سینمایی نیوز
  • برابر با : Saturday - 23 November - 2024
کل 8630 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم «قوی‌دل» در مرکز گسترش، دانشگاه هنر و سوره روی پرده می‌رود “عبدالستار کاکایی”: باید به گونه ای وارد کار جهادی رسانه ای شویم که برای همه مردم جذاب باشد/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “مسعود شریف”: برای شناسایی و تشویق جهادگران حقیقی از هم فاصله نداشته باشیم/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “محمد سلیمی راد”: اهمیت کار جهادی به برپایی جشنواره رسیده است/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم دعوت فعالین هنری و جهادی و مستندسازان از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ سینمای کوتاه یک سینمای مستقل است تقویت نهادهای مدنی یکی از راه‌‎‌های توسعه است صالحی: می‌توانیم اعتمادهای از دست رفته را به‌زودی بازگردانیم «پروانه»؛ رونمایی از مستند زنده‌یاد پروانه معصومی مراسم ترحیم همکار پر تلاش رسانه ملی رائد فریدزاده: آینده‌نگری را در تصمیماتمان لحاظ کنیم معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر ایثار تمدید شد آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌های پایان‌نامه و کتاب سال دانشجویی برگزار می‌شود فراخوان جشنواره دانشجویی فیلم و عکس امید علی رفیعی برای آموزش تئاتر به اصفهان می‌رود سینمایی «غبار را گاز بگیر» را از سیمای استان ها ببینید در تالار وحدت پرنسا با “پرواز خیال” میزبان بانوان می‌شود انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات به تعویق افتاد انتشار فراخوان بخش اختراعات و دستاوردهای تکنیکی بیستمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک داوران بخش کتاب نخستین جایزه پژوهش سال تئاتر ایران معرفی شدند آذر هاشمی بازرس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران شد تالار رودکی میزبان سومین تجربه از «طرزِ تازه» می‌شود کارگاه آنلاین پخش‌کننده سوئیسی در «سینماحقیقت18»

11
یادداشت محمد تقی‌زاده/

رویکرد دیزنی در احیای کارتون‌‌های کلاسیک

  • کد خبر : 19009
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳
رویکرد دیزنی در احیای کارتون‌‌های کلاسیک
نکته کمتر پرداخته شده درباره موآنا این است که پیکسار و دیزنی در عمده انیمیشن‌هایشان، حیوانات مختلف را سوژه اصلی قصه‌ قرار می‌دادند، سازندگان موآنا در این انیمیشن و در اقدامی جسورانه، بار دیگر انسان‌ها را به عنوان قهرمان و ضدقهرمان خود انتخاب کردند.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمد تقی‌زاده: انیمیشن موآنا محصول 2017 آمریکا، از جمله کارتون‌های پرفروش و پرمخاطب یک دهه اخیر صنعت انیمیشن‌ جهان است که بحث‌های متنی و فرامتنی زیادی پیرامون آن صورت گرفته است. رویکرد کمپانی دیزنی به عنوان توزیع‌کننده این انیمیشن از جمله این موارد است که به رویکرد این غول انیمیشن سازی در آثار جدید خود مربوط می‌شود. دیزنی در موآنا از سازندگان کارکشته و قدیمی خود در مقام کارگردانی و نویسندگی استفاده کرده اما نکته حایز اهمیت این بود که 56 امین اثر این کمپانی با رویکردی فمنیستی، قصه یک قهرمان زن مستقل، جنگجو و مصمم را روایت می‌کند که برخلاف برخی کاراکترهای قبلی تنها به روابط عاطفی و ازدواج فکر نمی‌کند و قرار است قهرمان بلامنازع داستان موآنا باشد.

جان ماسکر و ران کلمنتس در مقام کارگردان و جرد بوش در مقام نویسنده از چهره‌های شناخته شده کمپانی دیزنی و انیمیشن جهان هستند که کارتون‌‌هایی چون علا‌الدین(1992)، زوتوپیا(2016)، فروزن(2019) و ایکانتو(2021) ماحصل نویسندگی یا کارگردانی این افراد بوده است. به طورکلی گروه تولیدکننده موآنا از نویسنده و کارگردان تا مونتور، گرافیست، موزیسین  و دوبلورها  افراد توانمند و صاحب‌نامی بودند که جملگی سابقه طولانی در انیمیشن‌سازی داشتند، شاید همین تجربیات ارزنده سازندگان بود که باعث شد هزینه 150 میلیون دلاری ساخت این اثر خیلی زود با اکران در کانادا و آمریکا جبران شود و باکس آفیس این کار در سراسر دنیا حدود 670 میلیون دلار یعنی حدود 4 برابر هزینه تولید آن محاسبه و یکی از موفق‌ترین آثار تولید دیزنی در دهه اخیر انیمیشن موآنا لقب گیرد.

تحلیل ساختار و روایت موآنا در دو سطح قابل بررسی است: در ابتدا با انیمیشن خوش آب و رنگی طرف هستیم که با بهره‌گیری از یک گروه گرافیست متبحر با جذابیت‌های بصری بالا می‌تواند تماشاگر را سرگرم کند و حال و هوای موزیکال و حجم بالای ترانه‌های خوانده شده در طول 107 دقیقه کار قادر است تماشاگر را همراه کند اما وقتی به سراغ فیلمنامه و شخصیت‌ها می‌رویم ردپای ضعف و ناتوانی گروه فیلم‌نامه‌نویس را در طراحی یک داستان شسته رفته و شخصیت‌های سمپاتیک احساس می‌کنیم تا جاییکه این شائبه در ذهن شکل گیرد که فضای بصری جذاب و حال و هوای خوش آب و رنگ کارتون قرار است خلاهای جدی داستانگویی و روایت سینمایی را پرکند چرا که باگ‌های فیلم‌نامه ای و بی‌رمقی قصه سبب شده که بارها و بارها، مسیر درام ملا‌ل آور شود و اگر موزیک و تعدد لوکیشن‌ها و ماجراها نبود به طور قطع دنبال‌کردن چنین اثری، ناممکن می‌َشد.

موآنا در موفقیت‌های جشنواره‌ای توانسته به اثری قابل توجه برای دیزنی از حیث نامزدی تبدیل شود چرا که شرکت در جشنواره‌ها و فستیوال‌های مختلف باعث نامزدی این انیمیشن در 63 رشته شده که تنها ماحصل این حجم از نامزدی 14 موفقیت بوده است. در اسکار 2017 نیز موآنا جایزه اسکار را به همتای خود در دیزنی یعنی «زوتوپیا» واگذار کرد تا دستاورد سازندگان این اثر پرفروش در موفیقت‌های جشنواره ای بیشتر به نامزدی محدود شود.

یک نکته کمتر پرداخته شده درباره موآنا این بود که در حالی که پیکسار و دیزنی در عمده کارهای کارتونی خود، حیوانات مختلف را سوژه اصلی قصه‌ خود قرار می‌دادند، سازندگان موآنا در این انیمیشن و در اقدامی جسورانه، بار دیگر انسان‌ها را به عنوان قهرمان و ضدقهرمان خود انتخاب کردند تا علاوه برنوعی ساختارشکنی، تداعی کننده شاهکارهای کلاسیکی چون سفیدبرفی و هفت کوتوله و زیبای خفته باشد.

 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=19009
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
  • 232 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.