سینمایی نیوز
  • امروز : جمعه - ۱۱ فروردین - ۱۴۰۲
  • برابر با : Friday - 31 March - 2023

خبر فوری

لحظات افطاری در قاب تلویزیون هفت سین سینمایی شبکه ها در ۴ فروردین فسیل رکورد زد؛ پرمخاطب‌ترین فیلم یک سال اخیر مستند اولیور استون درباره انرژی هسته‌ای فروش سینما‌های کشور در روز اول سال جدید حضور پویانمایی «گیلگمش» در چند جشنواره‌ خارجی فروش ۴۱۵ میلیارد تومانی سینما در سال ۱۴۰۱ سرمایه‌گذاری ۲۳۴ میلیون دلاری عربستان در سینما اکران آثار برگزیده جشنواره فجر از قاب تلویزیون پیشخوان مطبوعات/ روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ «صندوق پروانه» به صورت رسمی آغاز به کار کرد صدور حکم منع تعقیب مستندسازان برنامه های موسیقی همانند سال های قبل صرفا تا نیمه ماه رمضان برگزار خواهند شد پیشنهاد نوروزی/ سه مستند از سه دنیای متفاوت محل برگزاری سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه کتاب تهران اعلام شد گفتگوی نوروزی وزیر فرهنگ با روزنامه ایران مهدی آذرپندار دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران شد پخش ۱۱ سریال ایرانی و خارجی از شبکه‌های سیما پخش ۱۷۰ فیلم سینمایی روز دنیا اضافه شدن فیلم «بچه های طوفان» به اکران نوروزی پروانه نمایش ۳ اثر سینمایی صادر شد اسامی فیلم‌های اکران نوروزی اعلام شد رضا آشفته: حال روحی‌ام خوب است و در حال درمان هستم پرورش نسل جدید بازیگر در سینما یک ضرورت است فهرست آثار پذیرفته ‌شده جشنواره تئاتر رضوی مراسم رونمایی از کتاب‌های تئاتر صاحبدلان برگزار شد ساخت اثر غیرخطی در ایران کار بسیار دشواری است انتشار ویدیوی ۱۱ مسترکلاس تخصصی مستند خداحافظی «دختر شوخ» با برادوی پس از ۵۹۹ اجرا جوادی: صندوق پروانه سینمای کودک و نوجوان را پرفروغ خواهد کرد «کن – پامنار» در سینماهای هنروتجربه روی پرده می‌رود کاشت درخت یادبود «رسول ملاقلی‌پور» توسط رئیس سازمان سینمایی موافقت سازمان سینمایی با شناور شدن قیمت بلیت سینماها اعضای شورای سیاست‌گذاری بیست‌ویکمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی معرفی شدند قدردانی مرکز مدیریت حوزه های علمیه افتتاح ۱۳۱ سالن با افزایش ۹۴۲۶ صندلی به چرخه اکران در سال ۱۴۰۱ آثار راه‌یافته به «پنجمین همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور» کاظم نظری: از تئاتر کشور دفاع جانانه کردیم محمود مقامی: به هر قیمتی که نباید جلوی دوربین رفت! «هیچ‌کس منتظرت نیست» اکران آنلاین شد تایید صلاحیت ۱۶ مدرس آموزشگاه های آزاد سینمایی موافقت با صدور پروانه نمایش یک انیمیشن سینمایی شورای صدور پروانه ساخت آثار غیرسینمایی آمار صدور مجوز برای آثار موسیقی در بهمن ماه اعلام شد «شبح اپرا» روی صحنه می‌رود اجرای نمایش «لیبرو» به زلزله‌زدگان تقدیم شد فراخوان «فصل جدید اجراهای محیطی مجموعه تئاتر شهر» مرضیه برومند بعنوان مدیر عامل خانه سینما انتخاب شد یارعلی پورمقدم درگذشت جشنواره ۱۰۰ به کار خود پایان داد

8

سینما به زبان سینما

  • کد خبر : 2196
  • ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۱
سینما به زبان سینما
کیارستمی و عصای گمشده از آخرین ( و شاید هم  آخرین)  آثار آموزشی باقی مانده از کسی ست که به زعم «گُدار» سینما با او تمام می شود.

سینمایی نیوز- عباس مدحجی منتقد سینما طی یادداشتی به فیلم «کیارستمی عصای گمشده» پرداخته که در سایت هاشور در حال اکران آنلاین است. در ادامه می توانید متن این یادداشت را بخوانید:

کیارستمی و عصای گمشده از آخرین ( و شاید هم  آخرین)  آثار آموزشی باقی مانده از کسی ست که به زعم «گُدار» سینما با او تمام می شود. مستند آموزشی «کیارستمی و عصای گمشده» که به کوشش «محمودرضا ثانی» و «بهروز نشان» از راشهای فراموش شده  فستیوالی در اسپانیا زنده شد ، شاید از شفاف ترین تجارب حضور در محضر استادی چون کیارستمی باشد که بتواند تا مدتها ذهن فعالان و دوستداران سینما را به خود مشغول کند. این فیلم مستند نود دقیقه ای گزینش شده از چیزی حدود هشتاد ساعت فیلم از یکی از کارگاه های آموزش فیلم سازی عباس کیارستمی در حاشیه یک فستیوال فیلم در اسپانیا.

کیارستمی در این فیلم ده دستور برای ساخت یک فیلم ارائه می کند و تلاش دارد بگوید فیلم سازی از ایده آغاز می شود، شاخ و برگ می گیرد ، وارد چارچوب می شود ، هرس می شود ، فرم برآن می نشیند و خروجی با رنگ و بویی جدید ساخته میشود. تجربه ای نو و ارزشمند در عین سادگی. قرار بود نام فیلم به علت قرابت نام کیارستمی با عدد ۱۰ و اشاره به ۱۰ دستور فیلم سازی کیارستمی ، “ده فرمان” گذاشته شود اما گویا خودِ کیارستمی با نگاهی به ماجرای “کور و عصا” از “رومی” ،نام “عصای گمشده” را پیش از مرگ پیشنهاد داده بود و در نهایت پس از مرگش به “کیارستمی و عصای گمشده” تبدیل شد.

فیلم کمی یکنواخت و کند است که البته با توجه به ژانر ، نوع نگاه فیلم ساز، اتمسفر کلاسها و شخصیت کیارستمی قابل توجیه است و باید در ژانر مستند به بوته ی نقد گذاشته شود. تمام حرف کیارستمی دراین فیلم شاید در این خلاصه شود که فارغ از همه ی بیگ پروداکشن های پر زرق و برق سینمای امروزی ، سینما در ماهیت درونی خویش معانی خیلی ساده تر در عین حال ژرف تری نیاز دارد. معانی که با روح و درونی ترین لایه های روان مخاطبش ارتباط بگیرد حتی اگر با یک دوربین ساده و یک حرکت ساده ی توپ اتفاق بیفتد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=2196
  • نویسنده : عباس مدحجی
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت هنر و تجربه
  • 104 بازدید
  • بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.