سینمایی نیوز
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
کل 8037 امروز 0

خبر فوری

هنرجویان رشته هنر تعداد شان زیاد اما توان مالی اندک و درآمد ناچیز برای خرید کتاب دارند رکورد فروش ۲۰۰ میلیاردی نمایشگاه کتاب طی چهار روز/ نمایشگاه کتاب، دانشگاهی یازده روزه است رئیس سازمان سینمایی با حفظ سمت دبیر چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شد “سیدجواد میرهاشمی”:انجمن سینمای جوانان ایران و خانه کتاب و ادبیات ایران، دو بال حمایتی برای سینماگران علاقه مند به ساخت فیلم کوتاه اقتباسی هستند فروش ۱۴۲ میلیارد تومانی نمایشگاه کتاب طی ۳ روز تلاش همدلانه برای پیشرفت تئاتر کشور بازدید رئیس جمهور از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نمایش‌های تئاتر شهر 3 میلیارد فروخت “سید مجید رحیمی”: عرضه کتب با قیمت چاپ قبلی هدیه مرکز گسترش به دوست داران کتاب است “حمید رضا بشیری فراز”: “جان تروبی” مهمان ویژه بخش نمایشگاه کتاب در جشنواره بین المللی فیلم فجر سال ۱۴۰۳ خواهد بود فروش ۷۴ میلیاردی نمایشگاه کتاب تا پایان روز دوم ثبت ۳۹ هزار و ۱۰۰ سفارش در بخش مجازی/ مردم از نمایشگاه راضی هستند دوره پررونق فرهنگ و ادب کشور را تجربه می‌کنیم سازمان سینمایی کشور با 158 عنوان کتاب در سی‌ و پنجمین نمایشگاه بین المللی تهران معرفی شورای سیاستگذاری هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ وزیر فرهنگ از رضا رویگری عیادت کرد نشست‌های فرهنگی روز نخست سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم/ رونق تولید و نمایش فیلم‌ها موجب کاهش بیکاری سینماگران شده است موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با ۴ فیلم‌نامه کتاب «آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی» منتشر شد آیین افتتاح سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود تعرفه‌های پستی بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام شد حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی شد فراخوان ششمین جشنواره نقالان علوی منتشر شد «رمزینه پاسخ سریع» غرفه‌ها راهی برای آگاهی بیشتر از کتاب‌های ناشران قدردانی کاظم نظری از هنرمندان و اعضای انجمن هنرهای نمایشی کشور ترویج کتاب‌خوانی با ویژه برنامه‌های مرتبط با «نمایشگاه بین‌المللی کتاب» کاظم نظری از اداره‌کل هنرهای نمایشی رفت برگزیدگان رویداد فیلمنامه نویسی «کودکان غزه» معرفی شدند همواره دغدغه ساخت فیلم درباره کودکان را دارم کارگاه بین‌المللی «فیلمسازی واقعیت مجازی تعاملی» با حضور کنان سوباشی برگزار می‌شود عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ نمایشگاه مجازی کتاب منجر شده تا دسترسی کتاب منحصر به تهران نباشد سایت بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دسترس قرار گرفت مترو راحت‌ترین گزینه برای رسیدن به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است «احمد به تنهایی» در سینماتک خانه سینما مراسم یادمان استاد محمدعلی امیرجاهد برگزار شد ناشران آماده‌سازی غرفه‌های خود را به ساعات نزدیک به افتتاح موکول نکنند «نجوای عشق» در تالار وحدت می‌پیچد فیلمی علیه نژاد پرستی در قاب شبکه نمایش «پرایان به پیش» شبکه تهران رفت ارکستر سمفونیک هنرستان موسیقی پسران به تالار رودکی می‌آید خراسانی‌زاده به عنوان «رئیس شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران» منصوب شد انعکاس جهانی پاویون جمهوری اسلامی در دوسالانه ونیز قابل اعتنا بود/ نامه هشت‌هزار هنرمند برای تحریم رژیم صهیونیستی انتشارات انقلاب اسلامی با ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر معظّم انقلاب در راه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ آغاز اکران تبلیغات شهری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین المللی تهران از ۶۰ نقطه پایتخت بنیاد رودکی، میزبان اجراهای موسیقی سنتی تالار وحدت، برج آزادی و رودکی حضور مرکز گسترش با 22 کتاب در نمایشگاه کتاب تهران ۴ فیلم‌کوتاه در موضوع حجاب ساخته شد

