سینمایی نیوز
  • برابر با : Wednesday - 10 July - 2024
کل 8183 امروز 0

خبر فوری

انتشار فراخوان بخش بین‌الملل چهل و سومین جشنواره فیلم فجر روزنامه‌های شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ پربیننده‌ترین و پرفروش‌ترین سینماهای کشور در خرداد اعلام شد روزنامه‌های شنبه ۹ تیر ۱۴۰3 بزرگترین رویداد ارائه طرح تخصصی مستند برگزار می‌شود فراخوان نخستین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس «آسمان» مهاباد منتشر شد از کشف حقیقت یک قتل تا وحشت افسانه‌ای قدیمی صفحه اول روزنامه های پنج شنبه 7تیر 1403 بنیاد پویانمایی مشکل فقدان مجموعه‌ای متمرکز برای تولیدات این حوزه را رفع کرد افتتاح نمایشگاه عکس«شهید خدمت»در محل سازمان سینمایی/ پخش تیزر شهید خدمت دبیران سه جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر معرفی شدند از «بحران خاموش» تا «رزیدنت» معرفی شورای سیاستگذاری هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» صفحه اول روزنامه های 4شنبه 6 تیر1403 گروه سینمایی فرهنگ کار خود را با 5 فیلم و 23 سینما آغاز کرد صفحه اول روزنامه های دوشنبه 4 تیر 1403 ۱۳ دستاورد سینمایی دولت سیزدهم؛ عدالت در سینماسازی تا استعدادیابی مناظره‌های فرهنگی انتظارات را برآورده نکرد/ برگزاری اولین جشن سالانه فیلم‌های هنر و تجربه/ تولید سه مستند با محوریت شهید جمهور/ مجموعه فیلمخانه ملی ایران افتتاح می‌شود صفحه اول روزنامه های یکشنبه ۳ تیر ماه ۱۴۰۳ تاکید رئیس سازمان سینمایی بر حمایت جدی از تولید فیلم‌های تجربی فروش سینمای ایران در خرداد 1403 اعلام شد صفحه اول روزنامه های شنبه 2 تیر ماه 1403 صفحه اول روزنامه های آخرین روز بهار 1403 سینما محراب شهر قم به سمفا متصل شد آخرین مصوبات شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی فراخوان نخستین «جشنواره عکس تهران» منتشر شد / معرفی دبیر و داوران اکران 6 مستند در سالن حقیقت تداوم نهضت سینماسازی در شهرهای کم‌برخوردار ما در اخلاق در سینما موفق بودیم فراخوان هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران منتشر شد فروش سینمای ایران در هفته سوم خرداد اعلام شد موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با 8 فیلم‌نامه خزاعی: سینما، ابزاری برای غنی‌سازی فرهنگی و تعامل بین کشورها و مردم است آغاز پیش ثبت نام مدرسه مستند حقیقت لزوم تداوم بی‌وقفه فعالیت‌های سینمایی/ گروه سینمایی فرهنگ، مطالبه قدیمی سینماگران است امضای موسولینی پای جشنواره کن! انتشار فراخوان بخش ملی چهل و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر آغاز دوره جدید فعالیت آسیفا ایران تغییر فراخوان «فجر» به نفع فیلمسازان سینمای کوتاه/ دایره انتخاب‌ها متنوع‌تر می‌شود فراخوان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران منتشر شد از «آخرین کوسه نهنگ» تا «خانواده خلج» «گروه سینمایی فرهنگ» راه‌اندازی شد فروش سینمای ایران در هفته دوم خرداد اعلام شد قلب سینمای کودک دوباره در اصفهان می‌تپد جشن مهر سینما متعلق به خانواده سینماست‌ / مهر سینما جلوه‌ای از عدالت فرهنگی دولت سیزدهم ابلاغ طرح حمایت از «تهیه‌کنندگی استانی سینما» برای تقویت سینمای استانی فروش سینمای ایران در هفته نخست خرداد اعلام شد نگاهی دقیق‌تر به مهم‌ترین آکادمی سینمایی سال در «جایزه اسکار» فراخوان هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد انتشار فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۳؛ هفته آینده

4
"محمود سالاری" معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد مطرح کرد

ساختار تئاتر با افزایش بودجه و تقویت اقتصاد هنرمندان تغییر می کند

  • کد خبر : 31723
  • ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰
ساختار تئاتر با افزایش بودجه و تقویت اقتصاد هنرمندان تغییر می کند
باید بودجه تئاتر و اقتصاد هنرمندان عرصه نمایش را درست نماییم و سامان ببخشیم، سالن ها و شهرداری ها را مجاب نماییم تا اجرا ها و گروه های نمایشی را احیا کنند.

به گزارش سینمایی نیوز، “محمود سالاری”، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عصر جمعه 6 بهمن ماه 1402 با حضور در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر در سانس 16:30 پس از تماشای نمایش «دل لرزه» به کارگردانی “مجتبی لاله زاری” از بخش مسابقه تئاتر ایران چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر سینمایی نیوز، درباره چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اظهار داشت: الحمدالله جشنواره چهل و دوم بین المللی تئاتر فجر را با آبرومندی و اجرا های فاخر گروه های نمایشی سپری می نماییم.

