سینمایی نیوز
  • برابر با : Thursday - 26 December - 2024
کل 8931 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۶ دی ۱۴۰۳ امیدوارم جشنواره امسال برای فرزندان این سرزمین تبدیل به خاطره‌ای دلنشین شود رکوردداری نماد تهران به بهانه انتخاب مجدد برج میلاد به‌عنوان سینمای رسانه پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر با تصویری از فیلم «مادر» رونمایی شد همراه با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در اولین هفته دی ماه ژاله علو هنرمندی نامیرا است «زیبای سیاه» در قاب نمایش استقبال ۳ هزار نفر از نمایش آثار منتخب «سینماحقیقت» اعضای شورای بازبینی فیلم‌های سینمایی منصوب شدند مشاور حقوقی و دبیر کارگروه حقوقی معاونت امور هنری منصوب شد فراخوان چهارمین جشنواره ملی «عاشیق‌لار؛ نوای وحدت ایران» عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۵ دی ۱۴۰۳ سیدرضا میرکریمی و سیدمحمود رضوی عضو هیأت امنای «انجمن» شدند مشکلات امروز ما به دلیل جدی گرفته نشدن مقوله پژوهش است هیأت داوران فیلم‌های کوتاه داستانی معرفی شدند آیین افتتاحیه پانزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار رونمایی از کتاب «صحنه عشق من است» به همراه تقدیر از ادنا زینلیان «در چشم طوفان» در شبکه دو دبیر جشنواره تئاتر فجر درگذشت ژاله علو را تسلیت گفت بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد میزبانی ۱۱ سالن از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر «راهزن» به شبکه نمایش می آید اعضای آکادمی سینمای مستند ایران انتخاب شدند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۴ دی ۱۴۰۳ اعلام جزییات ویژه برنامه «شب موسیقی و سرود ایثار» ژاله علو چهارشنبه به خاک سپرده می‌شود رونمایی از دو کتاب در اختتامیه جشنواره تهران-مبارک جابه‌جایی‌های خانه فیلم فجر؛ از شهر قصه تا میلاد برگزیدگان بیستمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک معرفی شدند پخش فیلم «سلطان» به یاد بانوی فقید سینمای ایران به مناسبت درگذشت ژاله علو، بانوی ماندگار هنر ایران پیام تسلیت جشنواره فیلم فجر در پی درگذشت ژاله علو نشست خبری پانزدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار کنسرت ارکستر سنتی «عشاق» در فرهنگسرای نیاوران ژاله علو دار فانی را وداع گفت ژاله علو بازیگر و صداپیشه پیشکسوت درگذشت فراخوان هجدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عربی خوزستان منتشر شد شروع دوباره اجراهای مجموعه تئاتر شهر شب نمایشنامه‌نویس برگزار شد جشنواره ملی تئاتر اقتباس برگزیدگان خود را شناخت فیلم‌کوتاهی که نگاه کارگردانش را «روشن» کرد/ خواستید کند باشید هم بی‌حس نباشید! پخش فیلم سینمایی «بعد از یانگ» از شبکه نمایش سیما «جوزف چمبرز» به شبکه نمایش می آید مستند «سینماحقیقت» در اسکار اجرای کنسرت «شب، نسیم» با همراهی گروه دف‌نوازان دل‌آسا ۲۰ نکته از هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر سه اتفاق مهم فجر ۴۳ نمایش مستند چریکه بهرام در خانه سینما کارگروه نمایشِ انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند برگزار می‌کند حجت‌الاسلام حمید پارسانیا دبیر علمی چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد

10
اختصاصی سینمایی نیوز | گفت و گو با "کیانوش احمدی" نویسنده و کارگردان نمایش "شب سوئیت" منتخب چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

