سینمایی نیوز
  • امروز : جمعه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۴
  • برابر با : 18 شوال 1446
  • و : Friday, 18 April , 2025 می باشد
کل 9695 امروز 0

خبر فوری

جانمایی ناشران الکترونیک در میان ناشران عمومی/ یک تغییر به نفع ناشران دانشگاهی و آموزشی بانک ملی ایران بانک حامی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد حفظ تنوع گونه در نمایش جدید سینما‌ها اولین کارگروه تخصصی شورای سینما برگزار شد پانزده نامزد «چهره سال هنر انقلاب» معرفی شدند حداقل ۴۲ تن کتاب در راه است اکران فیلم‌های جدید در سینما‌ها اعلام جزئیاتی از برگزاری نخستین فلوشیپ تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۴ زمان برگزاری هفتاد‌ویکمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان سهند اعلام شد رائد فریدزاده: فارابی باید خانه امن سینماگران کشور باشد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۴ از اقتدار صنوف تا اعتلای نظام حکمرانی ارکستر موسیقی ملی ایران به «خاطره‌ای با من هست» رسید سیاست‌گذاری فرهنگی، باید هدف‌گذاری دقیق و اثربخشی داشته باشیم نمایش‌های کشور یک شب به صحنه نمی‌روند حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد کتاب «اپیدمی‌ها در ادبیات و سینما» منتشر شد رودکی میزبان گروه موسیقی آوای رکنی می‌شود چاپ کتاب‌های هنری به روایت آمار بیش از هزار نفر در آزمون‌های صلاحیت تدریس سال ۱۴۰۳ شرکت کردند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۴ انتشار فراخوان جذب نیرو در مرکز تماس و پشتیبانی فروش مجازی نمایشگاه کتاب بررسی آخرین وضعیت جشنواره موسیقی نواحی در هرمزگان حضور معنادار کتاب در دست شخصیت‌های سینمایی پیمان معادی کتابی درباره آموزش بازیگری ترجمه کرد نمایشنامه «انبارشدگان» توسط نشر «نی» منتشر شد اعلام زمان مصاحبه برای متقاضیان ثبت نام در مدرسه مستند حقیقت عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۴ نگاهی انتقادی به اقتباس از داستان‌های قرآنی در سینمای ایران فراخوان جذب نیروی انسانی در نمایشگاه کتاب تهران منتشر شد فهرست فیلم‌های جشنواره کن ۲۰۲۵ منتشر شد ساخت بزرگترین پردیس تئاتر خاورمیانه در تهران آغاز شد هیات عراقی با مدیران نمایشگاه کتاب دیدار کردند فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در سومین هفته بهار بیش‌ از ۱۰ نمایش کودک و نوجوان در پایتخت روی صحنه است آغاز ثبت‌نام خبرنگاران و فعالان فضای مجازی در نمایشگاه کتاب تهران فراخوان هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران منتشر شد حداقل دستمزد کارگردانی مستند اعلام شد فراخوان اجرا در تماشاخانه‌‌‌های حوزه هنری منتشر شد اولین ماه بهار در تئاتر شهر چه‌ خبر است؟ بهار پُررونق تئاتر در استان‌ها مجموعه مصاحبه «پای صحبت استاد فرامرز پایور» منتشر شد تمدید مهلت ثبت‌نام ناشران داخلی در نمایشگاه کتاب تهران مسعود فروتن «بانوی زیبای من» را با حال و هوای سینمایی منتشر کرد حضور بیش‌از ۱۵۰ بانوی بازیگر در نمایش‌های پایتخت سینما میزبان 1 میلیون 50 هزار مخاطب در 13 روز نخست سال شد انتشار فراخوانی برای جشن‌نامه داود گنجه‌ای فراخوان پانزدهمین دوره‌ی جوایز ایسفا منتشر شد پایتخت ۷؛ در کشاکش تکرار و افت روایت!

12

سینما به زبان سینما

  • کد خبر : 2196
  • ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۱
سینما به زبان سینما
کیارستمی و عصای گمشده از آخرین ( و شاید هم  آخرین)  آثار آموزشی باقی مانده از کسی ست که به زعم «گُدار» سینما با او تمام می شود.

سینمایی نیوز- عباس مدحجی منتقد سینما طی یادداشتی به فیلم «کیارستمی عصای گمشده» پرداخته که در سایت هاشور در حال اکران آنلاین است. در ادامه می توانید متن این یادداشت را بخوانید:

کیارستمی و عصای گمشده از آخرین ( و شاید هم  آخرین)  آثار آموزشی باقی مانده از کسی ست که به زعم «گُدار» سینما با او تمام می شود. مستند آموزشی «کیارستمی و عصای گمشده» که به کوشش «محمودرضا ثانی» و «بهروز نشان» از راشهای فراموش شده  فستیوالی در اسپانیا زنده شد ، شاید از شفاف ترین تجارب حضور در محضر استادی چون کیارستمی باشد که بتواند تا مدتها ذهن فعالان و دوستداران سینما را به خود مشغول کند. این فیلم مستند نود دقیقه ای گزینش شده از چیزی حدود هشتاد ساعت فیلم از یکی از کارگاه های آموزش فیلم سازی عباس کیارستمی در حاشیه یک فستیوال فیلم در اسپانیا.

کیارستمی در این فیلم ده دستور برای ساخت یک فیلم ارائه می کند و تلاش دارد بگوید فیلم سازی از ایده آغاز می شود، شاخ و برگ می گیرد ، وارد چارچوب می شود ، هرس می شود ، فرم برآن می نشیند و خروجی با رنگ و بویی جدید ساخته میشود. تجربه ای نو و ارزشمند در عین سادگی. قرار بود نام فیلم به علت قرابت نام کیارستمی با عدد ۱۰ و اشاره به ۱۰ دستور فیلم سازی کیارستمی ، “ده فرمان” گذاشته شود اما گویا خودِ کیارستمی با نگاهی به ماجرای “کور و عصا” از “رومی” ،نام “عصای گمشده” را پیش از مرگ پیشنهاد داده بود و در نهایت پس از مرگش به “کیارستمی و عصای گمشده” تبدیل شد.

فیلم کمی یکنواخت و کند است که البته با توجه به ژانر ، نوع نگاه فیلم ساز، اتمسفر کلاسها و شخصیت کیارستمی قابل توجیه است و باید در ژانر مستند به بوته ی نقد گذاشته شود. تمام حرف کیارستمی دراین فیلم شاید در این خلاصه شود که فارغ از همه ی بیگ پروداکشن های پر زرق و برق سینمای امروزی ، سینما در ماهیت درونی خویش معانی خیلی ساده تر در عین حال ژرف تری نیاز دارد. معانی که با روح و درونی ترین لایه های روان مخاطبش ارتباط بگیرد حتی اگر با یک دوربین ساده و یک حرکت ساده ی توپ اتفاق بیفتد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=2196
  • نویسنده : عباس مدحجی
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت هنر و تجربه
  • 371 بازدید
  • بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.