سینمایی نیوز
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
کل 8183 امروز 0

خبر فوری

انتشار فراخوان بخش بین‌الملل چهل و سومین جشنواره فیلم فجر روزنامه‌های شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ پربیننده‌ترین و پرفروش‌ترین سینماهای کشور در خرداد اعلام شد روزنامه‌های شنبه ۹ تیر ۱۴۰3 بزرگترین رویداد ارائه طرح تخصصی مستند برگزار می‌شود فراخوان نخستین دوره جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس «آسمان» مهاباد منتشر شد از کشف حقیقت یک قتل تا وحشت افسانه‌ای قدیمی صفحه اول روزنامه های پنج شنبه 7تیر 1403 بنیاد پویانمایی مشکل فقدان مجموعه‌ای متمرکز برای تولیدات این حوزه را رفع کرد افتتاح نمایشگاه عکس«شهید خدمت»در محل سازمان سینمایی/ پخش تیزر شهید خدمت دبیران سه جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر معرفی شدند از «بحران خاموش» تا «رزیدنت» معرفی شورای سیاستگذاری هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» صفحه اول روزنامه های 4شنبه 6 تیر1403 گروه سینمایی فرهنگ کار خود را با 5 فیلم و 23 سینما آغاز کرد صفحه اول روزنامه های دوشنبه 4 تیر 1403 ۱۳ دستاورد سینمایی دولت سیزدهم؛ عدالت در سینماسازی تا استعدادیابی مناظره‌های فرهنگی انتظارات را برآورده نکرد/ برگزاری اولین جشن سالانه فیلم‌های هنر و تجربه/ تولید سه مستند با محوریت شهید جمهور/ مجموعه فیلمخانه ملی ایران افتتاح می‌شود صفحه اول روزنامه های یکشنبه ۳ تیر ماه ۱۴۰۳ تاکید رئیس سازمان سینمایی بر حمایت جدی از تولید فیلم‌های تجربی فروش سینمای ایران در خرداد 1403 اعلام شد صفحه اول روزنامه های شنبه 2 تیر ماه 1403 صفحه اول روزنامه های آخرین روز بهار 1403 سینما محراب شهر قم به سمفا متصل شد آخرین مصوبات شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی فراخوان نخستین «جشنواره عکس تهران» منتشر شد / معرفی دبیر و داوران اکران 6 مستند در سالن حقیقت تداوم نهضت سینماسازی در شهرهای کم‌برخوردار ما در اخلاق در سینما موفق بودیم فراخوان هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران منتشر شد فروش سینمای ایران در هفته سوم خرداد اعلام شد موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با 8 فیلم‌نامه خزاعی: سینما، ابزاری برای غنی‌سازی فرهنگی و تعامل بین کشورها و مردم است آغاز پیش ثبت نام مدرسه مستند حقیقت لزوم تداوم بی‌وقفه فعالیت‌های سینمایی/ گروه سینمایی فرهنگ، مطالبه قدیمی سینماگران است امضای موسولینی پای جشنواره کن! انتشار فراخوان بخش ملی چهل و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر آغاز دوره جدید فعالیت آسیفا ایران تغییر فراخوان «فجر» به نفع فیلمسازان سینمای کوتاه/ دایره انتخاب‌ها متنوع‌تر می‌شود فراخوان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران منتشر شد از «آخرین کوسه نهنگ» تا «خانواده خلج» «گروه سینمایی فرهنگ» راه‌اندازی شد فروش سینمای ایران در هفته دوم خرداد اعلام شد قلب سینمای کودک دوباره در اصفهان می‌تپد جشن مهر سینما متعلق به خانواده سینماست‌ / مهر سینما جلوه‌ای از عدالت فرهنگی دولت سیزدهم ابلاغ طرح حمایت از «تهیه‌کنندگی استانی سینما» برای تقویت سینمای استانی فروش سینمای ایران در هفته نخست خرداد اعلام شد نگاهی دقیق‌تر به مهم‌ترین آکادمی سینمایی سال در «جایزه اسکار» فراخوان هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد انتشار فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۳؛ هفته آینده

