سینمایی نیوز
  • برابر با : Saturday - 11 May - 2024
کل 8023 امروز 0

خبر فوری

دوره پررونق فرهنگ و ادب کشور را تجربه می‌کنیم عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ وزیر فرهنگ از رضا رویگری عیادت کرد نشست‌های فرهنگی روز نخست سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم/ رونق تولید و نمایش فیلم‌ها موجب کاهش بیکاری سینماگران شده است موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با ۴ فیلم‌نامه کتاب «آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی» منتشر شد آیین افتتاح سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود تعرفه‌های پستی بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام شد حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی شد فراخوان ششمین جشنواره نقالان علوی منتشر شد «رمزینه پاسخ سریع» غرفه‌ها راهی برای آگاهی بیشتر از کتاب‌های ناشران قدردانی کاظم نظری از هنرمندان و اعضای انجمن هنرهای نمایشی کشور ترویج کتاب‌خوانی با ویژه برنامه‌های مرتبط با «نمایشگاه بین‌المللی کتاب» کاظم نظری از اداره‌کل هنرهای نمایشی رفت برگزیدگان رویداد فیلمنامه نویسی «کودکان غزه» معرفی شدند همواره دغدغه ساخت فیلم درباره کودکان را دارم کارگاه بین‌المللی «فیلمسازی واقعیت مجازی تعاملی» با حضور کنان سوباشی برگزار می‌شود عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ نمایشگاه مجازی کتاب منجر شده تا دسترسی کتاب منحصر به تهران نباشد سایت بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دسترس قرار گرفت مترو راحت‌ترین گزینه برای رسیدن به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است «احمد به تنهایی» در سینماتک خانه سینما مراسم یادمان استاد محمدعلی امیرجاهد برگزار شد ناشران آماده‌سازی غرفه‌های خود را به ساعات نزدیک به افتتاح موکول نکنند «نجوای عشق» در تالار وحدت می‌پیچد فیلمی علیه نژاد پرستی در قاب شبکه نمایش «پرایان به پیش» شبکه تهران رفت ارکستر سمفونیک هنرستان موسیقی پسران به تالار رودکی می‌آید خراسانی‌زاده به عنوان «رئیس شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران» منصوب شد انعکاس جهانی پاویون جمهوری اسلامی در دوسالانه ونیز قابل اعتنا بود/ نامه هشت‌هزار هنرمند برای تحریم رژیم صهیونیستی انتشارات انقلاب اسلامی با ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر معظّم انقلاب در راه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ آغاز اکران تبلیغات شهری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین المللی تهران از ۶۰ نقطه پایتخت بنیاد رودکی، میزبان اجراهای موسیقی سنتی تالار وحدت، برج آزادی و رودکی حضور مرکز گسترش با 22 کتاب در نمایشگاه کتاب تهران ۴ فیلم‌کوتاه در موضوع حجاب ساخته شد شوک وارد کردن، برای احیای «سینما»/ درختی که خون انسان می‌مکد! اعلام اسامی راه یافتگان پیچینگ ملی مستند کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران باید فضای تبلیغی و محیطی تهران در قُرُق نمایشگاه بین‌المللی کتاب باشد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ وزیر فرهنگ از محل برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کرد تشکیل شورا فیلم اولی‌ها موجب ایجاد امید در میان نسل جوان شد / عدالت محوری در عرصه‌ی کارگردانی حرفه‌ای از همینجا آغاز می‌شود کانون موسیقی نواحی تشکیل می شود بدرود با استاد ملودی‌های جاودانه موسیقی کرمانج خراسان اکران «مست عشق» برای بزرگان فرهنگ و ادب و هنر ایران زمین فروش ۵۲ میلیارد تومانی سینماها در هفته گذشته حضور ۲ هزار ۶۱۹ ناشر در نمایشگاه کتاب قطعی شده است/اتکای برپایی نمایشگاه به بودجه‌ دولتی کم است رقابت شهرهای استان کرمان در نهمین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران دومین برنامه‌ی سینماتک خانه سینما برگزار شد برای اینکه فیلمنامه روی کاغذ جان ندهد

