سینمایی نیوز
  • برابر با : Sunday - 25 February - 2024
کل 7545 امروز 0

خبر فوری

“همایون رحیمیان”: ارکستر ملی را به شهرستان ها می بریم پیشنهاد ایجاد سازمان هنر اعم از موسیقی و تئاتر درحال بررسی است موسیقی را شاخه‌ای از حکمت می‌دانیم/ جایزه وزارت فرهنگ به برترین‌های نقد از جشنواره‌های فجر آئین پایانی سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر برگزارشد/ معرفی برگزیدگان جایزه باربد و بخش های مختلف در آخرین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر «نقش اسناد تاریخی و مطبوعات در پژوهش‌های موسیقی» بررسی شد جزئیات برگزاری آیین اختتامیه سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر شب پنجم جشنواره موسیقی فجر/از اجرای ارکستر سمفونیک تا اجرای ویژه کودک و نوجوان و شب بزرگان موسیقی در چهارمین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر«تکثرگرایی و ذائقه شنیداری نسل نو» بررسی شد سند ملی موسیقی کشور می تواند گره گشا باشد اعلام برنامه‌های چهارمین روز جشنواره موسیقی فجر بررسی «نگاه راهبردی به حوزه موسیقی» در سومین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر سرهنگ “احسان ربیعی”: به ارکستر نظامی رزم نوازان سالن و سانس اجرا اختصاص داده شود اعلام برنامه‌های سومین روز جشنواره موسیقی فجر/ ازاجراهای ارکسترال تا حضور هلندی ها حضور موریتس ارنست پیانیست شناخته شده آلمانی در جشنواره موسیقی فجر همزمان با نخستین شب برگزاری سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر؛ وزیر فرهنگ به تماشای اجرای ارکستر ملی ایران نشست/ امسال جشنواره موسیقی در جنوب تهران هم اجرا دارد اعلام برنامه‌های دومین روز جشنواره موسیقی فجر/از حضور پرنگ بین الملل ها تا نوای سرنا و دهل و موسیقی آذری علیرضا طلیسچی جشنواره موسیقی فجر را به جنوب تهران برد بررسی آسیب‌شناسی آموزش ردیف موسیقی در دومین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر دستگاهی ایران برر ایستاده برای ایران در تالار وحدت / در شب ارکستر ملی و محمد معتمدی چه گذشت؟ بانوان «نهال» چراغ جشنواره موسیقی فجر را روشن کردند مسعود صادقلو: امشب برای شما و با عشق می‌خوانم در کنسرت آرون افشار محکوم هستید به شاد بودن! برگزاری نخستین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی فجر با موضوع «موسیقی و هوش مصنوعی» وزیر فرهنگ در پیامی به سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر: هنر موسیقی در دوران پیروزی انقلاب، وحدت و همبستگی را به منشوری پایدار در قالب همدلی تبدیل کرد میزبانی هم‌زمان ۱۴ استان از جشنواره موسیقی فجر تیزر جشنواره موسیقی فجر منتشر شد + فیلم پیام مدیرکل دفتر موسیقی به جشنواره موسیقی فجر آغاز سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر از امروز سالاری: برگزاری سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر در سراسر کشور نشان از رویکرد عدالت محوری معاونت هنری دارد قطار جشنواره فیلم فجر ۴۲ به مقصد رسید از پاسداشت یاد بزرگان موسیقی تا ساز کوک خارجی ها از حضور پررنگ بانوان و ارکسترها تا حضور خوانندگان مطرح و اجراهای بین الملل عدالت فرهنگی از شاخصه های جشنواره سی و نهم موسیقی فجر طوبای زرین آرای مردمی اهدا می‌شود انتشار جدول اجراهای سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر/ آغاز بلیت‌فروشی از فردا جشنواره تئاتر فجر۴۲، برگزیدگان خود را شناخت افتتاحیه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر برگزار شد پوستر سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر منتشر شد «اجاره نشینی» ؛ اثری ساختارشکن است پوستر اثر اقتباسی آپاراتچی منتشر شد آرمین رحیمیان ایفاگر نقش سردار حسین همدانی شد پوستر «دو‌ روز دیرتر» منتشر شد فیلم‌های چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر در سامانه شناسا نامزدهای بخش تبلیغات چهل و دومین جشنواره فیلم فجر اعلام شد ویژه برنامه‌های سیما در چهل‌و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر مارال بنی آدم و ملیکا شریفی نیا در نقش پروین و آگرین ساز‌وکار جدیدی برای نظارت بر فیلم‌های سینمایی در حال تدوین است انعکاس جشنواره فیلم فجر روی موج رادیو/ پای سینمایی‌ها به رادیو باز شد مرکز تولید و فنی سیما پای کار جشنواره بین المللی فیلم فجر تکمیل ظرفیت سینما‌های مردمی جشنواره فیلم فجر تا ۱۶ بهمن

