سینمایی نیوز
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024
کل 8183 امروز 0

خبر فوری

انتشار فراخوان بخش بین‌الملل چهل و سومین جشنواره فیلم فجر روزنامه‌های شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ پربیننده‌ترین و پرفروش‌ترین سینماهای کشور در خرداد اعلام شد روزنامه‌های شنبه ۹ تیر ۱۴۰3 بزرگترین رویداد ارائه طرح تخصصی مستند برگزار می‌شود فراخوان نخستین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس «آسمان» مهاباد منتشر شد از کشف حقیقت یک قتل تا وحشت افسانه‌ای قدیمی صفحه اول روزنامه های پنج شنبه 7تیر 1403 بنیاد پویانمایی مشکل فقدان مجموعه‌ای متمرکز برای تولیدات این حوزه را رفع کرد افتتاح نمایشگاه عکس«شهید خدمت»در محل سازمان سینمایی/ پخش تیزر شهید خدمت دبیران سه جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر معرفی شدند از «بحران خاموش» تا «رزیدنت» معرفی شورای سیاستگذاری هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» صفحه اول روزنامه های 4شنبه 6 تیر1403 گروه سینمایی فرهنگ کار خود را با 5 فیلم و 23 سینما آغاز کرد صفحه اول روزنامه های دوشنبه 4 تیر 1403 ۱۳ دستاورد سینمایی دولت سیزدهم؛ عدالت در سینماسازی تا استعدادیابی مناظره‌های فرهنگی انتظارات را برآورده نکرد/ برگزاری اولین جشن سالانه فیلم‌های هنر و تجربه/ تولید سه مستند با محوریت شهید جمهور/ مجموعه فیلمخانه ملی ایران افتتاح می‌شود صفحه اول روزنامه های یکشنبه ۳ تیر ماه ۱۴۰۳ تاکید رئیس سازمان سینمایی بر حمایت جدی از تولید فیلم‌های تجربی فروش سینمای ایران در خرداد 1403 اعلام شد صفحه اول روزنامه های شنبه 2 تیر ماه 1403 صفحه اول روزنامه های آخرین روز بهار 1403 سینما محراب شهر قم به سمفا متصل شد آخرین مصوبات شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی فراخوان نخستین «جشنواره عکس تهران» منتشر شد / معرفی دبیر و داوران اکران 6 مستند در سالن حقیقت تداوم نهضت سینماسازی در شهرهای کم‌برخوردار ما در اخلاق در سینما موفق بودیم فراخوان هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران منتشر شد فروش سینمای ایران در هفته سوم خرداد اعلام شد موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با 8 فیلم‌نامه خزاعی: سینما، ابزاری برای غنی‌سازی فرهنگی و تعامل بین کشورها و مردم است آغاز پیش ثبت نام مدرسه مستند حقیقت لزوم تداوم بی‌وقفه فعالیت‌های سینمایی/ گروه سینمایی فرهنگ، مطالبه قدیمی سینماگران است امضای موسولینی پای جشنواره کن! انتشار فراخوان بخش ملی چهل و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر آغاز دوره جدید فعالیت آسیفا ایران تغییر فراخوان «فجر» به نفع فیلمسازان سینمای کوتاه/ دایره انتخاب‌ها متنوع‌تر می‌شود فراخوان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران منتشر شد از «آخرین کوسه نهنگ» تا «خانواده خلج» «گروه سینمایی فرهنگ» راه‌اندازی شد فروش سینمای ایران در هفته دوم خرداد اعلام شد قلب سینمای کودک دوباره در اصفهان می‌تپد جشن مهر سینما متعلق به خانواده سینماست‌ / مهر سینما جلوه‌ای از عدالت فرهنگی دولت سیزدهم ابلاغ طرح حمایت از «تهیه‌کنندگی استانی سینما» برای تقویت سینمای استانی فروش سینمای ایران در هفته نخست خرداد اعلام شد نگاهی دقیق‌تر به مهم‌ترین آکادمی سینمایی سال در «جایزه اسکار» فراخوان هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد انتشار فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۳؛ هفته آینده

7
اختصاصی سینمایی نیوز | گفت و گو با "کیانوش احمدی" نویسنده و کارگردان نمایش "شب سوئیت" منتخب چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

