سینمایی نیوز
  • برابر با : Saturday - 11 January - 2025
کل 9145 امروز 1

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۲2 دی ۱۴۰۳ فیلم کوتاه از نگاه هیات داوران فیلم فجر ۴۳ روایت ” محمدرضا مصباح” از انتخاب فیلم های جشنواره ۴۳ علت مرگ؛ نامعلوم ؛ پرکشش و دغدغه مند! گزارش کامل اعلام فیلم‌های مسابقه سینمای ایران فیلم فجر ۴۳ رونمایی از پوستر چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر در جلسه شورای سیاست‌گذاری رونمایی از تیزر «ساعت جادویی» در اولین روز اکران ۸۰ درصد آثار بخش دیگرگونه‌های جشنواره فجر به مسائل اجتماعی پرداختند «آن‌سو» را دانلود کنید اجرای ابرپروژه «شبکه شهرهای خلاق» در سال آینده کلید خواهد خورد انتشار نخستین فراخوان تولید تئاتر ویژه تماشاخانه‌ سیار کانون محسن جوادی رئیس سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد ۶ فیلم جدید در قاب جادو / تومار یک محکوم برای مامور شناسایی شبِ خوشِ «سرزمین‌های سپید» در تالار وحدت تماشای یک فیلم علمی و تخیلی در شبکه فراتر اختتامیه نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت برگزار شد «پسران گمنچه» به شبکه امید می آیند «مرد تاریکی ۲» با کیفیت فول اچ دی در قاب شبکه نمایش دیدار دبیر جشنواره فیلم فجر با روسای صنوف سینمایی هالیوودی‌ها شکست خوردند بخش نظری آزمون‌های جامع سال تحصیلی 1403-1404 و ادواری بخش فرهنگ و هنر بهروز فتحی مشاور اجرایی معاونت امور هنری شد واریز کمک هزینه گروه‌های تئاتری تا هفته آینده حضور پررنگ فیلم‌های کوتاه «انجمن» در ویترین «فجر43» کتاب نشست های علمی پنجمین جشنواره فیلم دینی «اشراق» بررسی مناسبات اصناف هنری با حاکمیت عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۳ از نبود توجه به بازاریابی تا نگاه تبلیغاتی به جشنواره‌ها نام‌هایی که باور نمی‌کنید اولین نشست هفدهمین دوره هیئت رئیسه خانه سینما مشکلات تهیه‌کنندگان با پلتفرم‌ها مطرح شد فراخوان جشنواره فیلم بسیج منتشر شد موسیقی آذربایجانی را به تالار وحدت می‌آورد اعضای هیئت علمی سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منصوب شدند انجمن برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان سینمای تهران و انجمن بازیگران سینما تفاهم نامه امضا کردند «بچه زرنگ» نوروز ۱۴۰۴ به خانه‌ها می‌آید شرایط تمدید عضویت در خانه موسیقی ایران برنامه‌ اجراهای تازه مجموعه تئاتر لبخند اعلام شد خوزستان، میزبان جشنواره‌های بین المللی فیلم، تئاتر و موسیقی فجر ساز و آوازجنوبی، گروه«هیرون»دوباره در فرهنگسرای نیاوران کتاب «کم یعنی زیاد» به چاپ پنجم رسید آرش رصافی به سمت معاون تولید «انجمن سینمای جوانان» منصوب شد دیدار مدیرعامل موسسه سینماشهر «پیانو» حرفه‌ای و خوش‌ریتم است/ «جیرفت» یک کار شخصی‌ست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۳ هنرمندان پیشکسوت متولد دی تجلیل شدند + تصاویر از صحنه فجر تا اکران دومین نشست از مجموعه جلسات “نقد کتاب سینمایی” میزبانی جشنواره تئاتر فجر از ۳ نمایش هنرمندان دارای معلولیت اعضای هیئت علمی چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منصوب شدند

0

علت مرگ؛ نامعلوم ؛ پرکشش و دغدغه مند!

  • کد خبر : 38908
  • ۲۱ دی ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
علت مرگ؛ نامعلوم ؛ پرکشش و دغدغه مند!
این فیلم از آن دست آثاری است که کاراکترها را از گوشه‌و‌کنار یک منطقه‌ی جغرافیایی گرد هم جمع می‌کند تا در یک مکان درگیر رخدادها کاملاً تصادفی و ابزورد شوند.

