سینمایی نیوز
  • برابر با : Saturday - 13 July - 2024
کل 8183 امروز 0

خبر فوری

انتشار فراخوان بخش بین‌الملل چهل و سومین جشنواره فیلم فجر روزنامه‌های شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ پربیننده‌ترین و پرفروش‌ترین سینماهای کشور در خرداد اعلام شد روزنامه‌های شنبه ۹ تیر ۱۴۰3 بزرگترین رویداد ارائه طرح تخصصی مستند برگزار می‌شود فراخوان نخستین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس «آسمان» مهاباد منتشر شد از کشف حقیقت یک قتل تا وحشت افسانه‌ای قدیمی صفحه اول روزنامه های پنج شنبه 7تیر 1403 بنیاد پویانمایی مشکل فقدان مجموعه‌ای متمرکز برای تولیدات این حوزه را رفع کرد افتتاح نمایشگاه عکس«شهید خدمت»در محل سازمان سینمایی/ پخش تیزر شهید خدمت دبیران سه جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر معرفی شدند از «بحران خاموش» تا «رزیدنت» معرفی شورای سیاستگذاری هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» صفحه اول روزنامه های 4شنبه 6 تیر1403 گروه سینمایی فرهنگ کار خود را با 5 فیلم و 23 سینما آغاز کرد صفحه اول روزنامه های دوشنبه 4 تیر 1403 ۱۳ دستاورد سینمایی دولت سیزدهم؛ عدالت در سینماسازی تا استعدادیابی مناظره‌های فرهنگی انتظارات را برآورده نکرد/ برگزاری اولین جشن سالانه فیلم‌های هنر و تجربه/ تولید سه مستند با محوریت شهید جمهور/ مجموعه فیلمخانه ملی ایران افتتاح می‌شود صفحه اول روزنامه های یکشنبه ۳ تیر ماه ۱۴۰۳ تاکید رئیس سازمان سینمایی بر حمایت جدی از تولید فیلم‌های تجربی فروش سینمای ایران در خرداد 1403 اعلام شد صفحه اول روزنامه های شنبه 2 تیر ماه 1403 صفحه اول روزنامه های آخرین روز بهار 1403 سینما محراب شهر قم به سمفا متصل شد آخرین مصوبات شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی فراخوان نخستین «جشنواره عکس تهران» منتشر شد / معرفی دبیر و داوران اکران 6 مستند در سالن حقیقت تداوم نهضت سینماسازی در شهرهای کم‌برخوردار ما در اخلاق در سینما موفق بودیم فراخوان هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران منتشر شد فروش سینمای ایران در هفته سوم خرداد اعلام شد موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با 8 فیلم‌نامه خزاعی: سینما، ابزاری برای غنی‌سازی فرهنگی و تعامل بین کشورها و مردم است آغاز پیش ثبت نام مدرسه مستند حقیقت لزوم تداوم بی‌وقفه فعالیت‌های سینمایی/ گروه سینمایی فرهنگ، مطالبه قدیمی سینماگران است امضای موسولینی پای جشنواره کن! انتشار فراخوان بخش ملی چهل و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر آغاز دوره جدید فعالیت آسیفا ایران تغییر فراخوان «فجر» به نفع فیلمسازان سینمای کوتاه/ دایره انتخاب‌ها متنوع‌تر می‌شود فراخوان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران منتشر شد از «آخرین کوسه نهنگ» تا «خانواده خلج» «گروه سینمایی فرهنگ» راه‌اندازی شد فروش سینمای ایران در هفته دوم خرداد اعلام شد قلب سینمای کودک دوباره در اصفهان می‌تپد جشن مهر سینما متعلق به خانواده سینماست‌ / مهر سینما جلوه‌ای از عدالت فرهنگی دولت سیزدهم ابلاغ طرح حمایت از «تهیه‌کنندگی استانی سینما» برای تقویت سینمای استانی فروش سینمای ایران در هفته نخست خرداد اعلام شد نگاهی دقیق‌تر به مهم‌ترین آکادمی سینمایی سال در «جایزه اسکار» فراخوان هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد انتشار فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۳؛ هفته آینده

10
اسماعیل بنی‌اردلان:

سینما بدون مخاطب معنا ندارد | لزوم اهمیت‌دادن به داستان در سینمای ایران

  • کد خبر : 1287
  • ۰۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶
سینما بدون مخاطب معنا ندارد | لزوم اهمیت‌دادن به داستان در سینمای ایران
عضو هیات انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر با تأکید بر لزوم اهمیت دادن به داستان‌پردازی در فیلم‌های ایرانی، گفت: «نمی‌توانیم برای دل خودمان فیلم بسازیم و باید بدانیم که ذائقه مخاطب اهمیت دارد.»