«شب سوئیت» فضای قرنطینه بین گذشت و قصاص

  • کد خبر : 31803
  • ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵
«شب سوئیت» فضای قرنطینه بین گذشت و قصاص
نویسنده و کارگردان نمایش «شب سوئیت» معتقد است اتفاقات این نمایش در جامعه خیلی وجود دارد اما مسئله اصلی برای من، مسئله گذشت است.
به گزارش خبرنگار تئاتر سینمایی نیوز، “کیانوش احمدی” نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر که نمایش «شب سوئیت» از تهران به نویسندگی و کارگردانی او از بخش مسابقه تئاتر ایران چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، چهارشنبه 4 بهمن ماه 1402 در دو نوبت 16 و 19 در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت و کتاب -نمایشنامه- «شب سوئیت» با 8 شخصیت‌ نمایشی نوشته او سال 1399 انتشار یافته است، درباره علت نامگذاری این نمایش‌نامه اظهار داشت: همان طور که ایفاگر نقش روحانی در دیالوگی توضیح می دهد، «شب سوئیت» آن شبی است که زندانی را به فضای قرنطینه می برند تا صبح فردا قبل از طلوع آفتاب اعدام شود و فردی روحانی برای به آرامش رساندن زندانی، به نزد او می آید.
این هنرمند عرصه تئاتر در خصوص علت پرداختن به این سوژه که خانه در آن، فضایی سرد و بی روح دارد، تصریح ساخت: این نمایشنامه حاصل تجربیات و اتفاقات زندگی خودم، دوستانم، اقوامم، آدم های اطرافم و حوادث روزنامه ها و خبرگزاری ها با اتفاقاتی رئالیته و ناتورالیستی ثبت شده است و از هیچ منبعی اقتباس، نداشتم. قطعا از اشخاصی که در حیطه قضاوت هستند مشورت و مصاحبه گرفتم و کتاب هایی مطالعه نمودم و نزدیک به ۹ ماه برای نوشتن این نمایشنامه، صرف پژوهش و تحقیقات شد. کتابی که با این عنوان منتشر کردم نیز به چاپ سوم رسیده است و هنوز مراسم رونمایی از آن و این نمایش اتفاق نیفتاده است و امیدوارم اتفاق های خوبی پیش بیاید.
این نمایشنامه نویس بیان داشت: تِم نمایش ما شامل یک تم واحد (اصلی) و یک تم سایه، بین گذشت و قصاص می گذرد و نگاه دو طرفه به مجرم و کسی که اعاده حیثیت می کند داریم. سعی نمودیم تماشاگر، همزمان یک جا هایی قضاوت کند و در انتها پی ببرد که این طور نبوده است. در تمامی کار هایی که به روی صحنه می برم سعی می کنم موضوع قضاوت وجود داشته باشد و دغدغه من است. اتفاقات این نمایش در جامعه خیلی وجود دارد اما مسئله اصلی برای من، مسئله گذشت است. این اتفاق در فامیلِ من هم افتاد اما متاسفانه گذشتی صورت نگرفت و به اعدام انجامید و آن عضو فامیل از دست رفت.
“کیانوش احمدی” به مهم ترین چالشی که در تولید این اثر با آن مواجه بود اشاره کرد و یادآور شد: بچه های همدل گروه تئاتری ما با درد و سختی چقدر زحمت کشیدند و مباحثه ما در انتها به نتایج شیرین می رسید و خودِ کار یک چالش بزرگ بود که همزمان با تمرین این نمایش، ۲ نمایش دیگر به سادگی به اجرا بردم؛ اما این تئاتر برای من جایگاهی داشت که هر طور بود آن را به روی صحنه آوردم و به جشنواره رساندم. امیدوارم دوستان، نمایش ما را ببینند و به اجرای عموم در تئاتر شهر برسانند. در جشنواره تئاتر فجر از بخش تازه‌های تئاتر ایران به بخش مسابقه چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه‌یافتیم و حضور داریم. درخواست های بسیاری برای اجرای عموم داریم و امیدوارم مسئولان امر، گروه تئاتری ما را درک کنند و بتوانیم یک اجرای عمومی درست برای مردم داشته باشیم. آروزیم این است که برای تمام اجرا ها تماشاگر زیادی باشد و بتوانیم حرف های مان را به مردم القا نماییم.
وی در مورد ویژگی های ساختاری و محتوایی این اثر که می تواند توسط هیئت داوران دیده شود تاکید کرد: از شیوه نگارش نمایشنامه می توانم نام ببرم که یک روایت متقاطع و پازل گونه و دومینو وار دارد و این سیلِ تکرار با کات هایی که داده می شود و گذری که به برشت داریم، این که درگیر احساسات نشویم و عقل را به کار بگیریم، مخاطب را هم، درگیر نمایش و هم برای لحظاتی در حد چند ثانیه به فکر وا می دارد تا قضاوت کنند.
او این طور به صحبت های خود ادامه داد: درد دل که خیلی داریم. از کمبود های مالی و کمک هزینه هایی که به تئاتر ها می شود، می توانم یاد کنم. پیش تر در اداره تئاتر، دوستان خود را می دیدیم، تمرینات را ظرف ۵ تا ۶ ماه انجام می دادیم و گروه ها، نگران هزینه اجاره پلاتو نبودند اما الان هزینه های پلاتو خیلی بالا رفته است و یک معضل شده است و انتظار و خواهش داریم مدیران حمایت کنند. قرار بود ظرف یک سال، مکان جدیدی در اختیار بگذارند که تا الان این امکان فراهم نشده است و پلاتو های خصوصی پیش روی ماست که باید دست در جیب کنیم.
کارگردان نمایش «شب سوئیت» در بخش پایانی صحبت های خود خاطر نشان ساخت: مسئولان در بحث اجرا های عموم و در اختیار قرار دادن سالن های دولتی، به نام ها توجه نکنند و کار و اجرای کارگردان را ببینند. این خیلی مهم است و ممکن هست جوانی با کار اول خود یک شاهکار خلق کند و مدیران می توانند به این کار کمک کنند و یک شخص معتبر را به صحنه تئاتر کشور معرفی کنند. این نگاه بازبین های جشنواره تئاتر فجر خیلی برای من قایل احترام بود که در بازبینی های فجر دیدم اسامی را کنار گذاشتند و به خودِ کیفیت نمایش ها توحه کردند. امیدوارم این نگاه تداوم داشته باشد و قطعا کار های خیلی خوبی در سالن ها ببینیم.
چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است.
گزارش و گفت و گو از: تورج اردشیری نیا
عکس: الهام سادات روئین تن
لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=31803

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.