سینمایی نیوز
  • امروز : جمعه, ۱۹ بهمن , ۱۴۰۳
  • برابر با : 7 شعبان 1446
  • و : Friday, 7 February , 2025 می باشد
کل 9476 امروز 0

خبر فوری

۲۸ اجرای موسیقی پاپ (مردم‌وار) به روی صحنه می رود روزی که پای مولوی و لاک‌پشت به سینمای رسانه باز شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۳ سانس‌های فوق‌العاده چهارمین روز فیلم فجر چهل‌وسوم اعلام شد سانس فوق‌العاده جزو رای گیری آرا مردمی نیست آغاز اکران فیلم‌های جشنواره ۴۳ برای معلولان جسمی نگاهی به ۴۲ دوره عکس و پوستر سینمای ایران ۱۵ فیلم برگزیده نگاه مردمی در سومین روز جشنواره اجرای ۱۵ گروه‌موسیقی اقوام در چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر حضور پررنگ اجتماعی‌ها و دیدار سیاسیون با «اسفند» سانس‌های فوق‌العاده سومین روز فیلم فجر چهل‌وسوم اعلام شد بهرام رادان از هیات داوران جشنواره فیلم فجر ۴۳ خارج شد داورهای بخش رقابتی چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر معرفی شدند انتخاب برگزیدگان جشنواره بین المللی موسیقی فجر با دقت و توجه به استعدادها اعلام جزییات اولین جلسه بررسی سند ملی موسیقی در معاونت امور هنری رسانه‌ها در فجر ۴۳؛ حضوری پررنگ‌تر از همیشه روزی برای افتتاح انیمیشن تا یک سایکودرام آنتیک ۹ فیلم در دومین روز جشنواره فجر ۴۳ به سانس فوق‌العاده رسیدند چهل‌وسومین جشنواره تئاتر فجر برگزیدگان خود را شناخت آغاز بلیت فروشی استانی جشنواره فیلم فجر ۴۳ از ۱۰ صبح روز ۱۴ بهمن ماه نوازنده برجسته ویولنسل جهان به روی صحنه می‌رود استان هرمزگان میزبان هفدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران شد / آغاز یک تلاش مهم برای توسعه شبکه شهرهای هنر معرفی نامزدهای بخش نمایش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر ۴۳ برنامه نمایش سینماهای مردمی در دومین روز جشنواره جوانان در این دوره از جشنواره خوش درخشیدند شبِ دیدار با رئیس‌جمهور عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۳ در اولین روز چهل و سومین جشنواره فیلم فجر چه گذشت؟ استقبال خوب مخاطبان از فیلم‌های کوتاه جشنواره فیلم فجر ۴۳ «گوزن‌های اتوبان» و «موسی کلیم‌الله» به سانس فوق‌العاده رسیدند انتشار جدول نمایش چهل و سومین جشنواره فیلم فجر در سینما سپیده «آنتیک» به سانس فوق‌العاده رسید نامزدهای بخش نمایش‌های خیابانی تئاتر فجر معرفی شدند معرفی نامزدهای بخش ‌«بعلاوه فجر یک» تئاتر فجر اصلاح و تغییر رفتار در جامعه نیازمند کار فرهنگی و تلاش مداوم است اعلام جزییات اختتامیه جشنواره تئاتر فجر در تالار وحدت گزارش نهمین روز از جشنواره چهل‌وسوم تئاتر فجر برگزیدگان بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران معرفی شدند شور و شوق سینمایی جزیره ایرانی همزمان با چهل و سومین جشنواره فیلم فجر آغاز اکران‌های سینمای رسانه فیلم فجر ۴۳ با «صیاد» از ساعت ۱۰ صبح ۱۲ بهمن لیلی عاج اولین مهمان «سینما بانو» فصل جدید «سینما ملت» روی آنتن می‌رود شبِ بازیِ داوران جشنواره‌ فیلم فجر مجال بازتعریف پایگاه اجتماعی سینما با تکیه بر نسبت‌آفرینی میان سینماگران و سیاست‌گذاران سینمایی ا‌ست رضایی: معاونت هنری تبدیل به سیاستگذار رویدادهای هنری می‌شود جزئیات ویژه برنامه «هفت» در جشنواره فیلم فجر رییس و اعضای شورای سیاستگذاری سی‌ و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منصوب شدند فیلم‌سازان کوتاه فجر میهمان «برش کوتاه» می‌شوند جزییات اکران فیلم‌های کوتاه در چهل‌وسومین جشنواره فجر سینماسیار «انجمن» حامی «تجلی اراده ملی» در ابوموسی

50
سید مرتضی فاطمی کارگردان «بی مادر»:

قدم اول را محکم بردار

  • کد خبر : 3775
  • ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
قدم اول را محکم بردار
مانند هر فیلمساز دیگری برای ما هم مسیر هموار نبود و ما تلاشمان را بیشتر کردیم. طبیعتا معضلات و مشکلات تامین سرمایه برای اکثر فیلم اولی ها وجود دارد و مشکلات دیگری که برای همه فیلمسازها مشترک است.