سینمایی نیوز- دکتر اسماعیل بنی‌اردلان در گفت‌وگو با مرکز اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی جشنواره فیلم فجر، با اشاره به لزوم تقویت داستان‌پردازی در ایران گفت: «سنت داستان‌سرایی و قصه‌گویی در تاریخ و تمدن ما بی‌نظیر است؛ این نکته از پیش از اسلام رواج داشته و بعد از اسلام این سنت و توانایی قدرتمندتر شد که این خود این موضوع از حیث ساختار و محتوا قابل بررسی است.»
او ادامه داد: «در تمام ادوار تاریخ ما نویسنده‌های مشهور ایرانی در داستان‌سرایی سرآمد بودند و می‌دانستند چگونه داستان را ملموس و عینی تعریف و به اصطلاح زبان امروزه، سینمایی بیان کنند. این نویسندگان در قرن سوم و چهارم بلد بودند چگونه قصه بگویند؛ ساختار قصه را خوب بلد بودند و آن را ملموس، محسوس، مادی و عینی تعریف می‌کردند. یعنی حقایق معنوی یا مشاهداتشان را به واسطه هنر به امری عینی تبدیل می‌کردند. امروزه در این مبحث ضعیف عمل می‌کنیم. مهم‌ترین مشکل ادبیات داستانی و سینمای ما در همین ناتوانایی در داستان‌سرایی است. باید ساختار قصه را بلد باشیم؛ اینکه ساختارشکنی کرده‌ایم و قصه‌های مدرن را روایت کرده‌ایم، متوجه نمی‌شوم؛ قصه مدرن هم از محتوای خاصی پیروی می‌کند که مناسب همان نوع قصه است.»
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه سینما انعکاس‌دهنده مسائل اجتماعی است، توضیح داد: «این موضوع بخشی از وظایف سینماست و تمام سینما را دربر نمی‌گیرد؛ اینکه چرا در فیلم‌هایمان مسائل و مشکلاتی که در جامعه است، شدیدتر و تلخ‌تر بیان می‌کنیم خودش جای بحث دارد. این نوع روایت باعث می‌شود تا مخاطب را به سمت یأس و ناامیدی بکشانیم و این در سینما جایی ندارد. تلخ‌ترین فیلم‌های قرن هم در انتها روزنه‌ای به‌سوی روشنایی و امید دارند؛ این دومین نکته‌ای است که باید در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر بررسی شود. درحالی که رکن اصلی سنت دینی ما امید است و همه اندیشمندان مردم را به امیدبخشی هدایت می‌کنند؛ هیچ مکتبی را نمی‌بینید که جامعه را به سمت ناامیدی رواج دهد. چطور می‌شود فیلم‌هایی پر از سیاهی و تلخی ببینیم که حتی در انتهای کار خود فیلمساز هم نمی‌داند به سمت ناامیدی می‌رود؛ نسل جوانی که فیلم‌ها را ببینند دعوت به چه چیزی می‌شوند؟»
عضو هیات انتخاب چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر در پایان با اشاره به اینکه اصولا هنر (به خصوص سینما و تئاتر) برای مخاطب است، عنوان کرد: «نمی‌توانیم صرفا برای دل خودمان فیلم بسازیم و باید بدانیم که ذائقه مخاطب اهمیت دارد. چطور فیلمی می‌سازیم که مخاطب فیلم را تا انتها نمی‌بییند؟ اگر در ابتدای فیلم نتوان مخاطب را پای اثر نشناند، درست عمل نکرده‌ایم. مگر سینما بدون مخاطب می‌شود؟ حتی اگر بگوییم مخاطب این نوع سینما خاص است، باز هم عده‌ای را مورد خطاب قرار داده‌ایم. باید در این دوره از جشنواره، به این مسائل عمیق‌تر نگاه کنیم.»

چهلمین جشنواره فیلم فجر در دو بخش فرهنگی و رقابتی به دبیری مسعود نقاش‌زاده از 12 تا 22 بهمن 1400 برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=1287

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.