغییر نگاه مسئولین به سینمای مستند با نگاه روزآمد و مخاطب محور بیان نمود: پژوهش امر اولیه و ذاتی و لازمه و اساس و پایه مستند است. بدون طی شدن مرحله پژوهش اصلا نباید شاتر دوربین روشن شود.‌ در مجامع آکادمیک و پژوهشکده ها، باید این مهم اتفاق بیفتد. مستند ساز هم خودخواسته به این سمت خواهد رفت. جا دارد از سفیر فیلم نام ببرم که یک دوره مستند سازی در سفیر فیلم داریم و از مرحله پژوهش و جستجوی اینترنتی تا روشن نمودن شاتر دوربین در آن تدریس خواهد شد. بنده در مقام تهیه کننده و آقای “مشکور” در مقام کارگردان مستند “رویای بزرگ” خروجی های دوره باقری مستند سازی سفیر فیلم بودیم. علاقه بنده به تهیه کنندگی در سینمای مستند نیز در آن جا با تدریس آقای “شامحمدی” صورت گرفت. البته تک درسی نیز در دوره هفت ماه انجمن سینمای جوانان ایران وجود دارد. بنده جای دیگری که مستند سازی را خیلی ارزان و درست آموزش دهند، نمی شناسم. بیرون از جشنواره ها، باقی جا ها اعم از ورکشاپ ها هزینه ها گران هست و علاقه مندان مستعد مستند سازی نیز توان پرداخت مبالغ زیاد را ندارند.
اوتاکید کرد: واقعیت امر این است که خود اثر یک تجربه تاریخی و عینی است و به جامعه گوشزد می کند. حال وقتی این پارادایم شکل می گیرد، شخصی دارد به مدیران و مردم آموزش می دهد که رفتار ما نسبت به آن مسئله و بحران باید به چه شکل شود. به طور نمونه فیلم خوبی در خصوص انقراض یوزپلنگ ها دیدم و وقتی در قالب درام و داستانی حذاب به مخاطب ارائه می شود و مدیر هم آن را می بیند، دیگر این توجه صورت خواهد پذیرفت تا از این اتفاق جلوگیری شود. این امر آموزش دهنده است و مستند می تواند تسهیل گر باشد.
او گفت: نگاهی که جامعه و مخاطب به مستند ساز و فیلم و سینمای مستند دارد مثبت است. مستند ساز را یک شخصیت فرهنگی می دانند و برای جامعه مفید است و اگر رسانه و اهالی فرهنگ و هنر مقداری بیشتر به سینمای مستند در طول سال بپردازند آن گاه، نگاه ها نیز تقویت خواهد شد. بستگی به سیاست های کلان هم دارد. تاسیس دفاتر استانی سینمای مستند را نیز لازم و بسیار موءثر می دانم. مستند سازی نسبت به ساخت فیلم داستانی ارزان تر است و علاقه مندان را ترقیب می کند. فیلم سازانی که از سینمای مستند به سینمای داستانی رفتند هم موفق تر بودند.
“مشکور” درباره مشکلات والیبال کشور اظهار نمود: در حال حاضر که این گفت و گو را انجام می دهیم والیبال بدون رئیس فدراسیون است و با سرپرست اداره می شود. به مانند ۲۵ سال قبل، استرس راهیابی به المپیک را داریم. آخرین راه ما به صعود المپیک 2024 پاریس، ۳ ماه دیگر در لیگ جهانی است و باید ۹۰ درصد بازی ها را پیروز خارج شویم. باید فکری برای فدراسیون موفق رشته های تیمی ما که جزء ۳ تیم اول جهان است داشت.
“محمدی واله” در بخش پایانی صحبت های خود در اشاره به انتقال تجربه به علاقه مندان سینمای مستند گفت: سوژه های خیلی نابی در شهرستان ها وجود دارد که دست جشنواره هر ساله از آن ها کوتاه نبوده است. مستند سازان خوبی در شهرستان ها داریم که پرآوازه شدند. اگر بودجه ای نیست با همین گوشی موبایل هم می شود فیلم مستند ساخت و ارائه داد. اگر چه بنده هنوز امتحان نکرده ام و دوست می دارم این را تجربه نمایم.
“مشکور” نیز اظهار داشت: دیگر بزرگ تر از آقای “استیون سودربرگ” نیست که ۳ فیلم با موبایل ساخته اند که از آن جمله فیلم “دیوانه” است. با گوشی موبایل می توان فیلم ساخت و این سوژه و موضوع است که اهمیت دارد. هر موضوعی که در اطراف ماست و به آن ساده نگاه می کنیم می تواند موضوع فیلمی مستند و جذاب باشد. به طور نمونه والیبال ده ها سال مقابل چشم همه بود اما کسی برای ساخت آن اقدام نکرد. در فوتبال و سیاست هم همین طور است. باید نگاه ویژه و تیزبینانه ای داشت.

هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت»؛ 27 آذر ماه تا 2 دی ماه ماه 1401 به دبیری محمد حمیدی مقدم در پردیسارسو در حال برگزاری است.

| گزارش و گفت و گو از: تورج اردشیری نیا

| عکس از: الهام سادات روئین تن

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=31082
  • نویسنده : "احسان مشکور" "حسین محمدی واله" فیلم مستند "رویای بزرگ"
  • ارسال توسط :
  • منبع : سینمایی نیوز
  • 1075 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.