سینمایی نیوز
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل 7875 امروز 0

خبر فوری

دور شدن از فضای سرد مجازی با چاشنی پانتومیم  شاهد اتفاقات حیرت‌آوری در بخش روستایی و عشایری حوزه تئاتر بودیم زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود سایت پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران در شصتمین دوسالانه هنر ونیز راه‌اندازی شد پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد تیترهای صفحه اول روزنامه های سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد روایت شصتمین دوسالانه هنر ونیز از زبان کیوریتور ارشد پاویون جمهوری اسلامی ایران از فیلم‌سازی با پول تو جیبی تا آدمی که مگس شد!/ «سینما» خانواده‌اش را انتخاب می‌کند «سوره» میزبان نشست‌های تخصصی «فیلم جُستار» و «ژانرهای ترکیبی» می‌شود نمایش «پیانو» و «ملودی» صفحه اول روزنامه های دوشنبه سوم اردیبهشت 1403 اختصاص جایزه ۴ میلیاردی برای طرح برگزیده “آسمانه هنر ایران” زمان و محل اجرای نمایش‌های منتخب خیابانی تئاتر رضوی اعلام شد جشنواره فجر هنر معماری از امسال در گروه جشنواره‌های فجر برگزار خواهد شد اسماعیلی از افتتاح طرح ملی «تجلیل از الگوهای برتر آموزشگاهی» کشور خبر داد جانِ تماشاخانه سنگلج در خطر است آخرین مصوبات شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد باز نشر پنج کتاب محبوب خوانندگان انتشارات بنیاد سینمایی فارابی نمایش مستندی از زنده یاد «حمید سهیلی» در موزه سینما صفحه اول روزنامه های یکشنبه دوم اردیبهشت 1403 فروش سینمای ایران در فروردین 1403 اعلام شد آیین اختتامیه دومین طنزواره استانی میرما برگزار شد کتابفروشی‌ها برای حضور در بخش مجازی نمايشگاه كتاب تهران در سامانه «بازار کتاب» ثبت‌نام کنند هنر انقلاب کوشید فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد کند نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت قابل توجه اعضاى محترم خانه موسیقى ایران پورتراب؛ پیرِ دِیر موسیقی ایران امیر قادری: امروز اغلب فیلم‌های کوتاه استاندارد هستند پیشخوان مطبوعات/ صفحه نخست روزنامه های پنج شنبه اول اردیبهشت 1403 اجراهای عمومی نمایش‌های کودک و نوجوان جشنواره رضوی مشخص شدند با درگذشت پوراحمد تاریخ سینمای ایران ورق خورد کاربران کتابخانه‌های عمومی ۴۷۰۰ ساعت به طرح «بهار در بهار» اختصاص دادند شهروند – خبرنگاران بازوی رسانه‌ای سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌شوند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ آئین معرفی چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب برگزار شد بازگشت چند کتاب کمیاب به کتابخانه تربیت تبریز نمایشگاه کتاب از مهمترین رویدادهای فرهنگی است ۸ پلاتوی جدید در محل ساختمان اداره تئاتر ساخته می‌شود تدارک برنامه‌های ویژه رسانه ملی برای سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران آیین بزرگداشت استاد مصطفی کمال پورتراب آخرین روزهای فروردین و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی شاهکار کوبریک روی آنتن شبکه نمایش موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با 5 فیلم‌نامه بزرگداشت زنده یاد مهرجویی در جشنواره فیلم مسکو اولین حضور بین‌المللی «چوپان» ‌در جشنواره «sehsüchte» آلمان «بخوانیم و بسازیم» شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد آغاز ثبت نام چهل و سومین آزمون ادواری استاندارد‌های مهارتی بخش فرهنگ و هنر فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد

10

سینما به زبان سینما

  • کد خبر : 2196
  • ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۱
سینما به زبان سینما
کیارستمی و عصای گمشده از آخرین ( و شاید هم  آخرین)  آثار آموزشی باقی مانده از کسی ست که به زعم «گُدار» سینما با او تمام می شود.

سینمایی نیوز- عباس مدحجی منتقد سینما طی یادداشتی به فیلم «کیارستمی عصای گمشده» پرداخته که در سایت هاشور در حال اکران آنلاین است. در ادامه می توانید متن این یادداشت را بخوانید:

کیارستمی و عصای گمشده از آخرین ( و شاید هم  آخرین)  آثار آموزشی باقی مانده از کسی ست که به زعم «گُدار» سینما با او تمام می شود. مستند آموزشی «کیارستمی و عصای گمشده» که به کوشش «محمودرضا ثانی» و «بهروز نشان» از راشهای فراموش شده  فستیوالی در اسپانیا زنده شد ، شاید از شفاف ترین تجارب حضور در محضر استادی چون کیارستمی باشد که بتواند تا مدتها ذهن فعالان و دوستداران سینما را به خود مشغول کند. این فیلم مستند نود دقیقه ای گزینش شده از چیزی حدود هشتاد ساعت فیلم از یکی از کارگاه های آموزش فیلم سازی عباس کیارستمی در حاشیه یک فستیوال فیلم در اسپانیا.

کیارستمی در این فیلم ده دستور برای ساخت یک فیلم ارائه می کند و تلاش دارد بگوید فیلم سازی از ایده آغاز می شود، شاخ و برگ می گیرد ، وارد چارچوب می شود ، هرس می شود ، فرم برآن می نشیند و خروجی با رنگ و بویی جدید ساخته میشود. تجربه ای نو و ارزشمند در عین سادگی. قرار بود نام فیلم به علت قرابت نام کیارستمی با عدد ۱۰ و اشاره به ۱۰ دستور فیلم سازی کیارستمی ، “ده فرمان” گذاشته شود اما گویا خودِ کیارستمی با نگاهی به ماجرای “کور و عصا” از “رومی” ،نام “عصای گمشده” را پیش از مرگ پیشنهاد داده بود و در نهایت پس از مرگش به “کیارستمی و عصای گمشده” تبدیل شد.

فیلم کمی یکنواخت و کند است که البته با توجه به ژانر ، نوع نگاه فیلم ساز، اتمسفر کلاسها و شخصیت کیارستمی قابل توجیه است و باید در ژانر مستند به بوته ی نقد گذاشته شود. تمام حرف کیارستمی دراین فیلم شاید در این خلاصه شود که فارغ از همه ی بیگ پروداکشن های پر زرق و برق سینمای امروزی ، سینما در ماهیت درونی خویش معانی خیلی ساده تر در عین حال ژرف تری نیاز دارد. معانی که با روح و درونی ترین لایه های روان مخاطبش ارتباط بگیرد حتی اگر با یک دوربین ساده و یک حرکت ساده ی توپ اتفاق بیفتد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=2196
  • نویسنده : عباس مدحجی
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت هنر و تجربه
  • 285 بازدید
  • بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.