سینمایی نیوز
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل 7643 امروز 0

خبر فوری

استقبال از بهار با سبد رنگارنگی از فیلم های سینمایی در روزهای پایانی سال وزیر فرهنگ: فروش فیلم‌های سینمایی به یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسید حضور پررنگ فیلم‌های کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران در جشنواره‌های جهانی اعلام جدول حمایت‌های موسسه سینماشهر از سینماهای کشور تاسیس بنیاد تئاتر ملی تصویب شد حضور فیلم‌های دو کارگردان فیلم‌اولی شهرستانی در اکران نوروزی سینما معرفی هیات انتخاب بخش مستند جشنواره اقوام اکران آنلاین فیلم کوتاه «تکه‌ای از تو» در فیلم نت اکران بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» از 23 اسفند در گروه سینمایی هنر و تجربه شب قهرمان در سینمای ایران رقابت به جای انحصار نمایش فیلم برای اولین بار تقدیر از همکاران مرکز گسترش قطعاتی از فرامرز پایور منتشر شد بهار پر رونق اکران بررسی و تدوین کلیات برنامه های سال 1403 سازمان سینمایی کشور اکران آنلاین فیلم‌های کوتاه «آمین صحرایی» در فیلم‌نت ظاهرا باید سینمای مستقل را بازتعریف کنیم ! 6 مستند در مرکز گسترش اکران می‌شوند جزئیات سند ملی موسیقی منتشر شد 4 جایزه جشنواره پویانمایی برای مرکز گسترش دیدار حمیدی مقدم و صنوف سینمای مستند اساسنامه بنیاد ملی پویانمایی ایران ابلاغ شد ساخت 5 انیمیشن درباره غزه در مرکز گسترش/ از انیماتورهای جوان حمایت می‌کنیم اساسنامه بنیاد ملی پویانمایی ایران ابلاغ شد معرفی اعضای هیات انتخاب و فیلم‌های سومین رویداد «تصویر دهم» «بچه زرنگ ٢» در راه است فراخوان اولین رویداد ملی پیچینگ تخصصی فیلم کوتاه تجربی منتشر شد رشد مخاطبان نمایش‌ کودک و نمایش ایرانی آیین­‌نامه هفتادمین جشنواره منطقه­‌ای سینمای جوان – قزوین منتشر شد بازگشایی سامانه ثبت طرح مرکز گسترش از اردیبهشت 1403 پنجمین هفته فیلم و عکس استان تهران به ایستگاه پایانی رسید+ تصاویر حضور سینماگران در پای صندوق رای در تالار وحدت نمایندگان مجلس دوازدهم، این روز را فراموش نکنند دعوت سازمان سینمایی برای حضور در پای صندوق های رای دومین پاتوق فیلم کوتاه از فصل نهم 13 اسفند برگزار می‌شود اکران نوروزی بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» در گروه سینمایی هنر و تجربه نمایش 6 مستند در 2 روز بابک شهرکی «سنگ خارا» را منتشر کرد پنجمین هفته فیلم و عکس استان تهران افتتاح شد فراخوان ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران منتشر شد جلد دوم کتاب «مشق آزاد» منتشر خواهد شد ششمین هفته فیلم و عکس استان ایلام برگزار شد فراخوان جشنواره ملی فیلم کوتاه زندگی منتشر شد به همت انجمن موسیقی ایران؛«عیاران»اثر استاد احمد پژمان منتشر شد اعلام ۷ فیلم برای اکران در نوروز ۱۴۰۳ اعلام پرفروش‌ترین فیلم‌ها و سینماهای کشور در بهمن ماه پنجمین هفته فیلم و عکس انجمن سینمای جوانان – دفتر تهران برگزار می‌‌شود فیلم کوتاه تنها فرصت فیلم‌ساز برای جاه‌طلبی و خلاقیت در اجرا است آیین بخش تجلی اراده ملی چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به پایان رسید

10
کتایون جهانگیری:

«زیر این چتر باران می‌بارد» صریح و چالشی است

  • کد خبر : 2703
  • ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۷
«زیر این چتر باران می‌بارد» صریح و چالشی است
کتایون جهانگیری مستندساز گفت: «زیر این چتر باران می‌بارد» درباره سازمان تامین اجتماعی است و مباحث مختلفی در مورد این سازمان را مطرح می‌کند.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، کتایون جهانگیری مستندساز گفت: «زیر این چتر باران می‌بارد» درباره سازمان تامین اجتماعی است و مباحث مختلفی در مورد این سازمان را مطرح می‌کند. جامعه کارگری، بازنشستگان، بخش درمان و کارفرمایان تحت تاثیر سیاست‌هایی هستند که سازمان تامین اجتماعی تعریف می‌کند. اینکه این سیاست‌ها چه هستند و چگونه وضع شده‌اند از مواردی هستند که ما سعی کردیم به بخش‌هایی از آن در فیلم بپردازیم. خط اصلی فیلم اما بحث تولید و تاثیر این سازمان با فشار بر این بخش و در نهایت تاثیرش بر کلیت اقتصاد کشور است.