50
در حاشیه بخش شهید آوینی پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت؛

اختصاصی سینمایی نیوز/ “سرباز صفر” با صفر درصد جانبازی/ نگهبانی از بیماری تشنج همسر

  • کد خبر : 1102
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
اختصاصی سینمایی نیوز/ “سرباز صفر” با صفر درصد جانبازی/ نگهبانی از بیماری تشنج همسر
خانم "جهانگیر" به بیماری سختِ صرع و تشنج دچار است و "جهانگیر" ۱۵ سال برای او هزینه می کند و حتی به خاطر پرستاری از ایشان، شغل خود را از دست می دهد و ناگزیر می شود به جهت تامین هزینه های بیماری همسرش برای تشکیل پرونده جانبازی بعد از 35 سال اقدام کند.

به گزارش خبرنگار سینمایی نیوز، کارگردان مستند “سرباز صفر” درباره موضوع فیلم گفت: قصه این فیلم درباره شخصیتی به نام “جهانگیر” است که در روستای “فیروزآباد” ۳۰ کیلومتری شهرستان یاسوج زندگی می کند و در ۱۴ سالگی با یک شرایط سخت که از لحاظ سن و قد به او اجازه داده نمی شد اما به خاطر اهداف و آرمان های والایی که داشت به جبهه اعزام می شود. در عملیات های مختلفی شرکت می کند و در کربلای ۴ بعد از بمباران شیمیایی، از ناحیه پا دچار سوختگی و موج گرفتگی و مجروح می شود ولی هرگز در پی تشکیل پرونده جانبازی نمی رود.

او افزود: خانم “جهانگیر” به بیماری سختِ صرع و تشنج دچار است و “جهانگیر” ۱۵ سال برای او هزینه می کند و حتی به خاطر پرستاری از ایشان، شغل خود را از دست می دهد و ناگزیر می شود به جهت تامین هزینه های بیماری همسرش برای تشکیل پرونده جانبازی بعد از 35 سال اقدام کند.

وی ادامه داد: “جهانگیر” در اینجا متوجه می شود که به علت بمبارانِ بیمارستان “شهید بقایی” اهواز در دوران جنگ، اسناد پزشکی او و خیلی از رزمندگان از بین رفته و در آتش سوخته است. به او می گویند باید با تهیه استشهادیه محلی و گرفتن امضاء از همرزمان و فرماندهان دوره جنگ، تشکیل پرونده کنید که “جهانگیر” در طول این فیلم تلاش می کند حضور در جبهه و مجروحیت اش را اثبات کند که در نهایت پرونده جانبازی او رد می شود. “جهانگیر” ۲ سال در جبهه حضور داشت و مجروح شد اما حتی ۱ درصد جانبازی ندارد.

این مستندساز تصریح ساخت: “جهانگیر” با اینکه می دانست این دختر خانم بیمار هستند اما با او ازدواج کرد. “جهانگیر” یک بار در جنگ ایثار کرد و یک بار دیگر هم در زندگی از خود گذشتگی کرد. بعد از جنگ، وقتی به خواستگاری می رود، آن خانواده به او می گویند ما ۴ دختر داریم و هر کدام را به جز یکی از آن ها انتخاب کنید حرفی نداریم‌ که “جهانگیر” می پرسد چرا و در پاسخ می گویند چون او بیمار است. “جهانگیر” می گوید من با همین دختر خانم تان می خواهم ازدواج کنم. الان ۲۰ سال از ازدواج آن ها می گذرد و ۲ فرزند از این خانم دارد. “جهانگیر” به من گفت خانواده همسرم فقیر بودند و این دختر هم بیمار بود و اگر در آن خانواده می ماند، چند سال بعد، از دست می رفت.