 

خدمات مستقیم و غیر مستقیم تئاتر

 

“سالاری” درباره خدمات متقابل تئاتر و انقلاب در طول  ۴۵ سال انقلاب اسلامی بیان داشت: تئاتر شامل خدمات مرئی و خدمات نامرئی می شود که بنده، عنوان خدمات مستقیم و غیر مستقیم بر روی آن می گذارم. بخش مستقیم شامل به روی صحنه رفتن آثاری می شود که مردم به تماشای اجرا ها می نشینند‌ و رخ به رخ و نفس به نفس با نمایشگران، بازیگران و درام و ماجرا ها و حوادثِ آثار تحت تاثیر مستقیم قرار می گیرند. بخش غیر مستقیم که کمتر کسی به آن توجه داشته شامل آن دسته خدماتی است که از سرریز تئاتر به سریال ها و فیلم های سینمایی ما وارد می شود.

 

 

معاون امور هنری ارشاد تصریح ساخت: شما کدام اثر هنری فاخر را می توانید سراغ بگیرید که هنرمندان تئاتر از عرصه های بازیگری تا نویسندگی و کارگردانی و طراحی صحنه در آن حضور قوی و خیره کننده نداشته باشند. سویه نخبه گانی و فرهیختگی صنعت سینما و سریال سازی و بخصوص نمایش خانگی ما را تئاتری ها پر رنگ و سنگین نموده اند و بسیاری از عوامل سینما و تلویزیون عقبه تئاتری دارند و همزمان در هر ‌۳ عرصه فعالیت دارند. تئاتر زیر ساخت را برای چنین اتفاقاتی آماده می کند. درام در کشور ما مدیون تئاتر است.

 

زنده نگه داشتن یاد شهدا‌ با آثار نمایشی

 

“محمود سالاری” یادآور شد: تئاتر کشور شهدای والامقامی را به انقلاب اسلامی تقدیم نموده است و در زمان هشت سال دفاع مقدس نیز بسیاری از گروه های تئاتری به مناطق جنگی اعزام می شدند و در جبهه برای ایجاد روحیه حماسه آفرینی، سلحشوری و نشاط بخشی، برای رزمندگان ایفای نقش می نمودند و این خدمت بسیار بزرگی بوده است. همین طور در خاطرات آزادگان معزز مان از جمله آقای “ابوترابی فرد” می خوانیم برای تقویت روحیه ایثارگران در دوران اسارت و کاستن از رنج این عزیزان، حتی گروه های تئاتری آماتور تشکیل می دادند. بعد از جنگ نیز جشنواره تئاتر مقاومت و جشنواره تئاتر بسیج و جشنواره تئاتر فجر شکل گرفت و می بینیم که زنده نگه داشتن یاد شهدا‌ کمتر از خود شهادت نیست و آثار نمایشی حوزه ایثار و شهادت یاد شهیدان را زنده نگه داشته است و این دستاورد کمی نیست و ارزشمند است. همین سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر به نام شهید ” حسین قشقایی”، تئاتری شهید در 6 دی ماه 1357، از شهدای والامقام انقلاب اسلامی است.

 

تغییر ساختار تئاتر

 

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی صحبت های خود درباره بودجه و سالن سازی خاطرنشان ساخت: در این که بودجه تئاتر باید تقویت شود با شما هم عقیده هستم و تا اقتصاد تئاتر رونق بیشتری نگیرد آن گسترش، اتفاق نخواهد افتاد. این مباحث درست است و ما باید چنین موضوعاتی را دنبال نماییم. بنده در خصوص ساختار سازمان گونه تئاتر هنوز اغنا نشده ام. باید بودجه تئاتر و اقتصاد هنرمندان عرصه نمایش را درست نماییم و سامان ببخشیم، سالن ها و شهرداری ها را مجاب نماییم تا اجرا ها و گروه های نمایشی را احیا کنند. این اتفاقات مبارک است و باید انجام شود. بودجه تئاتر کشور الزاما با تبدیل شدن اداره کل هنر های نمایشی به سازمان، افزایش نخواهد یافت و آن چه که می بایستی تغییر نماید ساختار تئاتر است. لذا به زعم بنده باید تمرکز مان را بر افزایش بودجه تئاتر بگذاریم، راه تقویت اقتصاد تئاتر که هموار و پر رونق شود آن وقت بخش خصوصی نیز سالن سازی را می پذیرد. علت آن که سالن تئاتر ساخته نمی شود نچرخیدن چرخ اقتصاد تئاتر است که ما باید این را اصلاح نماییم. با وجود این اتفاق است که شهرداری ها، بخش خصوصی و بخش دولتی این انگیزه را پیدا خواهند کرد که سالن بسازند.

 

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است.

 

گزارش و گفت و گو از: تورج اردشیری نیا

عکس: الهام سادات روئین تن

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=31723

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.