سینمایی نیوز
  • برابر با : Monday - 9 December - 2024
کل 8770 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۳ محسن جوادی سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد سه کارگردان فیلم‌های بزرگداشت سینماحقیقت 18 را می‌سازند جوایز ویژه بیست‌ودومین دوره جشنواره «کتاب و رسانه» اعلام شد نقد فیلم «امیلیا پرز» «گردباد» به شبکه چهار رسید 26 مستند حاضر در جایزه شهید آوینی معرفی شدند «کاپیتان میلر» به شبکه سه می رود هنرمند باید دارای بینش باشد فراخوان سومین جشنواره ملی موسیقی نوای مهر منتشر شد تعطیلی سینما‌ها و سالن‌های نمایش در روز پنج شنبه آغاز رزرو بلیت‌های چهار روز نخست «سینماحقیقت» برای دارندگان کارت برنامه کارگاه‌های جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد دبیران پژوهش و آموزش معرفی شدند نمایش‌ها دو روز روی صحنه نمی‌روند بازدید رئیس سازمان سینمایی از ستاد هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» 25 مستند ‌بلند به هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» رسیدند بیمه «فرهنگ و هنر» درگذشت سه هنرمند تئاتر تشریح جزئیات برگزاری نهمین فستیوال رقابتی «پیانو کلارا» نقد فیلم «لبخند» رقابت 21 مستند نیمه‌بلند در هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» «چگونگی حمله به ایده» از خود «ایده» مهم‌تر است/ نظریه‌ها ابزار نقد است نه ابزار فیلم‌سازی کمدی‌های امروز متکی بر تحقیر مردم و فرهنگ ملی هستند انتشار فراخوان جشنواره فیلم مقاومت حسین توشه درگذشت 20 مستند کوتاه به بخش ملی جشنواره «سینماحقیقت» هجدهم راه یافتند فرهاد فخرالدینی با سیمرغ خاطره ساز شد برای اصلاح و بازنگری در سندهای هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی نمایش «ببعی قهرمان» برای جنگ‌زدگان لبنان «کوچک جنگلی» به شبکه نمایش می آید اعتبار «سینماحقیقت» به فرد وابسته نیست نقد فیلم «ایستگاه ارواح»؛ افسانه‌های محلی ترسناک اعلام برنامه هفته اول دو بخش از جشنواره تئاتر مقاومت شبکه امید «پرونده ویلیام» را می گشاید عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه یازدهم آذر ۱۴۰۳ سردیس استاد اکبر رادی در پیاده‌راه‌ تماشاخانه سنگلج نصب شد نشست مشترک معاون امور هنری با اعضای اتاق بازرگانی تهران مهلت ارسال آثار به بیست‌ودومین جشنواره کتاب و رسانه تمدید شد دومین نشست ماهانه کتاب و سینما در خانه سینما برگزار می شود چهارگان و یک سبک متفاوت در موسیقی ایرانی خواننده هرمزگانی درگذشت شورای تخصصی سینما در استان‌های کشور احیا می‌شود پوسترهای جشنواره «سینماحقیقت 18» محافظه کار نیستند کارگاه کشف عروسک و بازیگری با حضور ایرج طهماسب برگزار می‌شود موج نو: سینمای‌ ایران ١٣٤٨ تا بعد فصل تغییر و بازنگری در ساختار تئاتر کشور آغاز شده است بزرگداشت ناصر ممدوح، مصطفی دالایی و ابراهیم سعیدی در «سینماحقیقت 18» از داستان‌هایی دلهره آور تا معضل هویت در پاتوق بیست‌ویکم نقش منفی وجود خارجی ندارد/ نظیر پرویز فنی زاده در تاریخ بازیگری وجود ندارد

10
اختصاصی سینمایی نیوز | گفت و گو با "کیانوش احمدی" نویسنده و کارگردان نمایش "شب سوئیت" منتخب چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

