سینمایی نیوز– “رضا مهدوی” متولد ۴ بهمن ۱۳۴۷، کارشناس و مربی در آموزش موسیقی کودک، پژوهشگر، منتقد، برنامه ساز و کارشناس مجری رادیو تلویزیون، در عرصه موسیقی ایرانی چهره ای شناخته شده است که مسلط بر سه شیوه نوازندگی سنتور نزد استادان رشید فیضی نژاد، حسین ملک، پرویز مشکاتیان و… بوده است. در مدرسه هنر و ادبیات صدا و سیما نزد محمدتقی صادقی و اسفندیار قره باغی و بعد ها از محضر وارطان ساهاکیان و محمدعلی بهارلو بهره برد. عمده فعالیت هایش در کنار تحصیلات غیرهنری کارشناسی مدیریت آماد بوده و بیشتر مسئولیت ها و سوابقش در موسیقی است. “مهدوی” گواهی درجه یک هنری ۱۳۸۰ تا ۹۲ از وزارت ارشاد و وزارت علوم در دو گرایش هنرآموزی و نوازندگی هم طراز با درجه دکترا و نیز نشان فرهنگ و هنر دارد. سوابق مدیریتی در هنرستان موسیقی سوره، دانشگاه سوره، علمی کاربردی، مدیر کل مرکز موسیقی حوزه هنری و سردبیری مجله و کتاب فصل مقام موسیقایی و… را در کارنامه دارد. “رضا مهدوی” نوازنده برتر سنتور در هشتمین جشنواره موسیقی فجر و طراح کنسرت های پژوهشی و مبتکر تولید آثار موسیقی تجربی در ایران است.
“رضامهدوی” با 30 سال سابقه آموزش در موسیقی نزد برجسته ترین استادان موسیقی ایرانی همچون حسین ملک ، رضاشفیعیان ، مسعود شناسا ، پرویز مشکاتیان ، مجید کیانی ، محمدعلی بهارلو ، وارطان ساهاکیان و اسفندیار قره باغی، ساز سنتور و مبانی موسیقی را از 6 سالگی فرا گرفته است. نفر اول بخش مسابقه نوازندگی سنتور در جشنواره موسیقی فجر 1371 می باشد. تخصص در آموزش کودکان دارد وعضو شورای دفترتالیف وبرنامه ریزی درسی هنر آموزش و پرورش است که تا کنون 6 جلد کتاب تالیف کرده وبیش از صد مقاله تخصصی در جراید به رشته تحریر نگاشته است.
به گزارش خبرنگار سینمایی نیوز، “رضا مهدوی” دبیر سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در اشاره به فواید موسیقی برای جامعه اظهار داشت: تمامی جوامع بشری می دانند که موسیقی غذای روح است و موسیقی فوائد زائقه سازی برای جامعه بشری دارد. پس برای سلامتی روح، نیاز داریم که هر غذایی را نخوریم. حال باید مراقب باشیم به هر نوع از موسیقی که می تواند به سان غذا باشد، گوش نسپاریم. موسیقی هایی که به ثواب هست، از جنبه های متافیزیکی، انسان سازی و معرفتی برخوردار است و ما را پله پله تا ملاقات خدا نزدیک می کند.
دارنده گواهی درجه یک هنری از وزارت ارشاد و وزارت علوم در نوازندگی و هنر آموزی، دراینباره، تصریح ساخت: کشور مان ایران از این لحاظ که گوناگونی اقوام، گویش و زبان دارد، یک فلات بی نظیر و فرهنگ بزرگ در دنیا است و بواسطه آئین ها، نغمه ها و ضرب آهنگ های مختلف و متنوع، از گذشته های دور تا به الان، نشان از این مهم دارد که موسیقی دوشادوش دین و مذهب و آئین های ملی جلو رفته است و برای مناسبت های مختلف و نوروز و شب یلدا و ذائقه های متفاوت از گویش ها و زبان ها، چنان موسیقی هایی داریم که با ضیافت اشعار و ترانه و موسیقی در کنار یکدیگر، ثابت شده است که می تواند در سبد شنیداری مردم در دوره های مختلف جای داشته باشد.