«شب سوئیت» فضای قرنطینه بین گذشت و قصاص

  • کد خبر : 31803
  • ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵
«شب سوئیت» فضای قرنطینه بین گذشت و قصاص
نویسنده و کارگردان نمایش «شب سوئیت» معتقد است اتفاقات این نمایش در جامعه خیلی وجود دارد اما مسئله اصلی برای من، مسئله گذشت است.
به گزارش خبرنگار تئاتر سینمایی نیوز، “کیانوش احمدی” نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر که نمایش «شب سوئیت» از تهران به نویسندگی و کارگردانی او از بخش مسابقه تئاتر ایران چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، چهارشنبه 4 بهمن ماه 1402 در دو نوبت 16 و 19 در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت و کتاب -نمایشنامه- «شب سوئیت» با 8 شخصیت‌ نمایشی نوشته او سال 1399 انتشار یافته است، درباره علت نامگذاری این نمایش‌نامه اظهار داشت: همان طور که ایفاگر نقش روحانی در دیالوگی توضیح می دهد، «شب سوئیت» آن شبی است که زندانی را به فضای قرنطینه می برند تا صبح فردا قبل از طلوع آفتاب اعدام شود و فردی روحانی برای به آرامش رساندن زندانی، به نزد او می آید.
این هنرمند عرصه تئاتر در خصوص علت پرداختن به این سوژه که خانه در آن، فضایی سرد و بی روح دارد، تصریح ساخت: این نمایشنامه حاصل تجربیات و اتفاقات زندگی خودم، دوستانم، اقوامم، آدم های اطرافم و حوادث روزنامه ها و خبرگزاری ها با اتفاقاتی رئالیته و ناتورالیستی ثبت شده است و از هیچ منبعی اقتباس، نداشتم. قطعا از اشخاصی که در حیطه قضاوت هستند مشورت و مصاحبه گرفتم و کتاب هایی مطالعه نمودم و نزدیک به ۹ ماه برای نوشتن این نمایشنامه، صرف پژوهش و تحقیقات شد. کتابی که با این عنوان منتشر کردم نیز به چاپ سوم رسیده است و هنوز مراسم رونمایی از آن و این نمایش اتفاق نیفتاده است و امیدوارم اتفاق های خوبی پیش بیاید.
این نمایشنامه نویس بیان داشت: تِم نمایش ما شامل یک تم واحد (اصلی) و یک تم سایه، بین گذشت و قصاص می گذرد و نگاه دو طرفه به مجرم و کسی که اعاده حیثیت می کند داریم. سعی نمودیم تماشاگر، همزمان یک جا هایی قضاوت کند و در انتها پی ببرد که این طور نبوده است. در تمامی کار هایی که به روی صحنه می برم سعی می کنم موضوع قضاوت وجود داشته باشد و دغدغه من است. اتفاقات این نمایش در جامعه خیلی وجود دارد اما مسئله اصلی برای من، مسئله گذشت است. این اتفاق در فامیلِ من هم افتاد اما متاسفانه گذشتی صورت نگرفت و به اعدام انجامید و آن عضو فامیل از دست رفت.
“کیانوش احمدی” به مهم ترین چالشی که در تولید این اثر با آن مواجه بود اشاره کرد و یادآور شد: بچه های همدل گروه تئاتری ما با درد و سختی چقدر زحمت کشیدند و مباحثه ما در انتها به نتایج شیرین می رسید و خودِ کار یک چالش بزرگ بود که همزمان با تمرین این نمایش، ۲ نمایش دیگر به سادگی به اجرا بردم؛ اما این تئاتر برای من جایگاهی داشت که هر طور بود آن را به روی صحنه آوردم و به جشنواره رساندم. امیدوارم دوستان، نمایش ما را ببینند و به اجرای عموم در تئاتر شهر برسانند. در جشنواره تئاتر فجر از بخش تازه‌های تئاتر ایران به بخش مسابقه چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه‌یافتیم و حضور داریم. درخواست های بسیاری برای اجرای عموم داریم و امیدوارم مسئولان امر، گروه تئاتری ما را درک کنند و بتوانیم یک اجرای عمومی درست برای مردم داشته باشیم. آروزیم این است که برای تمام اجرا ها تماشاگر زیادی باشد و بتوانیم حرف های مان را به مردم القا نماییم.
وی در مورد ویژگی های ساختاری و محتوایی این اثر که می تواند توسط هیئت داوران دیده شود تاکید کرد: از شیوه نگارش نمایشنامه می توانم نام ببرم که یک روایت متقاطع و پازل گونه و دومینو وار دارد و این سیلِ تکرار با کات هایی که داده می شود و گذری که به برشت داریم، این که درگیر احساسات نشویم و عقل را به کار بگیریم، مخاطب را هم، درگیر نمایش و هم برای لحظاتی در حد چند ثانیه به فکر وا می دارد تا قضاوت کنند.
او این طور به صحبت های خود ادامه داد: درد دل که خیلی داریم. از کمبود های مالی و کمک هزینه هایی که به تئاتر ها می شود، می توانم یاد کنم. پیش تر در اداره تئاتر، دوستان خود را می دیدیم، تمرینات را ظرف ۵ تا ۶ ماه انجام می دادیم و گروه ها، نگران هزینه اجاره پلاتو نبودند اما الان هزینه های پلاتو خیلی بالا رفته است و یک معضل شده است و انتظار و خواهش داریم مدیران حمایت کنند. قرار بود ظرف یک سال، مکان جدیدی در اختیار بگذارند که تا الان این امکان فراهم نشده است و پلاتو های خصوصی پیش روی ماست که باید دست در جیب کنیم.
کارگردان نمایش «شب سوئیت» در بخش پایانی صحبت های خود خاطر نشان ساخت: مسئولان در بحث اجرا های عموم و در اختیار قرار دادن سالن های دولتی، به نام ها توجه نکنند و کار و اجرای کارگردان را ببینند. این خیلی مهم است و ممکن هست جوانی با کار اول خود یک شاهکار خلق کند و مدیران می توانند به این کار کمک کنند و یک شخص معتبر را به صحنه تئاتر کشور معرفی کنند. این نگاه بازبین های جشنواره تئاتر فجر خیلی برای من قایل احترام بود که در بازبینی های فجر دیدم اسامی را کنار گذاشتند و به خودِ کیفیت نمایش ها توحه کردند. امیدوارم این نگاه تداوم داشته باشد و قطعا کار های خیلی خوبی در سالن ها ببینیم.
چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است.
گفت و گو از: تورج اردشیری نیا
گزارش، تنظیم خبر و عکس: الهام سادات روئین تن
لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=31803

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.