6
یک فیلم یک تجربه/6

فیلم “دفتر دکتر کالیگاری” آغازگر ژانر وحشت در سینما

  • کد خبر : 23645
  • ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
فیلم “دفتر دکتر کالیگاری” آغازگر ژانر وحشت در سینما
وقتی درباره‌ی اولین فیلم ترسناک تاریخ سینما می‌پرسیم‌ بیشتر مردم احتمالاً به تصاویری از "دفتر دکتر کالیگاری"(که با نام مطب دکتر کلیگاری نیز شناخته می‌شود) فکر می‌کنند که دارای مجموعه‌های نقاشی تابیده‌شده با قصه و فضای دلهره‌آور و تصاویر عجیب هنوز هم در ذهن‌شان زنده مانده است.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از سایت هنر و تجربه، وقتی درباره‌ی اولین فیلم ترسناک تاریخ سینما می‌پرسیم بیشتر مردم احتمالاً به تصاویری از “دفتر دکتر کالیگاری” فکر می‌کنند که دارای مجموعه‌های نقاشی تابیده‌شده با قصه و فضای دلهره‌آور و تصاویر عجیب هنوز هم در ذهن‌شان زنده مانده است.
در سال ۱۹۱۹ میلادی کارل مایر و هانتس یانوویتس دو نویسنده‌ی نسبتا تازه‌کار، هر دو به عنوان نویسندگان صلح‌جو و ضد جنگ بر این باور بودند که می‌توان با ساخت فیلمی ارزشمند مروج این آرمان بود و بر تغییر جو جنگ‌زده و نظامی جامعه‌ی آن روز آلمان پس از جنگ جهانی اول کمک کرد. این دو نفر تجارب شخصی زیادی در زمینه‌ی ترس و دلهره داشتند که همگی ناشی از فضای ناامن جامعه بود از این رو تصمیم گرفتند تا فیلمی ترسناک بسازند که بعدها توسط بسیاری از جامعه‌شناسان و روان‌شناسان و منتقدان بعنوان فیلمی پیشگویانه از ظهور دیکتاتوری در آلمان شناخته شد.
فیلمنامه با تلاش زیاد از سوی نویسندگان، توسط شرکت اریش پومر تایید، به کارگردانی روبرت وینه و به پیشنهاد طراحان در سبک اکسپرسیونیستی ساخته شد. فیلم “دفتر دکتر کالیگاری” به عنوان نخستین فیلم جنبش اکسپرسیونیستی موفقیت زیادی را به دست آورد و به خاطر سبک دیداری نوین و داستان‌گویی روانشناختی‌اش شهرت فراوانی کسب کرد که ساخت تجربی فیلم و نبود هیچ گونه پیش‌زمینه‌ای برای نوع روایت داستان، آن را به اثری بی‌نظیر در نوع خود بدل کرد.
فیلم در شش پرده به نمایش درمی‌آید و در هر پرده روند قصه با کمک عناصر تصویری و ویژگی‌های سبک اکسپرسیون ماهیت کلی اثر را می‌سازند. اگر بشکل خلاصه بخواهیم از ویژگی‌های این سبک در سینما نام ببریم باید از استفاده از نور و سایه با کنتراست بالا، زوایای دراماتیک دوربین، صحنه‌ها و مناظر کج و مخدوش، استفاده از فضای سورئال و ماورایی، نمایش دنیای عاطفی درون شخصیت‌ها و استفاده از مضامین انزوا، جنون و ناامیدی نام ببریم که تماماً در “دفتر دکتر کالیگاری” به خدمت گرفته شده‌اند و این بهره‌برداری تبدیل به یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های فرمالیستی فیلم شده است. مانند استفاده از میزانسن یا چیدمان عناصر درون کادر و دکورهای به شدت سبک و اغلب اغراق‌آمیز.
اکنون دیگر پرواضح است که فیلم “دفتر دکتر کالیگاری” پدر فیلم‌های ژانر وحشت و دلهره‌آور پس از خود است از تاثیر بر کاراکترهایی مانند نوسفراتو و فرانکنشتاین تا کارگردان‌های بزرگی مانند آلفرد هیچکاک، دیوید لینچ، گیرمو دل‌تورو، تیم برتون و ریدلی اسکات و تاثیر غیرقابل انکار بر ژانر نوآر. این تاثیر آنقدر شگفت‌انگیز است که شخصیت فرانسیسِ “دفتر دکتر کالیگاری” را بعد از سفری نود ساله در شخصیتِ تدی دنیلزِ “شاتر آیلند” مارتین اسکورسیزی می بینیم.
تیمارستانِ انتهایی فیلم، مخاطب را وارد دنیایی مالیخولیایی می‌کند که سیاه و تهدیدآمیز است. دنیایی که نمی‌توانیم بفهمیم چه کسی واقعاً دیوانه است و چه کسی عاقل؟ چه کسی راست می‌گوید و چه کسی دروغ؟ وقتی در آخرین نمای فیلم، به سبکِ همیشگی فیلم‌های صامت، روی تصویرِ دکتر کالیگاری، که تا پیش از این آدمِ منفی داستانِ ذهنی فرانسیس بود، وایپ دایره‌ای شکل صورت می‌گیرد و در انتها تنها چهره‌ی او در میان پس‌زمینه‌ی سیاه، دیده می‌شود، انگار فیلم می‌خواهد به مخاطب هشدار بدهد چندان مطمئن نباشد که این آدم، حالا تبدیل شده به آدمِ مثبتِ ماجرا. این‌جاست که مشخص می‌شود با چه فیلمِ مهمی در تاریخ سینما مواجه‌ایم. این‌جاست که معلوم می‌شود سازندگان اثر در سال ۱۹۱۹ میلادی چه فهم و درکِ درستی از مدیوم سینما به عنوان یک ابزار هنری داشته‌اند. آن‌ها با تعریف یک داستانِ روان‌شناسانه با ته‌مایه‌های پلیسی ـ جنایی و ترسناک که به عنصر غافلگیری می‌انجامد، موفق شدند اثری خلق کنند که راهگشای آثار بعد از خود بود…

ویدیو ها

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=23645

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.