نویسنده مقاله «موسیقی تعزیه و دوران گذار» یادآور شد: گونه های متنوع در تاریخ موسیقی ایران با آهنگ سازان، تنظیم کنندگان، خوانندگان و نوازندگان برجسته داشته ایم که هر ساله در جشنواره موسیقی فجر جایگاه پیدا می کنند و داشته های خود را به رخ می کشند و این چنین، خدمت مضاعفی به گوش های مردم می کنند که هم سیاست گذاری آینده موسیقی کشور را لحاظ کنند و هم این که بگویند چه مقدار متعهد وار در حفظ و اشاعه آن موسیقی که از گذشته به جا مانده و سینه به سینه انتقال یافته، به صورت دانشی، نوتاسیون و پارتیتورهاست در آموزشگاه ها و هنرستان ها و دانشگاه ها و مراکز آکادمیک، جلوه گری دارند.
وی افزود: در یک حرکت مردمی با شعار جشنواره امسال که عدالت محوری است، بر آن بودیم مردم بیشتری از دیدن کنسرت ها منتفع شوند، مردم نیز که در طول سال به هر دلیل فرصت نمی کنند اجرا های موسیقی را ببینند، در سالن های جشنواره بین المللی موسیقی فجر حضور دارند و موسیقی دانان نیز با علاقه، هم ادای دینی به انقلاب در جشن انقلاب و هم در حوزه تخصصی موسیقیایی خود شان، جلوه گری بیشتری می کنند.
نفر اول بخش مسابقه نوازندگی سنتور در جشنواره موسیقی فجر 1371 درباره خدمات متقابل موسیقی و انقلاب در ۴۵ سال گذشته خاطر نشان ساخت: چه بسا خیلی از اقشار جامعه مطلع نباشند؛ نخستین قشری که به پیشبرد اهداف انقلاب و به ثمر نشستن آن در پیش و پس از ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ کمک کردند، هنرمندانِ شاعر و ترانه سرا و آهنگساز و موسیقی دان و خواننده بودند. ایشان در کنار هم، موسیقی را به کف خیابان آوردند که خیلی از شعار ها را نیز موسیقی دان ها تولید می کردند که اسامی آن ها مشخص نیستند. حتی حضرت آیت الله طالقانی ابوذر زمان، سرودی را به آقای “حسین علیزاده” سفارش می دهند و آن آهنگ معروف ساخته می شود. به این ترتیب می بینیم که موسیقی دانان چه جایگاهی در شکل گیری و سرعت بخشی در به بار نشستن انقلاب داشتند.
او تاکید کرد: پس از انقلاب، در زمان سال های جبهه حق علیه باطل و جنگ تحمیلی نیز بیشترین آثار برای تقویت روحیه رزمندگان اسلام تولید شد به طوری که رادیو و تلویزیون مملو بود از این سرود و تصانیف و آهنگ ترانه ها و خاطرم هست که افتتاح ارکسترال آهنگ زیبا و فاخر “کجایید ای شهیدان خدایی” اثر استاد “هوشنگ کامکار” با شعری از مولانا در همین تالار وحدت اجرا شد و هنوز که هنوز است اثری بر روی دست آن نیامده است. مردم هم در ساحت های مختلف از این آثار لذت می بردند.
نویسنده مقاله «مرحبا ای پیک خوش آواز ما» اضافه کرد: به هر شکل موسیقی دانان در این ۴۵ سال خدمت ویژه ای به انقلاب داشتند و انقلاب نیز در صیانت از موسیقی دانان در ارج نهادن به حرکت های موسیقیایی مختلف، ورود داشته است. چه بسا حق مطلب درباره شاخه، تخصص و جایگاه اساتید موسیقی ادا نشده است و این جمله را می شنویم که موسیقی دانان مهجور، مظلوم و شریف هستند. نیاز به آسیب شناسی هست چرا که موسیقی دانان در هر شرایطی، از سیل و زلزله تا جشن شادمانی و گلریزان پای کار آمدند و نیاز هست متناسب با شأن و شئون ایشان و ایثاری که همراه با مردم انقلابی در این جغرافیا داشتند، التافت ببینند تا بیشتر دلگرم شوند و خدمت بیشتری کنند.