3
مرجان کشانی:

سختگیری‌ برای ساخت انیمیشن را از فیلمنامه شروع کنیم

  • کد خبر : 17876
  • ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
سختگیری‌ برای ساخت انیمیشن را از فیلمنامه شروع کنیم
مرجان‌کشانی (کارگردان انیمیشن) می‌گوید: انیمیشن صنعت گرانی است و تولیدش احتیاج به سرمایه سنگینی دارد، شاید شما بخواهید برای ساخت یک فیلم کوتاه رئال ۲۰۰ میلیون تومان هزینه کنید اما همان فیلم را اگر بخواهید به صورت انیمیشن بسازید قیمتش چند برابر می‌شود و زمان تولید آن اثر هم چند برابر افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، کشانی خاطرنشان کرد: ساخت یک انیمیشن ۷ دقیقه‌ای حدود ده ماه تا یک سال به طول می‌انجامد و این زمان برای ساخت یک استاپ موشن بیشتر هم می‌شود. از طرفی تجهیزاتی که در ایران وجود دارد بسیار محدود است، به عنوان مثال ما در استاپ موشن اگر بخواهیم حرکت دوربین داشته باشیم تجهیزاتمان به قدری محدود است که یا باید حرکت را از کارگردانی‌مان حذف کنیم یا باید زوایای دوربین خاصی برای فیلم‌مان در نظر بگیریم. در واقع ما اگر بخواهیم خودمان را با شرایط تولید در این وفق دهیم باید خیلی از ایده‌هایمان را حذف کنیم چرا که امکان پیاده کردن بسیاری از ایده‌ها برای ما وجود ندارد و حتی برخی تجهیزاتی که امروز موجود است را خود فعالان این حوزه با خلاقیتی که دارند ساخته‌اند.
وی افزود: از طرفی مشکلات اقتصادی وضعیت را بدتر کرده، پیش‌تر ما با مبالغ بسیار کمتری انیمیشن می‌ساختیم اما امروز شرایطی به وجود آمده که باید مبالغ بیشتری هزینه کرد و این وضعیت می‌تواند روی کیفیت تولیدات انیمیشن نیز تأثیرگذار باشد. مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد باعث شده تا خیلی از کسانی که در عرصه انیمیشن کار می‌کنند پس از مدتی نتوانند فعالیت خود را ادامه دهند و کار را کنار بگذارند و به فعالیت در حرفه دیگری بپردازند. خیلی از دوستانی که سال‌های گذشته انیمیشن کار می‌کردند امروز در کارهایی مثل فروش لباس و… فعال هستند. از دست دادن این افراد خسارت بزرگی برای انیمیشن ایران است و این در حالیست که مطمئناً انیمیشن صنعت بزرگی است و بسیاری از کشورها از این طریق به درآمدزایی بسیاری دارند ولی من نمی‌دانم چرا در کشور ما توجهی به ظرفیت‌های انیمیشن نمی‌شود.
این کارگردان در ادامه گفت: انیمیشن‌سازهای ما بهتر است آثار بومی بسازند. آثاری که مربوط به فرهنگ ایرانی می‌شود می‌تواند در جهان تأثیرگذار باشد و در جهان خودنمایی کند. ما از منظر تکنیک و دانش با انیمیشن‌سازهای دنیا تفاوت چندانی نداریم و می‌دانم فعالان ایرانی در این عرصه خود را با انیمیشن‌سازهای روز دنیا تطبیق داده‌اند اما می‌دانیم که دانش کافی نیست، ما تجهیزاتمان بسیار عقب‌تر از دیگر کشورهای دنیا است و حتی برخی تجهیزات که ۱۰ یا ۱۵ سال پیش در برخی کشورها استفاده می‌شد هنوز در ایران وجود ندارد.
وی افزود: برخی انیمیشن‌سازهای ایرانی ترجیح می‌دهند با پروژه‌های خارجی همکاری کنند چراکه درآمد بیشتری دارد و حتی کار با این پروژه‌ها آسانتر است. اگر قرار است انیمیشن در کشورمان رونق بگیرد و به کیفیت برسد باید سختگیری‌مان را از فیلمنامه شروع کنیم، ایده و فیلمنامه اهمیت زیادی دارد و ما باید قصه‌های خودمان را تعریف کنیم. در ایران ارگان‌های خاصی وجود ندارند که به صورت تخصصی به انیمیشن بپردازند و از آنجا که انیمیشن هنری به‌روز است باید تجهیزاتمان به‌روز باشند و این اتفاق نمی‌تواند توسط بخش خصوصی رخ دهد؛ لازم است که نهادهای دولتی این دغدغه را داشته باشند و تجهیزات امروزی را وارد کشورمان کنند. البته در کشور ما تنها نهادی که به انیمیشن می‌پردازد مرکز «صبا» است و من هم با مرکز پویانمایی صبا همکاری داشتم ولی چنین مراکزی فقط در تولید فعالیت می‌کنند و البته آن‌ها هم به اندازه کمپانی‌های انیمیشن‌سازی خارجی مجهز و به‌روز نیستند. اگر انیمیشن‌های باکیفیتی در کشورمان می‌بینید دلیلش دلسوزی، خلاقیت، عشق و علاقه انیمیشن‌سازها است.
کشانی در ادامه تأکید کرد: انیمیشن «پسر دلفینی» در سال گذشته توانست در گیشه با موفقیت روبرو شود، اثری که کیفیت مطلوبی دارد و می‌دانیم که سرمایه‌گذاری زیادی هم روی آن صورت گرفته است اما سرمایه‌گذارهای «پسر دلفینی» به سود هم رسیدند و این نشان می‌دهد اگر ما نترسیم و در عرصه انیمیشن سرمایه‌گذاری داشته باشیم می‌توانیم به درآمد برسیم. البته باید به این نکته هم اشاره کنم که در کنار تیم تولید هر اثر نیازمند تیم پخش حرفه‌ای است چراکه اگر بهترین اثر را هم بسازید و تبلیغات خوبی نداشته باشد، مطمئناً اثر شما دیده نمی‌شود. قصه، سرمایه و تبلیغات به نظر من تأثیرگذارترین عناصر برای موفقیت یک اثر انیمیشن هستند.
این کارگردان که به تازگی ساخت انیمیشن کوتاه «پیانو» را در کارگردانی مشترک با شهاب شمسی به پایان رسانده، درباره تجربه ساخت این اثر گفت: ساخت انیمیشن «پیانو» از زمان پیش‌تولید تا زمانی که آماده نمایش شد بیش از دو سال و نیم به طول انجامید. با توجه به اینکه این اثر در زمان کرونا ساخته شد مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با ما همکاری خوبی داشت، نقطه نظرات خود را به صورت قطعی اعلام نمی‌کردند و فقط به ما پیشنهاد می‌دادند و به ما اجازه می‌دادند که نظر خود را اعلام کنیم. از طرفی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و انیمیشن دارای اعتبار بالایی در جهان است و همکاری این مرکز به ما در موفقیت اثرمان می‌تواند کمک‌کننده باشد.