او درباره علت نامگذاری این فیلم گفت: در جریان پژوهش و تصویربرداری بود که به این نتیجه رسیدم. حتی دیالوگی خود “جهانگیر” دارد که می گوید ما هنوز همچون یک “سرباز صفر” هستیم و این به روند زندگی اش اشاره دارد که دارد در یک نقطه صفر زندگی می کند. او حتی امکانات ساده یک زندگی روستایی را هم ندارد. در خانه ای هست که حتی سقف ندارد و دیوارهایش از ورقه های نازک آلومینیوم است. من احساس کردم که “جهانگیر” همانطور که روزی به عنوان یک بسیجی و “سرباز صفر” ساده به جبهه رفته بود، هنوز هم که هنوز هست به همان شکل باقی مانده و توقعی ندارد و نتوانسته کاری برای خود و خانواده اش انجام دهد.

وی در مورد علت پرداختن به این سوژه یادآور شد: یکی از دوستان، “جهانگیر” را به من معرفی کردند و متوجه شدم که “جهانگیر” همرزم پدر بنده “کائنات سلیمی راد” بودند که با هم در عملیات کربلای ۴ شرکت می کنند و  پدر من شهید می شود و “جهانگیر” زنده اما مجروح باز می گردد. من ۵ ماه بعد از شهادت پدرم متولد شدم. من ابتدا می خواستم روایتی نوشتاری از ۴ و ۵ دی ماه ۶۵ داشته باشم ولی وقتی وضعیت فعلی “جهانگیر” را دیدم تصمیم گرفتم از زندگی امروز او فیلم بسازم و بگویم چرا یک قهرمان جنگ باید به این شکل زندگی کند.

او در مورد مکان تصویربرداری گفت: درصد بسیار زیادی از کار در روستای “فیروزآباد” یاسوج و همینطور بر سر مزار دوستان همرزمِ شهیدِ “جهانگیر” ضبط شده است.

فرزند شهید “کائنات سلیمی راد”  درباره ویژگی های خاص این اثر که می تواند توسط هیئت داوران دیده شود خاطرنشان ساخت: در این فیلم شما دوربین را حس نمی کنید. “جهانگیر” با دوربین صحبت نمی کند. برگ برنده و شاخص فیلمِ من، سوژه فیلم هست. آن هم به خاطر این است که سعی شد در مرحله پژوهش، سوژه راحت باشد و ارتباط با دوربین برای او سخت نباشد و در مرحله بعد، تماشاگر هم هنگام تماشای فیلم احساس راحتی کند.

او یادآور شد: نوع روایت من در این فیلم به این شکل است که ذهن مخاطبِ من بارها به این سمت می رود که چرا “جهانگیر” کم نمی آورد، چرا دست به خودکشی نمی زند، چرا از همسرش جدا نمی شود. حتی “تماشاگر” در آن صحنه ای نمادین که “جهانگیر” طنابی را از این سمت به آن سمت می اندازد، فکر می کند او می خواهد خودکشی کند اما در نهایت می بیند که “جهانگیر” داشته با آن طناب ها یک تاب برای دخترش درست می کرده و این نشانه ای از امید و ادامه ی زندگی است. این نوع روایت که شما بدانید در پس زمینه ذهن مخاطب وقتی فیلم شما را می بیند چه می گذرد و همان را پیاده کنید، می تواند عنصر شاخصی در ساخت یک اثر مستند باشد. علاوه بر اینکه خودِ شخصیت هم کمک کرد تا تماشاگر با فیلم ارتباط برقرار کند.

او افزود: بخش هایی از فیلمِ من را که مربوط به صحنه های تشنج خانمِ “جهانگیر” می شود، خود “جهانگیر” با دوربینِ ما، شب ها تصویربرداری می کرد. هم من رویِ این کار را نداشتم و هم اینکه آنقدر ارتباط خوبی با “جهانگیر” برقرار کردیم که خودش دوربین را از ما می گرفت و این لحظات را ثبت می کرد. همینطور من به لحاظ اخلاقِ مستندسازی نمی خواستم در این صحنه های تشنج، بدون اینکه کمکی انجام دهم حضور داشته باشم و تنها کار فیلم سازی خودم را انجام دهم.

او گفت: “جهانگیر” آنقدر دوست داشت تا مردم، زندگی فعلی او را ببینند که چقدر در تناقض هست با آن تفکری که در مورد رفاه خانواده های ایثارگران وجود دارد. شما در این فیلم فقط پنجاه درصد از مشکلات “جهانگیر” را می بینید و ۵۰ درصد دیگر از مشکلات او غیر قابل پخش است.