این کارشناس موسیقی در بخش دیگر صحبت های خود در اشاره به کمبود های حوزه موسیقی کشور، حمایت ها و هدایت ها بیان نمود: به نکته خوبی اشاره داشتید. بنده زمانی که مدیر کل مرکز موسیقی حوزه هنری بودم سال ۱۳۸۳ در طرحی به شورای عالی انقلاب فرهنگی از طریق سازمان تبلیغات اسلامی پیشنهاد دادم که سازمان موسیقی تشکیل دهیم و نهاد ها و اداره جات اجرایی موسیقی را یکپارچه کنیم و شورای سیاست گذاری و راهبردی داشته باشیم که متاسفانه راه اندازی نشد. در حالی که اثرات و تبعات مفید به فایده تبدیل سازمان سینمایی را امروز می بینیم. اگر به لحاظ ساختاری در برنامه هفتم توسعه کشور که پیوست فرهنگی دارد، نشانی از شخصیت و ردیف بودجه مستقل برای حوزه موسیقی کشور ببینیم، شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهادی دهند و در هیئت محترم دولت لایحه شود و کمیسیون محترم فرهنگی مجلس اعتنا کنند، قطعا اتفاق مثبتی خواهد افتاد.
“رضا مهدوی” گفت: این که جشنواره موسیقی فجر از سال آینده ردیف بودجه مستقلی پیدا کند، اتفاق درخشانی برای موسیقی کشور رقم خواهد خورد و ما برای هر شاخه از موسیقی می توانیم جشنواره مستقلی داشته باشیم، جوایز بیشتری اختصاص دهیم و انگیزه مضاعفی برای رقابت بین اساتید و هنرجویان و علاقه مندان و فعالان ایجاد کنیم. امیدواریم همان گونه که آقای وزیر در گفت و گو با خبرنگاران ایراد فرمودند و انعکاس پیدا نمود، سالن های استاندارد هم چون تالار وحدت و تالار رودکی به منصه ظهور برسند و احداث شوند که اتفاق درخشانی است. اگر در سند موسیقی مواردی هم چون ردیف بودجه مستقل و ساخت سالن های استاندارد دیده شود، آن گاه خوشبین هستیم که می تواند گره گشا باشد تا خدایی ناکرده گره ای اضافه نشود.
دبیر سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در بخش پایانی صحبت های خود اظهار نمود: ما فکر نمی کردیم که امسال این میزان استقبال توسط هنرمندان برای اجرا در سالن ها داشته باشیم. اگر شب های اجرا به جای ۵ شب در ۱۰ شب بود، تمامی گروه ها را در جدول جای می دادیم. کمیته ای که بالغ بر ۴۷۰ اثر را ارزیابی می کند، بخش مهمی از آن در پشت درب ها ماندند. استقبال مردم حتی نسبت به گروه هایی که از آن ها شناخت ندارند و برای بار اول به روی صحنه می روند، در اجرای مخصوص بانوان با گزارش هایی که گزارشگران خانم ارائه می دهند، نشان از این دارد که مردم تا چه اندازه خواهان تماشای اجرا ها هستند. کافی است اطلاع رسانی بیشتر شود و بیلبورد های شهرداری را در اتوبان و خیابان ها داشته باشیم و در رادیو تلویزیون تبلیغات بیشتری می شد، آن وقت حتی پاسخ گوی مردم در یک سالن ۷۰۰ نفره با این جمعیت تهران نبودیم و کفاف نمی داد. امسال استادان برجسته دانشگاهی که هم ساحت دانشگاهی و هم ساحت پژوهشی و هئت علمی و اجرایی و نوازندگی دارند، با ریزنگری و سخت نگری اجرا ها را بررسی نمودند که انشاالله در اختتامیه اعلام خواهد شد.
سیونهمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی به دبیری رضا مهدوی از ۲۳ بهمن ماه آغاز و تا ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ در بخشهای رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی همزمان در تهران و استانهای دیگر برگزار و جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشستهای پژوهشی برنامههای دیگر این دوره از جشنواره خواهد بود.
گزارش و گفت و گو از: تورج اردشیری نیا
عکس: الهام سادات روئین تن