«شب سوئیت» فضای قرنطینه بین گذشت و قصاص

  • کد خبر : 31803
  • ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵
«شب سوئیت» فضای قرنطینه بین گذشت و قصاص
نویسنده و کارگردان نمایش «شب سوئیت» معتقد است اتفاقات این نمایش در جامعه خیلی وجود دارد اما مسئله اصلی برای من، مسئله گذشت است.
به گزارش خبرنگار تئاتر سینمایی نیوز، “کیانوش احمدی” نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر که نمایش «شب سوئیت» از تهران به نویسندگی و کارگردانی او از بخش مسابقه تئاتر ایران چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، چهارشنبه 4 بهمن ماه 1402 در دو نوبت 16 و 19 در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت و کتاب -نمایشنامه- «شب سوئیت» با 8 شخصیت‌ نمایشی نوشته او سال 1399 انتشار یافته است، درباره علت نامگذاری این نمایش‌نامه اظهار داشت: همان طور که ایفاگر نقش روحانی در دیالوگی توضیح می دهد، «شب سوئیت» آن شبی است که زندانی را به فضای قرنطینه می برند تا صبح فردا قبل از طلوع آفتاب اعدام شود و فردی روحانی برای به آرامش رساندن زندانی، به نزد او می آید.
این هنرمند عرصه تئاتر در خصوص علت پرداختن به این سوژه که خانه در آن، فضایی سرد و بی روح دارد، تصریح ساخت: این نمایشنامه حاصل تجربیات و اتفاقات زندگی خودم، دوستانم، اقوامم، آدم های اطرافم و حوادث روزنامه ها و خبرگزاری ها با اتفاقاتی رئالیته و ناتورالیستی ثبت شده است و از هیچ منبعی اقتباس، نداشتم. قطعا از اشخاصی که در حیطه قضاوت هستند مشورت و مصاحبه گرفتم و کتاب هایی مطالعه نمودم و نزدیک به ۹ ماه برای نوشتن این نمایشنامه، صرف پژوهش و تحقیقات شد. کتابی که با این عنوان منتشر کردم نیز به چاپ سوم رسیده است و هنوز مراسم رونمایی از آن و این نمایش اتفاق نیفتاده است و امیدوارم اتفاق های خوبی پیش بیاید.
این نمایشنامه نویس بیان داشت: تِم نمایش ما شامل یک تم واحد (اصلی) و یک تم سایه، بین گذشت و قصاص می گذرد و نگاه دو طرفه به مجرم و کسی که اعاده حیثیت می کند داریم. سعی نمودیم تماشاگر، همزمان یک جا هایی قضاوت کند و در انتها پی ببرد که این طور نبوده است. در تمامی کار هایی که به روی صحنه می برم سعی می کنم موضوع قضاوت وجود داشته باشد و دغدغه من است. اتفاقات این نمایش در جامعه خیلی وجود دارد اما مسئله اصلی برای من، مسئله گذشت است. این اتفاق در فامیلِ من هم افتاد اما متاسفانه گذشتی صورت نگرفت و به اعدام انجامید و آن عضو فامیل از دست رفت.
“کیانوش احمدی” به مهم ترین چالشی که در تولید این اثر با آن مواجه بود اشاره کرد و یادآور شد: بچه های همدل گروه تئاتری ما با درد و سختی چقدر زحمت کشیدند و مباحثه ما در انتها به نتایج شیرین می رسید و خودِ کار یک چالش بزرگ بود که همزمان با تمرین این نمایش، ۲ نمایش دیگر به سادگی به اجرا بردم؛ اما این تئاتر برای من جایگاهی داشت که هر طور بود آن را به روی صحنه آوردم و به جشنواره رساندم. امیدوارم دوستان، نمایش ما را ببینند و به اجرای عموم در تئاتر شهر برسانند. در جشنواره تئاتر فجر از بخش تازه‌های تئاتر ایران به بخش مسابقه چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه‌یافتیم و حضور داریم. درخواست های بسیاری برای اجرای عموم داریم و امیدوارم مسئولان امر، گروه تئاتری ما را درک کنند و بتوانیم یک اجرای عمومی درست برای مردم داشته باشیم. آروزیم این است که برای تمام اجرا ها تماشاگر زیادی باشد و بتوانیم حرف های مان را به مردم القا نماییم.
وی در مورد ویژگی های ساختاری و محتوایی این اثر که می تواند توسط هیئت داوران دیده شود تاکید کرد: از شیوه نگارش نمایشنامه می توانم نام ببرم که یک روایت متقاطع و پازل گونه و دومینو وار دارد و این سیلِ تکرار با کات هایی که داده می شود و گذری که به برشت داریم، این که درگیر احساسات نشویم و عقل را به کار بگیریم، مخاطب را هم، درگیر نمایش و هم برای لحظاتی در حد چند ثانیه به فکر وا می دارد تا قضاوت کنند.
او این طور به صحبت های خود ادامه داد: درد دل که خیلی داریم. از کمبود های مالی و کمک هزینه هایی که به تئاتر ها می شود، می توانم یاد کنم. پیش تر در اداره تئاتر، دوستان خود را می دیدیم، تمرینات را ظرف ۵ تا ۶ ماه انجام می دادیم و گروه ها، نگران هزینه اجاره پلاتو نبودند اما الان هزینه های پلاتو خیلی بالا رفته است و یک معضل شده است و انتظار و خواهش داریم مدیران حمایت کنند. قرار بود ظرف یک سال، مکان جدیدی در اختیار بگذارند که تا الان این امکان فراهم نشده است و پلاتو های خصوصی پیش روی ماست که باید دست در جیب کنیم.
کارگردان نمایش «شب سوئیت» در بخش پایانی صحبت های خود خاطر نشان ساخت: مسئولان در بحث اجرا های عموم و در اختیار قرار دادن سالن های دولتی، به نام ها توجه نکنند و کار و اجرای کارگردان را ببینند. این خیلی مهم است و ممکن هست جوانی با کار اول خود یک شاهکار خلق کند و مدیران می توانند به این کار کمک کنند و یک شخص معتبر را به صحنه تئاتر کشور معرفی کنند. این نگاه بازبین های جشنواره تئاتر فجر خیلی برای من قایل احترام بود که در بازبینی های فجر دیدم اسامی را کنار گذاشتند و به خودِ کیفیت نمایش ها توحه کردند. امیدوارم این نگاه تداوم داشته باشد و قطعا کار های خیلی خوبی در سالن ها ببینیم.
چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است.
گزارش و گفت و گو از: تورج اردشیری نیا
عکس: الهام سادات روئین تن
لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=31803

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.