وی در مورد جای خالی چنین مستندهایی گفت: جای پرداخت درست در این دست مستند ها خیلی حس می شود. ساختار ها همه به یک شکل است و کلیشه شده است. من سعی کردم نوع روایت و حتی گفتگو ها به شکلی باشد که برای مخاطب تکرای نباشد.

وی در مورد کمبودهای سینمای مستند گفت: متاسفانه در سینمای کشور ما، قالب مستند و داستانی با هم مقایسه می شود که این صحیح نیست. اصلا میزان بودجه و پخش و اکران با هم قابل قیاس نیست. این منجر به دیده نشدن فیلم های مستند می شود. من یک سال برای این کار، پژوهش کردم و پژوهشِ من در مورد نوعِ برخورد با سوژه است و هیچ جا کاندیدِ پژوهش نشدم. این ضعف در داوری ها هست که جایزه پژوهش را برای کارهای تاریخی یا محیط زیستی در نظر می گیرند. تخصصی به این امر نگاه نمی کنند که شما چگونه شخصیتی مانند “جهانگیر” را جلوی دوربین آوردید که اول او دوربین را احساس نمی کند و بعد ما داوران این را حس نمی کنیم. اگر ما می خواهیم سینمای مستند را سر پا نگه داریم باید در بحث مالی هم از آن ها حمایت کنیم.

او در خصوص چالش هایی که در ساخت این مستند با آن روبرو بود بیان داشت: مهم ترین چالش ما کرونا بود. از اردیبهشت ۹۹ شروع به فیلمبرداری کردیم و به خاطر بیماری خانمِ “جهانگیر” سعی می کردیم که کم کم به آن ها نزدیک شویم. ۶ ماه و ۲۵ جلسه مفید تصویربرداری داشتیم و ۴ ماه هم پس تولید داشتیم. دیگر اینکه جهانگیر از خانه نمی توانست بیرون بیاید و حتی برای ۲ شب که می خواستیم صحنه های مربوط به آبادان را تصویربرداری کنیم، “جهانگیر” مجبور شد با پرداخت هزینه، یک پرستار در اختیار همسرش بگذارد.

این فیلمساز درباره جشنواره سینما حقیقت و تاثیر آن بر فیلم سازان جوان گفت: مهم ترین تاثیری که جشنواره سینما حقیقت دارد، دیده شدن فیلم های جوانان شهرستانی است که ایده و سوژه بکری دارند.

وی درباره بخش آنلاین نیز گفت: من خودم ابتدا فکر می کردم به دلیل قاچاق فیلم ها این یک آسیب برای فیلم های مستند هست ولی الان تصور می کنم حتی با نبود کرونا هم با استقبالی که از نمایش آنلاین می شود موافق حضور فیلم ام در بخش آنلاین هستم. حتی “جهانگیر” هم از دورافتاده ترین روستای کشور، این فیلم را به صورت آنلاین تماشا کرد. او از یاسوج هیچ وقت، امکان آمدن به تهران را نداشت و علاقه مندانی از این دست زیاد هستند. ما نیاز داریم که سال به سال افراد جدیدی را حوزه اکران سینمای مستند اضافه کنیم و همان آدم های قبلی تکرار نشویم.

او در پایان یادآور شد: “جهانگیر” پس از تماشای این فیلم که خیلی هم آن را دوست داشت گفت: من یک جامانده از جنگ هستم و امیدوارم که انسان هایی مانند من پس از دیدن این فیلم، امید به زندگی آن ها باز گردد. منِ فیلمساز هم انتظار دارم مسئولین، این “جهانگیر” که یکی از هزاران جهانگیر هستند را ببینند و مشکلات شان را حل کنند. همین امشب در سالن سینما، خانمی موقع تماشای فیلم به شدت گریه می کرد و او را از سالن بیرون بردند و بعد متوجه شدیم که پدر این خانم دقیقا مشکل “جهانگیر” را داشت و یک جانباز ۷۰ درصد بودند که به شهادت رسیدند.

پانزهمین جشنواره سینما حقیقت ۱۸ تا ۲۵ آذرماه به دبیری محمد حمیدی مقدم در تهران برگزار می شود.

| گزارش و گفت و گو از: تورج اردشیری نیا

| عکس از: الهام سادات روئین تن

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=1102

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.