6
یادداشت محمد تقی‌زاده/

رویکرد دیزنی در احیای کارتون‌‌های کلاسیک

  • کد خبر : 19009
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳
رویکرد دیزنی در احیای کارتون‌‌های کلاسیک
نکته کمتر پرداخته شده درباره موآنا این است که پیکسار و دیزنی در عمده انیمیشن‌هایشان، حیوانات مختلف را سوژه اصلی قصه‌ قرار می‌دادند، سازندگان موآنا در این انیمیشن و در اقدامی جسورانه، بار دیگر انسان‌ها را به عنوان قهرمان و ضدقهرمان خود انتخاب کردند.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمد تقی‌زاده: انیمیشن موآنا محصول 2017 آمریکا، از جمله کارتون‌های پرفروش و پرمخاطب یک دهه اخیر صنعت انیمیشن‌ جهان است که بحث‌های متنی و فرامتنی زیادی پیرامون آن صورت گرفته است. رویکرد کمپانی دیزنی به عنوان توزیع‌کننده این انیمیشن از جمله این موارد است که به رویکرد این غول انیمیشن سازی در آثار جدید خود مربوط می‌شود. دیزنی در موآنا از سازندگان کارکشته و قدیمی خود در مقام کارگردانی و نویسندگی استفاده کرده اما نکته حایز اهمیت این بود که 56 امین اثر این کمپانی با رویکردی فمنیستی، قصه یک قهرمان زن مستقل، جنگجو و مصمم را روایت می‌کند که برخلاف برخی کاراکترهای قبلی تنها به روابط عاطفی و ازدواج فکر نمی‌کند و قرار است قهرمان بلامنازع داستان موآنا باشد.

جان ماسکر و ران کلمنتس در مقام کارگردان و جرد بوش در مقام نویسنده از چهره‌های شناخته شده کمپانی دیزنی و انیمیشن جهان هستند که کارتون‌‌هایی چون علا‌الدین(1992)، زوتوپیا(2016)، فروزن(2019) و ایکانتو(2021) ماحصل نویسندگی یا کارگردانی این افراد بوده است. به طورکلی گروه تولیدکننده موآنا از نویسنده و کارگردان تا مونتور، گرافیست، موزیسین  و دوبلورها  افراد توانمند و صاحب‌نامی بودند که جملگی سابقه طولانی در انیمیشن‌سازی داشتند، شاید همین تجربیات ارزنده سازندگان بود که باعث شد هزینه 150 میلیون دلاری ساخت این اثر خیلی زود با اکران در کانادا و آمریکا جبران شود و باکس آفیس این کار در سراسر دنیا حدود 670 میلیون دلار یعنی حدود 4 برابر هزینه تولید آن محاسبه و یکی از موفق‌ترین آثار تولید دیزنی در دهه اخیر انیمیشن موآنا لقب گیرد.

تحلیل ساختار و روایت موآنا در دو سطح قابل بررسی است: در ابتدا با انیمیشن خوش آب و رنگی طرف هستیم که با بهره‌گیری از یک گروه گرافیست متبحر با جذابیت‌های بصری بالا می‌تواند تماشاگر را سرگرم کند و حال و هوای موزیکال و حجم بالای ترانه‌های خوانده شده در طول 107 دقیقه کار قادر است تماشاگر را همراه کند اما وقتی به سراغ فیلمنامه و شخصیت‌ها می‌رویم ردپای ضعف و ناتوانی گروه فیلم‌نامه‌نویس را در طراحی یک داستان شسته رفته و شخصیت‌های سمپاتیک احساس می‌کنیم تا جاییکه این شائبه در ذهن شکل گیرد که فضای بصری جذاب و حال و هوای خوش آب و رنگ کارتون قرار است خلاهای جدی داستانگویی و روایت سینمایی را پرکند چرا که باگ‌های فیلم‌نامه ای و بی‌رمقی قصه سبب شده که بارها و بارها، مسیر درام ملا‌ل آور شود و اگر موزیک و تعدد لوکیشن‌ها و ماجراها نبود به طور قطع دنبال‌کردن چنین اثری، ناممکن می‌َشد.

موآنا در موفقیت‌های جشنواره‌ای توانسته به اثری قابل توجه برای دیزنی از حیث نامزدی تبدیل شود چرا که شرکت در جشنواره‌ها و فستیوال‌های مختلف باعث نامزدی این انیمیشن در 63 رشته شده که تنها ماحصل این حجم از نامزدی 14 موفقیت بوده است. در اسکار 2017 نیز موآنا جایزه اسکار را به همتای خود در دیزنی یعنی «زوتوپیا» واگذار کرد تا دستاورد سازندگان این اثر پرفروش در موفیقت‌های جشنواره ای بیشتر به نامزدی محدود شود.

یک نکته کمتر پرداخته شده درباره موآنا این بود که در حالی که پیکسار و دیزنی در عمده کارهای کارتونی خود، حیوانات مختلف را سوژه اصلی قصه‌ خود قرار می‌دادند، سازندگان موآنا در این انیمیشن و در اقدامی جسورانه، بار دیگر انسان‌ها را به عنوان قهرمان و ضدقهرمان خود انتخاب کردند تا علاوه برنوعی ساختارشکنی، تداعی کننده شاهکارهای کلاسیکی چون سفیدبرفی و هفت کوتوله و زیبای خفته باشد.

 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=19009
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
  • 163 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.