به گزارش سینمایی نیوز، “محمود سالاری”، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عصر جمعه 6 بهمن ماه 1402 با حضور در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر در سانس 16:30 پس از تماشای نمایش «دل لرزه» به کارگردانی “مجتبی لاله زاری” از بخش مسابقه تئاتر ایران چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، در گفتوگو با خبرنگار تئاتر سینمایی نیوز، درباره چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر اظهار داشت: الحمدالله جشنواره چهل و دوم بین المللی تئاتر فجر را با آبرومندی و اجرا های فاخر گروه های نمایشی سپری می نماییم.
خدمات مستقیم و غیر مستقیم تئاتر
“سالاری” درباره خدمات متقابل تئاتر و انقلاب در طول ۴۵ سال انقلاب اسلامی بیان داشت: تئاتر شامل خدمات مرئی و خدمات نامرئی می شود که بنده، عنوان خدمات مستقیم و غیر مستقیم بر روی آن می گذارم. بخش مستقیم شامل به روی صحنه رفتن آثاری می شود که مردم به تماشای اجرا ها می نشینند و رخ به رخ و نفس به نفس با نمایشگران، بازیگران و درام و ماجرا ها و حوادثِ آثار تحت تاثیر مستقیم قرار می گیرند. بخش غیر مستقیم که کمتر کسی به آن توجه داشته شامل آن دسته خدماتی است که از سرریز تئاتر به سریال ها و فیلم های سینمایی ما وارد می شود.
معاون امور هنری ارشاد تصریح ساخت: شما کدام اثر هنری فاخر را می توانید سراغ بگیرید که هنرمندان تئاتر از عرصه های بازیگری تا نویسندگی و کارگردانی و طراحی صحنه در آن حضور قوی و خیره کننده نداشته باشند. سویه نخبه گانی و فرهیختگی صنعت سینما و سریال سازی و بخصوص نمایش خانگی ما را تئاتری ها پر رنگ و سنگین نموده اند و بسیاری از عوامل سینما و تلویزیون عقبه تئاتری دارند و همزمان در هر ۳ عرصه فعالیت دارند. تئاتر زیر ساخت را برای چنین اتفاقاتی آماده می کند. درام در کشور ما مدیون تئاتر است.
زنده نگه داشتن یاد شهدا با آثار نمایشی
“محمود سالاری” یادآور شد: تئاتر کشور شهدای والامقامی را به انقلاب اسلامی تقدیم نموده است و در زمان هشت سال دفاع مقدس نیز بسیاری از گروه های تئاتری به مناطق جنگی اعزام می شدند و در جبهه برای ایجاد روحیه حماسه آفرینی، سلحشوری و نشاط بخشی، برای رزمندگان ایفای نقش می نمودند و این خدمت بسیار بزرگی بوده است. همین طور در خاطرات آزادگان معزز مان از جمله آقای “ابوترابی فرد” می خوانیم برای تقویت روحیه ایثارگران در دوران اسارت و کاستن از رنج این عزیزان، حتی گروه های تئاتری آماتور تشکیل می دادند. بعد از جنگ نیز جشنواره تئاتر مقاومت و جشنواره تئاتر بسیج و جشنواره تئاتر فجر شکل گرفت و می بینیم که زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از خود شهادت نیست و آثار نمایشی حوزه ایثار و شهادت یاد شهیدان را زنده نگه داشته است و این دستاورد کمی نیست و ارزشمند است. همین سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر به نام شهید ” حسین قشقایی”، تئاتری شهید در 6 دی ماه 1357، از شهدای والامقام انقلاب اسلامی است.
تغییر ساختار تئاتر
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی صحبت های خود درباره بودجه و سالن سازی خاطرنشان ساخت: در این که بودجه تئاتر باید تقویت شود با شما هم عقیده هستم و تا اقتصاد تئاتر رونق بیشتری نگیرد آن گسترش، اتفاق نخواهد افتاد. این مباحث درست است و ما باید چنین موضوعاتی را دنبال نماییم. بنده در خصوص ساختار سازمان گونه تئاتر هنوز اغنا نشده ام. باید بودجه تئاتر و اقتصاد هنرمندان عرصه نمایش را درست نماییم و سامان ببخشیم، سالن ها و شهرداری ها را مجاب نماییم تا اجرا ها و گروه های نمایشی را احیا کنند. این اتفاقات مبارک است و باید انجام شود. بودجه تئاتر کشور الزاما با تبدیل شدن اداره کل هنر های نمایشی به سازمان، افزایش نخواهد یافت و آن چه که می بایستی تغییر نماید ساختار تئاتر است. لذا به زعم بنده باید تمرکز مان را بر افزایش بودجه تئاتر بگذاریم، راه تقویت اقتصاد تئاتر که هموار و پر رونق شود آن وقت بخش خصوصی نیز سالن سازی را می پذیرد. علت آن که سالن تئاتر ساخته نمی شود نچرخیدن چرخ اقتصاد تئاتر است که ما باید این را اصلاح نماییم. با وجود این اتفاق است که شهرداری ها، بخش خصوصی و بخش دولتی این انگیزه را پیدا خواهند کرد که سالن بسازند.
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است.
گفت و گو از: تورج اردشیری نیا
گزارش، تنظیم خبر و عکس: الهام سادات روئین تن