سینمایی نیوز- سید مرتضی فاطمی / کارگردان «بی مادر» در روزنامه ایران نوشت :

مانند هر فیلمساز دیگری برای ما هم مسیر هموار نبود و ما تلاشمان را بیشتر کردیم. طبیعتا معضلات و مشکلات تامین سرمایه برای اکثر فیلم اولی ها وجود دارد و مشکلات دیگری که برای همه فیلمسازها مشترک است. قاعدتا اولین مشکل تامین سرمایه است بخصوص اگر متکی بر بودجه دولتی نباشید و کار در بخش خصوصی انجام شود. سخت ترین بخش کار همین مرحله است باید کسی را پیدا کنید که به شما اعتماد کند و فیلمنامه را دوست داشته باشد. ما توانستیم توافق و اعتماد سرمایه گذار بخش خصوصی را جلب کنیم و با کمک محمدرضا مصباح تا حدودی مسیر کم دست انداز شد، چون افراد با علاقه و انگیزه به میدان آمدند خیلی مشکل جدی نداشتیم اما به هر حال هزینه های تولید بالا رفته و مجبور بودیم جاهایی هزینه را محدود کنیم. کسانی که امسال فیلم ساختند به فیلم ها نگاه تجاری نداشتند. چشم انداز سینما به گونه ای نیست که با انگیزه اقتصادی به آن ورود کنید بلکه این سینماست که مهم است و به همین دلیل نسبت به سال های گذشته فیلمنامه و اساسا فیلمسازی موضوعیت جدی تری دارد.

ترجیح می دهم از کسی نام نبرم ولی در همه این سال ها فیلم اولی ها، پدیده ها و چراغ های جشنواره بودند و اگر دنبال چرایی آن هستید به این خاطر است که مثل هر کار دیگری سینما هم نقطه اشباع دارد و این نقطه اشباع آفت فیلمساز است. فیلم اولی ها نه تنها به اشباع نرسیده اند بلکه می خواهند توانایی هایشان را به منصه ظهور بگذارند و خودشان را اثبات کنند. به همین خاطر هر آن چیزی را که در چنته دارند رو می کنند تا در اولین حضور بهترین اثر را خلق کنند. از این جهت شاید خیلی از فیلمسازها در فیلم اولشان متفاوت تر ظاهر شده اند.

سینما هم مثل هر تجربه بشری یک دیوار است که هرکس آجری به آن اضافه می کند ما ناگزیریم ببینیم پیشکسوتان این حوزه چه ایرانی و چه خارجی، چه کردند و کدام بخش از جهان زیسته آنها به ما نزدیک است. هر فیلمسازی جهانش را از تجربه زیسته، از محیط پیرامونش و از اجتماع و سینمای دنیا وام می گیرد اما قرار نیست در آن متوقف بماند. کسی در این مسیر موفق است که آجر جدیدی که روی این دیوار می گذارد آجر خودش باشد. من تلاشم را کردم فیلمی که می سازم شخصی و نزدیک باشد به تمام آن چیزهایی که در زیست جهان و باور من می گنجد.

مهم ترین دغدغه فیلمسازان نسل نو اثبات خودشان است. تثبیت در حوزه سینما زحمت زیادی می خواهد و هر فیلمسازی در اولین گام دوست دارد توانایی هایش را طوری به اثبات برساند که مسیر پیش رو هموار شود. هرکسی در مسیر فیلمسازی قدم می گذارد بانکی دارد از توشه هایی که در تمام این سال ها اندوخته و انگار لبریز شده و هرجور شده می خواهد آنها را به تصویر بکشد، لابد باورش این است که چیزی درخور بیان دارد که وارد حوزه فیلمسازی می شود. اگر نگاهش به سینما جدی باشد فیلم اول نقش جدی تر دارد. این چرخه که هم صنعت را شامل می شود و هم هنر را، آنقدر قدرتمند است که اگر جدی و با انگیزه نباشی خود به خود حذف می شوی. کلی فیلمساز داشتیم که با یک فیلم آمده اند و رفته اند. به همین خاطر باید خیلی هوشمندانه وارد شد.

هم خوشحالم و هم استقبال می کنم. قاعدتا در نگاه اول صرف حضور در جشنواره مهم است و هر فیلم اولی بدش نمی آید هر طور شده در جشنواره و در بخش نگاه نو – که تا چند سال قبل بود – با همنسلان خودش حضور داشته باشد. حالا که فیلمم برای جشنواره انتخاب شده و راحت تر می توانم راجع به آن حرف بزنم می گویم میهمانی این شکلی برای من جذاب تر است. به اصرار از واژه رقابت پرهیز می کنم و روی میهمانی تاکید دارم چون معتقدم در هنر چیزی به اسم رقابت وجود ندارد. جشنواره یک موتور محرکه و انگیزه است برای این که مسیر آینده را پرقدرت تر بروی. برای من بودن در کنار همین عزیزان اتفاق جذاب تری است تا این که در یک کلونی محدودتر حضور داشته باشم.

نویسنده و کارگردان: سیدمرتضی فاطمی

تهیه کننده : محمدرضا مصباح

بازیگران:  امیر آقایی، بیتا عزیزاوقلو، پردیس پورعابدینی، پژمان جمشیدی، سارا محمدی، شیرین ضابطیان، علی اوجی، فاطمه میرزایی و میترا حجار

سازندگان فیلم به جای خلاصه داستان این اطلاعات را آورده اند: انسان چیزی به دست نمی آورد، مگر چیزهایی از دست بدهد…

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=3775

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.