محمدرضا دلیر*- این فیلم از آن دست آثاری است که کاراکترها را از گوشه‌و‌کنار یک منطقه‌ی جغرافیایی گرد هم جمع می‌کند تا در یک مکان درگیر رخدادها کاملاً تصادفی و ابزورد شوند. یکی از نزدیک‌ترین نمونه‌ها فیلم «آخرین توقف در شهرستان یوما» بود که یک رستوران بین جاده‌ای پذیرای کاراکترهای فیلم بود. در این آثار معمولاً یک کاراکتر تبدیل به هدایت‌کننده‌ی مسیر اصلی روایت می‌شود و به‌نوعی ما از چند سکانس قبل همراه او می‌شویم تا به محل اصلی روایت برسیم. اما کارگردان این لذت را از مخاطب خود می‌گیرد. او با تصاویری بسته از کاراکترهای مختلف سعی دارد هر چه سریع‌تر آن‌ها را درون ون مد نظر خود گرد آورد. در هر حال وارد این ون می‌شویم که شامل ۷ مسافر و یک راننده است. کارگردان در روایت خود به‌جای پیچش روایی از مستقیم‌ترین نشانه‌ها برای رخدادهای پیش رو بهره می‌برد. آن اتفاق مد نظر دیر نمی‌پاید که رخ می‌دهد و پس از ترمز ماشین در نتیجه‌ی افتادن سپر جلو همه متوجه این موضوع می‌شوند که مردی بلوچ یا افغان دیگر نفس نمی‌کشد. همین نقطه‌ای است که در پس آن دیگر مهره‌های دومینوی اتفاقات شروع به افتادن می‌کنند و از دل آن گذرگاه‌های اخلاقی کل کاراکترها را در بر می‌گیرند.

فیلم، یک مشکل اساسی دارد و آن وابستگی سانتیمانتالیستی او به کاراکتر معترض اجتماعی است که در حال فرار به‌سوی مرزها برای خروج از کشور است. گویی دیگر این کاراکتر تبدیل به کلیشه‌ای شده که اگر نباشد امضای جشنواره‌ها پای آن نقش نمی‌بندد. گویی فیلمساز ایرانی حاضر است تن به هر ذلتی در برابر خودسانسوری پیش از گرفتن پروانه‌ی ساخت و در ادامه پروانه‌ی نمایش بدهد تا بلکه کارنامه‌ی هنری خود را سنگین‌تر یا شروع کند. این نوع وادادگی را می‌توان در اماله کردن کاراکتر پیمان و بهار به روایت شاهد بود. گویی این دو کاراکتر ویران‌کننده‌ی سینمای ژانری زرنگار شده‌اند. به آقای کارگردان باید گفت روایت شما که ساختار کمدی-ابزورد قابل اعتنایی را با پوشش گذرگاه‌های اخلاقی پیش می‌برد، پس چه نیازی به این دو کاراکتر و جا کردن آن‌ها در داستان بود؟ در باب این اثر به‌راحتی می‌توان گفت که کمدی موقعیت متناسب با ساختار اثر آن‌قدر خوب روی کاراکترهای مختلف می‌نشیند و باعث پیش‌ آمدن تصادفی رخدادهای پیش رو می‌شود که گویی مخاطب در طول اثر هیچ نیازی به پیمان و بهار ندارد.

روایت کارگردان خط روایی مستقیمی دارد که از طریق تصمیم‌های ناگهانی کاراکترها دچار وسعت می‌شود. اما اراده‌ی کارگردان برای فرار از موقعیت‌های کمدی برآمده از تصمیمات کاراکترها و اضافه کردن دیالوگ‌های حشمت فردوس‌گونه در باب اخلاق و منش پهلوانی همچون آب سردی روی این ساختار کلی اثر است. اما مشکل دیگر روایت این است که بین بازیگران تناسبی هم وجود ندارد. به بازیگری که نقش کاراکتر بهار را بازی می‌کند توجه کنید. این بازیگر در تک‌تک جملاتی که ادا می‌کند گویی صدها نابازیگر دیگری‌ست که در سریال‌ها و آثار سینمایی ایران در حال ایفای نقش هستند؛ بازیگرانی که با هوای بین دندان‌ها و لب‌ها در حال ادای جملاتی نامفهوم و بریده‌بریده هستند. با دیدن این اثر می‌توان فهمید که زرنگار سینمای ژانری را می‌شناسد و اتفاقاً آثار روز سینمای جهان را نیز مشاهده می‌کند، اما در ارائه‌ی این ساختار ژانری به دلایلی که در بالا اشاره شد دم‌بریده عمل می‌کند. تصور کنید که پیمان این روایت آن پادکستر به‌دنبال فرار نبود و کاراکتر بهار و آن زن گنگ نیز از انفعال خارج می‌شدند. در آن صورت با اثری مواجه بودیم که بوی سینمای روز جهان را می‌توانستیم به‌خوبی از آن استشمام کنیم.

*منتقد سینما

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=38908

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.