کشانی در پایان درباره نقش نهادهای مختلف در رونق بخشیدن به سینمای انیمیشن گفت: در سال‌های اخیر فعالیت نهادهای مختلف مثل حوزه هنری، سازمان سینمایی، سازمان اوج و… در حوزه انیمیشن برای ارتقای کیفیت آن و همچنین رونق گرفتن این گونه سینمایی بسیار تأثیرگذار بوده ولی همچنان به بهتر شدن نیاز داریم و متأسفانه یکی از مشکلات موجود پذیرش بسیار سخت این نهادها است و در فیلمنامه سخت‌گیری‌های بسیاری وجود دارد و فکر می‌کنم همچنان تعیین‌کننده عامل برای دستیابی به امکان همکاری بهتر با این نهادها رابطه است و به همین دلیل ما افراد کارکشته و حرفه‌ای بسیاری داریم که امکان فعالیت ندارند و حذف می‌شوند. امروز در کشور ما هنرمندان بسیاری حضور دارند که اگر در کشورهای دیگری بودند امکان فعالیت بیشتری داشتند و موفق‌تر بودند. تولید انیمیشن به خودی خود بسیار زمان‌بر است اما در کشور ما این زمان‌بر بودن دو چندان است و حتی ممکن است شما اثری بسازید و آن اثر ۱۰ سال بعد نمایش داده شود و شما اصلاً جهان‌بینی و نظرتان تغییر کرده باشد.

منبع: ایلنا

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=17876
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
  • 91 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.