او افزود: «زیر این چتر…» یک اثر چالشی و ‌ژورنالیستی است و در آن سعی شده جسورانه وارد حوزه‌ای شویم که مساله پنجاه درصد مردم ایران است. بنابراین نیاز بود که فیلم لحنی صریح و جسورانه داشته باشد. همچنین این موضوع به شدت حساسیت‌برانگیز است و مدیران این سازمان در مقابل طرح سوال و نقد به شدت گارد دارند.

جهانگیری اظهار کرد: سازمان تامین اجتماعی برای این تاسیس شد که از رفاه و تولید حمایت کند. اما شیوه عملکردش به دلیل روش‌هایی که دولت‌ها بخصوص در چهار دهه اخیر در پیش گرفتند کاملا تغییر کرده است و بیشتر شبیه صندوقی شده است که مردم در آن پول می‌ریزند تا دولت هر زمان خواست از آن استقراض کند و به هر شیوه که دلش خواست آنرا پس بدهد و یا حتی پس ندهد! و این معضلی بسیار بزرگ است. در فیلم به این نکته اشاره می‌شود که این سازمان تا چه حد با رویه اشتباهی که در پیش گرفته تاثیر منفی بر بخش تولید در کشور داشته است.

جهانگیری با بیان اینکه وقتی موضوعی به این مهمی در کشور وجود دارد باید در مورد آن فیلم ساخته شود گفت: من سعی کردم صادقانه این وظیفه را انجام دهم و این فیلم را برای مردم و بخاطر مردم ساختم.

این کارگردان با اشاره به اینکه روند پژوهشی فیلم تقریبا شش ماه به طول انجامید گفت: منابع مختلفی مانند کتاب‌ها و مقاله‌ها را در اختیار داشتم همچنین تحقیقات میدانی نیز داشتیم و من با جامعه کارگری و اکثر مدیران سابق سازمان گفتگو داشتم. همچنین مرکز گسترش سینمای مستند تجربی نیز مشاورانی را برای همراهی معرفی کرد. هیات مدیره و مدیران سازمان تامین اجتماعی نیز در بخش پژوهش بی‌دریغ در کنارمان بودند.

جهانگیری از عدم حمایت برخی نسبت به فیلم اشاره کرد و گفت: از جامعه کارگری و کارفرمایان ناراضی هستم. فیلمی ساخته شد برای این دو قشر و سکوت آنها در مقابل فیلم برایم ناراحت کننده بود. مثل این است که شما به خط مقدم جنگ بروید اما خط پشتیبانی وجود نداشته باشد. بسیاری از کارفرمایان در صحبت‌های اولیه حرف‌هایی را عنوان می‌کردند اما به من می‌گفتند این حرف‌ها را جلوی دوربین نخواهیم گفت.

او گفت: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به صورت حرفه‌ای به تولید آثار مستند مشغول است. من با این مرکز چندین همکاری داشتم و می‌توانم بگویم همواره در روند تولید حساسیت بسیاری در مورد کیفیت فیلم وجود داشته است. در مورد فیلم «زیر این چتر…» حساسیت‌ها حتی بیشتر بود و دو مشاوربا دقت و وسواس به من کمک کردند.

کارگردان مستند «قطار مسیر 60» در پایان گفت: در بحث تبلیغات و آشنا سازی ذهن مردم برای تماشای یک فیلم بسیار ضعیف هستیم. شما ببینید در جهان حتی آثار داستانی که بازیگران مشهوری در آن ایفای نقش می‌کنند چه تبلیغات گسترده‌ای دارند و از چه ترفندهایی برای جذب مخاطب بهره برده می‌شود. متاسفانه در کشور ما اما اوضاع چنینن نیست. بنابراین اگر فیلمی فوق‌العاده نیز ساخته شود تا زمانی که تبلیغات مناسبی نداشته باشد مردم هم به سمت آن نخواهند رفت چراکه اصلا اطلاعی از تولید و ساخت و محتوای آن ندارند.

مستند «زیر این چتر باران می‌بارد» محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در طرح اکران حقیقت به صورت آنلاین در سامانه هاشور نمایش داده می‌شود.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=2703
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، اعتماد آنلاین
  • 149 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.